Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Faktafel kan man helt klart få anmärka på, men det är lite dålig ton här på forumet ibland tycker jag. Man kan uttrycka sin åsikt utan att förminska någon annan. Det är ju riktiga personer som sitter bakom skärmarna, det får inte glömmas bort..
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag är ingen snitt motståndare, jag tycker snitt är världens bästa uppfinning om barnet eller mammans liv är i fara.
Snitt ska inte göras för att mamman vill det.

Eftersom jag betalar skatt, så betalar jag också för snitt, och jag tycker i alla fall att jag har rätt att veta varför jag betalar de pengarna när det inte gäller liv eller död.


Är man rädd för något så visst f*n hittar man bara de hemska historierna och får all negativ fakta, man tar lixom till sig det mer än det positiva och glada. Oavsett om det gäller föda barn, flyga, spindlar.


Jag vill inte och jag är rädd tycker inte jag är en anledning, rädd föds man inte med utan rädsla är något vi utvecklar.
Jag själv kan inte förstå hur man kan välja ett planerat snitt som är ett stort ingrepp på mamman och dessutom onaturligt för barnet.

Jag tycker bebisar ska komma ut när de är klara, och värkar osv hjälper barnet att rensa lungorna och få igång andningen.

Jag som är snitträdd hittar inget positiv med snitt, om det nu inte är så att barnet eller mamman håller på att dö. Då är själva ingreppet bra. Men att man måste skära sönder "hela mage" och allt som händer efteråt är jag otroligt rädd för.

Jag har sett allt för mkt sammanväxta bukhinnor och det är inget jag tänker utsätta mig i onödan för att få :crazy:


_Yggdrasil_ skrev:
Vad jag sett så verkar djur ha rejält ont men samtidigt vara väldigt lugna under födsel.

För oss är det naturligt för alla djur att föda vaginalt och hjälpa dem ibland om ungen ligger fel. Helt utan bedövning. Att de kanske får bristningar är förståligt men läker snabbt och fint.

Medans vi människor är mesiga och "tror vi ska dö bara för vi får en sticka i fingret."

Jag tror vi idag mot förut har otroligt svårt att lita på våra egna kroppar och lyssna på dens signaler.
Idag är allt så hårt inprintat att man ska göra si och göra så istället för att göra det som kroppen vill.

Jag vågade lita till 100% på min kropp, och jag tror det var därför min förlossning gick så bra. Min kropp skötte allt och jag bara hängde med.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Men jag känner så, kanske inte just här ( eftersom jag inte är med och diskuterar så mycket )

Rent allmänt känns det som att man måste försvara och förklara för "alla" bara för att man väljer snitt. Jag vill inte förklara för "alla", men genom att jag inte förklarar så kommer jag hamna i gruppen som inte har tillräckliga besvär för att få snítt.

Förstår du hur jag menar trots allt svamel...

Jag tror att det bästa svaret till såna som undrar är att säga "jag har blivit beviljad snitt pga personliga skäl som jag inte vill gå in på". Det borde väl räcka? Eller att säga som det är "jag har en så stor skräck inför det så efter psykologutvärdering så har man konstaterat att snitt är det bästa för mig". ?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jo därför att man inte får hängbröst utav själva amningen utan av ålder.
Brösten hänger liksom ner vart efter att åren går oavsettt om man ammar eller blir gravid eller ej.
Några graviditeter påskyndar iofs det hela men inte amning.

Amning skyddar kvinnor mot bröstcancer.
Bröstcancer kostar samhället pengar och individen lidande.
Att därför propagera för amning är att propagera för bättre kvinnohälsa samt minskade samhällskostnader.
Jag kan inte se något fel i det.

Ja det stämmer absolut! Det var mest bara ett exempel.. Jag tycker också att man ska försöka amma om man kan, men om man mår dåligt av det eller det fungerar dåligt så kan det väl vara helt ok att låta bli. Det är hur som helst upp till var och en.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Ja det stämmer absolut! Det var mest bara ett exempel.. Jag tycker också att man ska försöka amma om man kan, men om man mår dåligt av det eller det fungerar dåligt så kan det väl vara helt ok att låta bli. Det är hur som helst upp till var och en.

Till mig sa dem att de kan ta upp till 6 veckor innan man själv och barnet lärt sig amma rätt!
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Har aldrig sagt annat heller, har bara delgivit det jag upplever ibland ..
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag tror att det bästa svaret till såna som undrar är att säga "jag har blivit beviljad snitt pga personliga skäl som jag inte vill gå in på". Det borde väl räcka? Eller att säga som det är "jag har en så stor skräck inför det så efter psykologutvärdering så har man konstaterat att snitt är det bästa för mig". ?

Jo det är ju det. Do, flesta som vet min bakrund är helt på det klara med varför jag vill snittas och självklart väcker det kanske en "nyfikenhet" hos någon inte vet min bakrund..

Det är bara så jobbigt ibland med dessa följdfrågor, men det är som Cirkus sa: något man får med på köpet ..
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Det där har jag nog missat, är det nån som säger att bedövning inte hjälper? :confused:

Ja i ursprungstråden.

Det verkar mer vara ett behov av att lägga sig i och tala om att "så här gjorde jag och det gick bra, så då ska det funka lika bra för dig".

Men det är ju tvärtom också. Att en vanlig komplikaitonsfri förlossning är tur och undantag. Att det normala är att spricka till analen, ligga och vråla av smärta osv. Så är det ju inte heller... En normal förlossning är rätt så odramatisk på sitt sätt. Det är ju inte bara tur. Det är naturligt.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Jag kan bara hålla med dig i det du skriver, men följande

Jag har sett allt för mkt sammanväxta bukhinnor

låter lite överdrivet ;-). Här verkar du vara en läkare med 40 års erfarenhet, har du verkligen sett så många sammanväxta bukhinnor?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Ja det stämmer absolut! Det var mest bara ett exempel.. Jag tycker också att man ska försöka amma om man kan, men om man mår dåligt av det eller det fungerar dåligt så kan det väl vara helt ok att låta bli. Det är hur som helst upp till var och en.

Men vaddå om man själv mår dåligt? På vilket sätt då? Fysiskt?

Fan ska veta vad jag led av blödande bröstvårtor den första månaden. Jag fick ha en servett till hands till barnet, och en till mina ögon, för jag grät floder den första minuten, vid varje amningstillfälle. Senaste ungkraken fick snutta blod, innan jag lärde mig vad vi gjorde för fel.

Men det fanns ändå inte på kartan att ge upp, mina båda barn snuttade och åt trots att jag led något makalöst den första tiden. Och jag visste ju att det handlade om en invänjningsperiod, för oss båda.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Är det så, så känns det lite typiskt för "dagens unga" (tror det var någon tråd om det på Senior för ett tag sedan). Att man/de vill ha hela ens framtid exakt utstakad, innan man ens är där. Man vill planera exakt när barnen ska komma, hur de ska komma, hur man ska jobba, med vad. Ingenting får lämns åt slumpen. Och en förlossning är ju helt tvärt om, det kan gå hur som helst.

Sedan tror jag många vill tro att ett snitt är så bekvämt. Få en tid, åka in, få bebis levererad utan att behöva se en massa kladd, utan att ha ont, slippa ångest, och sedan får man en söt bebis på bröstet. Går något fel där kan man skylla på någon annan, eftersom man själv inte är ansvarig för hur det går.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

låter lite överdrivet ;-). Här verkar du vara en läkare med 40 års erfarenhet, har du verkligen sett så många sammanväxta bukhinnor?

Inte på människor, men på djur. Och för mig är våra kroppar lika dana men lite annorlunda (hur nu tusan det där lät) och det är inget jag vill råka ut för i onödan.
Jag har inte frågat djuren hur de mår eller vad de känner, för mig räcker det att se hur det ser ut. Och så vill inte jag att det ska se ut i min mage.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

*kl*

Nu tycker jag att alla parter i denna fråga bör rannsaka sig själva och fundera på om man verkligen läser allt med ett öppet sinne.

Jag har fött barn med akutsnitt, ont som sjutton men jag är tacksam över att alternativet fanns, för annars hade det slutat i tragedi.

Jag har fött barn med sugklocka som oxå gjorde ont som sjutton, men det var oxå det bästa alternativet i den stunden. Jag blev sydd en hel del och det gjorde ont ungefär lika länge som jag hade ont efter snittet. Fördelen från snittet var att jag hade min magmusklatur kvar.

Det finns vettiga andledningar till det mesta och det finna även en hel del ovettiga, men varför inte försöka stötta varandra istället för att anfall? Servera fakta så som tårta, på ett silverfat istället för att kasta det i ansiktet så tas den emot på ett betydligt bättre sätt.

Om tjafset fortsätter så kommer jag att kasta tråden för jag tycker inte att den ger så mycket i det långa loppet.

Snurrfian-moderator
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Haha, men du kanske ska skriva det då, att det är djur du syftar på ;)

Och är man lika kirurgiskt noggran när man snittar djur som när man snittar människor? Är det egentligen två saker som går att jämföra?
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

det här är rent trams. Tittar man på statistiken över de fattiga länderna som inte har tillgång till mödravård så är dödligheten hög.
I Afghanistan som är ett av de länderna med högst mödradödlighet så dör 6500 kvinnor av 100 000, i Sverige dör 5.

Det är märkligt att det alltid ska skyllas på kvinnorna i det här sammanhanget. Vad har vården gjort för att göra kvinnornas situation bättre? De har dragit ner på personal, inte sällan har de ingen plats och man har ingen möjlighet ens att komma dit och titta i förväg. Sen kan jag tycka att vården också understryker sjukdomstillståndet i en förlossning genom att förlossningen inte är mer frikopplad från sjukhusen. Ser man tex på Barnmorskorna på TV så kallar de ständigt mammorna för patienterna.

Allt det här skulle kunna göras mycket bättre och mycket mer i tiden. Att kvinnor blir osäkra har till stor del med vårdens resurser att göra. Att inte alla erbjuds psykoprofylax tex tycker jag är en gåta.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Ja det ska inte överdrivas åt nåt håll! För varje förlossning är olika. Man ska inte inbilla sig att ks alltid är helt lättsamt och smärtfritt, och man ska inte heller bara tro på skräckhistorier om vaginala. Varje förlossning är en unik och högst personlig upplevelse!
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Men vaddå om man själv mår dåligt? På vilket sätt då? Fysiskt?

Fan ska veta vad jag led av blödande bröstvårtor den första månaden. Jag fick ha en servett till hands till barnet, och en till mina ögon, för jag grät floder den första minuten, vid varje amningstillfälle. Senaste ungkraken fick snutta blod, innan jag lärde mig vad vi gjorde för fel.

Men det fanns ändå inte på kartan att ge upp, mina båda barn snuttade och åt trots att jag led något makalöst den första tiden. Och jag visste ju att det handlade om en invänjningsperiod, för oss båda.

Ja, men det är bara att gratulera att du orkade kämpa dig igenom! Dock är det inte alla som klarar av det. Alla tål inte lika mycket motgång och smärta, man har olika saker i bagaget som spelar in.

Däremot kan det ju vara skönt att bli peppad av någon som tagit sig till "andra sidan" och få veta att det kan bli bra fast det är jävligt i början.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

*kl*

Det finns vettiga andledningar till det mesta och det finna även en hel del ovettiga, men varför inte försöka stötta varandra istället för att anfall? Servera fakta så som tårta, på ett silverfat istället för att kasta det i ansiktet så tas den emot på ett betydligt bättre sätt.

:bow: Jaa, precis vad jag försöker säga men inte får ur mig! :)
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

*Kl*

Det är intressant vad någon skrev om att vi förr var bättre rustade för en förlossning.

Jag tror inte att våra kroppar har ändrats men däremot vår inställning till saker och ting.

Förr var döden och livet en självklar del i vardagen men så är det inte nu, numera föds och dör vi på sjukhus, skilda från hemmet och familjen.

Förr var det så att man gifte sig och fick barn, det var ju barnen som skulle ta hand om föräldrarna när de blev gamla, och ta över ev. gård.

Så är det ju inte heller nu, nu har vi så otroligt många val.

Vi kan välja när vi vill ha barn, preventivmedel är helt naturligt, vilket det inte var förr.

Vi behöver inte fundera på om vi blir med barn första gången vi har sex eftersom det finns så många alternativ.

När jag fick barn var jag 17, fyllde arton samma år, för mej var förlossningen en naturlig del av livet, men jag har förstått att för många är det en så oerhört stor grej, något som man våndas för, är rädd för och ser som en nästan onaturlig del av livet.

Jag hade ju knappast startat mitt "vuxenliv" när jag fick barn, jag hade inte någon "vuxenkultur" med vin till maten och dylikt.

Jag tror att mycket beror på att föderskan i dag är så van att planera allt i sitt liv, man kan välja allt, studier, arbete och när i livet man vill ha barn och att då inte kunna välja hur man vill ha sin förlossning är det första i vuxenlivet man inte kan välja och planera.

Jag hade inte en enkel första förlossning, långt därifrån, jag blev erbjuden planerat snitt om jag ville ha fler barn men för mej var det otänkbart! nästa gång skulle ju förlossningen gå lättare, för det hade man ju hört att andra gången alltid var lättare...nu slutade nästa förlossning i akutsnitt, och jag är väldigt glad att snitt finns, annars hade varken jag eller min dotter funnits idag.

Jag tror att omställningen att få barn är så mycket större idag än vad den var för bara 50 år sedan, nu ska alla satsa på sig själva och sin egen karriär, att bara vara mamma är inte tillräckligt idag.
Det tycker jag är tragiskt, för mej var det helt klart att bara vara mamma det bästa i mitt liv, något jag aldrig skulle vilja byta bort, när jag då ser och hör om mammor som tycker att det är självklart att bebisen ska med på babysim, babygymnastik, babyrytmik, fika på stan osv. osv. så förstår jag varför många vill ha planerade snitt, de måste planera allt i sitt liv och att bara vara skrämmer något oerhört.

Att bara vara och ta dagen som den kommer är något vi har glömt bort hur man gör, allt måste planeras in i minsta detalj, och visst kan det vara bra ibland, men när det kommer till bebisar så är det bästa att bara ta dagen som den kommer och lära sig njuta av livet här och nu.
 
Sv: Spinoff på bebisverkstad, förlossningssätt & bedövningar mm

Den här parallellen med hur det var förr förbryllar mig. På vilket sätt är det relevant hur man gjorde/upplevde saker förr? Förr gick man med tandvärk, gallsten och allt möjligt som gjorde ont, men det är ingen idag som tycker att det är finare att låta gallstenarna läka ut av sig själva i stället för att opereras. Vad är det med detta med kvinnor och barnafödande och barnuppfostrande som är så oerhört provokativt? Att man retar sig på kvinnor som tycker att det är mysigt att gå på babysim? På vilket sätt är det ett problem? Det finns barn som far verkligt illa i samhället, var är allt engagemang för dem? I stället läggs hur mycket tid och kraft åt att tjafsa om kejsarnsitt och amning. För mig är det obegripligt och jag kan inte se nån annan förklaring än att kvinnor som ställer egna krav och inte rättar sig in i det tacksamma ledet är oerhört viktiga att platta till för vissa.

/mino - som är född med kejsarnsitt och inte ammades och tycks ha klarat sig alldeles utmärkt i livet ändå...
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 431
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 052
Senast: Lobelia
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 760
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 417
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp