Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag tycker å andra sidan att det känns som om alla som föredrar snitt är så övertygade och så säkra och är inte ett dugg mottagliga för att ens höra om vaginala förlossningars fördelar.

Och så känns det som att väldigt många som väljer snitt har taggarna utåt redan innn det blivit någon diskussion. Det är lite som att de tar åt sig och förväntar sig att få mothugg direkt.

Det går inte att säga något åt en som vill ha snitt, för då är man GENAST snittmotståndare. Det känns tråkigt det också.

Fast så tycker jag att det låter lite från båda håll. Som sagt, jag tycker att man kan diskutera, men inte i syfte att "tala om vad som är bäst" eller klanka ner på andras val.

Själv tänker jag föda vaginalt när det blir min tur, om jag har fysiken för det dvs. Själv kom jag ut med kejsarsnitt efter att min bror föddes vaginalt och livmodern drog ihop sig (är tvilling).

//Julia
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Det blir nog gärna så, det man själv genomgått vill man propagera för, samtidigt som kanske "andra sidan" vill försvara sig. Utan att ingen egentligen kräver varesig förklaringar eller försvar.

Det är nog ofrivilligt från båda hållen, men det blir så fel.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

KL

Så länge som diskussionen håller en någotsånär okej nivå har jag inget problem. Samt att man inte drar in rena falsarier och kallar det för fakta.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag var inte ironisk! Det är nog det som är lite av problemet med att diskutera så här, man misstolkar tonen väldigt lätt. :)

Men nu kliver jag ur diskssionen, tycker inte den är givande.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag förstår hur du tänker & hade inte snitt funnits hade väldigt många av dessa kvinnor avstått från att skaffa barn.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Den här parallellen med hur det var förr förbryllar mig. På vilket sätt är det relevant hur man gjorde/upplevde saker förr? Förr gick man med tandvärk, gallsten och allt möjligt som gjorde ont, men det är ingen idag som tycker att det är finare att låta gallstenarna läka ut av sig själva i stället för att opereras. Vad är det med detta med kvinnor och barnafödande och barnuppfostrande som är så oerhört provokativt? Att man retar sig på kvinnor som tycker att det är mysigt att gå på babysim? På vilket sätt är det ett problem? Det finns barn som far verkligt illa i samhället, var är allt engagemang för dem? I stället läggs hur mycket tid och kraft åt att tjafsa om kejsarnsitt och amning. För mig är det obegripligt och jag kan inte se nån annan förklaring än att kvinnor som ställer egna krav och inte rättar sig in i det tacksamma ledet är oerhört viktiga att platta till för vissa.

/mino - som är född med kejsarnsitt och inte ammades och tycks ha klarat sig alldeles utmärkt i livet ändå...

Du missförstod mitt inlägg totalt:(

Jag försökte mej på en fundering om varför det har blivit så att så många är rädda.

Jag tycker inte alls att man på något sätt är bättre förälder för att man föder sina barn vaginalt och i smärta, att man ammar sitt barn "för att så ska man göra" man är inte heller en sämre förälder om man vill gå på babysim.
Vad jag menar är att så många har så fullt upp i idag så att de inte hinner njuta av nuet.

Att vi är så planerande att vi tycker att det är fruktansvärt jobbigt att inte kunna planera.

Om jag hade fått barn idag, eller rättare sagt varit gravid nu, så hade jag velat ha planerat kejsarsnitt, idag vet jag så mycket mer än vad jag visste då de frågade mej om jag ville ha kejsarsnitt när jag väntade min dotter, jag är också "vuxen" nu och har övergett många rosa drömmar, som den om att man efter förlossningen får upp sitt barn på bröstet och får höra de första skriket:love:

Jag tycker att man är en bra förälder när man lyssnar på sitt barn.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Det var inte så som jag menade.
Utan bara för kanske 10-20 år sedan så var kvinnor inte så planerande som nu.
Det skulle inte vara så totalt-kontrollerat som det är nu.
Det du beskriver är ju brist på vård som behövs.

På 70-80-talet så var naturligt liksom på modet.
Ingen BH, naturlig förlossning, nakenhet o.s.v.
Nu så är det silicon-tuttar och push-up-BH som gäller.
För att inte tala om hår som numera i det närmaste skall utrotas.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Allvarligt talat, tror du verkligen alla som vill ha snitt väljer detta för att kunna planera exakt tid för förlossning?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Allvarligt talat, tror du verkligen alla som vill ha snitt väljer detta för att kunna planera exakt tid för förlossning?

Har du inte läst mitt inlägg?
Jag tror inte att man vill ha en exakt dag, jag tror att många har så stort behov att planera sitt liv och en förlossning går inte att planera.

Det som är okänt skrämmer, endel skrämmer det mer än andra.

Jag vet sedan din tråd om din ischias hur rädd du är för smärta, jag säger absolut inte att det är fel, jag konstaterar enbart att smärta är skrämmande och att det man inte vet hur det ska bli skrämmer.

Alla människor är ju olika, jag ville inte ha snitt med mitt andra barn eftersom jag hade en (barnslig?) önskan om att få uppleva att få upp bebisen på magen och få höra dess första skrik.
Att få en "normal" förlossning stod högt på min önskelista.

En vän till mig fick akutsnitt i utdrivningsskedet, de försökte med sugklocka men det gick inte utan blev akutsnitt, hon ville inget annat än att föda nästa barn vaginalt, och gjorde det också och denna gången gick allt bra.
En annan vän till mig var med om samma sak, hennes övriga två barn är födda med planerade snitt eftersom hon inte var villig att ta risken att det skulle bli likadant igen.

Jag dömmer ingen av dem, jag tycker att det viktigaste är att mamman är lugn och trygg i sitt val, att det finns ett val.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag tycker du låter mer annorlunda än många andra här, du skriver trots allt att det är bra att det finns ett val & det är bra.

Jag vet inte vad andra sjukhus gör men jag fick upp min son på bröstet när jag snittats, jag fick själv se att det var en pojke & jag hade honom på bröstet medan de fixade klart allt.
Så det är inte så att man bara tar barnet & går iväg.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag tycker du låter mer annorlunda än många andra här, du skriver trots allt att det är bra att det finns ett val & det är bra.

Jag vet inte vad andra sjukhus gör men jag fick upp min son på bröstet när jag snittats, jag fick själv se att det var en pojke & jag hade honom på bröstet medan de fixade klart allt.
Så det är inte så att man bara tar barnet & går iväg.

Jag hade inte den turen att få upp mitt barn på bröstet eftersom det blev akutsnitt med min dotter och det fanns inte tid att lägga ryggbedövning, det hade tagit för lång tid:crazy: från att de bestämde sig för snitt till jag var sövd tog inte många minuter, läkaren körde iväg sängen på samma gång som han förklarade för mej att de var tvugna att snitta, jag hann egentligen bara säga till min sambo att han skulle prata med bebisen så att hon kände igen något...
Min sambo gick på toa och höll på att krocka med personalen när han kom ut därifrån som sprang med min lilla dotter till neontalen.

Jag är urdålig på att vara gravid, urdålig på att föda barn, men amma de kunde jag, och mina barn är lyckliga harmoniska barn idag, så något måste jag gjort rätt;)

I morgon är det 18 år sedan min son föddes, så vid den här tiden för 18 år sedan hade jag "fött barn" i tre dygn, jag hade värk stimulerande dropp i 78 timmar innan han äntligen kom ut, då var han kliniskt död och jag fick inte höra något skrik, de sprang i väg med honom och återupplivade honom, tack och lov fick han inga men mer än att han var oerhört överaktiv sitt första år, det kunde ju blivit så mycket värre och jag är så tacksam för att jag i morgon får gratulera min friske arton åring:love::bow:
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 442
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
11 319
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 056
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 557
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp