Sommarföräldrar 2019

Grattis alla ni som har fått bebis 😍

Vår tjej är nu 14 dagar, allt går bra och hon går upp fint i vikt samt låter oss sova på nätterna 🙌 magknip på kvällarna som vi försöker hitta en taktik för, senaste två dagarna har varit bra så vi håller tummarna för att det fortsätter så!

Nu har jag äntligen skrivit en förlossningsberättelse, positiv upplevelse trots långdraget förlopp 🥰

Under söndagskvällen började slemproppen lossna. På natten kom mer plus att jag hade förvärkar, vilket jag inte har haft under graviditeten.

berättade för min kille om detta vid frukostbordet men var väldigt lugn ”det betyder att hon kan komma nu men lika gärna om 2 veckor”. Gick ut med hundarna, kom hem och gick på toaletten och när jag sedan går ut från toan går vattnet. Berättar för min kille som fortfarande är hemma men är fortfarande lugn ”det kan lika gärna ha varit en stor flytning”. Byter trosor och trosskydd som ör blöta. Ca 15 min senare kommer ytterligare, då mer men inte en sjö 😉. Blir lite stressad, rådfrågar min kompis som är barnmorska och som jag lägligt precis hade träffat på promenaden och hon propsade på att vi skulle ringa in. Sagt och gjort, fick tid kl 15 samma dag för bedömning. Under dagen fortsatte det att komma och i bilen på väg in kom det en störtflod. BM som bedömde behövde bara se på den dyblöta nattbindan för att konstatera vattenavgång. Allt såg bra ut, hem och om förlossningen inte skulle starta blev vi inbokade på igångsättning 48 timmar senare (dvs onsdag kl. 10).

Värkstart kl 18:00 på måndag, relativt regelbundna men med ca 6 min intervall. hanterbara. Blev värre under kvällen och vid 03 åkte vi in för bedömning, värkarna hade då kommit med ca 4 min intervall hela kvällen och gjort rejält ont sedan midnatt. Väl där lugnade det såklart ner sig intervallmässigt. Efter CTGkurva beslutade vi tillsammans med BM om hemgång och sovdos. Sov i 2 timmar hemma sedan var det igång igen vid kl 08. Kämpade på hemma fram till 18 då vi åkte in igen, hade då 3-4 långa värkar på 10 min och 3 cm öppen. Fick ett rum och bad om sterila kvaddlar mot ryggsmärtan, fungerade superbra och smärtlindringen höll i sig i 90 minuter!

Kämpade på men öppnade mig knappt fram till 01 och min livmoder började bli trött (och jag med..). beslutades om värkstimulerande och EDA. Fick EDA och kunde sova ett tag, helt fantastiskt! Var öppen 10 cm vid 06, tog dock lång tid att få ner henne i kanalen trots att jag gjorde alla möjliga övningar. När jag väl fick börja krysta gick det relativt fort, dock ingen uppfattning om tiden men kanske höll på i 30-45 min? Var så skönt att äntligen få göra något aktivt (hade i och för sig stått och hängt på mitt kära gåbord 90% av tiden på förlossningen) så kryssningspassagerare var för mig den bästa fasen i förlossningen! Jag trivdes med att byta ställning under tiden och vi hade ett väldigt bra teamarbete personalen, jag och min kille. Så på onsdagen 11:24, 2 dagar innan BF, fick vi äntligen säga hej till vår tjej ❤️

Tog under förlossningen sterila kvaddlar x flera (både innan och när jag hade fått EDA:n) och sista gången tog jag under krystfasen. Kan verkligen rekommendera! Det tillsammans med EDA gjorde att jag trots en väldigt lång tid med värkar (mån kl. 18 tills att hon föddes på onsdagen 11:24) hade en väldigt positiv förlossningsupplevelse.
 
Tack snälla du! :heart Jag är så himla glad och tacksam att det gick vägen den här gången. Förra gången grät jag bara jag tänkte på förlossningen i flera veckor efteråt, nu känner jag bara glädje. Sån skillnad!

Gud, förstår det! Du fick inte blod då? Jag kände av min liter väldigt tydligt, så kan bara tänka mig hur du måste ha mått som tappade dubbelt så mycket!

Jag klarade mig med vätskedropp och järntabletter. Har dock rätt högt HB i normala fall, och efter fölossningen var det 106 som lägst vilket är lågt men inte alarmerande. Så jag bedömdes inte behöva några transfusioner. Kanske skulle jag ändå ha bett om det för jag var väldigt, väldigt spak veckan efteråt (vågade heller inte börja äta järntabletter direkt då jag inte ville bli hård i magen). Efter 7-8 dagar började jag ändå känna mig som människa igen, men det var ju verkligen tur att det var vårt första barn och att min sambo kunde göra i princip allt med henne (utom att amma då).
 
Slänger in vad jag tror är senaste listan😊

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
23 - Kolfinnur, 26, 1a barnet

Födda:

Juni
4: kl 21.15, 4116 gram 54 cm - Energi
12: kl 11:23, 3574 gram 50,5 cm lång - Bigwig
26: kl 02:17, 3650 gram 50 cm - Sedär
 
Har helt glömt att uppdatera här! Våran älskade lilla son föddes den 23/6, v 38+4! 3540 g och 50 cm.

Återkommer med förlossningsberättelse när jag har ork att skriva om den, det var tufft - men gick bra och personalen var fantastisk. Bebis mådde toppen hela tiden, och har fortsatt så även efteråt :heart

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
23 - Kolfinnur, 26, 1a barnet

Födda:

Juni
4: kl 21.15, 4116 gram 54 cm - Energi
12: kl 11:23, 3574 gram 50,5 cm - Bigwig
23: kl 05.09, 3540 gram 50 cm - Skuggviol
26: kl 02:17, 3650 gram 50 cm - Sedär
 
Har helt glömt att uppdatera här! Våran älskade lilla son föddes den 23/6, v 38+4! 3540 g och 50 cm.

Återkommer med förlossningsberättelse när jag har ork att skriva om den, det var tufft - men gick bra och personalen var fantastisk. Bebis mådde toppen hela tiden, och har fortsatt så även efteråt :heart

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
23 - Kolfinnur, 26, 1a barnet

Födda:

Juni
4: kl 21.15, 4116 gram 54 cm - Energi
12: kl 11:23, 3574 gram 50,5 cm - Bigwig
23: kl 05.09, 3540 gram 50 cm - Skuggviol
26: kl 02:17, 3650 gram 50 cm - Sedär

Grattis!
 
Hur mår ni som fått era bebisar?

Jag är så glad över att inte vara gravid längre! Jag har inte ont någonstans och foglossningen är som bortblåst.

I natt sov bebis från 02-08 med bara två uppvak för mat - drömnatt för oss och jag känner mig så utsövd :D
Har gjort Ikea, fixat storasyskonets rum och städat hela huset.

Snart fyller stora 5 år och vi planerar kalas. Hen är så jäkla fin mot sitt lillasyskon, torkar kräks, hämtar napp, tröstar och vakar. Ingen avundsjuka, bara kärlek. Det är så himla himla fint att se! När jag blev gravid var jag lite ledsen över den stora åldersskillnaden, min dröm var egentligen 3 år mellan. Men nu är jag väldigt nöjd med hur det blev!
 
Grattis @Skuggviol, @Sedär och @Sofie_B! :) Hoppas jag kommer känna mig lika nöjd och positiv efter min förlossning!

Idag var jag och sambon på auroramottagningen. Är inte lika orolig inför förlossningen som jag var vid inskrivningen, nu ser jag till och med fram emot den ibland! Men fick kallelsen så tänkte att det är ju bra att gå när man blir erbjuden. Fick visning av förlossningsavdelningen, det var väldigt uppskattat! Var lite nervigt först, men det var så lugnt och fint där och det kändes efter en stund helt okej att gå runt där och föreställa sig själv inne på rummen. Så jätte nöjd med vårat aurorabesök :)

För övrigt så får jag nog ge upp att träna efter jobbet. Hela den här veckan: kommer hem från jobbet, dötrött och ligger utslagen på soffan till 9, då lägger jag mig i sängen och ser lite netflix och sover kl 10 :angel: Är det meningen att man ska orka göra något annat än äta och ligga ner efter en arbetsdag i vecka 32?! Känns helt omöjligt.
 
Hur mår ni som fått era bebisar?

Jag är så glad över att inte vara gravid längre! Jag har inte ont någonstans och foglossningen är som bortblåst.

I natt sov bebis från 02-08 med bara två uppvak för mat - drömnatt för oss och jag känner mig så utsövd :D
Har gjort Ikea, fixat storasyskonets rum och städat hela huset.

Snart fyller stora 5 år och vi planerar kalas. Hen är så jäkla fin mot sitt lillasyskon, torkar kräks, hämtar napp, tröstar och vakar. Ingen avundsjuka, bara kärlek. Det är så himla himla fint att se! När jag blev gravid var jag lite ledsen över den stora åldersskillnaden, min dröm var egentligen 3 år mellan. Men nu är jag väldigt nöjd med hur det blev!

Det låter ju helt fantastiskt! 😍 Jag ser verkligen fram emot att få tillbaka min kropp, det är mysigt och fint att vara gravid men det ska bli skönt att kunna röra sig lite mer obehindrat.
 
Hur mår ni som fått era bebisar?

Jag är så glad över att inte vara gravid längre! Jag har inte ont någonstans och foglossningen är som bortblåst.

I natt sov bebis från 02-08 med bara två uppvak för mat - drömnatt för oss och jag känner mig så utsövd :D
Har gjort Ikea, fixat storasyskonets rum och städat hela huset.

Snart fyller stora 5 år och vi planerar kalas. Hen är så jäkla fin mot sitt lillasyskon, torkar kräks, hämtar napp, tröstar och vakar. Ingen avundsjuka, bara kärlek. Det är så himla himla fint att se! När jag blev gravid var jag lite ledsen över den stora åldersskillnaden, min dröm var egentligen 3 år mellan. Men nu är jag väldigt nöjd med hur det blev!

Jag mår också jättebra såhär 4 dagar efter förlossningen! Foglossningen försvann direkt och likaså värken under fötterna som jag haft i flera veckor. Har knappt kunnat gå för det gjort så ont, så nu känns det helt fantastiskt att kunna röra sig obehindrat! Jag kan nå mina tår igen, sitta med benen i kors och sova på mage :love: (sen att jag är svullen och har lite ont i stygnen i underlivet behöver vi inte prata om :angel:)

Längtar så mycket efter att få komma igång och träna ordentligt, men till att börja med blir det barnvagnspromenader för hela slanten :love:
 
Har helt glömt att uppdatera här! Våran älskade lilla son föddes den 23/6, v 38+4! 3540 g och 50 cm.

Återkommer med förlossningsberättelse när jag har ork att skriva om den, det var tufft - men gick bra och personalen var fantastisk. Bebis mådde toppen hela tiden, och har fortsatt så även efteråt :heart

Juni
14 - Bigwig, 28, 1a barnet
15 - Energi, 26, 2a barnet
15 - Harmonie1234 2a barnet
16 - Norma, 29, 2a barnet
21 - Underensten, 30, 1a barnet.
27 - Sedär, 28, 1a barnet
29 - Glittra, 35, 3dje barnet

Juli
2 - Skuggviol, 29, 1a barnet
2 - Guldaskig, 30, 2a barnet
4 - Sofie_B, 31, 2a barnet, en flicka
10 - Gretagris, 29, 2a barnet
14- vemsomhelst123, 33, 1a barnet
23 - Pontevecchio, 36, 2a barnet, flicka
25 - Bee, 1a barnet
25 - Muninn, 32, 1a barnet, flicka

Augusti
1 - Sporthorse, 1 barnet, flicka
3 - Lakritsnapp 29, 2a barnet, pojke
4 - Klura, 30, 1a barnet
12 - Vogue, 29, 1a barnet, pojke.
21 - Elinapril 31, 2a barnet
23 - Kolfinnur, 26, 1a barnet

Födda:

Juni
4: kl 21.15, 4116 gram 54 cm - Energi
12: kl 11:23, 3574 gram 50,5 cm - Bigwig
23: kl 05.09, 3540 gram 50 cm - Skuggviol
26: kl 02:17, 3650 gram 50 cm - Sedär
Grattis!!
 
Grattis alla ni som har fått bebis 😍

Vår tjej är nu 14 dagar, allt går bra och hon går upp fint i vikt samt låter oss sova på nätterna 🙌 magknip på kvällarna som vi försöker hitta en taktik för, senaste två dagarna har varit bra så vi håller tummarna för att det fortsätter så!

Nu har jag äntligen skrivit en förlossningsberättelse, positiv upplevelse trots långdraget förlopp 🥰

Under söndagskvällen började slemproppen lossna. På natten kom mer plus att jag hade förvärkar, vilket jag inte har haft under graviditeten.

berättade för min kille om detta vid frukostbordet men var väldigt lugn ”det betyder att hon kan komma nu men lika gärna om 2 veckor”. Gick ut med hundarna, kom hem och gick på toaletten och när jag sedan går ut från toan går vattnet. Berättar för min kille som fortfarande är hemma men är fortfarande lugn ”det kan lika gärna ha varit en stor flytning”. Byter trosor och trosskydd som ör blöta. Ca 15 min senare kommer ytterligare, då mer men inte en sjö 😉. Blir lite stressad, rådfrågar min kompis som är barnmorska och som jag lägligt precis hade träffat på promenaden och hon propsade på att vi skulle ringa in. Sagt och gjort, fick tid kl 15 samma dag för bedömning. Under dagen fortsatte det att komma och i bilen på väg in kom det en störtflod. BM som bedömde behövde bara se på den dyblöta nattbindan för att konstatera vattenavgång. Allt såg bra ut, hem och om förlossningen inte skulle starta blev vi inbokade på igångsättning 48 timmar senare (dvs onsdag kl. 10).

Värkstart kl 18:00 på måndag, relativt regelbundna men med ca 6 min intervall. hanterbara. Blev värre under kvällen och vid 03 åkte vi in för bedömning, värkarna hade då kommit med ca 4 min intervall hela kvällen och gjort rejält ont sedan midnatt. Väl där lugnade det såklart ner sig intervallmässigt. Efter CTGkurva beslutade vi tillsammans med BM om hemgång och sovdos. Sov i 2 timmar hemma sedan var det igång igen vid kl 08. Kämpade på hemma fram till 18 då vi åkte in igen, hade då 3-4 långa värkar på 10 min och 3 cm öppen. Fick ett rum och bad om sterila kvaddlar mot ryggsmärtan, fungerade superbra och smärtlindringen höll i sig i 90 minuter!

Kämpade på men öppnade mig knappt fram till 01 och min livmoder började bli trött (och jag med..). beslutades om värkstimulerande och EDA. Fick EDA och kunde sova ett tag, helt fantastiskt! Var öppen 10 cm vid 06, tog dock lång tid att få ner henne i kanalen trots att jag gjorde alla möjliga övningar. När jag väl fick börja krysta gick det relativt fort, dock ingen uppfattning om tiden men kanske höll på i 30-45 min? Var så skönt att äntligen få göra något aktivt (hade i och för sig stått och hängt på mitt kära gåbord 90% av tiden på förlossningen) så kryssningspassagerare var för mig den bästa fasen i förlossningen! Jag trivdes med att byta ställning under tiden och vi hade ett väldigt bra teamarbete personalen, jag och min kille. Så på onsdagen 11:24, 2 dagar innan BF, fick vi äntligen säga hej till vår tjej ❤

Tog under förlossningen sterila kvaddlar x flera (både innan och när jag hade fått EDA:n) och sista gången tog jag under krystfasen. Kan verkligen rekommendera! Det tillsammans med EDA gjorde att jag trots en väldigt lång tid med värkar (mån kl. 18 tills att hon föddes på onsdagen 11:24) hade en väldigt positiv förlossningsupplevelse.

Vad härligt att höra, grattis till en fin upplevelse! :love:
 
Jag klarade mig med vätskedropp och järntabletter. Har dock rätt högt HB i normala fall, och efter fölossningen var det 106 som lägst vilket är lågt men inte alarmerande. Så jag bedömdes inte behöva några transfusioner. Kanske skulle jag ändå ha bett om det för jag var väldigt, väldigt spak veckan efteråt (vågade heller inte börja äta järntabletter direkt då jag inte ville bli hård i magen). Efter 7-8 dagar började jag ändå känna mig som människa igen, men det var ju verkligen tur att det var vårt första barn och att min sambo kunde göra i princip allt med henne (utom att amma då).

Skönt! Jag gick ner till 96 i hb och dom sa att vid 84 har dom som rutin att ge blod. Nu räckte det finfint med att äta, dricka och vila, redan dag 2 mådde jag bra i ork och yrsel. Tur att dom inte slösade blod på mig, finns definitivt mer behövande!

Ja, vi hade som plan att åka hem samma dag men dom avrådde från det då jag förlorat så mycket blod och var påverkad av det, så jag och dottern stannade och pappan åkte hem till dom andra barn. Jag kom hem vid lunchtid dagen efter. Kände direkt att jag inte kunde bära sonen några längre sträckor vilket gjorde oss båda lite ledsna, så jag är glad att jag inte stressade hem dagen innan!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 569
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 342
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 243
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp