Sommarföräldrar 2019

Ja alla bebisar är ju olika. Är med i en facebook-grupp för folk som har bebisar i hans ålder och många har det som mig, många värre och en del har bebisar som sover 8 timmar.

Vår tjej är 2 mån. Hon sover ofta ett lång pass 20-02 och sen 02-06. Ibland vaknar hon när hon tappar nappen men petar man in den somnar hon om. Hon sover oftast i sin spjälsäng fram till 06. Då kommer hon över till oss och somnar om. Tyvärr väcker storebror oss sen vid 07.

Hon är en glad tjej som sååå gärna vill se och försöka delta i brorsans lekar.
 
Vi kan höja botten på spjälsängen så hon sover på samma höjd som oss. Sen har jag såna ”vyssanlull” tassar på så man kan gunga sängen och så ligger hon trångt i sin babynest, då sover hon bra.

Hon vill liksom storebror ligga trångt så även i vagnen har jag sovorm och bullar upp med filtar.
 
Hon mumlar och småstönar lite hela tiden, och sprattlar, men när hon ligger själv är det rejält mycket högre.
Nej har googlat massor och hittar inte definition jag heller... Det sägs väl att det tar 3 månader för bebisen att få in rutiner och så?



Låter ungefär som hur jag gör, ligger med min undre hand under min kudde så så hon blir lite inramad och ligger själv lite på rygg så är inte orolig för att jag ska rulla på henne egentligen. Kanske lite att hon ska bli för varm men hon har bara en långärmad body på sig och lite täcke på benen. Eller att sambon ska kasta sitt täcke över henne men det är ju inte så troligt. Tycker det är lite stressande att de är så hårda och tydliga med rekommendationen att de sover bäst i egen säng på rygg. Förstår att de gör det, absolut, det finns ju tydliga evidens för det. Men det stressar mig att jag måste gå emot det, att jag gör det mindre säkra för mitt barn :( Men vet ärligt inte hur jag ska få sömnen att funka för någon av oss om hon ska ligga på rygg i spjälsängen just nu... sist låg jag vaken i alla 3 timmar mellan amningarna och började till slut störtgråta :meh: värdelöst om jag inte ska sova, på natten, när hon ändå sover.

Om det är det som gäller ang flaska så borde det inte vara några problem för oss. Hon gick upp 0.5 kg och växte 4 cm första 2 veckorna så. Bvc gav då OK till att börja med napp också. Ska till Bvc igen på onsdag så ska se om hon växt bra och kanske prova flaska efter det då :) Både jag och sambon ser fram emot att han ska få bli mer delaktig.
Vi har bedside crib, det funkar bra, hon låter en del i sömnen både när hon sover själv eller om hon ligger på någon på dagen..

Ang flaska började vi runt två veckor, det finns nog inget fullt vetenskapligt att gå på, jag försökte läsa på en del innan då det precis som för er är viktigt att kunna dela matningen (sambon är föräldraledig from september så vi bytte ju eg vid tre veckor även om jag fortfarande är hemma en del då jag bara tagit kortare uppdrag och måste bara vara hemifrån någon dag/vecka de flesta veckor).
Jag tolkar ”tuttförvirring” lite som en svart svan eller vit älg, dvs de finns men man blir väldigt förvånad om man skulle se en. Och det verkar som att det inte spelar så stor roll när man introducerar flaska förutom att barnet helst ska ha gått upp i vikt först om man vill fortsätta amma för att säkerställa att de kan suga. De barn som blir ”förvirrade” verkar bli det i lika stor utsträckning vid 4 månader som vid 4 veckor.

Det går ju också att h backup med pump om man är ute efter mjölkens fördelar.
 
Hoppar in från vårtråden (fast bebis behagade vänta till juni så egentligen borde vi tillhöra den här sommartråden) angående samsovning!

Jag var så påläst och duktigt förberedd på att bebis minsann skulle sova på rygg i egen säng. Hade fixat spjälsäng med avtagbar sida intill min säng, bäddat mysigt med babynest, svindyr mimoskudde, andningslarm och en filt som jag sovit med i min säng så att det skulle lukta mig. Ha! Det där kunde jag ju bara glömma när bebis kom. Från natt 1 har han legat tätt intill mig i min säng. Försökte tappert några nätter för jag ville ju följa rekommendationerna, men i egen säng blir han orolig plus att han vaknar en gång i timmen och vill äta. Liggamma och somna om var det enda sättet att få någon slags rimlig mängd sömn insåg jag väldigt snart. Plus att det gick så enormt emot mina instinkter på något vis, att inte lyfta över honom till mig när han så tydligt visade oro i sin egen säng. Jag har legat blick stilla hela tiden, är inte orolig längre över att jag ska råka rulla över honom eller liknande. Var inte jätteorolig över det i början heller för jag brukar ligga väldigt still, har alltid sovit med husdjur intill mig och vaknat i samma ställning vi somnat. Jag tror att så länge man är nykter, inte totalt slutkörd och inte helt yr av feber eller nåt så har man nog en jäkla koll fastän man sover.

Däremot återstår det att se hur det går att vänja honom vid att faktiskt sova i egen säng en dag... Kanske blir jättesvårt. Men det får vi ta då.
 
Hoppar in från vårtråden (fast bebis behagade vänta till juni så egentligen borde vi tillhöra den här sommartråden) angående samsovning!

Jag var så påläst och duktigt förberedd på att bebis minsann skulle sova på rygg i egen säng. Hade fixat spjälsäng med avtagbar sida intill min säng, bäddat mysigt med babynest, svindyr mimoskudde, andningslarm och en filt som jag sovit med i min säng så att det skulle lukta mig. Ha! Det där kunde jag ju bara glömma när bebis kom. Från natt 1 har han legat tätt intill mig i min säng. Försökte tappert några nätter för jag ville ju följa rekommendationerna, men i egen säng blir han orolig plus att han vaknar en gång i timmen och vill äta. Liggamma och somna om var det enda sättet att få någon slags rimlig mängd sömn insåg jag väldigt snart. Plus att det gick så enormt emot mina instinkter på något vis, att inte lyfta över honom till mig när han så tydligt visade oro i sin egen säng. Jag har legat blick stilla hela tiden, är inte orolig längre över att jag ska råka rulla över honom eller liknande. Var inte jätteorolig över det i början heller för jag brukar ligga väldigt still, har alltid sovit med husdjur intill mig och vaknat i samma ställning vi somnat. Jag tror att så länge man är nykter, inte totalt slutkörd och inte helt yr av feber eller nåt så har man nog en jäkla koll fastän man sover.

Däremot återstår det att se hur det går att vänja honom vid att faktiskt sova i egen säng en dag... Kanske blir jättesvårt. Men det får vi ta då.

Vår äldsta var likadan som liten och hon började sova i egen säng när vi slutat amma, runt 7-8 månader :)
 
Någon som har tips?

I 2 dygn nu har min 6veckors bebis sovit dåligt. Han sover några timmar en period på kvällen men sedan har han mest legat och gjort ljud ifrån sig och fäktat mer armarna. På dagarna har han sovit max ett par timmar och då i korta perioder.

Han äter bra och är på gott humör, inga tecken på sjukdom. Han somnar bara inte och mitt hjärta blöder för han behöver ju mer är några timmars sömn per dygn.

Vi har provat att han ligger på oss, precis bredvid oss, i babynest bredvid oss, babysitter, vagn, white noice etc. Men han bara fäktar med ben och armar och verkar allmänt nöjd med att vara vaken. Ler mycket mot oss.

Kan det vara utvecklingssprång? Ska man bara acceptera att han inte sover? Blir orolig att han ska ta skada av för lite sömn :(.
 
Någon som har tips?

I 2 dygn nu har min 6veckors bebis sovit dåligt. Han sover några timmar en period på kvällen men sedan har han mest legat och gjort ljud ifrån sig och fäktat mer armarna. På dagarna har han sovit max ett par timmar och då i korta perioder.

Han äter bra och är på gott humör, inga tecken på sjukdom. Han somnar bara inte och mitt hjärta blöder för han behöver ju mer är några timmars sömn per dygn.

Vi har provat att han ligger på oss, precis bredvid oss, i babynest bredvid oss, babysitter, vagn, white noice etc. Men han bara fäktar med ben och armar och verkar allmänt nöjd med att vara vaken. Ler mycket mot oss.

Kan det vara utvecklingssprång? Ska man bara acceptera att han inte sover? Blir orolig att han ska ta skada av för lite sömn :(.

Det är ett utvecklingssprång vid 5-6 veckor efter BF samt ökningsperiod av mat så det är mycket som kan spela in. Har svårt att tro att för lite sömn är skadligt under en kortare period, om han dessutom är nöjd så skulle jag inte oroa mig.
 
Någon som har tips?

I 2 dygn nu har min 6veckors bebis sovit dåligt. Han sover några timmar en period på kvällen men sedan har han mest legat och gjort ljud ifrån sig och fäktat mer armarna. På dagarna har han sovit max ett par timmar och då i korta perioder.

Han äter bra och är på gott humör, inga tecken på sjukdom. Han somnar bara inte och mitt hjärta blöder för han behöver ju mer är några timmars sömn per dygn.

Vi har provat att han ligger på oss, precis bredvid oss, i babynest bredvid oss, babysitter, vagn, white noice etc. Men han bara fäktar med ben och armar och verkar allmänt nöjd med att vara vaken. Ler mycket mot oss.

Kan det vara utvecklingssprång? Ska man bara acceptera att han inte sover? Blir orolig att han ska ta skada av för lite sömn :(.

Om han är nöjd hade jag inte oroat mig alls. Bebisar sömn är så himla oförutsägbar och din bebis är fortfarande så liten.
Vill du läsa mer om utvecklingssprången så är appen "växa och upptäcka världen" jättebra!

Försök amma så mycket som möjligt och se om han kan slumra lite vid bröstet :)
 
Nu är bebis knappt fyra månader och precis klivit in i ett nytt utvecklingssprång. Blir oerhört rädd för okända människor och sover oroligt.

Jag själv har drabbats av tidernas ryggskott och kan typ inte göra någonting. Inatt låg jag och grät och övervägde att börja med ersättning så jag kan få något starkare smärtlindrande men det skulle göra mig så himla ledsen att behöva sluta amma..
 
Det är ett utvecklingssprång vid 5-6 veckor efter BF samt ökningsperiod av mat så det är mycket som kan spela in. Har svårt att tro att för lite sömn är skadligt under en kortare period, om han dessutom är nöjd så skulle jag inte oroa mig.

Han är född 2 veckor efter bf så tror han är inne i ett nytt språng nu.
Men skönt att höra! Nu har han sovit 1.5 h på mitt bröst så känner mig lite lugnare.

@Energi tack för svar. Jag har den appen redan och läste att han var inne i nytt språng nu, så hoppas det bara är det. Han har ammat extra ofta idag.

Stackare med ryggen! Det är verkligen hemskt!
 
Någon som har tips?

I 2 dygn nu har min 6veckors bebis sovit dåligt. Han sover några timmar en period på kvällen men sedan har han mest legat och gjort ljud ifrån sig och fäktat mer armarna. På dagarna har han sovit max ett par timmar och då i korta perioder.

Han äter bra och är på gott humör, inga tecken på sjukdom. Han somnar bara inte och mitt hjärta blöder för han behöver ju mer är några timmars sömn per dygn.

Vi har provat att han ligger på oss, precis bredvid oss, i babynest bredvid oss, babysitter, vagn, white noice etc. Men han bara fäktar med ben och armar och verkar allmänt nöjd med att vara vaken. Ler mycket mot oss.

Kan det vara utvecklingssprång? Ska man bara acceptera att han inte sover? Blir orolig att han ska ta skada av för lite sömn :(.
Skulle inte vara orolig :) vårt barn sover iofs oftast 5-6 h sammanhängande på natten men kan ha både sov och vakendagar, vissa dagar sover hon knappt alls (tex idag, vaken från 6.30 och sovit en dryg timme i vagn och kanske sammanlagt 1-2 h i sele) medan andra dagar kan bestå av sömn 5-6 timmar i princip sammanhängande på dagen.. hon är drygt 7 veckor nu.
Tror inte man kan styra så mkt, det enda vi försöker göra är att inte ha henne i sele sista timmen innan läggdags så hon är hyfsat pigg och hinner äta inför natten (somnar som en stock i selen på 5-20 min, 1-4 danslåtar ;))
 
Senast ändrad:
Skulle inte vara orolig :) vårt barn sover iofs oftast 5-6 h sammanhängande på natten men kan ha både sov och vakendagar, vissa dagar sover hon knappt alls (tex idag, vaken från 6.30 och sovit en dryg timme i vagn och kanske sammanlagt 1-2 h i sele) medan andra dagar kan bestå av sömn 5-6 timmar i princip sammanhängande på dagen.. hon är drygt 7 veckor nu.
Tror inte man kan styra så mkt, det enda vi försöker göra är att inte ha henne i sele sista timmen innan läggdags så hon är hyfsat pigg och hinner äta inför natten (somnar som en stock i selen på 5-20 min, 1-4 danslåtar ;))

Önskar att min kille ville vara i själ eller sele men icke :D.
 
Tycker också att det varierad stort hur mycket vår dotter sover under dagen! Oftast bara någon kvart här och där men vissa dagar kan hon sova större delen av dagen och ändå sova bra om nätterna. Låter henne själv få styra sömn så länge hon inte är övertrött, då hjälper vi henne aktivt att komma till ro genom att vagga henne i famnen eller liggamma i sängen.
 
Önskar att min kille ville vara i själ eller sele men icke :D.
Det är guld värt att den funkar, vi är en del ute i skog och mark där vagn inte funkar så jag är jätteglad att hon trivs i den.. och hon har ofta någon timme eller två på kvällen där allt är dåligt utom att bli buren runt runt, då är oxå selen värd sin vikt och mer i guld. Men det kan vara värt att testa igen tänker jag, första gångerna vi testade var det gallskrik..
 
Det är guld värt att den funkar, vi är en del ute i skog och mark där vagn inte funkar så jag är jätteglad att hon trivs i den.. och hon har ofta någon timme eller två på kvällen där allt är dåligt utom att bli buren runt runt, då är oxå selen värd sin vikt och mer i guld. Men det kan vara värt att testa igen tänker jag, första gångerna vi testade var det gallskrik..

Håller med! Tycker också att det är stor skillnad på hur hårt jag spänner selen eller sjalen, man kan ofta spänna hårdare än man tror och då är i alla fall min bebis mer nöjd :)
 
Håller med! Tycker också att det är stor skillnad på hur hårt jag spänner selen eller sjalen, man kan ofta spänna hårdare än man tror och då är i alla fall min bebis mer nöjd :)
Så är det för oss också, trodde först hon bara var mer nöjd hos sambon av någon anledning, men insåg sen att jag bara var feg med att dra åt, bekvämare för mig oxå :) Sen tror jag, utan belägg att det kan vara värt att ge det lite tid. Läste nånstans att spädbarn behöver lite tid för att greppa vad som händer, och tycker det stämmer rätt bra på vår, hon kan visa tydligt missnöje direkt med ngt men låter man henne känna efter lite lägger det sig rätt snabbt och hon inser att det inte var så tokigt (tex bad eller första gångerna med selen)
 
Det är guld värt att den funkar, vi är en del ute i skog och mark där vagn inte funkar så jag är jätteglad att hon trivs i den.. och hon har ofta någon timme eller två på kvällen där allt är dåligt utom att bli buren runt runt, då är oxå selen värd sin vikt och mer i guld. Men det kan vara värt att testa igen tänker jag, första gångerna vi testade var det gallskrik..

Absolut! Jag provar regelbundet någon dag i veckan. Jag tror problemet med min son är att han inte gillar att "sitta fast" med huvudet. Han vill helst att vi bär honom lite ut med huvudet från kroppen så han kan vrida runt huvudet som han vill.
 
Absolut! Jag provar regelbundet någon dag i veckan. Jag tror problemet med min son är att han inte gillar att "sitta fast" med huvudet. Han vill helst att vi bär honom lite ut med huvudet från kroppen så han kan vrida runt huvudet som han vill.

Det gillar inte vår bebis heller, det är inte förrän hon sover djupt som jag kan ”sätta fast” huvudet :) Men alla är såklart olika, sele och sjal passar inte alla.
 
Har ni gett vaccin mot rotavirus till era bebisar? Har de reagerat något på det? Min kille fick första dosen idag. Vägde nu 6.1 kg vid 6 veckors ålder!
 
Har ni gett vaccin mot rotavirus till era bebisar? Har de reagerat något på det? Min kille fick första dosen idag. Vägde nu 6.1 kg vid 6 veckors ålder!

Min son fick första dosen i fredags och ingen reaktion än. När storasyster hade fått sin andra dos så fick hon blod i avföringen. Först var det ingen som trodde att det hade något samband med rotavaccinet då det inte finns med bland biverkningar, men efter ett par läkarbesök så antogs det ändå vara rotavaccinet som var orsaken. Därför frågade bvc-sköterskan en extra gång om vi verkligen ville vaccinera sonen också men vi ansåg att det har sina fördelar med vaccinet och dottern var aldrig allmänpåverkad trots lite blod i avföringen som upphörde av sig själv efter några veckor.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
10 583
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 355
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 083
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 244
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp