Bukefalos 28 år!

Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Då tror jag att jag fattade rätt från början. man skulle ju kunna säga att all energi är positiv energi:D Som du säger man ska inte skapa mer energi än man klrar av - då har man förmodligen skaffat sig spänning i stället
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Vad menar du med spänning?
En spänd häst i min värld är inte optimalt, men däremot en "positivt" laddad häst med mkt glädje att arbeta och prestera.

Laddning ringer väl i mina öron medans spänningar "alltid" är av ondo.

Har du lust att vidareutveckla?? :)

Självklart har jag lust att vidareutveckla!

Jag använde mig nog av lite fel ord laddning var mkt bättre! Men där är man ute på svag is tycker jag för får man för mkt laddning blir det ju i stället spänning - och det är ju negativt. Men jag skrev ju att det fanns positiv och negativ spänning men jag menade naturligtvis att positiv spänning är samma sak som laddning - hänger du med??:confused:

För ett otränat öga tror jag att mkt laddning kan se ut som spänning så gränsen är som sagt hårfin. det är svårt det här:p
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag är med :)

Jag tror att man känner själv på sin häst när den är lagom laddad utan att det blir spänning.. tror jag i min enfald i alla fall..
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Isabelle menade att det borde finnas ett annat ord för det hon var ute efter - som var anspänning och inte spänning.

Anspänning på samma sätt som alla andra idrottsmän - som nog har svårt att prestera under stress....=spänning

:confused: - först gången mig veterligen som Svenskan kunde uttrycka ngt bättre än tyskan...
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Hon skrittas uteslutande på långtygel. Verkar vara ganska så tvärtom mot vad ni andra skrivit - jag tycker dock inte att det är negativt att rida på mer framåt. Min häst går nat. St.george och ska debutera int.I jag anser det inte värt spänningen som sätts i hästen och framför allt inte skaderisken. Jag kan naturligtvis trava och galoppera i skogen - men att säga att det skulle kunna göras utan ett visst "ånga på" som någon beskrev det är ju nästan omöjligt.

Sen får man ju ha med i beräkningarna att ju högre upp i klasserna en dressyrhäst kommer ju mer ligger nerverna utan på - det är ju så man vill ha det!! Med det inte sagt att dom hoppar och far runt i skogen men de blir säkerligen taggade!! Dom flesta storhästar en bit upp i klasserna är ju lite som att sitta på ett paket med nitroglycerin:D

Jag tycker hästar ska ha roligt i livet. En skrittur en gång i veckan, vad är det för hästliv? Tycker jag.

Hästar älskar att arbeta ute, att galoppera och röra på sej.

Du får väl se till att ha den lydig även ute? Dressyr går ju ut på lydnad bland annat. Spelar väl ingen roll hur stark coh taggad den är om den lyder dej?

Fast "min" inte är så stor som de flesta maffiga dressyrhalvblod (bara 166 ca) så är hon fruktansvärt stark, och het kan hon också bli för att inte tala om taggad. Men vad gör det? Hon lyder mej, hon arbetar lugnt om jag rider henne till det. Hon lyssnar på mej.

Om hon ville är jag trots min storlek en liten fjärt på ryggen. Men hon skullle aldrig drömma om att utnyttja det. Hästar ska vara så välridna att de kan gå ut på en normal promenad. För det behöver de rent psykiskt.

Ursäkta om jag tar i. Men jag tycker det är pinsamt när ryttare som tävlar msv eller svår dressyr inte ens vågar rida ut på hästen. Det gör jag faktiskt!
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

...fast bara en fundering.

De hästar som går i stora hagar med kompisar, behöver de verkligen ridas ut!? Varför rider man ut på sina hästar om de inte tappar energi och motivation i ridhus tex om man inte tycker att det är kul?

Att gå i ett ridhus 1h varje dag och resterande tid lattjo med polarna i hagen!?!?

Bara en fundering.. *igen ;)*

Får väl poängtera att det bara är en generell fråga så jag tillslut inte blir beskylld för att aldrig rida ut på min häst och dessutom utöva rollkur :angel:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Isabelle menade att det borde finnas ett annat ord för det hon var ute efter - som var anspänning och inte spänning.

Anspänning på samma sätt som alla andra idrottsmän - som nog har svårt att prestera under stress....=spänning

:confused: - först gången mig veterligen som Svenskan kunde uttrycka ngt bättre än tyskan...

Jag vet vad hon sa, hon sa att det inte går att rida ett GP program utan en viss form av spänning, den spänning hon syftar på är ju givetvis inte en spänd häst utan jaa varför inte anspänning, en slags avslappnad spänning. Vilket bra ord att använda egentligen :idea:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

...fast bara en fundering.

De hästar som går i stora hagar med kompisar, behöver de verkligen ridas ut!? Varför rider man ut på sina hästar om de inte tappar energi och motivation i ridhus tex om man inte tycker att det är kul?

Att gå i ett ridhus 1h varje dag och resterande tid lattjo med polarna i hagen!?!?

Bara en fundering.. *igen ;)*

Får väl poängtera att det bara är en generell fråga så jag tillslut inte blir beskylld för att aldrig rida ut på min häst och dessutom utöva rollkur :angel:


Har inte trott att du använder rollkur:eek: Gör du det?:eek:

Men en häst behöver också mental omväxling, tror jag. Om de inte behövde det skulle de nog inte uppskatta att få komma iväg på en promenad, och gå med sån iver?

Och hästen är inte negativ till ridhus alls. Så det är inte därför.

Sen en annan sak att många dressyrhästar inte ens får gå i hage med kompisar (gäller ju ej zanzans häst) utan i en liten fyrkant inlindade pga skaderisken. :crazy:

Jag kan ju inte fråga hästen tyvärr, men mina hästar har alltid uppskattat att komma ut i skogen, på ängarna, klättra osv. De visar det med hela sin uppsyn. Hur kul är det att gå på en ridvolt 5 dagar/vecka eller mer, och hur nyttigt? Hur mycket kan man då variera arbetet egentligen?

Ang mackans fråga i tråden:

Ja, det kan vara svårt att få arbetet lika avspänt alltid. Men det går ofta att rida till lugnare arbete, tycker jag. Och man kan anpassa arbetet till dagsformen. En riktigt spänd dag kan man galoppera mkt, öka, ta tillbaka, öka, ta tillbaka, tex, det är avslappnande och man kan använda det som framridning också. Gärna galoppera på, men i en bra form, tvinga fram riktig längning av steget.

Sen brukar hästen vara mer avslappnad och nöjd med mej och världen och beredd att jobba.:D

Elller klättra. Också bra uppvärmning. Det kanske inte alltid går att få mer än att hästen inte går med huvudet i vädret, ja då får det väl vara så den dagen.

Iofs kommer jag aldrig till svår dressyr heller. Men det är nog helt andra orsaker. :angel:

Var det inte Ulla Håkanssson som alltid tränade ute i naturen?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

...fast bara en fundering.

De hästar som går i stora hagar med kompisar, behöver de verkligen ridas ut!? Varför rider man ut på sina hästar om de inte tappar energi och motivation i ridhus tex om man inte tycker att det är kul?

Att gå i ett ridhus 1h varje dag och resterande tid lattjo med polarna i hagen!?!?

Bara en fundering.. *igen ;)*

Får väl poängtera att det bara är en generell fråga så jag tillslut inte blir beskylld för att aldrig rida ut på min häst och dessutom utöva rollkur :angel:

Därför att vissa hästar som tex mitt sto som aldrig skulle tappa motivationen eller energin om hon så gick i ett ridhus varje dag även skall få mentalt och kroppsligt varierande arbete.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Om jag i stället travar och galopperar blir hon bara mer uppstressad (eller vad man nu ska kalla det) ju längre bort vi kommer.

Där kommer jag till slutsattsen: En skritt tur i skogen blir verkligen BELÖNING i detta fallet!

Men om du gjorde det mer ofta kanske hon inte skulle behöva bli så himla upphetsad?:idea:
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Målsättningen är så klart, skulle jag tro, för alla ryttare att de ska kunna ha hästen lika lydig ute som i ridhus eller i paddock.

Men dit kan ju vägen vara olika lång!

Har haft tre hästar som jag utbildat till MSV och högre. På dessa tre hästar har det tagit olika lång tid innan jag kunnat träna dem ute i skog och mark på samma sätt som "inne". Jag har helt enkelt anpassat svårigheten i träningen ute så pass att det jag kräver av min häst ska göras med kvalitet, annars gör jag det inte. Innebär att på en av hästarna satt jag nästan uteslutande och gjorde skritt-halt-skritt på tills han fattat att han skulle vänta på mina kommandon istället för att stressa iväg (som han då gjorde i trav och galopp). Tog kanske ett halvår innan jag kunde börja rida skritt-travövergångar med kvalitet och ytterligare några månader skritt-galopp osv.

Efter att min häst fattat att jag krävde samma kvalitet "ute" som "inne" blev naturen ett utmärkt komplement till min övriga träning, brukade t ex vara ute och träna galopp långa sträckor med tempoväxlingar, bytesserier mm.

En annan av mina hästar fungerade direkt jättebra ute i naturen, faktiskt bättre ute än inne för att den fick bättre bjudning.

Tycker det är helt värdelöst för den totala träningseffekten att på dressyrträning kräva lugn, harmoni, rätt form osv för att sedan dagen efter låta hästen ha High Chaparall i skogen. Har man däremot en flegmatisk häst kan den må mycket bra av att riva runt i skogen med jämna mellanrum.

Håller helt med Malinsky om att det är en hållbarhetsfråga. Kämpar man hårt med att rida sin häst i en ändamålsenlig form och bara kan göra detta under "de bästa" förhållanden, ja då är det där man jobbar och befäster formen. När man i alla lägen har bra kontroll på banan, kan man också börja prova på att arbeta hästen ute i skog och mark, till en början i skritt osv.

Annars mår en "lättspänd" häst mycket bättre av långa skrittpromenader på lång tygel! Min filosofi är att tar jag tygeln ska hästen också gå i form, och åstadkommer jag inte detta utan att det bara blir "stret" så gör den träningen mer skada än nytta.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Men om man börjar från scratch med att rida unghästen ute, så blir det inte så spännande.
Sen kan det bli ett nyhetens behag igen, då hästarna är vanedjur- om man sällan rider ut.

mitt sto fick 7 mån. konv. som 4-åring o sen varit sjuk mkt- lite ritter i skogen.
val. som kontinueligt har ridits i skogen är av sin natur lite mer orolig om än flegmatisk. Den är i princip aldrig på tårna, om det så kommer en crosshoj eller en älg en gång/år.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Tycker det är helt värdelöst för den totala träningseffekten att på dressyrträning kräva lugn, harmoni, rätt form osv för att sedan dagen efter låta hästen ha High Chaparall i skogen. Har man däremot en flegmatisk häst kan den må mycket bra av att riva runt i skogen med jämna mellanrum.

Varför skulle det vara antingen lugn harmoni eller "high chaparall"? Det blir inte "high chaparall" på en häst som är van att arbeta ute i naturen också. "Riva runt" i skogen? Jag vet inte vad du har för bild av folk som rider och arbetar sina hästar ute?

Allt jag gör har någon tanke om varför det är bra för hästen. För att den ska må bra både fysiskt och psykiskt och hålla.

Annars mår en "lättspänd" häst mycket bättre av långa skrittpromenader på lång tygel! Min filosofi är att tar jag tygeln ska hästen också gå i form, och åstadkommer jag inte detta utan att det bara blir "stret" så gör den träningen mer skada än nytta.

Det säger mer om dej som ryttare än om hästen om du inte kan få hästen att arbeta lugnt utomhus. OM den "stretar" så fort du tar tygeln utomhus skulle du kanske jobba enbart utomhus ett tag tills både hästen och du har lärt er att det går det också?

Hållbarhet skapar man knapppast genom att harva runt på ridbana alla dagar utom en, då hästen försiktigt får skritta i skogen. Och var kommer hästens mentala välbefinnande in? Tror du att den trivs bättre med livet (om den är "lättspänd") om den inte får ett omväxlande arbete?
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Fast samtidigt tror jag att vissa lättspända hästar är så som personligheter. Kanske man kan träna bort det till viss del. Nu är ju min bara 6 så han kanske blir bättre, men jag har hört om fler än en (holländska) vagnshäst som har lite problem med mental avslappning.

Min lättstressade/spända häst trivs bra på lång tygel i skogen när han verkligen sträcker ut halsen framåt/nedåt

Så fort jag tar i tygeln blir det antingen ett bra arbetspass, eller så är det bara att lägga ned för han är "tiltad" i skallen den dagen och får anpassa mig efter detta. Då kan jag avsluta med lite jobb i paddocken tex för att få ett bra arbetspass..
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Men då har du i alla fall varit ute och vissa dagar fungerar det:idea:

Jag tror tyvärr att vissa dressyrryttare som resonerar så gör det pga att de själva blir så fixerade vid att trimma, deras perfektionism, som vissa människor har, vad de än gör, får dem att inte kunna släppa.

De blir rädda att gå ut och "förstöra" men är nog lika rädda att åka av sina "laddade" hästar som aldrig ser annat än ridbanan, tävlingsplatserna och hagen.

Jag har träffat en del såna ryttare, som tex fått panik när vet ordinerat galopp rakt fram längre sträckor, vid ingångsättning efter skador tex (som de lyckats få utan att ridas utanför ridbanan :angel: ).

Då har gramanen åkt på och de har gjort korstecken innan de går ut:rofl:

En sålde hästen när vet beordrade mer omväxlande arbete:rofl: pga återkommande kotledsinflammationer.

Andra dressyrryttare rider ut sina hästar på samma sätt som jag gör. Oavsett vilken häst de har. Inget tjafs om "lättspända" där. En av hästarna har åtminstone tävlat lag-sm:angel: Och den är "lättspänd", jag har själv ridit ut på den, och den kan stressa ujpp sej,åtminstone förr när den var yngre.

Jag tror det handlar om ryttarens egen inställning i första hand.

Nu blir jag nog utkastad från det här forumet:angel: :o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Men då har du i alla fall varit ute och vissa dagar fungerar det:idea: Det fungerar som sagt ibland, funkar det inte lägger jag ned träningen ute och bara skrittar, ingen mening att träna hästen på fel saker!?

Jag tror tyvärr att vissa dressyrryttare som resonerar så gör det pga att de själva blir så fixerade vid att trimma, deras perfektionism, som vissa människor har, vad de än gör, får dem att inte kunna släppa.

De blir rädda att gå ut och "förstöra" men är nog lika rädda att åka av sina "laddade" hästar som aldrig ser annat än ridbanan, tävlingsplatserna och hagen. Nja, där kan jag nog inte hålla med, visst finns det de som är rädda att rida ut sina hästar, men det är nog inte bara dressyrryttare. Jag personligen anser att det inte finns någon anledning att rida ut och inte klara av att få honom i en "ändamålsenlig" form. Visst gör jag det ändå, men sedan jag fick pekpinnen från senaste tränaren så inser jag vad viktigt att han går i rätt form, jämt! Det gagnar inte honom som ridhäst att släppa ryggen

Jag har träffat en del såna ryttare, som tex fått panik när vet ordinerat galopp rakt fram längre sträckor, vid ingångsättning efter skador tex (som de lyckats få utan att ridas utanför ridbanan :angel: ).

Då har gramanen åkt på och de har gjort korstecken innan de går ut:rofl:

En sålde hästen när vet beordrade mer omväxlande arbete:rofl: pga återkommande kotledsinflammationer.

Andra dressyrryttare rider ut sina hästar på samma sätt som jag gör. Oavsett vilken häst de har. Inget tjafs om "lättspända" där. En av hästarna har åtminstone tävlat lag-sm:angel: Och den är "lättspänd", jag har själv ridit ut på den, och den kan stressa ujpp sej,åtminstone förr när den var yngre.

Jag tror det handlar om ryttarens egen inställning i första hand.I viss mån kanske, men alla hästar är inte stöpta i samma form och man kan inte dra alla ryttare över en kam, tycker det är synd att generalisera

Nu blir jag nog utkastad från det här forumet:angel: :o

Det tror jag inte. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Jag kan lova dig att det kan bli High Chapparall ändå.

Det är min häst ett levande bevis på.

Låt oss säga att han de senaste åren gått i ridhus ca 5-16 ggr/år.
I hage långa dagar, ute skogen ett par ggr veckan, jag skrittar dessutom alltid en skogsrunda innan och efter ett dressyrpass på banan.

Är han inte lydig, så blir det garanterat HC.

Han är en sådan sort, han har som ex gått på min ridbana sedan han var föl. Nu är han 16 år, senast igår var det HC på banan för att jag hade lagt dit en ny släpa.

Har dem det sinnelaget så är det inte lätt.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

De behöver ingen Graman. De stannar hemma:D
En häst som är väldigt stallmodig o inte får hoppa runt, brukar jag tömköra.
Lätt att hålla den på mattan.
 
Sv: Spinoff på Axels tråd - dressyrhäst på Gym - ang varierad ridning!

Fast samtidigt tror jag att vissa lättspända hästar är så som personligheter. Kanske man kan träna bort det till viss del. Nu är ju min bara 6 så han kanske blir bättre, men jag har hört om fler än en (holländska) vagnshäst som har lite problem med mental avslappning.

Min lättstressade/spända häst trivs bra på lång tygel i skogen när han verkligen sträcker ut halsen framåt/nedåt

Så fort jag tar i tygeln blir det antingen ett bra arbetspass, eller så är det bara att lägga ned för han är "tiltad" i skallen den dagen och får anpassa mig efter detta. Då kan jag avsluta med lite jobb i paddocken tex för att få ett bra arbetspass..

Jag har ju en sådan häst, min erfarenhet är att ju mera lösgjord desto lättare att hantera dessa spänningar. Visst kan du träna bort det till en viss del, men jag tror samtidigt att man måste acceptera att ens häst är sådan.

Trixet är att temperara dem rätt, förhållande till foder, arbete, och utevistelse.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 407
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 791
Senast: Balahé
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 867
Senast: scizofren
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 415
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp