Skulle du vaccinera dig? (covid-19)

Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?

  • Ja

    Röster: 112 62,2%
  • Nej

    Röster: 68 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    180
Kommer det ett vaccin med bara viruset så helt med på att vaccinera mig. Innehåller det något annat som Pandemrix gjorde så nä då väntar jag.

Innehåll i pandemrix
Sqaulene/Hajleverolja (10,6mg), DL Alfa Tokoferol (11,86 mg), Polysorbat80 (4,85 mg. Sorbitol, fettsyror etylenoxid), Hjälpämnen: Polysorbat80, Octosynol10, Tiomersal (5mcg), Natriumklorid, Dinatriumvätefosfat, kaliumvätefosfat, kaliumklorid, Emulsion: Natriumklorid, Dinatriumvätefosfat, Kaliumdivätefosfat, Kaliumklorid.
 
Kommer det ett vaccin med bara viruset så helt med på att vaccinera mig. Innehåller det något annat som Pandemrix gjorde så nä då väntar jag.

Innehåll i pandemrix
Sqaulene/Hajleverolja (10,6mg), DL Alfa Tokoferol (11,86 mg), Polysorbat80 (4,85 mg. Sorbitol, fettsyror etylenoxid), Hjälpämnen: Polysorbat80, Octosynol10, Tiomersal (5mcg), Natriumklorid, Dinatriumvätefosfat, kaliumvätefosfat, kaliumklorid, Emulsion: Natriumklorid, Dinatriumvätefosfat, Kaliumdivätefosfat, Kaliumklorid.
Fast man behöver de där andra grejorna också. Inte nödvändigtvis allt som var i pandemrix, men liknande substanser. Annars fungerar inte vaccinet.
 
Det är inte fult att kunna något och visa sig stolt över sin kunskap och skylta med det. MEN....det är illa att använda sin profession eller titel för att få "tyst" på viss typ av diskussion. Jag bemötte ett inlägg där det sades att det är hårda regler och lagar kring mediciner och vaccin och klippte in en länk som bevisar motsatsen. Och även ett mycket intressant radioprogram som berättar att vi allmänheten ska inte alls vara så säkra på att läkemedelsindustrin följer regelboken samt svårigheten för myndigheter (som vi -allmänheten sen uppmanas att lita till 2000% på) att få ta del av SAMTLIGA forskningsresultat och studier kring ett visst läkemedel när det ska ut på marknaden.
Då får jag ett svar från dig att jag ska sluta sprida konspirationsteorier, för det skapar rädsla och faktaresistens.

Jag delar detta med dig. Och idag....med så mycket lätt tillgänglig kunskap kan den som är intresserad leta och botanisera bland en massa viktig och oviktig information, så det kan vara läge att inte hänge sig åt härskartekniker för att driva fram tystnat och lydnad. I ditt svar till mig tolkar jag det som att mina två länkar som jag länkade till för att bemöta ett annat inlägg så finns ingen sanning eller relevans.
Det finns inget fult med att understryka att man genom sin profession är väl insatt i frågan. Sedan tycker jag att det är viktigt att poängtera att även om det finns enorma mängder lättillgänglig information, så måste man vara ödmjuk inför det faktum att man själv kanske inte besitter kunskaper nog att tolka den utan en viss utbildning i ryggen eller yrkeserfarenhet.
 
Fast man behöver de där andra grejorna också. Inte nödvändigtvis allt som var i pandemrix, men liknande substanser. Annars fungerar inte vaccinet.
Helt fel då jag har läst här att skriva att vaccin bara innehåller viruset, är ju lögn eller okunskap.

Kalla fakta har ett gammalt intressanta avsnitt om pandemrix, finns på YT
 
Var det inte en mamma som också fått något testvaccin tidigare?

Det finns flera forskar team som tar fram olika vaccin mot Covid-19. CNN visade det har i gar (eller forrgar?) och de sager att det ar det som kommit langst da man inte anvander viruset sjalvt i vaccinet. Jag ar inte tillrackligt insatt for att veta om andra har fatt nagot vaccin.

Traditionellt ar USA ganska sena "pa bollen" da medicin och vacciner testas langre har an i Europa da USA har en langre testing tid lagstadgad.
 
Helt fel då jag har läst här att skriva att vaccin bara innehåller viruset, är ju lögn eller okunskap.
Jag försöker förstå vad det är du har skrivit här. Skulle du kunna tänka dig att formulera om meningen, med punkter eller kommatecken, så det går att utläsa vad som menas?

Ett vaccin kan aldrig enbart innehålla viruset ifråga. Det måste finnas i en vätska (om det ska injiceras) eller utfyllnadsmedel av något slag om det är en tablett. Men om vi utgår ifrån att det ska ges med en spruta, så måste vätskan ha exakt rätt pH, salthalt osv både för att hålla smittämnet intakt och för att vara ofarligt att injicera i kroppen. Så vissa substanser måste ingå utöver smittämnet.
 
Har har forsta manniskan fatt det helt nya covid-19 "vaccinet" ... som egentligen inte ar ett vaccin da det ar byggt pa dna istallet for viruset sjalvt.

https://www.cnn.com/2020/04/24/health/coronavirus-vaccine-speed-sanjay-gupta/index.htmlCNN
Jag antar att det är samma virus som nämns i den här artikeln på svenska - för den som liksom jag tycker det är jobbigt att plöja texter på utrikiska... https://www.lakemedelsvarlden.se/forsta-vaccinstudien-mot-coronaviruset-snart-igang/

(och det är inte dna utan rna, m-rna för att vara mer exakt, som används, hälsar petimetern...)
 
Jag försöker förstå vad det är du har skrivit här. Skulle du kunna tänka dig att formulera om meningen, med punkter eller kommatecken, så det går att utläsa vad som menas?

Ett vaccin kan aldrig enbart innehålla viruset ifråga. Det måste finnas i en vätska (om det ska injiceras) eller utfyllnadsmedel av något slag om det är en tablett. Men om vi utgår ifrån att det ska ges med en spruta, så måste vätskan ha exakt rätt pH, salthalt osv både för att hålla smittämnet intakt och för att vara ofarligt att injicera i kroppen. Så vissa substanser måste ingå utöver smittämnet.
Jag tycker det är ganska klart vad som avses. Pandemrix innehöll flera tillsatser för att öka immunförsvarets reaktion i syfte att kunna använda mindre mängd inaktiverat virus. Dessa tillsatser är inte nödvändiga i ett vaccin.
 
Jag tycker det är ganska klart vad som avses. Pandemrix innehöll flera tillsatser för att öka immunförsvarets reaktion i syfte att kunna använda mindre mängd inaktiverat virus. Dessa tillsatser är inte nödvändiga i ett vaccin.
Läs meningen en gång till.
"Helt fel då jag har läst här att skriva att vaccin bara innehåller viruset, är ju lögn eller okunskap."
Bara den här meningen. Inget annat.

Att du tolkar in något i meningen är en sak.
Men jag försöker förstå vad det står i exakt just den här meningen.
 
Läs meningen en gång till.
"Helt fel då jag har läst här att skriva att vaccin bara innehåller viruset, är ju lögn eller okunskap."
Bara den här meningen. Inget annat.

Att du tolkar in något i meningen är en sak.
Men jag försöker förstå vad det står i exakt just den här meningen.
Aha okej, då missförstod jag för jag trodde du undrade över vad som avsågs i sak.
 
Aha okej, då missförstod jag för jag trodde du undrade över vad som avsågs i sak.

Alltså jag känner en stor förvåning att du försöker förklara för andra 😳 Dina många inlägg i flera trådar ang just Covid-19 har väckt väldigt många frågor då väldigt många ställer frågor vad du menar och inte riktigt förstår dina inlägg. Om du bemöter dem och förklarar vad du menar tror jag många kommer förstå bättre 😄
 
Helt fel då jag har läst här att skriva att vaccin bara innehåller viruset, är ju lögn eller okunskap.

Kalla fakta har ett gammalt intressanta avsnitt om pandemrix, finns på YT
Helt ärligt förstår jag inte vad du skriver.

För övrigt är jag fascinerad över att ”alla” verkar vara så säkra på att det ska gå att få fram ett vaccin överhuvudtaget.

Det är liksom inte snutet ut näven, vi har väldigt många fler sjukdomar utan vaccin än sånna vi kan vaccinera emot.
 
Helt ärligt förstår jag inte vad du skriver.

För övrigt är jag fascinerad över att ”alla” verkar vara så säkra på att det ska gå att få fram ett vaccin överhuvudtaget.

Det är liksom inte snutet ut näven, vi har väldigt många fler sjukdomar utan vaccin än sånna vi kan vaccinera emot.

ja tips att kolla YT etc blir rätt märkligt.

Däremot är det knappast märkligt att ett vaccin för Covid-19! kan framställas . Där förstår jag inte alls vad du avser när du inte tror det.

vad är det för väldigt samhällsvanliga virus du avser det inte finns möjlighet att ta fram vaccin ?
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
771
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 470
Senast: hastflicka
·
  • Omröstning
Hemmet I ett fall där man bor och sover ensam i en dubbelsäng, är det bäst med ett stort täcke eller två små (normalstorlek)? Tänker både...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 788
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp