Bukefalos 28 år!

Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Mkt bra inlägg!
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Intressant teori! Du menar alltså att det har skett nån sorts "racerevolution" sen 60-talet och dessutom bara i de s k utvecklade länderna i väst?
Nu tycker ju inte jag att 60-talet är så långt bort. Jag menade närmast för kanske 10000 år sen. Det var lite så mina tankar gick

Det ÄR fortf naturligt för människor att fortplanta sig. Det är jättebra att det numera (åtminstone i vår del av världen) finns alternativ för dom som av olika anledningar verkligen behöver, men det är skrämmande att så många unga verkar tycka att det är onaturligt att föda så som det är tänkt
.
Nädå jag tycker inte det är onaturligt att föda vaginalt. Men efter den smärtan jag gick igenom efter min första förlossnings så känns inte en Vaginal förlossning som ett bra alternativ för mig om jag skulle få barn igen.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

jag tycker att du verkar ha haft en klåpare till BM faktiskt - om hela förlossningen var okej ändra fram tills syslöjden. Det SKA inte göra ont.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

*Knapplån*

Allmänt debattinlägg:

Man kan lida av riktig förlossningsFOBI, liksom man kan lida av spindelfobi, torgskräck, social fobi o.s.v. Lider man av en fobi är det inget man bara kan skjuta åt sidan, det går liksom inte att bara bita ihop och ta sig i kragen.

Det finns effektiva behandlingsmetoder som kan bota fobier, till exempel KBT. Det är inte alla som blir hjälpta, men många kan få bukt med sina problem. (Nej, jag har ingen statistik.)

Att klampa in och högljutt deklarera att man VÄGRAR vaginal förlossning, man KRÄVER snitt, man ska BANNE MIG inte gå på några samtal när man erbjuds detta hos en professionell terapeut... Det får mig att undra: Är man verkligen redo för att vara förälder?? Och då avser jag sättet att hantera sina rädslor på. Hur hanterar man andra rädslor och motgångar i livet? Om man inte ens vågar närma sig tanken på en vaginal förlossning - hur närmar man sig andra oroväckande tankar? Är man inte rädd för att skräcken för förlossningen omvandlas till en rädsla för plötslig spädbarnsdöd eller annan ångest förnippad med föräldraskapet?

Det är bra att den som känner stark ångest inför förlossningen kan erbjudas snitt som alternativ. Men då tycker jag också att man ska nyttja möjligheten till samtalsstöd och annan hjälp från sjukvården.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Är inte alla föräldrar rädda för att deras barn ska dö i psd?bara undrar...Rädslor är naturliga.
Det är naturligt med spindel/ormfobi samt höjdskräck eller klaustrofobi, det är en ren självbevaresedriftsrädsla.
Ormar kan vara giftiga, det är inte bra att bli insträngd, det är inte bra att vara på höga höjder.
Att man inte gillar smärta är oxå en självbevarelsedrift, man ska inte gilla smärta, smärta är farligt.Att olika bm ofta försöker få kvinnor att tänka sig en "positiv smärta", när man har ett flera tusenårigt arv att smärta är faligt, är obegripligt för mej.Det får inte att omvända smärta till ngt bra så snabbt, om det nånsin går, även om vissa individer har lättare för sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Så alla som föredrar vaginala förlossningar är automatiskt bättre föräldrar?alla alkoholister, knarkare, incestförövare, misshandlare osv?.Jag tror bara du du uttryckte dig klumpigt i din mening om vilka som inte är redo att bli föräldrar, för om du verkligen tycker alla som vill ha snitt inte passar som föräldrar skulle väl inte sjukvården snitta folk?

Då skulle väl personalen koppla in soc vid dessa fall & göra utredningar?
Skulle inte alla bm uttryckligen säga att såna föräldrar är olämpliga?
Jag vill inte skryta men när min son ska på kontroller säger alltid bm att jag måste vara en bra mamma för hon har aldrig sett ett mer tryggt & glatt barn.
Läkaren som undersöker vid vissa kontroller sa samma sak.Konstigt att de inte känner till teorin att en mamma som snittats inte kan vara så bra för att denna inte var redo att bli förälder:grin:
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Men förlossningssmärta är inte farligt! Om man kommer ihåg det hela tiden känns det inte farligt och man behöver inte vara rädd.
Och fobier är nog inte så naturligt. Det är skillnad på fobi och försiktighet.
Jag tycker inte att man ska föra över sina fobier på sina barn, då de som verkligen har en fobi ofta lider av det.
Jag känner ingen som lider av att tänka på höjder eller spindlar eller förlossningar.

Jag tycker att det gör ont som fan att laga hål i tänderna, och för mig är det hela väldigt obehagligt. Men jag försöker inte få andra att inse hur hemskt det är med tandläkare.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Så alla som föredrar vaginala förlossningar är automatiskt bättre föräldrar?alla alkoholister, knarkare, incestförövare, misshandlare osv?.Jag tror bara du du uttryckte dig klumpigt i din mening om vilka som inte är redo att bli föräldrar, för om du verkligen tycker alla som vill ha snitt inte passar som föräldrar skulle väl inte sjukvården snitta folk?

Då skulle väl personalen koppla in soc vid dessa fall & göra utredningar?
Skulle inte alla bm uttryckligen säga att såna föräldrar är olämpliga?
Jag vill inte skryta men när min son ska på kontroller säger alltid bm att jag måste vara en bra mamma för hon har aldrig sett ett mer tryggt & glatt barn.
Läkaren som undersöker vid vissa kontroller sa samma sak.Konstigt att de inte känner till teorin att en mamma som snittats inte kan vara så bra för att denna inte var redo att bli förälder:grin:

Nu tror jag att du hoppade över varannan mening i hennes inlägg.
Tycker det står att de som inte vågar ta tag i sin rädsla kanske inte är mogna att vara föräldrar. Barnen kanske tvingas ta del av mammans orationella rädslor.
Sluta misstolka allt med flit nu.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Hm... Jag förstod att du skulle reagera, och jag försökte att uttrycka mig på ett sätt som bland annat du inte skulle ta illa upp av. Det var nämligen inte avsikten.

Att vara rädd för vissa saker är naturligt, ja. En fobi är är rädsla som så att säga övergått från att ha en funktion till att vara ett hinder. En fobi kan man få hjälp med att träna bort.

Är man en person som lider av en eller flera fobier tror jag att man kan ha mycket nytta av att ta emot den hjälp man erbjuds. Inte för att på något sätt tvingas till en vaginal förlossning, utan för att man ska få redskap att hantera orostankar och fobier som kan dyka upp vid senare tillfällen.

Och nu pratar jag om fobier. Inte allmän avighet. ;)
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Ja precis *ryser vid tanken* Det sydda stäcker och gör ont fortfarande 1 år efter.
Alltså den smärtan när hon sydde utan bedövning var det värsta på hela förlossningen. Jag är även extremt nålrädd så det var solm en neda lång mardröm. Hade jag kunnat röra benen hade jag med all säkerhet sparkat henne både gul och blå men som tur var för henne så kunde jag inte röra mig p.g.a. fel riktad ryggbedövning. Och som hon sa "Du har ingen känsel i underlivet nu när du har ryggbedövning" Jasså inte!? :crazy:

P.G.A. allt detta kommer jag förmodligen inte skaffa mer barn. Men om jag gör det så kommer jag kämpa för att få snitt. För som en anna BM sa som kollade på mina stygn på BB: "Du kommer förmodligen att spricka betydligt mer nästagång för de sprickor du redan fått sitter väldigt dumt och försvagar viktiga punkter i underlivet"
Visst förlossningssmärtan är ok den försvann iallafall för mig såfort det var klart. Det är Tortyren efteråt som får mig att säga som jag gör!

Men sen är det ju en annan sak. Jag ville egentligen ha snitt denna gången oxå. Men sen under graviditeten mognade det fram att jag visst skulle föda vaginalt. Och gjorde så med. Så jag kan ju inte utesluta att en ny graviditet skulle ändra på mig. Det är ju inget jag vet nu. Men nu ogravid vill jag ha snitt :)
Hoppas ni hänger med på hur jag menar även om det är lite luddigt...
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Var kom det in nånstans att föra över fobier på barn?vem har skrivit sånt?inte jag iaf så jag behöver inte en tillrättavisning gällande det tack.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Gissade att det inte var din mening nej.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Knapplån.

Jag födde med planerat kejsarsnitt, och dom enda gångerna jag någonsin blev ifrågasatt - var här på Buke.
Jag valde att inte amma, och dom enda gångerna jag blev ifrågasatt - det var här på Buke.

Jag anser att ingen har med mina anledningar att göra, om jag inte själv vill berätta om det. Oavsett om "massan" betalar mitt snitt eller ej.
Det är en välutbildad läkare som tar beslutet, inte massan. Därför får läkaren veta allt som behövs, och sen skiter jag faktiskt i om andra tycker sig ha rätt att veta.
Har massan då rätt att få veta exakt varför jag är sjukskriven? Eller få veta vad som avhandlas på mina samtal varje vecka på psyk? Jag menar, eftersom massan ju betalar skatt och således betalar in till sjukvården...
Det är ett riktigt löjligt argument. Så länge som dom som är utbildade på området anser att snitt är befogat, då är det också det.

I övrigt väljer jag inte sida i debatten. Snitt var det bästa för mig och mitt barn, av diverse olika skäl. Vaginalt är bäst för någon annan. Jag är bara glad att båda alternativen finns, så att alla ska få det som är bäst - för just dom.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Ja visst är det konstigt att det plötsligt är en för eller emotsida.Ingen av oss som snittats har ju skrivit att det bör tvingas på alla andra, men många som förespråkar vaginala förlossningar tycker att det borde passa alla då det passar dem själva.Lustigt va.
Bra inlägg!
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Ja, men det är bara att gratulera att du orkade kämpa dig igenom! Dock är det inte alla som klarar av det. Alla tål inte lika mycket motgång och smärta, man har olika saker i bagaget som spelar in.

Däremot kan det ju vara skönt att bli peppad av någon som tagit sig till "andra sidan" och få veta att det kan bli bra fast det är jävligt i början.

Nu vet jag inte hur pass ironisk du var i det du skrev, kanske misstolkade jag dig. Men det var absolut inte menat som skryt, utan mer att jag ville tala om att det GÅR, fastän det är jobbigt. Det är ju inte alls säkert att det göra det för alla, jag tron många kämpar med amning och ger upp när det blir för jobbigt. Men man kanske inte har samma smärtgräns heller, även fast jag tyckte det var hemskt så härdade jag ut. Och precis på samma sätt tror jag många förlossningar fungerar, det är ju därför man inte ska generalisera. Alla klarar smärta olika mycket, därför finns det ju inget rätt eller fel.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Nej, det ska inte. Men min förlossning var likadan, det jag hade ångest över, efter första förlossningen, var stygnen efteråt. För jag mindes hur in i helvete ont det gjorde. Och det sa jag, när moderkakan var utklämd och de jag frågade om jag skulle bli sydd även denna gång, så ville jag ha bedövning och lustgas. Och att de talade om när de började sy. Men det gjorde så satans ont även den här gången, trots att jag fick en spruta och inte bara spray.

Första gången stack de bara nålen i mig och började tråckla, denna gång sa hon "nu syr jag lite här", och det var absolut inte bättre :crazy:
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag har aldrig krävt att få veta vart mina skattepengar går.

Jag kan tycka att det är fel att kräva ett snitt om man gör det av t.ex. kosmetiska/bekvämlighets skäl, det kan jag erkänna.

Men det är ju ändå en läkare som tar beslutet, och jag litar fortfarande på sjukvården, jag litar på att läkare faktiskt vet vad de tar beslut om, och gör det på bra grunder.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Att man inte gillar smärta är oxå en självbevarelsedrift, man ska inte gilla smärta, smärta är farligt.Att olika bm ofta försöker få kvinnor att tänka sig en "positiv smärta", när man har ett flera tusenårigt arv att smärta är faligt, är obegripligt för mej.

Men om det vore en självbevarelsedrift att undvika förlossningar/smärta, kan jag tycka det hör hand i hand med att undvika graviditeter också, om kroppen nu är så himla rädd för smärta borde den se till att inte bli gravid. Förstår du hur jag tänker?

Trots det blir folk som är rädda gravida.

En del sorts smärta är ju inte farlig, även om den gör ont.

Att mista någon närstående är ju en enorm psykisk smärta, även om den inte är fysisk. Men den är inte farlig.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 443
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 324
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 056
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 564
Senast: Madalitso
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp