Slarvar med maten

Ja eller något annat. TS vill ju lösa detta men kan inte av någon anledning.
Jag tror @TheRedLightning att du behöver hjälp, eftersom detta pågått så länge.
En del mediciner kan också påverka matlusten, kolla detta om du tar någon
Jag håller absolut med dig om det! Om TS kan få hjälp och dessutom hittar sin matlust så kan det bli bättre!
Känner man ingen riktig matlust är det svårt att hitta motivationen att förändra beteendet. Jag känner igen mig i TS situation. Jag känner hunger, men har inte någon matlust och att laga mat är astråkigt och äta är inte roligare. Man hittar många ursäkter till både det ena och det andra vet jag. Jag har själv givit upp, jag är omotiverad, mat är trist och jag har ingen lust att lägga tid på det. Vill man inte förändra i grunden så är alla förslag man får omöjliga.
 
Ts- om du inte har matlust eller hunger på morgonen så kanske det funkar att dricka något?
Nyponsoppa, blåbärssoppa eller drickyoghurt finns ju att köpa.
Jag tycker viss frukt är lätt att äta när man inte har hunger såsom melon, mango.
 
@TheRedLightning Mitt intryck av din tråd (och tidigare mattråd/-ar) är att problemet inte handlar så mycket om själva ätandet, utan om fix idéer och brist på problemlösning. Kanske skulle du ha nytta av att arbeta med det litegrann? Istället för att tänka tusen tankar om varför något är omöjligt - bara gör, testa och se hur det blir.
Varför är det så svårt för er att acceptera att jag inte har möjlighet att lösa det på just det sättet ni föreslår (tänker främst på det där med kylväska/kylbag)? Är det så fel att försöka lösa det utefter de förutsättningarna jag har?

Igår diskade jag ur en gammal PET-flaska, idag var jag och handlade. Köpte soppa för att kunna ha med mig till jobbet, det är något jag helt enkelt inte tänk på innan och ett råd som kom fram här i tråden, ett råd jag inte stött på tidigare och som faktiskt funkar med tanke på mina förutsättningar.
 
Varför är det så svårt för er att acceptera att jag inte har möjlighet att lösa det på just det sättet ni föreslår (tänker främst på det där med kylväska/kylbag)? Är det så fel att försöka lösa det utefter de förutsättningarna jag har?

Igår diskade jag ur en gammal PET-flaska, idag var jag och handlade. Köpte soppa för att kunna ha med mig till jobbet, det är något jag helt enkelt inte tänk på innan och ett råd som kom fram här i tråden, ett råd jag inte stött på tidigare och som faktiskt funkar med tanke på mina förutsättningar.

Att göra på samma sätt som tidigare och förvänta sig förändring är ganska orimligt, tänker jag. Men bra med soppan!
 
Att göra på samma sätt som tidigare och förvänta sig förändring är ganska orimligt, tänker jag. Men bra med soppan!
Varför är det orimligt, det enda jag efterfrågat är vad mer jag kan äta utökat med det jag redan äter. Tanken har aldrig varit att förändra något, utan snarare utöka och försöka få i mig mer och det är där min fantasi tagit stopp på hur jag kan göra utefter mina förutsättningar.
 
Varför är det orimligt, det enda jag efterfrågat är vad mer jag kan äta utökat med det jag redan äter. Tanken har aldrig varit att förändra något, utan snarare utöka och försöka få i mig mer och det är där min fantasi tagit stopp på hur jag kan göra utefter mina förutsättningar.

Okej. Lycka till!
 
Såhär skrev du i ditt första inlägg;
Skulle egentligen vilja ha med mig annat till jobbet, men har ingen kylmöjlighet i dagsläget
Jag tolkar det åtminstone som att du skulle vilja ha möjligheten till kyla för då kan du ha annat med dig. Då har du fått förslag på enkla, billiga sådana (under 100kr totalt) ihop med lättlagade, enkla men ändå matigare smårätter än mackor med Bregott på.

Sen tror jag inte att en kylklamp eller kylväska magiskt kommer ändra något, därav anledningen att jag söker andra alternativ med de förutsättningarna jag har.

Det kommer magiskt nog möjliggöra större variation. ;) Skulle säga att inte något förslag, utom möjligen pizzabullarna och nötterna, är sådant du kan ta med en dag i en lastbilskupé en sommardag utan kyla. Inte ens mackor med någon form av pålägg egentligen.

Men du gör som du önskar och återkommer kanske med frågeställningen om vilken kylväska som är bäst, när det vilat lite. :)
 
Om du inte har råd eller möjlighet att fixa kylmöjlighet själv, kan du inte fråga ditt åkeri (tycker jag läser mellan raderna att du kör lastbil?)? Min pappa är själv åkare, där står företaget för enkla kylväskor + klampar som åkarna själva får frysa hemma och kunna ha med sig. De har också fixat så att lastbilarna har små värmeskåp så att de kan ha metall-lådor med mat på värme medan de kör.
 
Såhär skrev du i ditt första inlägg;

Jag tolkar det åtminstone som att du skulle vilja ha möjligheten till kyla för då kan du ha annat med dig. Då har du fått förslag på enkla, billiga sådana (under 100kr totalt) ihop med lättlagade, enkla men ändå matigare smårätter än mackor med Bregott på.



Det kommer magiskt nog möjliggöra större variation. ;) Skulle säga att inte något förslag, utom möjligen pizzabullarna och nötterna, är sådant du kan ta med en dag i en lastbilskupé en sommardag utan kyla. Inte ens mackor med någon form av pålägg egentligen.

Men du gör som du önskar och återkommer kanske med frågeställningen om vilken kylväska som är bäst, när det vilat lite. :)
Då har det skett ett missförstånd, jag har varken möjlighet eller råd att skaffa en kylväska just nu, med det sagt är det inte ristat i sten att det aldrig kommer hända längre fram i framtiden.
Därför söker jag alternativ som funkar här och nu och inte behöver kyla.
Har fått en del bra råd som jag tagit till mig av och försöker kombinera ihop praktiskt. Sak testa soppa i pet-flaska nu i veckan t ex, samt köpt frukt också.
 
Frys en liten petflaska full med vatten, vira in maten + petflaska i en duschhanduk, lägg i en påse = mycket billig variant på kylväska ;). Vattnet blir kallt och gott att dricka under dagen sedan när du ätit upp maten. Byt dessutom ut frukost mjölken mot en drick yoghurt eller smoothie.
 
Varför är det orimligt, det enda jag efterfrågat är vad mer jag kan äta utökat med det jag redan äter. Tanken har aldrig varit att förändra något, utan snarare utöka och försöka få i mig mer och det är där min fantasi tagit stopp på hur jag kan göra utefter mina förutsättningar.
Men det som du ska utöka med får ta noll ytterligare utrymme, vare sig i din väska till jobbet eller i bilen på jobbet? :confused:
Du ser inte att det begränsar vad som går att göra i matväg ganska kraftigt?
 
Om du inte har råd eller möjlighet att fixa kylmöjlighet själv, kan du inte fråga ditt åkeri (tycker jag läser mellan raderna att du kör lastbil?)? Min pappa är själv åkare, där står företaget för enkla kylväskor + klampar som åkarna själva får frysa hemma och kunna ha med sig. De har också fixat så att lastbilarna har små värmeskåp så att de kan ha metall-lådor med mat på värme medan de kör.
Sånt får vi fixa själva, chefen står ej för det.
 
Frys en liten petflaska full med vatten, vira in maten + petflaska i en duschhanduk, lägg i en påse = mycket billig variant på kylväska ;). Vattnet blir kallt och gott att dricka under dagen sedan när du ätit upp maten. Byt dessutom ut frukost mjölken mot en drick yoghurt eller smoothie.
Den varianten är så bra med för sådana som en annan som gärna lyckas glömma saker med. Inte hela världen, och har matlådan sen läckt och luktar fan kan man ta sig råd att slänga hela skiten utan att känna sig fattig för det.
 
Då har det skett ett missförstånd, jag har varken möjlighet eller råd att skaffa en kylväska just nu, med det sagt är det inte ristat i sten att det aldrig kommer hända längre fram i framtiden.
Därför söker jag alternativ som funkar här och nu och inte behöver kyla.
Har fått en del bra råd som jag tagit till mig av och försöker kombinera ihop praktiskt. Sak testa soppa i pet-flaska nu i veckan t ex, samt köpt frukt också.
Men en kylväska kostar 50 spänn. Det har du sparat in på en en vecka om du tar med dig egen pastasallad i den.
 
Då har det skett ett missförstånd, jag har varken möjlighet eller råd att skaffa en kylväska just nu, med det sagt är det inte ristat i sten att det aldrig kommer hända längre fram i framtiden.
Därför söker jag alternativ som funkar här och nu och inte behöver kyla.
Har fått en del bra råd som jag tagit till mig av och försöker kombinera ihop praktiskt. Sak testa soppa i pet-flaska nu i veckan t ex, samt köpt frukt också.
Fast pratar vi verkligen om samma sorts kylväskor :confused: ??? De (större modell) som jag såg på Willys idag kostade ca 80 kr. Kylklamparna två stycken för 15 kr. Det känns väl ändå som en rätt liten investering för att kunna äta mycket, mycket bättre?
 
Frys en liten petflaska full med vatten, vira in maten + petflaska i en duschhanduk, lägg i en påse = mycket billig variant på kylväska ;). Vattnet blir kallt och gott att dricka under dagen sedan när du ätit upp maten. Byt dessutom ut frukost mjölken mot en drick yoghurt eller smoothie.
Duschhandduken tar mer plats än en liten kylväska och det får inte ta mer plats än vad tre mackor tar. ;) Men billigare om man har en hemma redan. (Alltså förlåt, jag kunde inte låta bli. 🙈)
 
Men en kylväska kostar 50 spänn. Det har du sparat in på en en vecka om du tar med dig egen pastasallad i den.
Det handlar inte om hur billiga de är, jag har ingen möjlighet att skaffa en nu det bara är så. Möjligt att det blir senare, men inte just nu och jag måste lösa maten ändå just nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga klimakteriet och medicinbiverkning stack vikten rejält uppåt. Jag tycker att jag har provat allt. LCHF (funkade Inte, för mycket...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
23 079
Senast: SiZo
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 082
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 825
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp