Sommar- & höstföräldrar 2026

Bukefalos 30 år!

Med tvåan höll jag på att få ett tag, moderkakan låg för lågt 🙈 tack och lov flyttade den sig.

Var likadant för mig! Men har förstått att de allra flesta moderkakor som ligger lågt vid RUL flyttar sig uppåt senare... Tror uppemot 90-95% när jag läste på när min satt lågt (även om jag hoppades tillhöra de 5-10% som inte flyttade sig uppåt 😂 och därav läste på av annan anledning).

Nu när jag ändå skrivit här kanske jag ska våga hoppa in i tråden officiellt också 😅

Jag går in i vecka 9 imorgon och vi har varit på tidigt UL i veckan som visade att allt såg bra ut. Beräknad till 21 oktober som det ser ut nu. Har ett till UL om 2 veckor via fertilitetskliniken och sen har vi bestämt oss för att även bekosta NIPT+UL privat veckan efter det.
Jag har haft väldigt mycket molvärk ända sedan jag blev gravid men den har minskat senaste dagarna. Illamående har varit förvånansvärt lite (jag var övertygad om att jag skulle kräkas massor men har inte ens hulkat en gång) och det går över när jag äter. Även om jag inte är sugen på mat så går det bra att äta och då försvinner illamåendet. Jag känner oftast av det förmiddag och sen sen eftermiddag. Inte så mycket där emellan.
Men jag är väldigt trött hela tiden och skulle kunna sova jämnt!

Vi har inte berättat för någon i familjen ännu, eller jobbet. Enbart fyra personer som vet som också hängt med på hela IVF-resan.
Jag är fortfarande rädd för att få missfall typ hela tiden så har inte vågat berätta liksom. Men samtidigt längtar jag efter att berätta och se deras reaktioner. Särskilt min mamma är övertygad om att vi aldrig kommer skaffa barn och har till och med sagt något i stil med ”ja men hos er kommer det ju inte bli något barn så ska ni inte…”. Pappa frågade bara häromdagen och jag hade så svårt att inte berätta för honom!
När har ni andra berättat?
Fram tills efter vi gjort Nipt och kub så visste endast min massör och en annan.
Så efter det berättade vi och dröjde någon vecka efter kub med då vi båda var kassa i influensa. Så blev i v14-15. Sen är där fortf de som inte vet men de börjar ju snart inte gå att missa om man skulle träffa dem 😛

Fick se ett tickande hjärta på ultraljudet idag 🥰 jag blev ganska förvirrad när der var min tur för kvinnan sa typ "Ja, vi får se om det blir nipt idag eller inte" och jag bara "öh... är det inte därför jag är här???". Men hon menade om ultraljudet visade att jag inte nått 12+0 så var jag tvungen att återkomma nästa vecka. Tack och lov var jag i 12+6 😅 så nu har pojkarna fått veta. Stora blev glad men sa att det måste bli en flicka, de är alldeles för många pojkar här hemma. Blivande 3åringen drar upp min tröja, ser ingen bebis och tar då kortet från mig med orden "tack så mycket" och går iväg 😂

Fick se ett tickande hjärta på ultraljudet idag 🥰 jag blev ganska förvirrad när der var min tur för kvinnan sa typ "Ja, vi får se om det blir nipt idag eller inte" och jag bara "öh... är det inte därför jag är här???". Men hon menade om ultraljudet visade att jag inte nått 12+0 så var jag tvungen att återkomma nästa vecka. Tack och lov var jag i 12+6 😅 så nu har pojkarna fått veta. Stora blev glad men sa att det måste bli en flicka, de är alldeles för många pojkar här hemma. Blivande 3åringen drar upp min tröja, ser ingen bebis och tar då kortet från mig med orden "tack så mycket" och går iväg 😂

Åhh vad mysigt. Grattis 🥰🥰 Skönt att ha gjort NIPT och äntligen få betätta!

På tisdag ska vi på UL för andra gången. Går in i vecka 10 då.
Har fått tydligt ökat illamående senaste två dagarna, som tyvärr inte längre verkar bli bättre av att äta. Funderar på om det har att göra med järntabletterna jag började med i veckan.
Låg bra i Hb men järndepåerna var precis under referens så BM bad mig lägga till mer järn än det jag redan får i mig från gravidtillskottet.
Har också fått för mig att jag ska drabbas av missed abortion. Försöker verkligen inte att läsa olika berättelser på sociala medier om kvinnor som fått missfall men ibland dyker det liksom ändå upp sådär in your face innan man hunnit bläddra förbi…

Har fått tydligt ökat illamående senaste två dagarna, som tyvärr inte längre verkar bli bättre av att äta. Funderar på om det har att göra med järntabletterna jag började med i veckan.
Låg bra i Hb men järndepåerna var precis under referens så BM bad mig lägga till mer järn än det jag redan får i mig från gravidtillskottet.
Har också fått för mig att jag ska drabbas av missed abortion. Försöker verkligen inte att läsa olika berättelser på sociala medier om kvinnor som fått missfall men ibland dyker det liksom ändå upp sådär in your face innan man hunnit bläddra förbi…
Jag fastnade också en del i tankarna kring missad abortion i min första graviditet, det är jobbigt och inte mycket annat att göra än att vänta.

Vad gäller järntabletter tipsar jag om märket siderall forte. Man får inga bieffekter av dem, vilket för min del är en förutsättning för att jag ska ta järntabletter. Nackdelen är framförallt priset (men blir lite mindre illa om man köper online) och sen är det inte riktigt lika mycket järn i dem som klassiska järntabletter, men det har räckt för mig med en sån om dagen ändå.

Jag fastnade också en del i tankarna kring missad abortion i min första graviditet, det är jobbigt och inte mycket annat att göra än att vänta.

Vad gäller järntabletter tipsar jag om märket siderall forte. Man får inga bieffekter av dem, vilket för min del är en förutsättning för att jag ska ta järntabletter. Nackdelen är framförallt priset (men blir lite mindre illa om man köper online) och sen är det inte riktigt lika mycket järn i dem som klassiska järntabletter, men det har räckt för mig med en sån om dagen ändå.
Ja det är verkligen inte mycket man kan göra åt det hela, är väl det som triggar lite också, att jag har noll kontroll 😅 Som tur är har jag också dagar där jag känner mig rätt lugn över hela situationen.

Tack för tips om järntabletterna! Jag köpte Niferex då jag läste att de oftast ger mindre biverkningar då de inte tas upp förrän i tarmen och har fått instruktion om att ta 2-3 gånger per vecka. Ska kolla in Sideral 😊

Jag är nervös inför tisdagens besök. Ska iväg till en helt annan stad för att göra ett speciellt VUL för att kunna avgöra om min placenta fortfarande är en Placenta Previa, den har hela tiden legat för utgången och gjorde för 2v sedan (gör UL var 3,e vecka) så har inga förhoppningar på att den har flyttat sig.
Bebis lär bli vräkt tidigare eftersom jag har större blödningsrisk tack vare mina dunder doser blodförtunnande och då vill man undvika att kroppen startar igång av sig självt om det är en placenta previa så att säga. :meh:
Sörjer enormt att jag förmodligen inte kommer få uppleva en vaginal förlossning eftersom jag aldrig kommer få fler chanser till en till graviditet, vill verkligen inte göra ett KS.

Jag fick med lapp hem jag veckan om att börja äta direkt pågrund av låga järndepåer. Med tvåan hade jag uselt järnvärde, låg på 100 i närmare 2månader 😝 var tack och lov och lov inte så påverkad ändå. Cyklade 4km till jobbet och tyckte bara att benen var lite extra sega i backarna. Steg inte förrän sista månaden till 112 så jag hoppas slippa det denna gången.

Idag var vi hos Livio på deras UL och allt såg fint ut. Mätte 9+0 dvs två dagar före precis som vid förra UL. Coolt att man idag kunde se mer detaljer som typ hjärnhalvorna, fingrar, ben och armar.
Nu hoppas vi att NIPT nästa vecka också går bra så kan vi äntligen berätta för familjen. På jobbet är det redan flera av mina närmaste kollegor som vet 😅

Jag är nervös inför tisdagens besök. Ska iväg till en helt annan stad för att göra ett speciellt VUL för att kunna avgöra om min placenta fortfarande är en Placenta Previa, den har hela tiden legat för utgången och gjorde för 2v sedan (gör UL var 3,e vecka) så har inga förhoppningar på att den har flyttat sig.
Bebis lär bli vräkt tidigare eftersom jag har större blödningsrisk tack vare mina dunder doser blodförtunnande och då vill man undvika att kroppen startar igång av sig självt om det är en placenta previa så att säga. :meh:
Sörjer enormt att jag förmodligen inte kommer få uppleva en vaginal förlossning eftersom jag aldrig kommer få fler chanser till en till graviditet, vill verkligen inte göra ett KS.

Åh, så tufft det låter! Gör du UL så tätt just för att följa previan? Jag hade en halvt föreliggande moderkaka i förra gravidieten och fick då veta att 90-95% flyttar sig uppåt, men tror det kanske är annorlunda när det är helt föreliggande? Och särskilt om ni får göra UL så ofta, jag fick bara göra ett extra i v32. Håller oavsett tummarna att den kan flytta sig även om det låter som chansen är liten 🧡 Jättetråkigt att du inte kan få chans till den förlossning du föreställt dig och önskar!

Min mage ballar ur av Niferex så trots att jag ska ta dem barannan dag gör jag det max 2 ggr/vecka. Ska kolla upp det andra tipset här i tråden, har läst om dem förut! Jag försöker också laga all mat (åtminstone om den innehåller syra) i gjutjärnsgryta/panna och då får man väl också i sig lite extra järn?

Min mage ballar ur av Niferex så trots att jag ska ta dem barannan dag gör jag det max 2 ggr/vecka. Ska kolla upp det andra tipset här i tråden, har läst om dem förut! Jag försöker också laga all mat (åtminstone om den innehåller syra) i gjutjärnsgryta/panna och då får man väl också i sig lite extra järn?
Persilja,aprikoser, blodpudding.lever och bluthsaft är andra med järn

Åh, så tufft det låter! Gör du UL så tätt just för att följa previan? Jag hade en halvt föreliggande moderkaka i förra gravidieten och fick då veta att 90-95% flyttar sig uppåt, men tror det kanske är annorlunda när det är helt föreliggande? Och särskilt om ni får göra UL så ofta, jag fick bara göra ett extra i v32. Håller oavsett tummarna att den kan flytta sig även om det låter som chansen är liten 🧡 Jättetråkigt att du inte kan få chans till den förlossning du föreställt dig och önskar!
Nej! Riskgraviditet, har tidigare historik av lungemboli och TIA i skallen för något år sedan, fick TIA innan Jul igen och proppar I bäckenet innan Nyår så jag går på en rejäl dos blodförtunnande. 😅
Kort sagt vill man hålla koll på blodflödet till navelsträngen samt livmoder, därav täta kontroller.

Nej! Riskgraviditet, har tidigare historik av lungemboli och TIA i skallen för något år sedan, fick TIA innan Jul igen och proppar I bäckenet innan Nyår så jag går på en rejäl dos blodförtunnande. 😅
Kort sagt vill man hålla koll på blodflödet till navelsträngen samt livmoder, därav täta kontroller.

Oj, ja jag fattar! Fy så jobbigt! Förstår då att de kanske också vill hålla koll på previan eftersom det ju kan innebära ökad blödningsrisk som du säger.

Hoppas allt går bra 🧡 Vilken vecka är du i?

Hemjärn bars eller pulver från dem att berika maträtter med.
Annars tex Thornes järntabletter, ser inte ut att vara mkt järn i dem men kroppen tar upp det mkt bättre än andra sorter.

Min BM rekommenderar bara 2-3 ggr/vecka då det finns nya studier som visar att det är precis lika effektivt som att ta dagligen, men färre biverkningar.
Jag kollade upp Sideral men den var lägre doserad så man behövde ta oftare. Så jag fortsätter med Niferex ett tag till.

Tack! Så synd bara att allt det är äckligt 🙈 Förutom persilja då, men det känns svårt att äta enorma mängder av, haha!
Alltså - helt vanligt rött kött är en utmärkt källa till hemjärn, så ett bra råd KAN vara att äta lite mer kött än vanligt och se om det får någon effekt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka