Bukefalos 28 år!

Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag vill ha snitt p.g.a. mina egna dåligt erfarenheter. Om jag nu mot förmodan överhuvudtaget vill ha mer barn.
Hade något av mina djur haft en sådan förlossning jag hade hade jag inte låtit dom få mer ungar/föl.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Det där har jag nog missat, är det nån som säger att bedövning inte hjälper? :confused:

Jag vill vidare säga att jag tror inte att någon väljer vare sig det ena eller det andra utan väldigt goda skäl, både när det gäller amning och förlossning. Oftast får man väl ändå inte välja överhuvudtaget?

Att någon väljer att inte amma t.ex. är nog ganska ovanligt, och som sagt inte utan starka skäl. Om det skälet sen är att man är rädd för hängbröst, så måste ju den rädslan uppenbarligen vara väldigt stark för personen i fråga.

Och varför bryr sig folk så hårt egentligen? Är det av en genuin omtanke för andras barn? I så fall är det nog bättre att lägga krutet på exempelvis svältande, hiv-smittade barn i Afrika. En svensk unge som kommer till världen med kejsarsnitt och sen föds upp på ersättning är knappast i samma behov..

Det verkar mer vara ett behov av att lägga sig i och tala om att "så här gjorde jag och det gick bra, så då ska det funka lika bra för dig".

:bow: :bow:
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Fast när en del kommer med uppenbara fel, så tycker jag att man måste kunna få komma med råd, eller åsikter.

Som det med hängbröst av amning, det stämmer ju inte. Det är graviditeten som orsakar hängbrösten, inte amningen.

Och om någon är helt övertygad om det, och tänker avstå amningen av den anledningen, då tycker jag att man kan få hojta till, att denne nu har fel.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag tycker å andra sidan att det känns som om alla som föredrar snitt är så övertygade och så säkra och är inte ett dugg mottagliga för att ens höra om vaginala förlossningars fördelar.

Och så känns det som att väldigt många som väljer snitt har taggarna utåt redan innn det blivit någon diskussion. Det är lite som att de tar åt sig och förväntar sig att få mothugg direkt.

Det går inte att säga något åt en som vill ha snitt, för då är man GENAST snittmotståndare. Det känns tråkigt det också.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

_[I skrev:
Det jag ville komma fram till var att jag tror att vår fysik var mer lämpad till att föda barn för längesen jag anser att människan har blivit förädlad genom tiderna och därför mist många av våra naturligaförutsättningar. Och att vi då var mer lugna och såg hela förlossningsförloppet mer naturligt. Nu finns det andra vägar att gå (tackochlov)[/I] QUOTE]



Intressant teori! Du menar alltså att det har skett nån sorts "racerevolution" sen 60-talet och dessutom bara i de s k utvecklade länderna i väst?

Det förekom förmodligen betydligt fler "skräckförlossningar" för inte så hemskt länge sedan (ingen lustgas, ingen smärtlindring ö h t att tillgå), för att inte tala om barska, okänsliga barnmorskor, men inte slutade folk föda barn för det.

Det ÄR fortf naturligt för människor att fortplanta sig. Det är jättebra att det numera (åtminstone i vår del av världen) finns alternativ för dom som av olika anledningar verkligen behöver, men det är skrämmande att så många unga verkar tycka att det är onaturligt att föda så som det är tänkt.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Men tror du inte att det ligger lite, lite relism i det ändå?

Psykiskt i alla fall.

Fler och fler "rädda" skaffar väl barn (eftersom man nu kan få snitt om man är så rädd), kan de då inte föra vidare den skräcken de har? Skaffade man barn förr om man var så otroligt, hysteriskt rädd? Var folk över huvud taget så rädda förr, som man verkar vara idag?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

*KL*

Jag läser dessa diskussioner om förlossning utan att egentligen delta eftersom det känns som som båda sidorna hugger emot varandra och tycker att man blir trampad på.

Jag har bestämt mig för snitt men var jag än läser så känns det som om man "måste" förklara sig för att man valt snitt.
Att ens historia måste vara tillgänglig för alla eftersom massan också måste godkänna om man är god nog för snitt ( läs: har så stora problem att dert godkännes)

.. det är bara en känsla jag har
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jo därför att man inte får hängbröst utav själva amningen utan av ålder.
Brösten hänger liksom ner vart efter att åren går oavsettt om man ammar eller blir gravid eller ej.
Några graviditeter påskyndar iofs det hela men inte amning.

Amning skyddar kvinnor mot bröstcancer.
Bröstcancer kostar samhället pengar och individen lidande.
Att därför propagera för amning är att propagera för bättre kvinnohälsa samt minskade samhällskostnader.
Jag kan inte se något fel i det.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Så tycker inte jag att det är - jag tycker dock att argumentet - jag vill - inte är tillräckligt och det gäller långt mer fall än just kejsarsnitt.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jo så är det nog.
Men då så är det också "massan" som betalar för detta med sina skattepengar.
Att då "massan" vill veta varför den måste betala för detta tycker jag är ganska så naturligt.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Om inte risken kan elimineras att jag får sprickor till rumpan (som min kompis fick) sugklocka måste användas osv så tar jag inga chanser/risker.

Jag förstår inte problemet?
Är du rädd att det ska göra ont eller för biverkningar efteråt?

Jag sprack hela vägen och det kändes inte överhuvudtaget, det var först när läkaren skulle sy som jag ens förstod att något hade hänt, efteråt klarade jag mig på vanliga värktabletter i två dagar och nu när jag var på efterkontroll undrade BM om hon läst fel i journalen för hon hittade inga ärr så jag antar att det ser ut som vanligt där nere :p

Sugklocka har jag däremot ingen erfarenhet av men det kan väl inte gå så fel...eller? Överlåter det åt dom som vet.

Givetvis får du och alla andra föda hur ni vill men att välja att avstå för att inte riskera att spricka tycker jag är synd, det är ju inte det som gör ont...
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Men då så kanske inte just du är skapt för att föda vaginalt.
Så kan det ju vara.
Och det är okej så länge du inte påstår att snitt är bäst och säkrast för alla eller att människan inte längre är skapt för att föda vaginalt.
Tala för bara sig själv är bra.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Förr så var man mera van vid att lösa problem vart efter att de kom.
Nu så skall alla ha garantier på att allt går bra redan innan de försöker sig på olika saker.
De vågar sällan göra något utan att ha ett exakt facit i sin hand.
Och om man aldrig har prövat att hoppa ut i det okända innan man blev vuxen så kan nog det okända och okontrollerbara skrämma en från vettet.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Men jag känner så, kanske inte just här ( eftersom jag inte är med och diskuterar så mycket )

Rent allmänt känns det som att man måste försvara och förklara för "alla" bara för att man väljer snitt. Jag vill inte förklara för "alla", men genom att jag inte förklarar så kommer jag hamna i gruppen som inte har tillräckliga besvär för att få snítt.

Förstår du hur jag menar trots allt svamel...
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Se Inte_Ungs svar. Det är mycket relevant.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag läser alla användares svar, men det känns iaf som som man måste försvara och förklara ...
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Det är väl ingen i dessa trådar som inte tycker att man ska få kejsatsnitt om det är befogat. Eller har jag missat något?? Några har sagt att de tycker att man först ska bearbeta rädslan och fungerar det inte så blir det kejsarsnitt. Jag hittar heller ingenstans där någon avkräver någon förklaring heller. Många av er går i försvar utan att det ens finns ett hot. Jag vet inte om ni tolkar in något som inte skrivs bara för att ni förväntar er att få mothugg???
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag fattar - och jag förstår att det kan vara tröttsamt.

Men jag tror nog att vi alla är överens om att argumentet jag vill - inte är tillräckligt. Det är som om jag skulle säga jag VILL ha fina tänder och kräva att detta skulle fixas med skattemedel.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Om du ett av läser mitt inlägg #54 så har jag just skrivit att jag inte kännt så här ...

Jag förväntar mig inte mothugg eller diskussion ( den får jag på köpet ;)), men i just dessa trådar så hugger "ni" mot varandra ..


Cirkus:

Ja jag håller med dig, det ska inte vara en helt självklart att bli beviljad snitt bara för att. Men om det föreligger en orsak så bör man inte behöva kämpa ..
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

*KL*

Jag läser dessa diskussioner om förlossning utan att egentligen delta eftersom det känns som som båda sidorna hugger emot varandra och tycker att man blir trampad på.

Jag har bestämt mig för snitt men var jag än läser så känns det som om man "måste" förklara sig för att man valt snitt.
Att ens historia måste vara tillgänglig för alla eftersom massan också måste godkänna om man är god nog för snitt ( läs: har så stora problem att dert godkännes)

.. det är bara en känsla jag har

Den känslan får inte jag. Jag har aldrig stött på någon som tycker att en person som är för rädd/fobisk inte ska beviljas snitt. Däremot reagerar jag (och många med mig) när tex Chrysler skriver att det kan bero på att det "inte är ens grej".

Att beviljas snitt för att vaginalförlossning "inte är min grej" låter i mina öron helt vansinnigt! Ungefär lika vansinnigt som att säga "jag vill inte amma för jag vill inte ha hängbröst".

Är man rädd och har sökt hjälp/fått samtal för detta och ändå inte lyckas bli av med sin oerhörda rädsla så ÄR ju snitt befogat. Av psykiska skäl. Det tror jag nog de flesta här (och på andra forum) håller med om. Eller?

Att däremot säga att "det gäller att kunna argumentera för sin sak" eller att man ska "tjata för att få som man vill" eller att det "inte är min grej helt enkelt" - såna argument för att få snittas tycker jag är rent befängda.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 940
Senast: Niyama
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 148
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 564
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 283
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp