Skriva av sig

Kommer säkert sluta med att jag raderar.
Men ändå skönt att skriva av sig i stunden.

Det har inte gått bra, alls :( :( men jag har valt att vara ärlig och berättat åt kollegan jag jobbar närmast, samt 4 vänner.
Dock inte om alla återfall, dom har varit många.

På tisdag ska jag på studiebesök på öppenvården, kolla hur dom jobbar, vad det kostar osv.
De har iallafall 12 stegs programmet.

Ska sammanställa en liten lista med frågor jag har tänker jag :)

Funderar även på om jag kanske har nån diagnos? Väldigt mycket på bipolär stämmer in.

Känner inte direkt att jag mår dåligt, jag är extremt stressad över att vovven börjar bli gammal bara 💔
Annars dricker jag för att jag just älskar ruset.

Pladder pladder.
 

Ni som följer dejtingtråden, vet att jag träffat militären.

Känner mig inte socialt bekväm nykter kring honom och nu för nån vecka har jag ju visst ringt honom.

Vi har setts, vi har legat, jag minns ingenting.
(Han skrev sen att vi inte ska ses mer för jag "är inte bra nog åt honom")
Vilken skit. Från uppfattningen jag fått av dig, så är jag tvärsäker på att det är han som inte är bra nog åt dig! Och han är definitivt inte bra för dig om du känner dig tvungen att vara onykter för att umgås med honom. Bara bra om ni inte ses mer!

Du verkar vara en så himla fin person, blir glad och imponerad över att höra att du kämpar fast det är svårt! Så starkt av dig! :heart

Jag samlar själv mod att börja gå på ACA-möten, och känner heller inte att jag någonsin kommer våga dela något själv men det behöver man ju som tur är inte heller. :heart
 
Vilken skit. Från uppfattningen jag fått av dig, så är jag tvärsäker på att det är han som inte är bra nog åt dig! Och han är definitivt inte bra för dig om du känner dig tvungen att vara onykter för att umgås med honom. Bara bra om ni inte ses mer!

Du verkar vara en så himla fin person, blir glad och imponerad över att höra att du kämpar fast det är svårt! Så starkt av dig! :heart

Jag samlar själv mod att börja gå på ACA-möten, och känner heller inte att jag någonsin kommer våga dela något själv men det behöver man ju som tur är inte heller. :heart
Skulle skriva lika dant vad gäller kring millitären men du @Scandi hann före 🤗. Var rädd om dig @pepp fortsätt kämpa för du förtjänar så att få må bra ❤.
 
Gud. Är så trött på mitt drickande.
Igår hällde jag i mig 2 liter vin, min kropp kommer inte palla detta.
 
Mycket beror på vad det kostar osv, och jag tänker att AG kan bekosta en del isåfall.
Jag har iallafall en arbetsledare jag känner att jag kan anförtro mig åt...
Jag tror att det finns särskilda regler kring just alkoholmissbruk och att arbetsgivaren har ganska stora skyldigheter att hjälpa till. Arbetsrätt är inte mitt område men någon annan kanske kan detta mer i detalj?
 
Min mamma var på deras dåvarande fillial i Hudik, hon började dricka i samband med att hon blev dement (vilket vi inte kände till där och då). Då kontaktade jag hennes arbetsgivare och sa att hon behöver hjälp och jag fick snabbt gehör med läkarbesök/provtagningar och undersökningar sedan en placering på Nämndemansgården.

Mamma blev jättearg och jag likaså men hon for i alla fall, och drickandet upphörde efter detta.
Jag hoppas att du får lika bra hjälp som vi fick om du bestämmer dig för att gå den vägen.

Mammas AG tog alla kostnader.
 
Min mamma var på deras dåvarande fillial i Hudik, hon började dricka i samband med att hon blev dement (vilket vi inte kände till där och då). Då kontaktade jag hennes arbetsgivare och sa att hon behöver hjälp och jag fick snabbt gehör med läkarbesök/provtagningar och undersökningar sedan en placering på Nämndemansgården.

Mamma blev jättearg och jag likaså men hon for i alla fall, och drickandet upphörde efter detta.
Jag hoppas att du får lika bra hjälp som vi fick om du bestämmer dig för att gå den vägen.

Mammas AG tog alla kostnader.

Jag tror det kommer göra mycket om jag får professionell hjälp, samtalsstöd osv. Vet ju att jag mår bättre, kroppen mår bättre utan alkohol. Känner mig extremt trött och sliten nu.

Vårdcentralen verkar ha tappat bort mig och skrev bara ut ny antabus utan nya prover, vilket inte känns jättebra.
 
Jag tror det kommer göra mycket om jag får professionell hjälp, samtalsstöd osv. Vet ju att jag mår bättre, kroppen mår bättre utan alkohol. Känner mig extremt trött och sliten nu.

Vårdcentralen verkar ha tappat bort mig och skrev bara ut ny antabus utan nya prover, vilket inte känns jättebra.
Antabus?
Utan vidare vård?

Det tror inte jag på.
Du behöver hjälp att kunna hantera suget.
Minesota-metoden är bra.
Alkoholism är en sjukdom och din arbetsgivare har rehabiliterings-ansvar.
Sök hjälp, du skall inte behöva ha det så där.
Det kommer massor av följdsjukdomar om man marinerar sig i alkohol.
Du vill inte ha dessa.
 
Antabus?
Utan vidare vård?

Det tror inte jag på.
Du behöver hjälp att kunna hantera suget.
Minesota-metoden är bra.
Alkoholism är en sjukdom och din arbetsgivare har rehabiliterings-ansvar.
Sök hjälp, du skall inte behöva ha det så där.
Det kommer massor av följdsjukdomar om man marinerar sig i alkohol.
Du vill inte ha dessa.

Ja och ja. Suget är det svåraste...
Och jag har sökt hjälp.
 
Ja och ja. Suget är det svåraste...
Och jag har sökt hjälp.
Det finns hjälp att få.
Särskilt när man som du har kommit så långt som att erkänna att alkoholen har tagit över.
Både för dig själv och för andra.
Då finns det gott hopp om ett bättre liv.

Dyrt blir det ju också.
 
Jag tror att det finns särskilda regler kring just alkoholmissbruk och att arbetsgivaren har ganska stora skyldigheter att hjälpa till. Arbetsrätt är inte mitt område men någon annan kanske kan detta mer i detalj?
Om det inte ändrats sen jag var chef (20 år sedan) så är AG skyldig att rehaba nör de får visshet om alkoholmissbruk. Har själv varit med om att rehaba en anställd och vi som AG fixade allt.
 
Det kan vara bra att veta att det brukar finnas en vuxenenhet inom socialtjänsten i alla kommuner där man som medborgare kan söka stöd kring missbruk av olika slag.

Det är jättebra att du pratar med arbetsgivare först, men det kan vara bra att veta att det finns fler alternativ :)

Du är modig som berättar om detta och som tar tag i det på nytt, trots att du upplever bakslag. Lycka till pepp, hoppas du ska få må bättre snart!
 
Känner mig iallafall väldigt peppad nu. Jag är dock bakis och ynklig :D

Tänker att jag kontaktar min arbetsledare efter mötet på tisdag, ber henne komma in till jobbet, så får jag berätta öga mot öga 😊
Det ska du verkligen göra!
Läs gärna på lite om dina rättigheter ifall du orkar. Så här står det till exempel på Nämdemansgårdens hemsida men liknande finns att läsa lite överallt efter en googling:

Arbetsmiljölagen och arbetsgivarens ansvar​

Arbetsgivaren har enligt arbetsmiljölagen ett stort ansvar för att arbetstagare får rehabilitering och kan återgå i arbete. Som arbetsgivare är du skyldig att agera om du ser signaler eller om en medarbetare informerar om missbruksproblem på arbetsplatsen. Om du som arbetsgivare struntar i problemen bryter du mot arbetsmiljölagen.

Det är viktigt att inte skjuta upp problemet då det förvärras ju längre tid det går. Genom att kombinera olika insatser, på flera olika nivåer, kan du som arbetsgivare göra stor nytta för såväl arbetsplatsen som för individer och samhället.
 
Hittar inte inlägget men du skriver att du tidigare klarat 150 dagar utan alkohol.
Du är fortfarande samma person och om du börjar nu, ja NU så har det snart gått några timmar. Ställ undan alkoholen I morgon kväll och nästa o s v tar du inte fram alkoholen.
Så länge du inte ger upp har du inte förlorat kampen. Rätt vad det är har det gått en månad. Sedan ett halvår, ett år. Det är ok att börja om om man faller. Det är ok att be om hjälp att resa sig.
Bra tänkt att prata med din arbetsledare.
 
Hittar inte inlägget men du skriver att du tidigare klarat 150 dagar utan alkohol.
Du är fortfarande samma person och om du börjar nu, ja NU så har det snart gått några timmar. Ställ undan alkoholen I morgon kväll och nästa o s v tar du inte fram alkoholen.
Så länge du inte ger upp har du inte förlorat kampen. Rätt vad det är har det gått en månad. Sedan ett halvår, ett år. Det är ok att börja om om man faller. Det är ok att be om hjälp att resa sig.
Bra tänkt att prata med din arbetsledare.

Ge upp kommer jag aldrig göra, tack och lov.
Vill inte dö i förtid eller förstöra mitt liv.


Tack för peppen ❤
 
Har så himla svårt att acceptera att just jag blev alkis.
Började dricka sent, vid 20.
Var med i Ungdomens nykterhetsförbund innan det (rätt ironiskt nu)

Även mamma har sagt det "pepp var den sista vi trodde skulle bli alkoholist".
:(
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 433
L
  • Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 850
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte försöka samla hop lite o lika saker som är väldigt mycket i mitt huvud justnu. Som INTE är om soc mötet nästa vecka och att...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 179
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp