Sommarföräldrar 2015 del 2

Idag har jag tagit mitt livs svåraste beslut. Jag har låtit min älskade hund somna in för alltid. Han hade skadat sin svans så att tippen var död och jag kände att han skulle slippa gå igenom en amputation vid 9års ålder. Han var en omplacering med mycket mentala problem och en stresströskel på 2,5 millimeter. Jag har nog gjort mer för den hunden än vad de flesta hade gjort. Tillsammans med en ettåring var det bara en tidsfråga innan något tråkigt hade hänt. Men likväl känner jag mig usel och gud vad jag kommer sakna honom :cry:
 
Idag har jag tagit mitt livs svåraste beslut. Jag har låtit min älskade hund somna in för alltid. Han hade skadat sin svans så att tippen var död och jag kände att han skulle slippa gå igenom en amputation vid 9års ålder. Han var en omplacering med mycket mentala problem och en stresströskel på 2,5 millimeter. Jag har nog gjort mer för den hunden än vad de flesta hade gjort. Tillsammans med en ettåring var det bara en tidsfråga innan något tråkigt hade hänt. Men likväl känner jag mig usel och gud vad jag kommer sakna honom :cry:
Förstår känslan. Jag kan dock tänka att du tog rätt beslut. Låg stresströskel, op osv på en omplacering på 9 bast känns inte som gjort för att placera om igen vilket jag ser som enda lösning såhär spontant, för att undvika olycka på barnet som kanske ändå resulterat i avlivning. Hoppas att du själv kan känna att det var ett bra beslut. Jag hade utan tvekan gjort likadant.
 
Förstår känslan. Jag kan dock tänka att du tog rätt beslut. Låg stresströskel, op osv på en omplacering på 9 bast känns inte som gjort för att placera om igen vilket jag ser som enda lösning såhär spontant, för att undvika olycka på barnet som kanske ändå resulterat i avlivning. Hoppas att du själv kan känna att det var ett bra beslut. Jag hade utan tvekan gjort likadant.

På sätt och vis känns det bra eftersom 1år och 8 månaders ångest har släppt. Ändå sen jag fick reda på att jag var gravid har jag vetat om risken att barnet skulle råka illa ut. Jag tror inte att hunden någonsin skulle gjort något oprovocerat men den dagen A skulle råka kliva på honom eller inte vara snäll mot hunden så är jag rädd att risken var stor att hunden hade bitit. Jag hade aldrig helt kunnat slappna av med de två tillsammans.
9år är inte jättegammalt för rasen, de blir oftast 14, men att omplacera igen var inte något bra alternativ. Framförallt hade folk som har tillräcklig erfarenhet av hund inte tagit i honom med tång.
Jag kände också när jag blev oplanerat gravid att jag kunde inte låta en hund sätta mitt liv på paus heller, att jag kanske skulle behöva ta beslutet en dag. Men lätt är det inte och det ska det inte heller vara :cry:
 
Det är rätt. Det ska inte vara enkelt och det är inte det när man lagt så mycket tid och energi på ett djur. Man får ju väldigt speciella band till dem.
 
Kramar @Honungshumlan! Det är det jobbiga med djur, när man tvingas fatta ett sånt beslut... :cry:

Idag har Edith badat ute för första gången. Helt vild och galen var hon, totalt överlycklig och ville inte gå upp. Hoppas hon inte blir en badkruka som storebror!


:D

Nån mer som haft badpremiär?
 
@Honungshumlan kram till dig! Min hund är också 9 år. Pigg och fräsch, men mer påverkad av värmen för varje är som går. Med de förutsättningar du beskriver så resonerar du väldigt klokt och din hund ska verkligen vara glad att han hamnade hos dig.

Jag ska ringa och beställa avlivning av en häst idag, inte min men en kompis som inte orkar ringa själv. Jag har känt honom i många år så det känns såklart tråkigt även om beslutet är rätt. Baksidan i det härliga livet med djur...

@Thera här badades det också igår. Visserligen i balja i trädgården, men ändå en premiär :D Jag ser fram emot sjöpremiären! Mina föräldrar har pool så där blir det väl snart ett dopp också, som babysimmet fast utomhus :p

Verkligen underbara dagar nu!
 
Kramar @Honungshumlan! Det är det jobbiga med djur, när man tvingas fatta ett sånt beslut... :cry:

Idag har Edith badat ute för första gången. Helt vild och galen var hon, totalt överlycklig och ville inte gå upp. Hoppas hon inte blir en badkruka som storebror!


:D

Nån mer som haft badpremiär?

Vi premierade i sjön här brevid vårt hus i tisdags :D det var dock inte jätte skönt, ganska kallt...
När Truls insåg att det var lite kallt ville han upp direkt :D men sitta i vattenbrynet och plaska och gräva med spaden gick an :)
 
@superstar och @Thera tack!
Idag har varit en jättejobbig dag med mycket tårar och saknad. As mormor kom hit vid lunchtid och vi åkte ut till havet och A fick krypa runt i vattnet och gräva i sanden. Det tyckte han var jättekul. Vi blev överraskade av en åskskur efter fikat så vi fick springa till bilen. Det var ändå skönt att få göra något och åka hemifrån även om sorgen sköljde över mig som en tsunami med jämna mellanrum. Jag och mamma grät ikapp stundtals, det var så skönt att ha någon att dela sorgen med och få lite hjälp med A. Mamma gick igenom samma sak med hennes och pappas gamla hund för några år sedan och har haft mycket tröst i min hund, så det är jättejobbigt för henne med.
 
Om 3 veckor fyller T 1år. Helt galet vad tiden går fort!

Har de sista dagarna börjat tänka på syskon :nailbiting:
Har hela tiden tänkt att jag vill ha långt i mellan syskon. Eftersom graviditeten med T inte var den roligaste nånstans så har det hittills inte känts så lockande att vara gravid samtidigt som man har en liten.
Men sen våra närmsta vänner outade att dom var gravid med ett syskon till sin dotter så har det börjat dra lite i livmodern :banghead: jag kommer på mig själv att sitta och räkna på månader för att se när det passar att börja.
Ena delen av mig skriker; gör det nu och få det avklarat på en gång, du vet att du vill. Andra delen känner; åh nej, tänk om hit, tänk om dit. Ångest gentemot jobbet eftersom jag inte ens börjat jobba heltid än. Ångest gentemot T att han inte skulle fått tillräckligt mycket tid med oss innan syskon skulle komma..

Kan ju vara för att jag jag ägglossning som kroppen blir ännu mer bananas:rofl:

Hur tänker ni andra kring syskon? Tätt inpå, inte tätt inpå?
Ni som redan har sen innan, hur långt är det i mellan? Fördel/nackdel?
 
@Rosen-Knoppen första är född april-13 och andra augusti-15. Jag ville försöka få det avklarat för 2 barn var vi väl ganska överens om att vi skulle ha men samtidigt inte allt för tätt då jag blev rekommenderad av proffsen på Danderyd att inte skaffa fler förrän 2 år efter snittet så det blev väl typ 1.5 år. Nära nog ;)

Fördelen med syskon relativt tätt är att de ligger ganska nära i ålder med leksakerna och så. Jag kan även se åtminstone på "vår" förskola att syskonen kan leka med varandra vilket är en trygghet för de mindre syskonen. Samtidigt finns det ju nackdelar med att mini kom in i familjen mitt i trotsåldern hos den äldre och i början ville storasyster sova med alla oss i sängen om hon vaknade på natten/morgonen vilket det inte finns plats för egentligen så dålig sömn kantades av tidiga mornar när man inte längre fick plats i sängen. Men det är så himla fint att se tjejerna leka med varandra även om lillasyster inte alltid förstår varför hon ska smaka på osynliga glassar :rofl:
 
Om 3 veckor fyller T 1år. Helt galet vad tiden går fort!

Har de sista dagarna börjat tänka på syskon :nailbiting:
Har hela tiden tänkt att jag vill ha långt i mellan syskon. Eftersom graviditeten med T inte var den roligaste nånstans så har det hittills inte känts så lockande att vara gravid samtidigt som man har en liten.
Men sen våra närmsta vänner outade att dom var gravid med ett syskon till sin dotter så har det börjat dra lite i livmodern :banghead: jag kommer på mig själv att sitta och räkna på månader för att se när det passar att börja.
Ena delen av mig skriker; gör det nu och få det avklarat på en gång, du vet att du vill. Andra delen känner; åh nej, tänk om hit, tänk om dit. Ångest gentemot jobbet eftersom jag inte ens börjat jobba heltid än. Ångest gentemot T att han inte skulle fått tillräckligt mycket tid med oss innan syskon skulle komma..

Kan ju vara för att jag jag ägglossning som kroppen blir ännu mer bananas:rofl:

Hur tänker ni andra kring syskon? Tätt inpå, inte tätt inpå?
Ni som redan har sen innan, hur långt är det i mellan? Fördel/nackdel?

Melker är född oktober 2011, Edith i juni 2015, så lite mer än 3,5 år har vi.

Jag ser nog faktiskt nästan bara fördelar att ha lite längre, tror inte jag hade pallat att ha för tätt.

(Om man jämför med min gamlamormor som fick tvillingar 1929, tvillingar igen -30, ett barn -32 och så tredje tvillingparet -33... :eek:)

Melker kan hjälpa till, han klär sig själv och fixar toaletten och sånt. Dock kan man ju behöva tjata sig gul och blå ibland, men han är nog som 4-åringar är mest. :angel:

Nackdelen är väl lite att vi hade kommit ifrån bebislivet, plockat undan alla bebissaker och blivit mer bekväma med en hyfsat självgående etta, så när lillasyster kom kändes det lite som att börja om. Sen är jag ingen bebisfantast, tycker det är underbart när de i alla fall kommit över året.
 
Melker är född oktober 2011, Edith i juni 2015, så lite mer än 3,5 år har vi.

Jag ser nog faktiskt nästan bara fördelar att ha lite längre, tror inte jag hade pallat att ha för tätt.

(Om man jämför med min gamlamormor som fick tvillingar 1929, tvillingar igen -30, ett barn -32 och så tredje tvillingparet -33... :eek:)

Melker kan hjälpa till, han klär sig själv och fixar toaletten och sånt. Dock kan man ju behöva tjata sig gul och blå ibland, men han är nog som 4-åringar är mest. :angel:

Nackdelen är väl lite att vi hade kommit ifrån bebislivet, plockat undan alla bebissaker och blivit mer bekväma med en hyfsat självgående etta, så när lillasyster kom kändes det lite som att börja om. Sen är jag ingen bebisfantast, tycker det är underbart när de i alla fall kommit över året.

Jag ser nog också mer fördelar med längre i mellan men börjar mer och mer inse att jag kommer tycka det är jobbigt att "börja om" med bebis livet senare när T blivit mer självgående. På nåt sätt börjar jag känna att jag bara vill ha det överstökat, alla små barnsår.

Men känner också att det inte finns en chans någonstans överhuvudtaget jag skulle orka vara gravid just nu, med en unge som sover som skräp var och varannan natt. Som är gnällig utöver det vanliga och bara vill bli buren, lägg till att vara gravid och illamående och kräkas på det, så kommer min sambo få spärra in mig på psyket :rofl:

Får helt enkelt försöka hitta nåt mellan läge :D
 
Jag ser nog också mer fördelar med längre i mellan men börjar mer och mer inse att jag kommer tycka det är jobbigt att "börja om" med bebis livet senare när T blivit mer självgående. På nåt sätt börjar jag känna att jag bara vill ha det överstökat, alla små barnsår.

Men känner också att det inte finns en chans någonstans överhuvudtaget jag skulle orka vara gravid just nu, med en unge som sover som skräp var och varannan natt. Som är gnällig utöver det vanliga och bara vill bli buren, lägg till att vara gravid och illamående och kräkas på det, så kommer min sambo få spärra in mig på psyket :rofl:

Får helt enkelt försöka hitta nåt mellan läge :D
Min äldsta är ju väldigt "mogen" för sin ålder. Klarar mycket, vill mycket osv. Går till och med i barngrupp på fsk med barn som är 1-2 år äldre då hon låg för långt före jämnåriga. Det märktes redan när hon var runt 1.5. Det är tydligen sällan det märks att hon är yngre på fsk med. Hade hon varit mer utav "småbarn" hade vi kanske väntat. Vänta och se var ni hamnar. Har du tur kanske det känns bra ganska snart och du slipper känslan av att "börja om". Jag var också sugen på en till tidigt efter min första.
 
Idag gick jag den rundan för första gången som vi alltid gick, hunden, jag och A i vagnen, sedan hunden dog. Det var jobbigt men också skönt emotionellt på något konstigt vis.

Vi var hemma hos mina föräldrar två nätter i helgen och fick firat pappas födelsedag. Det var jättemysigt. A och hans två månader yngre kusin badade i en pool i trädgården. På kvällarna åkte vi till stranden och jag tog ett dopp i havet för första gången i år, det var oväntat varmt.
Vi fyllde trädgården med såpbubblor, barnen tyckte det var spännande och försökte fånga bubblorna :D

Apropå syskon så känner jag verkligen inte för att vara gravid än på ett bra tag. Får jag sådana foglossningsbesvär som med A så lär jag få vara sjukskriven en del. Det känns vettigt att A hinner bli rätt så självgående i och med det också. Jag vill jobba i alla fall ett år innan jag blir gravid igen tror jag :)
 
Alltså, vi har jättesvårt att komma på 1-årspresent. Vad har era fått/ska få?

Leksaker finns här till förbannelse, och jag vet att hon lär få en del av släkten. Har iallafall köpt sängkläder till hennes docksäng, sen ska hon få en bok och två Babblar av storebror.

Av mormor och morfar får hon en stor Maileg-kanin, och jag tror hon får en av farmor och farfar med, annars hade det varit ett bra alternativ.

Jag funderar på en stringhylla till hennes rum, men sambon tittade på mig som om jag var galen när jag sa det. Är det så galet?
Har även tittat på en luftballonglampa eller ett smyckeskrin.

Dockvagn och gunghäst och sånt tycker jag hon är för liten för.

Och hon fyller imorgon!!! :eek:

Mvh Ute i god tid och hjärnsläpp
 
Alltså, vi har jättesvårt att komma på 1-årspresent. Vad har era fått/ska få?

Leksaker finns här till förbannelse, och jag vet att hon lär få en del av släkten. Har iallafall köpt sängkläder till hennes docksäng, sen ska hon få en bok och två Babblar av storebror.

Av mormor och morfar får hon en stor Maileg-kanin, och jag tror hon får en av farmor och farfar med, annars hade det varit ett bra alternativ.

Jag funderar på en stringhylla till hennes rum, men sambon tittade på mig som om jag var galen när jag sa det. Är det så galet?
Har även tittat på en luftballonglampa eller ett smyckeskrin.

Dockvagn och gunghäst och sånt tycker jag hon är för liten för.

Och hon fyller imorgon!!! :eek:

Mvh Ute i god tid och hjärnsläpp

En stringhylla eller något till rummet är jättebra idéer tycker jag.
A fick en rutchkana i plast av oss eftersom han älskar att åka kana. Han fick den dock dagen efter sitt födelsedagskalas :o
Då visste vi vad han hade fått av alla andra :)
Han fick ett lekkök, uv kläder, böcker och en massa duplo av släktingar.
 
Alltså, vi har jättesvårt att komma på 1-årspresent. Vad har era fått/ska få?

Leksaker finns här till förbannelse, och jag vet att hon lär få en del av släkten. Har iallafall köpt sängkläder till hennes docksäng, sen ska hon få en bok och två Babblar av storebror.

Av mormor och morfar får hon en stor Maileg-kanin, och jag tror hon får en av farmor och farfar med, annars hade det varit ett bra alternativ.

Jag funderar på en stringhylla till hennes rum, men sambon tittade på mig som om jag var galen när jag sa det. Är det så galet?
Har även tittat på en luftballonglampa eller ett smyckeskrin.

Dockvagn och gunghäst och sånt tycker jag hon är för liten för.

Och hon fyller imorgon!!! :eek:

Mvh Ute i god tid och hjärnsläpp
Våra fick jättebra saker, liten pool, sandlåda, gungor, ett äppelträd, lite kläder, jättesöta små ryggsäckar till dagis etc.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 251
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 911
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
113 617
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
94 113
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp