Sommarföräldrar 2019

Idag var jag på kontroll hos fysioterapeuten. Det var både intressant och lärorikt. Jag fick svara på ett gäng frågor först b.la. om jag hade problem med urinläckage mm. Då tog jag upp att det snarare är tvärtom att jag kan ha svårt att tömma istället.

Sedan kände hon efter noggrant när jag knep och instruerade att knipa på olika sätt. Det visade sig att jag är väldigt stark (normalstark) i bäckenbottenmuskulaturen redan nu och behöver bara underhållsträna som vem som helst. Däremot får jag träna extra på att slappna av för jag har lite spända muskler även under avslappning.

Magmusklerna blev hon nästan imponerad över hur väl de återhämtat sig och det fanns ingen delning. Jag fick testa några övningar för att stärka bål och rumpa och då kände jag tydlig skillnad mot hur stark jag var innan första graviditeten, så det ska jag träna på.

Summa summarum så kändes det väldigt givande för mig trots att jag inte misstänkt några problem och kan varmt rekommendera andra att gå på en sådan kontroll om chansen ges! :)

om du vill får du gärna skriva eller skicka PM på vart du var :)
 
Här går det lite upp och ned. Han har blivit svårare att söva, blir övertrött och ledsen. Ammar fortfarande varannan timme dygnet runt. Börjar känna mig lite sliten.
 
Här går det lite upp och ned. Han har blivit svårare att söva, blir övertrött och ledsen. Ammar fortfarande varannan timme dygnet runt. Börjar känna mig lite sliten.
Förstår att du är sliten :heart

Min son gick helt plötsligt från att amma var 3:e timme på nätterna till att sova först 4-5 h i sträck till att chocka mig igår med 8 h utan uppvaknande :eek: Jag tyckte att var 3:e timme var jobbigt för att jag aldrig hann somna om emellan.
 
Här går det lite upp och ned. Han har blivit svårare att söva, blir övertrött och ledsen. Ammar fortfarande varannan timme dygnet runt. Börjar känna mig lite sliten.

Låter supertufft. Vår tjej är mer störd av omgivningen än storebror nånsin var men somnar ändå relativt lätt. Börjar komma in i rutiner, en lång sovperiod fm, en kortare på em sen somnar hon för natten runt 20-21. igår fick hon mat vid 00 och då sov hon till 7 med ett uppvak vid 6 för att få nappen.
 
Här går det lite upp och ned. Han har blivit svårare att söva, blir övertrött och ledsen. Ammar fortfarande varannan timme dygnet runt. Börjar känna mig lite sliten.
Skriver som jag skrev i vårtråden, det handlar sannolikt mer om slump än om ”kompetens” vår har ju från början sovit långa pass nattetid, och nu peppar peppar verkar standard sen två veckor vara 8-9 timmar sammanhängande (men det kan säkert ändras) var borta och jobbade två nätter för två veckor sen och fick mindre sömn än hemma.. . Det är nog bara vad man fått för liten individ första året (och även till viss del sen) däremot låter det himla slitigt för dig och jag tänker återigen att om jag hade varit du hade jag avlastat med flaska/sambo så du får sammanhängande sömn någon gång emellanåt.
 
Skriver som jag skrev i vårtråden, det handlar sannolikt mer om slump än om ”kompetens” vår har ju från början sovit långa pass nattetid, och nu peppar peppar verkar standard sen två veckor vara 8-9 timmar sammanhängande (men det kan säkert ändras) var borta och jobbade två nätter för två veckor sen och fick mindre sömn än hemma.. . Det är nog bara vad man fått för liten individ första året (och även till viss del sen) däremot låter det himla slitigt för dig och jag tänker återigen att om jag hade varit du hade jag avlastat med flaska/sambo så du får sammanhängande sömn någon gång emellanåt.

Jo så är det säkert och jag har verkligen testat allt med sömnen och gör allt för att han ska ha det bra men ändå lyckas jag inte :(.

Hur skulle du rekommendera att man gör med ersättning på natten? Jag och min sambo pratade om detta men insåg att om han ska upp och värma ersättning varannan timme kommer han ju inte sova alls. Finns det något smart sätt? Han har dessutom svårt att somna in när han vaknat.
 
Jo så är det säkert och jag har verkligen testat allt med sömnen och gör allt för att han ska ha det bra men ändå lyckas jag inte :(.

Hur skulle du rekommendera att man gör med ersättning på natten? Jag och min sambo pratade om detta men insåg att om han ska upp och värma ersättning varannan timme kommer han ju inte sova alls. Finns det något smart sätt? Han har dessutom svårt att somna in när han vaknat.
Vi har termos med färdigt vatten och uppmätta burkar med pulver, så bara blanda och skaka oavsett tid på dygnet:). Det kanske räcker om han tar nåt mattillfälle på natten så du får 4-5 h sammanhängande sömn iaf?
 
Vi har termos med färdigt vatten och uppmätta burkar med pulver, så bara blanda och skaka oavsett tid på dygnet:). Det kanske räcker om han tar nåt mattillfälle på natten så du får 4-5 h sammanhängande sömn iaf?

Ja det är ju smart. Ger ni flaskan inne i sovrummet/i sängen eller tar ni upp bebis? Vår kille är så svårsövd och lättväkt att det känns jobbigt att behöva plocka upp honom.
 
Ja det är ju smart. Ger ni flaskan inne i sovrummet/i sängen eller tar ni upp bebis? Vår kille är så svårsövd och lättväkt att det känns jobbigt att behöva plocka upp honom.
Hon äter inte på nätterna 🙄.. men även innan hon nu verkar ha slutat helt har det bara varit ngn gång och då har jag oftast ammat. När min sambo matat nattetid har han satt klockan lite innan hon brukar vakna så hon åt halvsovandes, men vi har ju aldrig riktigt haft svårt att söva henne nattetid (dagtid däremot..)
 
@Pontevecchio @Lakritsnapp Ja, känns som alla andras bebisar sover bra, iaf jämfört med mitt hjärta. Man känner sig verkligen misslyckad som mamma :(. Hoppas verkligen det blir bättre snart

Vi har två barn och de är varandras totala motsatser när det kommer till sömn. Första sov som din, andra sover bra. Vi har gjort likadant med båda så det handlar inte alls om att du skulle vara misslyckad som mamma utan helt enkelt att barn är olika.
Samsover ni? Det gjorde susen för oss med första barnet.
 
Jo så är det säkert och jag har verkligen testat allt med sömnen och gör allt för att han ska ha det bra men ändå lyckas jag inte :(.

Hur skulle du rekommendera att man gör med ersättning på natten? Jag och min sambo pratade om detta men insåg att om han ska upp och värma ersättning varannan timme kommer han ju inte sova alls. Finns det något smart sätt? Han har dessutom svårt att somna in när han vaknat.
Jag vill också precis som @Guldaskig skrev skriva att vi inte försökt ngt, hon bara är sån. Jag sov oxå hela nätter tidigt och ville sova själv, min Lillebror kom ur föräldrarnas säng sent och hade han varit först hade vi inte varit tre syskon ;). Jag läste ett inlägg här från en tvåbarnsmamma som skrev att hon önskat med första barnet att de lagt mindre tid på att försöka istället för att glida med, jag är övertygad om att det inte handlar om ert föräldraskap, alls.
 
Jo så är det säkert och jag har verkligen testat allt med sömnen och gör allt för att han ska ha det bra men ändå lyckas jag inte :(.

Hur skulle du rekommendera att man gör med ersättning på natten? Jag och min sambo pratade om detta men insåg att om han ska upp och värma ersättning varannan timme kommer han ju inte sova alls. Finns det något smart sätt? Han har dessutom svårt att somna in när han vaknat.

Hoppar in från vårtråden. Men vi ger bebis rumsvarm ersättning på natten, har aldrig hållt på och värma den (frågade BM på amningsmottagningen och hon sa att det gick lika bra det). Köper färdig i tetror så att vi slipper blanda och har den i sovrummet. Tar aldrig upp bebis för att mata på natten utan hon får ligga kvar där hon ligger så somnar hon om fortare. Upplever att det är det smidigaste för både henne och oss. Skulle någon gå upp och värma och blanda ersättning skulle nog både hon och vi vakna för mycket.
 
Vi har två barn och de är varandras totala motsatser när det kommer till sömn. Första sov som din, andra sover bra. Vi har gjort likadant med båda så det handlar inte alls om att du skulle vara misslyckad som mamma utan helt enkelt att barn är olika.
Samsover ni? Det gjorde susen för oss med första barnet.

Vad skönt att du skriver det! Ja vi samsover. Första halvan av natten ligger han i eget mest mellan oss, halva bredvid mig typ.

Jag vill också precis som @Guldaskig skrev skriva att vi inte försökt ngt, hon bara är sån. Jag sov oxå hela nätter tidigt och ville sova själv, min Lillebror kom ur föräldrarnas säng sent och hade han varit först hade vi inte varit tre syskon ;). Jag läste ett inlägg här från en tvåbarnsmamma som skrev att hon önskat med första barnet att de lagt mindre tid på att försöka istället för att glida med, jag är övertygad om att det inte handlar om ert föräldraskap, alls.

Tack!!
Hoppar in från vårtråden. Men vi ger bebis rumsvarm ersättning på natten, har aldrig hållt på och värma den (frågade BM på amningsmottagningen och hon sa att det gick lika bra det). Köper färdig i tetror så att vi slipper blanda och har den i sovrummet. Tar aldrig upp bebis för att mata på natten utan hon får ligga kvar där hon ligger så somnar hon om fortare. Upplever att det är det smidigaste för både henne och oss. Skulle någon gå upp och värma och blanda ersättning skulle nog både hon och vi vakna för mycket.

Åh vilket bra inlägg!! Låter som något för oss. Har ni ersättning i tetran och öppnar när bebis ska äta eller häller ni upp i flaska innan ni lägger er?
 
Vad skönt att du skriver det! Ja vi samsover. Första halvan av natten ligger han i eget mest mellan oss, halva bredvid mig typ.



Tack!!


Åh vilket bra inlägg!! Låter som något för oss. Har ni ersättning i tetran och öppnar när bebis ska äta eller häller ni upp i flaska innan ni lägger er?

Hoppar också in här då även vi har upplevt det fantastiska med ersättning i tetra 😄 Vi tar med oss flaska och tetra in i sovrummet och häller upp i flaskan när bebis vaknat och är hungrig (öppnad tetra ska inte stå i rumstemperatur allt för länge).
Nu är vår dotter ”stor” (15 mån) men kör fortfarande samma rutin. Oftast sover hon hela nätter nu men om hon vaknar så går det så mycket på rutin att öppna tetran och hälla i flaskan att sambon/jag knappt behöver öppna ögonen 👍🏼
 
@Pontevecchio @Lakritsnapp Ja, känns som alla andras bebisar sover bra, iaf jämfört med mitt hjärta. Man känner sig verkligen misslyckad som mamma :(. Hoppas verkligen det blir bättre snart

Oh nej, ni är inte ensamma och du är verkligen inte misslyckad på något sätt! Bebisar är olika bara. Min 4-månaders vill också äta varannan, ibland varje, timma dygnet runt. Eller nu det allra senaste så har det gått lite längre mellan amningarna på dagen, men fortfarande så ofta på natten. Jag tyckte det var jättejobbigt så länge jag föreställde mig något annat och försökte med det, men sedan jag bara släppte det och la honom intill mig med "fri tillgång" hela natten så har det känts mycket lättare. För mig blir det liksom jobbigare om jag tänker på att han BORDE kunna sova fler sammanhängande timmar, i egen säng dessutom, för att någon annan bebis gör det eller för att bvc säger det. Då undrar jag vad jag gör för fel. Men om jag släpper allt jag hört om sovande bebisar och bara går på instinkten och på min bebis signaler så känns det inte alls så jobbigt att han vaknar så ofta. Obs jag kan ändå känna mig riktigt trött och sliten, och ibland förtvivlad efter femtioelfte uppvaket en natt, det är okej att göra det!
 
Åh vilket bra inlägg!! Låter som något för oss. Har ni ersättning i tetran och öppnar när bebis ska äta eller häller ni upp i flaska innan ni lägger er?

Både och. Hon får bara ersättning på natten, så när vi går och lägger oss häller vi upp en stor flaska och sen tar vi med en ren flaska och häller upp mera senare på natten när första flaskan tagit slut. Men om bebis sover ett par timmar, du ammar och bebis sen sover ett par timmar till innan det är dags för ersättning kanske det är bäst att hälla upp där och då (även om jag tänker mig att en ren flaska med ersättning borde stå sig rätt bra den också, det är allt väldigt smidigt att bara kunna sträcka sig efter flaskan i mörkret, mata bebis utan att tända och sedan somna om :up:)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 670
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 383
Senast: Amha
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 088
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 246
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp