Skuldsanering

Men alltså du har ju själv tidigare i tråden länkat KFMs hemsida så du borde gå tillbaka och läsa vad du själv länkat. Att skulden inte går att betala under översiktlig tid är ett av flera kriterier.

Kvalificerad insolvens är bara en del. Det andra är en skälighetsbedömning. Där väger skuldens uppkomst, mönster, skuldernas ålder, försök att betala tillbaka mm in.

Beviljandegraden ligger på 32 %.

Varför uttrycker du dig i så bestämda termer om något som du uppenbarligen inte har all fakta om?
Jag har på tok för mycket fakta.
 
Googla. Det finns en uppsjö tips och trix hur en får skuldsanering att funkar för en.
Det var mest vad du tänkte och talade om i dina inlägg jag var ute efter.
Om du menar att en stor majoritet av de så får skuldsanering är oförtjänta, bluffiga rötägg så systemet som helhet är förfelat. Eller om du talar om hur det i värsta fall kan missbrukas, utan att förkasta systemet som helhet eller dem som av mer "äkta" skäl behöver det?
 
Poängen är att skuldsanering kan utnyttjas grovt genom att öka sitt skuldberg avsiktligt för att pressa systemet och därmed åker också andra än ”de stora stygga kreditbolagen” på stryk.

Ett ofog som måste stävjas eftersom det premierar ytterligare skuldsätt med fler förlorare. Som trådstarten handlade om.
Det var nytt för mig att vissa kunde utnyttja systemet så medvetet.
Har man gjort så medvetet ska man inte få skuldsanering tycker jag utan det ska gå till dem som verkligen har hamnat där av omständigheter de inte mäktar med inte pga att medvetet lura
 
Det var nytt för mig att vissa kunde utnyttja systemet så medvetet.
Har man gjort så medvetet ska man inte få skuldsanering tycker jag utan det ska gå till dem som verkligen har hamnat där av omständigheter de inte mäktar med inte pga att medvetet lura
Det får man verkligen inte heller utan vidare. Givetvis finns det de som slipper igenom eftersom systemet måste ha effekt: det får inte kosta allt för mycket att utreda heller. Men att tro att folk konsumtionsskuldsätter för att sedan sanera sig i hög systematisk utsträckning är helt felaktigt. Självklart förekommer det, och som sagt, vissa försök slipper igenom, men inte i den utsträckning som vissa här får det att låta som.

Sen verkar ju många i tråden helt glömma att en skuldsanering innebär fem års tillvaro med existensminimum. Det är få som frivilligt sätter sig i den sitsen.
 
Det var mest vad du tänkte och talade om i dina inlägg jag var ute efter.
Om du menar att en stor majoritet av de så får skuldsanering är oförtjänta, bluffiga rötägg så systemet som helhet är förfelat. Eller om du talar om hur det i värsta fall kan missbrukas, utan att förkasta systemet som helhet eller dem som av mer "äkta" skäl behöver det?
Hur det idag utnyttjas och därtill krävs det numera mindre av den skuldsatta för att beviljas.

De flesta med ett huslån betalar på 20 + år. Den som skuldsanerar? 3-5 år. Och ibland betalas inte en krona under skuldsaneringstiden.
 
Det får man verkligen inte heller utan vidare. Givetvis finns det de som slipper igenom eftersom systemet måste ha effekt: det får inte kosta allt för mycket att utreda heller. Men att tro att folk konsumtionsskuldsätter för att sedan sanera sig i hög systematisk utsträckning är helt felaktigt. Självklart förekommer det, och som sagt, vissa försök slipper igenom, men inte i den utsträckning som vissa här får det att låta som.

Sen verkar ju många i tråden helt glömma att en skuldsanering innebär fem års tillvaro med existensminimum. Det är få som frivilligt sätter sig i den sitsen.
Jobba svart under tiden är ett fint tillskott. Mocka mot stallplats t ex.
 
De flesta som betalar huslån lever inte på existensminimum de åren. 5 år är väl praxis och inte 3-5 år.
Det kan vara både längre och kortare.

Det går fint att dra på sig nya skulder under tiden också, det diskvalificerar inte. Och som sagt: jobba svart för ett ekonomilyft.
 
Om du inte betalar så blir beslutet förlängt eller upphävt.

Som det står från KFM: du behöver ibland inte betala tillbaka något alls.

”Du betalar dina skulder enligt en betalnings- plan, vanligtvis under fem år. Om du lever på existensminimum kan du få ett beslut utan betalningsplan – då betalar du inte av något alls på dina skulder.”
 
Måste det vara mer regel än undantag för att få diskuteras?!

När du uttrycker sig som om det är mer regel än undantag så antar jag att man anser det. Det blir en högst polariserad och onyanserad diskussion på det viset.

Du får gärna citera var jag ger uttryck för att man inte får diskutera avarterna, problemet är när det framstår som att skuldsanering bara består av avarter. Det blir extremt skuldbeläggande och dömande.
 
Det får man verkligen inte heller utan vidare. Givetvis finns det de som slipper igenom eftersom systemet måste ha effekt: det får inte kosta allt för mycket att utreda heller. Men att tro att folk konsumtionsskuldsätter för att sedan sanera sig i hög systematisk utsträckning är helt felaktigt. Självklart förekommer det, och som sagt, vissa försök slipper igenom, men inte i den utsträckning som vissa här får det att låta som.

Sen verkar ju många i tråden helt glömma att en skuldsanering innebär fem års tillvaro med existensminimum. Det är få som frivilligt sätter sig i den sitsen.
Hoppas att det är en försvinnande liten del som gör så. För tänker att risken är annars att hela systemet med att kunna bli beviljad skuldsanering raserar
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 920
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 936
Senast: Jakobine
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 941
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Omplacera problemhund?
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp