Skuldsanering

Jag sitter just nu med domen från tingsrätten där de utlånade pengarna som aldrig kom tillbaka har gjort att en ung människa inte kommer att kunna få sin egen bostad. För "någon annan" behövde de pengarna att köpa en jättehäftig liten elbil till sin 3-åring. Och nu planerar köparen av bilen att dra på sig så stora konsumtionsskulder att det äntligen blir skuldsanering. Det är bara några 10 000 kr ifrån 2 miljoner i skuld.
Fast det beskriver är ett högst osannolikt utfall. Konsumtionsskulder är en faktor som väger tungt MOT att bli beviljad skuldsanering och beviljas i princip bara i undantagsfall, typ vid styrkt sjukdom (ex. ett bipolärt maniskt skov som nu är välmedicinerat) eller om det är en liten del av en betydligt större skuldbild.
 
Jag uppskattar absolut ironin. Du beslutar dig för att jag på "nåt vis dömer" och där i ditt beslut dömer du mig 167 % utifrån något som du lite på en höft uppfattat. Om inte det är höjden av ironi vet jag inte hur ironi ska beskrivas.

Min syn på människor som sätter andra i ekonomisk knipa genom att inte infria sina löften att återbetala utlånarnas pengar är att det är fruktansvärda egoister som inte har något annat än sitt eget bästa för ögonen.

Jag sitter just nu med domen från tingsrätten där de utlånade pengarna som aldrig kom tillbaka har gjort att en ung människa inte kommer att kunna få sin egen bostad. För "någon annan" behövde de pengarna att köpa en jättehäftig liten elbil till sin 3-åring. Och nu planerar köparen av bilen att dra på sig så stora konsumtionsskulder att det äntligen blir skuldsanering. Det är bara några 10 000 kr ifrån 2 miljoner i skuld.
Låter som en riktigt pissig situation. Men en sån elbil (den sorten jag föreställer mig till små barn) kostar väl inte många tusen? Hur kan det göra att en annan (antar att hen lånat ut pengarna?) inte kan köpa en bostad? Eller är elbilen bara en liten del av all skit låntagaren lagt pengarna på?

Låter som att utnyttja systemet när man medvetet sätter sig så i skuld, hoppas på ett sätt att det inte beviljas.
 
Låter som en riktigt pissig situation. Men en sån elbil (den sorten jag föreställer mig till små barn) kostar väl inte många tusen? Hur kan det göra att en annan (antar att hen lånat ut pengarna?) inte kan köpa en bostad? Eller är elbilen bara en liten del av all skit låntagaren lagt pengarna på?

Låter som att utnyttja systemet när man medvetet sätter sig så i skuld, hoppas på ett sätt att det inte beviljas.

35 000 kr kostade ungens bil.

Skuldsaneringen kommer beviljas. Skulden kommer inte att kunna betalas inom några år då den mycket unga modern inte gillar att jobba och inte har någon utbildning.
 
Fast det beskriver är ett högst osannolikt utfall. Konsumtionsskulder är en faktor som väger tungt MOT att bli beviljad skuldsanering och beviljas i princip bara i undantagsfall, typ vid styrkt sjukdom (ex. ett bipolärt maniskt skov som nu är välmedicinerat) eller om det är en liten del av en betydligt större skuldbild.
Det är inte en fråga OM. Det är en fråga om NÄR.

Minst 40 000 kr i månaden shoppas på kredit och läggs på i ränta från tidigare KFM.
 
35 000 kr kostade ungens bil.

Skuldsaneringen kommer beviljas. Skulden kommer inte att kunna betalas inom några år då den mycket unga modern inte gillar att jobba och inte har någon utbildning.
Åh fy fan. Ok jag förstår din känsla och att du inte vill/kan känna någon medkänsla i det fallet. Det hade inte jag heller gjort antagligen, ingen idé intala sig något annat.

Hur fasen kan en människa utan jobb shoppa så mkt på krita? Det kan inte ens jag tror jag (har inte försökt iofs) och jag tjänar ändå rätt bra. Visst att nån utan jobb kan shoppa för några tusenlappar i månaden på kredit tills det tar stopp med 40 lax? I MÅNADEN?
 
Min syn på människor som sätter andra i ekonomisk knipa genom att inte infria sina löften att återbetala utlånarnas pengar är att det är fruktansvärda egoister som inte har något annat än sitt eget bästa för ögonen.
När du säger så är det då den större generella bilden av de som berörs av skuldsanering du pratar om?
Eller en liten del som inte är de som systemet är utformat för, men som medvetet utnyttjar det?

Det är nog där som i alla fall jag får svårt att följa din tanke.
 
Åh fy fan. Ok jag förstår din känsla och att du inte vill/kan känna någon medkänsla i det fallet. Det hade inte jag heller gjort antagligen, ingen idé intala sig något annat.

Hur fasen kan en människa utan jobb shoppa så mkt på krita? Det kan inte ens jag tror jag (har inte försökt iofs) och jag tjänar ändå rätt bra. Visst att nån utan jobb kan shoppa för några tusenlappar i månaden på kredit tills det tar stopp med 40 lax? I MÅNADEN?
Ja, det är förvånansvärt. Jag stämmer av nytillkomna skulder hos KFM månadsvis och begriper inte hur de kan bevilja faktura. Men tydligen provar hon kanske 20 olika ställen per dag och någon faller alltid igenom.
 
När du säger så är det då den större generella bilden av de som berörs av skuldsanering du pratar om?
Eller en liten del som inte är de som systemet är utformat för, men som medvetet utnyttjar det?

Det är nog där som i alla fall jag får svårt att följa din tanke.
Googla. Det finns en uppsjö tips och trix hur en får skuldsanering att funkar för en.
 
Ja, det är förvånansvärt. Jag stämmer av nytillkomna skulder hos KFM månadsvis och begriper inte hur de kan bevilja faktura. Men tydligen provar hon kanske 20 olika ställen per dag och någon faller alltid igenom.
Låter ju som att människan är sjuk :/ typ shoppingberoende eller något. Dock ingen ursäkt att förstöra för andra människor.
 
Jag uppskattar absolut ironin. Du beslutar dig för att jag på "nåt vis dömer" och där i ditt beslut dömer du mig 167 % utifrån något som du lite på en höft uppfattat. Om inte det är höjden av ironi vet jag inte hur ironi ska beskrivas.

Min syn på människor som sätter andra i ekonomisk knipa genom att inte infria sina löften att återbetala utlånarnas pengar är att det är fruktansvärda egoister som inte har något annat än sitt eget bästa för ögonen.

Jag sitter just nu med domen från tingsrätten där de utlånade pengarna som aldrig kom tillbaka har gjort att en ung människa inte kommer att kunna få sin egen bostad. För "någon annan" behövde de pengarna att köpa en jättehäftig liten elbil till sin 3-åring. Och nu planerar köparen av bilen att dra på sig så stora konsumtionsskulder att det äntligen blir skuldsanering. Det är bara några 10 000 kr ifrån 2 miljoner i skuld.

Alltså, jag begriper inte riktigt vad du far efter.. :confused: vad ville du att jag skulle uppfatta? Jag kan ju bara tolka det du skriver?

Att jag tycker lyxfällan är ett vidrigt program som utnyttjar människor i utsatt situation. Är det så märkligt?

Det är ju tråkigt för de inblandade i situationen ovan.

Jag tycker också skulder skall betalas, men är ödmjuk för att livet kan ändras och att människor har bagage. Som privatperson gör man klokt i att inte låna ut mer än man kan klara av att inte få tillbaka. För sin egen sinnesfrids skull om inte annat.

Däremot tycker jag noll procent synd om kreditbolag som lockar och lånar ut under tvivelaktiga villkor till skyhöga räntor.

Min poäng är, oavhängt det specifika fall du tar upp som jag anser i sig är rätt ointressant för tråden, är att det finns många fler orsaker till att folk hamnar i skuldfälla och ekonomiska trångmål än att de är egoister, eller korkade.
Jag tror de allra flesta när de tar lån har som ambition att det skall betalas tillbaka. Sen går det inte alltid ändå.
Och nu pratar jag i första hand inte om lån från privatpersoner.
 
35 000 kr kostade ungens bil.

Skuldsaneringen kommer beviljas. Skulden kommer inte att kunna betalas inom några år då den mycket unga modern inte gillar att jobba och inte har någon utbildning.
Otroligt! Låter som en perfekt kandidat för lyxfällan 😱
Men ändå lite märkligt system att folk som köper massa skit på kredit och tar skulder den vägen får skuldsanering sen O_o
 
35 000 kr kostade ungens bil.

Skuldsaneringen kommer beviljas. Skulden kommer inte att kunna betalas inom några år då den mycket unga modern inte gillar att jobba och inte har någon utbildning.
Men alltså du har ju själv tidigare i tråden länkat KFMs hemsida så du borde gå tillbaka och läsa vad du själv länkat. Att skulden inte går att betala under översiktlig tid är ett av flera kriterier.

Kvalificerad insolvens är bara en del. Det andra är en skälighetsbedömning. Där väger skuldens uppkomst, mönster, skuldernas ålder, försök att betala tillbaka mm in.

Beviljandegraden ligger på 32 %.

Varför uttrycker du dig i så bestämda termer om något som du uppenbarligen inte har all fakta om?
 
Otroligt! Låter som en perfekt kandidat för lyxfällan 😱
Men ändå lite märkligt system att folk som köper massa skit på kredit och tar skulder den vägen får skuldsanering sen O_o
Ja det låter ju helt barockt. Isåfall kan man ju köpa massa skit som man sen kan sälja efter att ha fått skuldsanering. Typ chanelväskor, macbooks osv.

Känns inte som att det var så det var tänkt med skuldsanering.
 
Otroligt! Låter som en perfekt kandidat för lyxfällan 😱
Men ändå lite märkligt system att folk som köper massa skit på kredit och tar skulder den vägen får skuldsanering sen O_o

Poängen är att skuldsanering kan utnyttjas grovt genom att öka sitt skuldberg avsiktligt för att pressa systemet och därmed åker också andra än ”de stora stygga kreditbolagen” på stryk.

Ett ofog som måste stävjas eftersom det premierar ytterligare skuldsätt med fler förlorare. Som trådstarten handlade om.
 
Jag uppskattar absolut ironin. Du beslutar dig för att jag på "nåt vis dömer" och där i ditt beslut dömer du mig 167 % utifrån något som du lite på en höft uppfattat. Om inte det är höjden av ironi vet jag inte hur ironi ska beskrivas.

Min syn på människor som sätter andra i ekonomisk knipa genom att inte infria sina löften att återbetala utlånarnas pengar är att det är fruktansvärda egoister som inte har något annat än sitt eget bästa för ögonen.

Jag sitter just nu med domen från tingsrätten där de utlånade pengarna som aldrig kom tillbaka har gjort att en ung människa inte kommer att kunna få sin egen bostad. För "någon annan" behövde de pengarna att köpa en jättehäftig liten elbil till sin 3-åring. Och nu planerar köparen av bilen att dra på sig så stora konsumtionsskulder att det äntligen blir skuldsanering. Det är bara några 10 000 kr ifrån 2 miljoner i skuld.
Här är du dömande.

Jag lider med alla som kommer i ekonomisk knipa pga andra, men samtidigt är inte alla som gör det och du uttalar dig kategoriskt. På dig låter det som att alla som inte kan betala skulder är skitstövlar som gör det avsiktligt. Alla har sin historia och många är tragiska, en del är försumliga och så finns det givetvis även skitstövlar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 920
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 118
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 933
Senast: Jakobine
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 941
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp