slowfeedingnät och glupska hästar

Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Säger det sig inte själv, det hade varit bättre för hästarna att få ett halvt kg 24 gånger om dagen än 12 kg fördelade på 3-6 tillfällen (om hästarna inte kan ha fri tillgång), även om flertalet håller med så är det förmodligen sällsynt om inte obefintligt just för att folk vill spara in på fodringarna. Man väger sitt eget tidsschema/ ekonomi/ möjlighet att fodra mot hästens välbefinnande. Många är dessutom uppstallade hos andra och behöver ta hänsyn till fler variabler, det ideala stallet finns mest i drömmarna.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Har just flyttat min häst till ett stall med ganska bra krut i maten, tidigare ett mer närignsfattigt hösilage. Det leder till att jag har blivit tvungen att minska givan till ca 5 kg per dag, tidigare 8. Vilket min madame inte gillar helt, men det är en islandshäst som är väldigt lättfödd så det är bara att gilla läget. Hon har även tidigare fått runt 5 kg per dag men då stått på halm vilket har gjort att hon alltid haft något att tugga på. Nu står hon på spån, jag har löst det med att hon får maten inne i finmaskigt hönät samt att jag lägger in ca 1 kg halm i ett boxhörn så hon har att pilla med. Verkar fungera helt ok men varken jag eller hästen är helt nöjd men har i dagsläget inget bättre sätt att göra det på. Är helt övertygad om att hönätet gör att hon får jobba lite mer för maten och att det då tar lite längre tid, men dock inte så mycket längre tid som jag skulle önska. Ville eller inte ha en smällfet häst, även idag har hon x antal trivselkilon och de får inte bli fler
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Vad har du för TS på silaget? 5 kg av ett blötare (TS 55% t ex) silage blir för lite TS för en normalstor islandshäst.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

kl
Min häst har alltid vart väldigt glups i maten, äter upp allt hö långt innan de hästarna ens har hunnit halvvägs. Jag köpte ett sådant här när för 3 veckor sedan och jag e jättenöjd över min kille. Han får exakt lika mkt hö nu som innan, jag ger lite på golvet, o sedan resten i nätet. Och på morgonen när jag kommer så finns det fortfarande lite kvar o han kan stå o tugga på lite hö tom när man kommer. Han har lugnat ned sig otroligt mkt när det gäller hans grovfoder. Det säger inte slurk, åså e det slut direkt längre.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Säger det sig inte själv, det hade varit bättre för hästarna att få ett halvt kg 24 gånger om dagen än 12 kg fördelade på 3-6 tillfällen (om hästarna inte kan ha fri tillgång), även om flertalet håller med så är det förmodligen sällsynt om inte obefintligt just för att folk vill spara in på fodringarna. Man väger sitt eget tidsschema/ ekonomi/ möjlighet att fodra mot hästens välbefinnande. Många är dessutom uppstallade hos andra och behöver ta hänsyn till fler variabler, det ideala stallet finns mest i drömmarna.

Lite spinoff, men det är omdebatterat om det verkligen är bra med pyttesmå fodringar ofta. Nu minns jag inte exakt men det hänger ihop med att hästars mättnadskänsla styrs/påverkas av antal tuggningar (och i realiteten då just tuggtid/ättid).

Så gav man väldigt små mål väldigt ofta var det faktiskt sämre för hästens välbefinnande än något färre men större mål.

OBS att det då handlade om väldigt små mål väldigt tätt, hästarna i försöket hade transpondergrimmor och utfodrades via automater - både hö och kraftfoder. Så det är INTE (ifall ngn skulle misstolka) översättningsbart med att det är bättre med ett stort mål morgon och kväll hellre än 4 mål per dygn t ex.

Men det är det där som är så trixigt - de ska BÅDE äta ofta OCH tugga länge. Omöjlig ekvation närmast med de lättfödda snabbätarna...
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Vet inte vad det är för TS på hösilaget, men det är väldigt torrt nästan som hö, har rättat mig efter vad de flesta ger till sina isisar i stallet, vi är 11 och de flesta tränas hårdare än min dam. Har också en liten (132 cm) men äldre islandsdam. Tycker det här med foder är jättesvårt.

Finns ingen analys på dagens hösilage då det är taget från en annan åker än tidigare. Ny analys kommer till hösten. Hästen har också jättestor hage där det nu växer mycket fint gräs. Just nu gillar jag läget men till hösten måste jag veta bättre, det vet jag vill ju bara att min underbara gamla tant ska ha det så bra som möjligt så jag får behålla henner många år till :)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Jag har en seriös fråga. Hur kommer det sig att så många har problem med feta hästar???? Vems ansvar är det att se till att hästen mår bra, är i bra form och får äta naturligt?? Har man en så dålig foderstat på sin häst och den rör sig så lite så den blir fet, då är det dags att ändra på vissa rutiner, inte att utsätta dom för plågsam ätning.

Det är inte ofte du ger dig på det här gänget :D

Huvud frågar är värför man vill använde Slow Feeding Nät?
Som i Biggans fall "bekvämlighet", man har inte tid att vårda sina häster.

Stress äter! till att börja med måste man fråga sig "värför stress äter hästen"? bara för att man göra det besvärlig för hästen att komma åt maten komma det inte att minska stressen.....snarar tvärttom, stressen kan öka, tänk själv "du är VRÅL HUNGRIG :rage: och du ska försöka att dampa ner den Vrål Känsle med att pitta i dig en ärt bit en i tagit :crazy:
Du behöva några reala tugg för att lungna ner magen, sen kan du äte sakter.
Ett annat dagens häst experterna har glomt är att hästen vill pila i sig dom bäste goooo biter:d först, (det är därför gud har gert dom en mula).

När det gäller tänder jag tro det är inte så mycket själva netet men snärar foderet som vitra bort tander.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Vet inte vad det är för TS på hösilaget, men det är väldigt torrt nästan som hö, har rättat mig efter vad de flesta ger till sina isisar i stallet, vi är 11 och de flesta tränas hårdare än min dam. Har också en liten (132 cm) men äldre islandsdam. Tycker det här med foder är jättesvårt.

Finns ingen analys på dagens hösilage då det är taget från en annan åker än tidigare. Ny analys kommer till hösten. Hästen har också jättestor hage där det nu växer mycket fint gräs. Just nu gillar jag läget men till hösten måste jag veta bättre, det vet jag vill ju bara att min underbara gamla tant ska ha det så bra som möjligt så jag får behålla henner många år till :)

Då låter det okej med TS. Det var ett tips i all välmening, om man är "ny" på silage är det lätt att glömma bort att 1 kg silage ger mindre TS, speciellt när man måste dra ner maten för hästen blir tjock. Men i ditt fall låter det ju inte som något problem, då det finns ätbart i hagen, silaget är torrt och den får 1 kg halm vid sidan.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Du kan inte jämföra dig själv med en häst. Hästar är gjorda för att äta mkt små mängder och söka föda under lång tid, inte stoppa munnen full och sedan vara utan mat i flera timmar.

Forskning har visat att hästar i vilt tillstånd äter i genomsnitt 18 timmar/dygn, hästens mage är anpassad till den ättiden och har till skillnad mot människor ingen gallblåsa utan producerar galla hela tiden. En häst i fångenskap äter i genomsnitt 5 timmar/dygn och står då ofta många timmar utan mat vilket inte hästen är anpassad för. Detta har många hästägare idag förstått och försöker då hitta vägar för att förlänga ättiden för att simulera det ätande som faktiskt hästar är gjorda för!

Fri tillgång och stoppa munnen full är inte naturligt för hästar och leder i dom flesta fall till fettma med div följdsjukdomar!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det är inte ofte du ger dig på det här gänget :D

Huvud frågar är värför man vill använde Slow Feeding Nät?
Som i Biggans fall "bekvämlighet", man har inte tid att vårda sina häster.

Stress äter! till att börja med måste man fråga sig "värför stress äter hästen"? bara för att man göra det besvärlig för hästen att komma åt maten komma det inte att minska stressen.....snarar tvärttom, stressen kan öka, tänk själv "du är VRÅL HUNGRIG :rage: och du ska försöka att dampa ner den Vrål Känsle med att pitta i dig en ärt bit en i tagit :crazy:
Du behöva några reala tugg för att lungna ner magen, sen kan du äte sakter.
Ett annat dagens häst experterna har glomt är att hästen vill pila i sig dom bäste goooo biter:d först, (det är därför gud har gert dom en mula).

När det gäller tänder jag tro det är inte så mycket själva netet men snärar foderet som vitra bort tander.

Får nog hålla med, Leafhill...
Kan inte säga att jag gillar finmaskiga hönät. Det blir kanske kortare abetstid men jobbet för människan blir tyngre. Och frågan är om det är så mycket bättre för hästen...
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det är inte ofte du ger dig på det här gänget :D

Huvud frågar är värför man vill använde Slow Feeding Nät?
Som i Biggans fall "bekvämlighet", man har inte tid att vårda sina häster.
Det har inte med tid att göra. Jag har tex gott om tid till mina djur, men jag vill att dom ska ha tillgång till foder dygnet runt.
Stress äter! till att börja med måste man fråga sig "värför stress äter hästen"? bara för att man göra det besvärlig för hästen att komma åt maten komma det inte att minska stressen.....snarar tvärttom, stressen kan öka, tänk själv "du är VRÅL HUNGRIG :rage: och du ska försöka att dampa ner den Vrål Känsle med att pitta i dig en ärt bit en i tagit :crazy:
Hästar som har tillgång till foder dygnet runt blir inte vrålhungriga. Det minskar oftast stressen hos hästar. Hästar som får mål uppdelade på dagen däremot kan bli mycket stressade och slänga i sig. Men har dom som sagt tillgång till foder jämt blir dom mer avslappnade.
Du behöva några reala tugg för att lungna ner magen, sen kan du äte sakter.
Ett annat dagens häst experterna har glomt är att hästen vill pila i sig dom bäste goooo biter:d först, (det är därför gud har gert dom en mula).

När det gäller tänder jag tro det är inte så mycket själva netet men snärar foderet som vitra bort tander.
Jag önskar att ni slutar uttrycka er så om något ni uppenbarligen inte vet något om.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Tyvär har inte mina häster läs dom förskningsreporterna, trotts att dom har betet 24/7 under sommer halvåret äter dom inte mer än 10-11tim berörenda på väder!
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Och... Läs igen det står genomsnitt, sedan beror det naturligtvis på tillgång, väder, behov, kön, ålder etc! Forskningen är inte framtagen baserat på några hästar utan på hundratals.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

För de flesta handlar det inte om att hästen ska äta dygnet runt utan förlänga ättiden så att de kan äta kanske 6-8 timmar om dygnet istället för 4-5. De glupska hästarna får massor av tid över. Är hästen svårfödd så finns det ingen poäng med smhn.

4-5 timmar?? Wow, tänk om min pålla fick äta så länge.

Hennes silagegiva på 2 kg tar slut på 30 min max - det borde innebära att hennes totala ättid om dygnet är ungefär 2.5 timmar (om jag inte räknar fel förstås). På det får hon halm i dubbla nät för att ha nåt att göra när hon ätit upp sitt silage.. Men jag tror inte ens att med nätet kommer hon upp i några 6-8 timmars ätande..

/Lavinia, som egentligen tycker näten är "onaturliga" men samtidigt är tillräckligt pragmatisk för att inse att de tyvärr behövs för vissa hästar, tex min..
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Då har dom försket fel, det är inte tiden som räknas....det är mängd! dom kan inte äter mer än vad dom bli mätt av!
Vid vinter fodering av fält torket timotey äter mina sina ränson av 2kg var 1-1½tim. sen klara dom sig 4-5tim för att processa, näste mål är när gammle maren börja skrika "NU VILL JAG HAR MATT" och sparka på badkär så det hörs i hela byn :arghh:

Värja plåga har sitt skri, men mätt man tiga still. Gäller aven häster ;)
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Vissa slutar aldrig att äta utan bosätter sig bokstavligen i höbalen om de bara får chansen.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Kan bara hålla med! Min fröken slutade inte äta på de 6 månader hon stog med fri tillgång dygnet runt. Sen tog det dessutom nästan 2 år innan hon slutade hetsäta efter den fria tillgången.

Hästar ska leta föda 18 timmar/dag inte stå med nosen i en serverad silagebal. Det är stor skillnad mellan de två, speciellt när hästen inte tycks bli mätt nånsin.

/Lavinia, vars stallägare är tokigt fascinerade över fröken hästs enorma glupskhet.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Håller också med. Vi har en häst vars aptit aldrig avtar. Han är alltid lika hungrig, och är alltid den som står kvar vid höet fast de andra går iväg. Enda sättet att hålla honom någotsånär kry i kroppen är att låta honom ha fri tillgång på halm och bara få relativt lite hö/gräs att äta. Visst, han är mindre hungrig på fri tillgång, men han äter sig så däst att han inte direkt orkar göra något med sin kropp heller.
Jag har valt att utfodra honom med hö några gånger per dag och däremellan har han som sagt fri tillgång på halm. Det plus en del tillskott håller honom ganska hyfsat i form.

Däremot har jag faktiskt hört att professionella personer på hästars tänder sett ökat slitage på vissa hästars framtänder när de står vid småmaskiga hönät. Det beror på vilken teknik hästen använder, om den biter tag i nätet och sliter, eller om den pillar fram höet med mulen och endast drar ut höstråna med tänderna.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Tror du hästarna har svårt att få ut hö ut näten? Det stämmer inte alls. :crazy:

Det är en sanning med modifikation. Jag var själv tvungen att flytta från en lösdrift sedan de införde nät och min unghäst fick helt enkelt inte i sig nog med grovfoder. De äldre nordsvenskarna hade dock inget större problem.

*kl*
Jag har under många års tid haft sammanlagt tre stycken hästar på lösdrift med fri tillgång till foder, ingen av dem har blivit feta med normal motion. En blev överviktig när jag var höggravid och endast kunde tömköra men blev bra direkt motionen kunde ökas igen.
Sedan finns det ju andra som blir tjocka av att titta på ett höstrå så förutsättningarna kan ju se helt olika ut.
 
Sv: slowfeedingnät och glupska hästar

Det är tur att forskning inte är en massa tyckande utan bevisade slutsatser!!!

Du har inte funderat på om dina hästar kan klockan och vet när det närmar sig nästa mål mat pga rutiner?!? Våra hästar kan i alla fall klockan mycket väl och vet exakt när fodringarna ska vara och blir mycket upprörda om det går över tiden... Det betyder inte att dom är mätta mellan fodringarna bara att dom resignerat och insett att maten bara kommer just dom tiderna!

Här kan du läsa lite grann om ämnet, det står dock 14-18 timmars ättid i denna slutsats men där är det lite delade meningar.. Dock så är alla överens om att den ättiden som våra tamhästar har idag är alldeles för lite för att vara gynnsamt för hästen!

Jämförelse hästens tidsbudget
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 515
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 018
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp