Bukefalos 28 år!

Skuldsanering

Jag som träffar främst kvinnor från andra delar av världen, som gift sig med en man som bor i Sverige och kan systemet, och som låter dem ingå alla möjliga ekonomiska avtal, och därefter drar med pengarna och lämnar henne skuldsatt, alternativt sätter henne i en situation att hon aldrig kan få lån eller hyreskontrakt, tycker att skuldsanering är en nödvändig möjlighet för att de ska ha en framtid. Många tycker att de inte har andra alternativ än att avsluta sitt liv.
 
Enligt min mening så har ingen annan någonting att göra varför folk hamnar i ekonomisk knipa, det finns många anledningar till de och oftast handlar det inte om att man slarvar/skiter i det /dumhet utom om andra saker som gör att ens liv tar en vändning man inte kan hantera just då. Sen finns det alltid undantag vad det gäller den regeln, folk som helt enkelt inte bryr sig om vad som händer men skulle tro att det är få i jämförelse med andra.

Jag har flera i livet runt omkring som hamnat hos kronofogden av olika anledningar, personliga sådana, och jag kan lova dessa människor har lidit av sina ekonomiska problem. Så tacksam för att det faktiskt har kunnat få hjälp på olika sätt för att reda ut sina liv, för att kunna börja om. Och skulle säga att dessa människor skäms, skäms för att erkänna att de gått käpp rätt åt skogen.
 
Jag som träffar främst kvinnor från andra delar av världen, som gift sig med en man som bor i Sverige och kan systemet, och som låter dem ingå alla möjliga ekonomiska avtal, och därefter drar med pengarna och lämnar henne skuldsatt, alternativt sätter henne i en situation att hon aldrig kan få lån eller hyreskontrakt, tycker att skuldsanering är en nödvändig möjlighet för att de ska ha en framtid. Många tycker att de inte har andra alternativ än att avsluta sitt liv.
Ja. Och jag säger inte att skuldsanering är fel. Men att det, som i en tråd skrivs, det är för jävligt ansök om skuldsanering , är skevt tycker jag. Det finns enskilda människor bakom fodringar. Och skulder.
 
Personligt eller inte, det har varit en del ganska nedsättande inlägg om de som hamnar i skuldfällan. Det är inte konstigt att någon som hamnat där och troligen är extra sårbar tar åt sig.

Jag sitter och tittar på Lyxfällan medan inledningen till tråden dök upp.

Ja, jag hyser faktiskt inte någon medkänsla med någon som konsumtionshoppar kläder till 60 % ränta.

Detta program har oceaner av sökande att gräva ur. Är alltså alla dessa glada konsumenter med lånebehov undantag?
 
Jag sitter och tittar på Lyxfällan medan inledningen till tråden dök upp.

Ja, jag hyser faktiskt inte någon medkänsla med någon som konsumtionshoppar kläder till 60 % ränta.

Detta program har oceaner av sökande att gräva ur. Är alltså alla dessa glada konsumenter med lånebehov undantag?
Skuldfällan är tänkt att vara underhållning, syftet är att vi ska känna oss smarta och duktiga.
 
TS bad om att bli raderad redan innan den här tråden startats, jag efterfrågade svar på några frågor som jag brukar ställa vid radering samt att jag undrade lite om det inte blev lite konstigt att ta bort användaren mitt i en diskussion.
Jag har nu fått mina svar och TS ville fortfarande bli borttagen, vilket nu skett.
 
Jag sitter och tittar på Lyxfällan medan inledningen till tråden dök upp.

Ja, jag hyser faktiskt inte någon medkänsla med någon som konsumtionshoppar kläder till 60 % ränta.

Detta program har oceaner av sökande att gräva ur. Är alltså alla dessa glada konsumenter med lånebehov undantag?
De väljer ut de som gör bäst TV och skapar reaktioner, inte de som är mest renhåriga. På det så är syftet med programmet att roa och uppröra - skapa TV och inte visa en ärlig bild.
 
Jag sitter och tittar på Lyxfällan medan inledningen till tråden dök upp.

Ja, jag hyser faktiskt inte någon medkänsla med någon som konsumtionshoppar kläder till 60 % ränta.

Detta program har oceaner av sökande att gräva ur. Är alltså alla dessa glada konsumenter med lånebehov undantag?

Fast, det kan finnas mycket bakom ett sånt beteende. Det kan vara ett beroende precis som alkohol eller spel. Så jag kan säga att jag absolut hyser sympati även för många av dessa människor.
Kan lova att majoriteten skäms och önskar annorlunda.

För övrigt är det ett genomvidrigt program som inte borde sändas alls!
Däremot en del av hjälpen personerna får, den är ju inte fel.

Men man ska vara försiktig att döma även dessa människor, tycker jag.
 
Absolut, sån är jag! 😁 👍
Men framförallt berättar jag vilken tolkning jag gjorde utefter det du skrev.
Du får ju gärna rätta mig om jag tolkade fel istället.
Hur menade du? Vad är din syn på dessa människor?

Jag uppskattar absolut ironin. Du beslutar dig för att jag på "nåt vis dömer" och där i ditt beslut dömer du mig 167 % utifrån något som du lite på en höft uppfattat. Om inte det är höjden av ironi vet jag inte hur ironi ska beskrivas.

Min syn på människor som sätter andra i ekonomisk knipa genom att inte infria sina löften att återbetala utlånarnas pengar är att det är fruktansvärda egoister som inte har något annat än sitt eget bästa för ögonen.

Jag sitter just nu med domen från tingsrätten där de utlånade pengarna som aldrig kom tillbaka har gjort att en ung människa inte kommer att kunna få sin egen bostad. För "någon annan" behövde de pengarna att köpa en jättehäftig liten elbil till sin 3-åring. Och nu planerar köparen av bilen att dra på sig så stora konsumtionsskulder att det äntligen blir skuldsanering. Det är bara några 10 000 kr ifrån 2 miljoner i skuld.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 029
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
3 998
Senast: Jakobine
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 152
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp