Sommarbokbingo

Status
Stängd för vidare inlägg.
En titel som börjar på A - Allt jag fått lära mig av Tara Westover
Read on location - Stormvarning av Erik Eriksson mfl (Roslagen)
Som inte börjar i början av berättelsen - Till minne av en villkorslös kärlek av Jonas Gardell
Med minst 300 sidor - Slutet av Mats Strandberg (511 sidor)
Där originalspråket inte är svenska eller engelska - Vaggvisa av Leila Slimani (franska)

Okänd bok som du aldrig hört talas om - Sommaren vid Sommen av Camilla Dahlson
Fick tipset av @thoora här i tråden, kul med miljöer man är lite bekant med

Från ditt födelseår - Dårfinkar & dönickar av Ulf Starck (1984)

47A99B37-FD3B-480F-B31D-4F37F41175C9.jpeg
 
Okänd bok som du aldrig hört talas om: Sommaren hon aldrig glömde av Nikola Scott.

Att hitta en bok man aldrig hört talas om på Storytel är inget problem. Problemet kommer när man ska välja vilken. :D Den här boken innehåller två historier som berättas parallellt, en i nutid och en från 1939. Dessa knyts, naturligtvis, ihop i slutet. Dock tyckte jag inte riktigt att storyn höll ihop hela vägen, den började bra men föll på slutet. Kändes lite hafsigt.

20190819_173623.png
 
35282

Med oväntat slut: Gone Girl av Gillian Flynn. Sist av alla :D Helt klart en bok jag gillade, många tvistar och ibland vet man inte vad man ska tro. Slutet var inte alls vad jag väntade mig, om jag nu väntade mig något alls till slut.
 
Nytt kryss, denna gång får det bli i rutan "Där havet spelar stor roll" nämligen boken "Vi kom över havet" av Julie Otsuka.

Ett mycket ovanligt berättargrepp i boken men otroligt gripande och den tog lite andan ur mig och nu lever jag i ett stort frågetecken ""vad hände sen"!Visa bifogad fil 35116

Otsuka är helt fantastisk! Om man vill veta vad som hände sen, på ett ungefär då för det är inte en officiell fortsättning men en berättelse om japaner i Kalifornien efter Pearl Harbor, kan man med fördel läsa När kejsaren var gudomlig som också är otrolig.
 
Jag har läst Den tysta patienten av Alex Michaelides.

4353DD34-0000-4CB7-A098-BE2F6C168D66.jpeg


Den handlar om Theo som är rättsmedicinsk psykoterapeut och får Alicia som patient. Hon är en framgångsrik konstnär som varit lyckligt gift med Gabriel, en välrenommerad modefotograf, och deras liv är till synes perfekt. Tills Alicia en dag skjuter Gabriel i ansiktet med fem skott och därefter slutar prata. Helt.

Ungefär där börjar boken och sen nystas det upp både vad som hänt bakåt i tiden och i nutid. Jag tycker terapeutens allt större besatthet i att ”lösa gåtan” var obehaglig, men det är en riktig bladvändare. Rekommenderas till alla som gillar den sortens böcker, typ Kvinnan på tåget.
 
Otsuka är helt fantastisk! Om man vill veta vad som hände sen, på ett ungefär då för det är inte en officiell fortsättning men en berättelse om japaner i Kalifornien efter Pearl Harbor, kan man med fördel läsa När kejsaren var gudomlig som också är otrolig.
Jättetack för tipset :bow: Den måste jag läsa :)
 
DEN ska jag läsa!
Den var jättebra :D tyvärr hade de bara den på svenska på biblioteket, det hade varit sååå coolt att läsa en bok som hette "The Butchering Art" :laugh:

(Den är vansinnigt äcklig. Sug ut varet med munnen bara, gör det. Gamle X hade minsann det här förklädet på sig när operationsavdelningen öppnade och det har fungerat jättebra sedan dess utan att tvättas, så varför skulle jag ha ett annat? Släng foten i högen med ruttnande kroppsdelar och ben där borta i hörnet. Ska jag operera syrran? Bäst att göra det på köksbordet hemma, det är renare än sjukhuset.)
 
Senast ändrad:
Efter lång svacka ett nytt kryss på mig. Över 300 sidor.
"Den stora kreatursdöden. Kampen mot boskapspest och mjältbrand i 1700-talets svenska rike" av Johanna Widenberg.
Mycket välskriven bok och intressant forskning. Kartlägger vad det egentligen var för sjukor som epidemierna bestod av (i moderna veterinärmedicinska termer), hur de spreds i landet och hur många djur som dog. Resonerar kring dåtidens teorier om sjukdomarna, de bekämpningsåtgärder som användes (eller inte användes) och olika aktörers roller och intressen i det sammanhanget.
 
Den var jättebra :D tyvärr hade de bara den på svenska på biblioteket, det hade varit sååå coolt att läsa en bok som hette "The Butchering Art" :laugh:

(Den är vansinnigt äcklig. Sug ut varet med munnen bara, gör det. Gamle X hade minsann det här förklädet på sig när operationsavdelningen öppnade och det har fungerat jättebra sedan dess utan att tvättas, så varför skulle jag ha ett annat? Släng foten i högen med ruttnande kroppsdelar och ben där borta i hörnet. Ska jag operera syrran? Bäst att göra det på köksbordet hemma, det är renare än sjukhuset.)
Den engelska hade snyggare omslag.
 
Den engelska hade snyggare omslag.
Hade den? Det var nog samma på min kopia. Det omnämndes i boken.

Aha en av de engelska böckerna har det senare konstverket av samma konstnär, som visar hur det såg ut efter att hygienreglerna införts, med vita förkläden osv. Medan den andra omslaget är före hygienregler med fingrar i såren och kavajer på kirurgerna.

35367
 
Kryssar "en bok jag länge tänkt läsa" med Mitt namn är Luz av Elsa Osorio. Handlar om en argentinsk kvinna som blev bortrövad när hon föddes i militärdiktaturens Argentina 1976. Som vuxen förstår hon vad som hänt och lyckas hitta sin pappa. Boken är hennes historia medan hon berättar den för honom.

Berättarstilen är annorlunda, historien bryts t ex av kommentarer i nutid. Började mycket bra men tappade i mitten. Blev dock åter bättre på slutet. En bit nutidshistoria som kan rekommenderas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
9 148
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
347
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 488
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp