Bukefalos 28 år!

Snabba på förkylning?

gul_zebra

Trådstartare
Har sen ett tag tillbaka blivit förkyld. Nu behöver jag bli frisk så snabbt som möjligt. Att lindra skiter jag i, det är just frisk jag måste bli, och det snabbt som fan.

Just nu dricker jag Kan Jang, multivitamin, C-vitamin, knarkar halstabletter och nässpray, och häller i mig groteska mängder varmvatten... Det är väl typ det. O allsmäktige buke, är det någon som sitter på andra tips för att snabba på processen?
 
Enligt en föreläsning en av läkarna på jobbet hade finns det studier som visar samband mellan intag av mycket zink och kortare/mildare förkylningar. Dock ger zinket biverkningar som dålig smak i munnen och tror det var huvudvärk.
 
Enligt en föreläsning en av läkarna på jobbet hade finns det studier som visar samband mellan intag av mycket zink och kortare/mildare förkylningar. Dock ger zinket biverkningar som dålig smak i munnen och tror det var huvudvärk.
Vad innehåller mycket zink? Eller är det tabletter som gäller?
 
Gurgla med saltvatten och ät honung med sked flera gånger varje dag. (Värm aldrig honungen över 42 grader för då dör det goda i honungen som botar.) Skölj också näsan med en nässköljare http://www.apotea.se/nasaline-nässköljare du behöver inte köpa det dyra saltet som är till. Det går lika bra med vanligt salt utan jod.
Både saltvatten och honung är virus och bakterihämmande vilket hjälper kroppen att bli av med sjukdomen.
 
Thaimat kan vara bra.

Annars kan du göra en morotssoppa med vitlök, ingefära och chili. Det hjälper mig att jaga ut en förkylning.

Honung är superbra!

Sen beror det ju på hur du är förkyld, om du har snuva, hosta, är täppt, har feber, osv.
 
Jag brukar ligga i sängen och sova. Helst ska det vara mörkt i rummet och så dricker jag en massa vatten, juicer och gröna teer för att driva ut det sjuka. I mesta möjliga mån ser jag till att inte kolla på skärmar för det är 24 gånger jobbigare för huvudet att ta in än typ böcker (eftersom de skickar ut 24 bilder i sekunden).

Är jag slemförkyld så ser jag till att inte äta/dricka någon mjölkprodukt då de är slembildande.

Brukar ta max tre dagar, sen är jag helt frisk igen.
 
Tusen tack för tipsen!
En stor nackdel de senaste dagarna är dåligt ätande, det får jag försöka ta tag i. Jag häller i mig så mycket vatten att jag är konstant proppmätt nämnligen...

Sen beror det ju på hur du är förkyld, om du har snuva, hosta, är täppt, har feber, osv.
Snuva och täppt växelvis, ont i halsen, lite rethosta. Ingen feber, däremot lite yrsel som kommit och gått. Som tur är ingen jätteförkylning alltså, men av vissa omständigheter den mest olägliga förkylningen någonsin.
 
Nässköljare är mitt bästa vid förkylning!
Det brukar följa med påsar med salt som är i rätt proportion till mängd vatten som ska fyllas i kannan. Vill man göra egen saltlösning kan man följa det här receptet för rätt proportion(har tydligen med slemhinnan i näsan att göra):

RECEPT PÅ SALTVATTEN FÖR NÄSSKÖLJNING

5 dl kranvatten
1 tsk vanligt bordssalt

Värm upp 0,5 l vanligt rent kranvatten till kroppstemperatur och tillsätt en tesked bordssalt. Rör om tills saltet är löst. Vattnet har nu samma salthalt som kroppen (0,9 procent) och kallas därför fysiologiskt saltvatten
 
Alltså, kan någon uppfinna honung som faktiskt smakar bra så skulle jag vara enormt tacksam!

Ang nässköljning, jag kan inte ta mig till apoteket idag - kan typ tratt eller nånting fungera tro? Blotta tanken på vatten i näsan skrämmer skiten ur mig men i nuvarande situation är jag fullt villig att testa.
 
Thaimat kan vara bra.

Annars kan du göra en morotssoppa med vitlök, ingefära och chili. Det hjälper mig att jaga ut en förkylning.

Honung är superbra!

Sen beror det ju på hur du är förkyld, om du har snuva, hosta, är täppt, har feber, osv.

Lägga till gurkmeja till de där kryddorna tycker jag också är bra mot förkylning :up: Jag gör te på ingefära, gurkmeja (helst färsk), citron och honung när jag är på väg att bli förkyld.
 
Är man sjuk så är det enda man kan göra för att hjälpa kroppen på traven är att vila, viruset måste kroppen själv mota bort. Om du har feber så undvik ta febernersättande värktabletter då det är en av dom saker som faktiskt förlänger sjukdomsförloppet. Kroppen höjer temperaturen för att ta död på bakerier.
 
Är man sjuk så är det enda man kan göra för att hjälpa kroppen på traven är att vila, viruset måste kroppen själv mota bort. Om du har feber så undvik ta febernersättande värktabletter då det är en av dom saker som faktiskt förlänger sjukdomsförloppet. Kroppen höjer temperaturen för att ta död på bakerier.
Ja vilar gör jag :)
Åfan, då har jag lärt mig nåt nytt! Nu brukar jag enormt sällan åka på feber alls så febernedsättande existerar inte ens i min vokabulär. Men då ska jag undvika det om jag får feber då :)
 
Ja vilar gör jag :)
Åfan, då har jag lärt mig nåt nytt! Nu brukar jag enormt sällan åka på feber alls så febernedsättande existerar inte ens i min vokabulär. Men då ska jag undvika det om jag får feber då :)
Ja det är inte så många som vet om det, utan tar alvedon ändå. Men självklart ska man göra det om man börjar få riktigt hög feber, eller om man tex måste iväg på något och måste orka igenom dagen. Men man ska ha i tanken då att man drar ut på det hela ;)
 
Ja det är inte så många som vet om det, utan tar alvedon ändå. Men självklart ska man göra det om man börjar få riktigt hög feber, eller om man tex måste iväg på något och måste orka igenom dagen. Men man ska ha i tanken då att man drar ut på det hela ;)
Haha tack, plötsligt känns det inte lika illa att ha glömt köpa Alvedon in case of huvudvärk :D
 
Jod svider och irriterar slemhinnan i näsan. Därför ska man göra saltlösning på jodfritt salt.
Ah, är det specifikt näsan då eller är det alltid så när man gör koksaltlösning? Jag har i alla år kokat egen koksaltlösning åt djuren bland annat, till typ sårvård och abcesstömning och sådär, har aldrig hört talas om att jod spelar någon roll :o
Får rota lite i skåpet... Brukar köpa salt med jod, men tror jag har nån skum lidl-förpackning som jag inte vet vad det är för salt i, nånstans... :p
 
Det kanske ligger nånting i att nordafrikanerna ( som jag råkar känna) gör jättestark kryddad mat så de svettas kopiöst ett tag och det ska driva ut förkylningen. Det kanske funkar
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Behöver lite tipps om hur jag ska bli fri från detta. Har varit förkyld med hög snor tillverkning i flera veckor tror 4 veckor nu, har...
Svar
15
· Visningar
718
Senast: Lobelia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 146
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 870
Senast: sweet_extraa
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Dejtingtråden del 37
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp