Sommarföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är samma med min dotter, tittar helst åt vänster, och har fått lite snett huvud. Hade jätteångest för det tidigare, men börjar tänka som dig. Det rättar nog till sig när hon rör sig mer :)

Storerbror hade samma. Var dock lättare att korrigera för han ÄLSKADE våra röda gardiner och pratade mycket och länge med dem. Så var bara att svänga honom 180grader i soffan så svängde han sig mot gardinerna :laugh:
 
På 3,5 timmars besök hos grannen idag (med ett barn på dryga året, så mycket liv och rörelse). Vår lille kille sov totalt 10 min där. Somnade när vi kom hem och sover än. Undrar om det förstör nattsömnen eller om han tar igen för den dåliga sömnen som var natten till idag?
 
Blev ett besök till sjukhuset idag då der varit helt stilla i magen hela morgonen till fram på dagen. Körde CTG-kurva och till slut kom rörelserna igång efter lite tryckande. Allt såg bra ut som tur var! BM såg även att det va lite sammandragningar på kurvan, dock inget jag kände :p
Enligt rutin gjorde dom ett UL för att kolla fostervatten, placering, moderkaka osv men viktskattning ville dom inte göra. Allt var som tur var normalt och vi kunde äntligen pusta ut och åka hem (vill helst inte lämna förlossningen en gång till utan en bebis på utsidan ;)) BM ville att jag skulle stå på alla fyra så mycket som möjligt framöver så bebis kommer ner så mycket som möjligt :laugh::grin:
 
Blev ett besök till sjukhuset idag då der varit helt stilla i magen hela morgonen till fram på dagen. Körde CTG-kurva och till slut kom rörelserna igång efter lite tryckande. Allt såg bra ut som tur var! BM såg även att det va lite sammandragningar på kurvan, dock inget jag kände :p
Enligt rutin gjorde dom ett UL för att kolla fostervatten, placering, moderkaka osv men viktskattning ville dom inte göra. Allt var som tur var normalt och vi kunde äntligen pusta ut och åka hem (vill helst inte lämna förlossningen en gång till utan en bebis på utsidan ;)) BM ville att jag skulle stå på alla fyra så mycket som möjligt framöver så bebis kommer ner så mycket som möjligt :laugh::grin:
Vad skönt allt såg bra ut. De får inte skrämmas så, de små liven.
 
I eftermiddag åkte jag och 3åringen till simhallen på minisim. A hade ätit en flaska utpumpad mjölk och sen fått åka bärsele under en skogspromenad med pappa. Hon sov totalt 2h, tumme upp för pappa! Skönt att veta att det funkar att jag åker iväg själv några timmar :)
Har det gått bra att få bebis att dricka ur flaska? Jag provade pumpa idag som övning inför framtiden (gick sådär för jag behöver mindre tratt) men ungen vill inte suga på flaskan.. tips?
 
Har det gått bra att få bebis att dricka ur flaska? Jag provade pumpa idag som övning inför framtiden (gick sådär för jag behöver mindre tratt) men ungen vill inte suga på flaskan.. tips?

Hon har ätit ur flaska varje dag sen hon föddes. Dels läcker jag något kopiöst vid amning, så jag samlar upp det med uppsamlingskopp och ger på flaska. Sen hade jag problem med sår i början och pumpade för att avlasta.

Jag provade flera olika sorters flaskor som ratades; mam, medela calma, dr brown, innan jag hittade Herobilitys Herobottle. Den har en lite ovanlig bröstlik form och i kombination med den minsta prematurnappen till i stlXS blev hålet tillräckligt litet för att hon inte skulle sätta i halsen. Hon suger nämligen väldigt hårt på flaskan, vi måste dra ur den ur munnen några gånger för att pausa och rapa henne under tiden hon äter, för att hon inte ska spy upp alltihop.

För att få honom att suga på flaskan kan du stryka lite mjölk på nappen så den smakar mjölk. För att aktivera sugreflexen behöver nappen komma i kontakt med gommen, så man kan gnugga lite med nappen i sidled i gommen. Hade inte det funkat hade jag testat att försiktigt mjölka flaskan i munnen så det kommer lite, kanske trillar poletten ner då. Jag hade inte heller väntat tills han är vrålhungrig, lite småhungrig underlättar nog bara dock.

Sen finns det ju de som inte tar flaska alls. Om det funkar tror jag att det är bra om man ger flaska några gånger i veckan så det inte glöms bort. Fördelen är att sen om man vill sluta amma innan bebis bara äter mat, kan man blanda ersättning och bröstmjölk. För att trappa ner amningen och vänja bebisen vid ersättningssmaken.
 
Lite nyfiken, hur ser det ut för er med aktiviteter tillsammans med andra föräldrar/bebisar. Typ öppna förskolan eller har ni många vänner som är föräldralediga?
 
Lite nyfiken, hur ser det ut för er med aktiviteter tillsammans med andra föräldrar/bebisar. Typ öppna förskolan eller har ni många vänner som är föräldralediga?

Har flera kompisar som är föräldralediga nu så vi hittar på saker :) har även en kompis som har större barn (samma ålder som våra stora) och som jobbar oregelbundna tider så kan hitta på saker med henne dagtid. Superkul, för jag har varit mycket mer ensam tidigare föräldraledigheter.
 
Lite nyfiken, hur ser det ut för er med aktiviteter tillsammans med andra föräldrar/bebisar. Typ öppna förskolan eller har ni många vänner som är föräldralediga?
Har en vän som är föräldraledig nu, dock är det barnet 4-5 månader äldre. Vi umgås dock inte så mycket, jag har inte så himla många jag umgås med så. Imorgon ska vi dock på öppna förskolan tillsammans, första gången för mig och sonen.
Har även en granne med en son som är 10 månader äldre än vår pojk.
Hoppas få mod till mig att att börja umgås lite mer med bägge. Är rätt blyg och inte så bekväm med andra innan jag känner dom ordentligt, men för sonens skull ska jag försöka bättra mig på det :).
 
Alltid kan man hitta nått att oroa sig för. Eldade bastu och i spisen i vardagsrummet (är en sådan som lagrar värme)
I nått skede rök det in lite. Nu nobbar jag mig för kolmonoxidförgiftning. Är tre timmar sedan allt slocknade och inga spjäl är fastsatta.
 
Här kommer hösten bjuda på babysim och så ska vi test mamma-barngympa. Men det är några veckor kvar till de sätter igång.
Vet några som har fått barn under sommarn i den ”utökade bekantskapskretsen”. Får nog försöka få lite mer kontakt med dem. Inser att jag nog behöver lite fler att prata med på veckodagarna.

Inatt vaknade liten för andra natten i veckan bara en gång för påfyllning. För min del skulle vi kunna fortsätta så 😇
 
Vi hälsar på kusinen och ska sova borta för första gången! Jag var lite nervös men resan gick bra, han sov typ hela vägen. Har säkert packat med mig onödigt mycket grejer men ändå. Bra övning om vi ska våga oss på att hälsa på pappan någon gång framöver. Om man då tar bil eller tåg.. med bil kan jag packa mer men då måste jag också köra själv i okänd stad.

När det gäller aktiviteter har vi gympa två gånger i veckan och har börjat med föräldragruppen. Sen tänkte jag öppna förskolan så småningom, han är nog lite liten än. Jag är inte så social och har inga nära vänner och ingen som har barn. Aktiviteterna blir nog mycket för hans skull. Kanske lär jag känna några men vi får se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 452
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 552
Senast: Madalitso
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 941
Senast: Juli0a
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 530
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp