Spinoff skotträdda hundar / nyår

G

glee

Hur ska ni göra med era hundar på nyårsafton? Ni som går iväg på fest, lämnar ni hundarna ensamma hemma eller tar ni med er dem?

Det här blir Selmas första nyår och jag vet såklart inte hur hon kommer att reagera. Vi har hört lite raketer när vi har varit inomhus och då har hon inte brytt sig.
Jag tror inte att hon kommer bli rädd och jag och husse har pratat om att vi måste tänka på att bete oss normalt. :) Vi kommer iaf att vara hemma, och håller oss nog inne på tolvslaget också, då det smäller som värst.

Tycker ni jag ska förbereda så att jag har något lugnande att ge om det skulle behövas? Eller ska jag lita på min känsla att det kommer gå bra? Ärt det vanligt att hundar blir rädda trots att de inte råkat ut för något, tänker på hunden i andra tråden som någon kastat smällare på.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

De flesta hundar är inte skotträdda och blir inte skotträdda. En del är det i princip från födseln, men de flesta bryr sig inte. De kan tycka det är lite obehagligt om tredje världskriget bryter ut utanför fönstret, men då brukar det räcka med att sätta på musik, och att matte/husse klappar lite (inte överdriva/ömka dock, då kan du SKAPA rädsla).

Att ha lugnande hemma 'ifall att' är ingen ide, det ska ges medan hunden fortfarande är lugn (annars kan man få otrevliga bieffekter), så strunta du i det.

Fira som vanligt, men se till så hon inte är kissnödig precis vid tolvslaget. Ge henne gärna ett ben eller något inför tolvslaget så hon har annat att tänka på, och var sen som vanligt (precis som ni tänkt). Blir hon rädd så ÄR det okej att klappa och så, men inte 'ojojoj, lillla Fido blir så rädd, staaackars Fido' etc, då signalerar du till hunden att det ÄR farligt. Så klappa lite och försök sedan avleda hundens uppmärksamhet, t ex genom att starta en lek, ge ett ben eller så.

Vi har i familjen haft 10+ hundar, en blev skotträdd pga kastade smällare, och min hane var SJUKT skotträdd när han kom (som sexåring), så där vet jag inte vad det beror på och skadan är redan skedd.

Jag har en tik (Av samma ras som sjukt skotträdda hanen) som jag fick i april i år, dvs jag har INGEN ANING om hur hon reagerar på raketer. Jag ska ringa uppfödaren (det är en vuxen hund) och fråga hur hon varit innan, men jag tänker i mitt agerande utgå från att hon INTE kommer bry sig (om inte uppfödaren säger hon varit vettskrämd då) och tänker INTE droga i förebyggande syfte. Däremot har jag en nyköpt leksak i garderoben som hon inte vet om, som jag tänker ta fram om hon visar rädsla när det börjar smälla ;)

Så, lta på din känsla, det går oftast bra! Och ge gärna ett ben eller något till tolvslaget så de får annat att tänka på =)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

mina småtroll är helt obrydda och valpen hoppas jag är det, annars är det en nitlott jag dragit iom det ska vara en jakthund :angel: tror inte dom kommer bry sig. Vi är hemma som vanligt och håller på att packa för flytt. Lämnar aldrig bort mina djur på nyår :)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Ok, tack för svar. :) Det kommer nog gå bra.

Vad är det för hundar du har? Greyhounds?
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Fast jag har hört om jakthundar som är skotträdda i alla situationer förutom när det just är jakt. :p
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Glömde ju svara på hur jag gör.

Jag lämnar ALDRIG hundar hemma på nyår, hur skottfasta de än verkat innan. Nu åker jag ju ingenstans på nyår tack vare hanen, så jag brukar tillbringa mitt nyår (och födelsedag, jag fyller första jan) i ensamhet och stillhet.

Men skulle jag vilja åka på fest (och hade någon som ville ta hand om hästarna en yårsafton - hoho) så skulle jag ta med under förutsättninga tt det fanns ett lugnt utrymme där hunden kunde vara. Jag skulle inte vilja hundarna skulle vara på själva festen bland allt stim och stoj och berusade människor.

Fast alla fester jag blir inbjudna till numera brukar ha ett handskrivet tillägg om 'det går bra att ta med sig hundarna, vi har reserverat ett rumt åt dem och det finns märgben i frysen' så ;)

Så, den här nyårsafton blir lika som de senaste 8 åren eller nåt, dvs jag och djuren och inga raketer. Vi får väl se om jag orkar hålla mig vaken till tolvslaget, det är inte alltid jag gör det *vissel*

Lite trist att vara ensam, men rätt mysig på ett sätt med. Fast jag börjar lessna på bara mitt eget sällskap (och djuren då) nu, men men..
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Jag har med mig min hund på nyår. Vi brukar vara i stugan, och han är inte skotträdd, tvärtom, han älskar raketer.. :confused: :D
Första året så var jag inne med honom, eftersom jag inte visste hur han skulle reagera, och det var inga problem, så jag gick ut en stund för att titta på raketerna, och efter några minuter hörde jag världens ylande från inifrån, så jag sprang in och ut studsar Bosco, och älgar som en kängru över åkern. :rofl: Jag tog på honom ett koppel, men varken jag eller sambon orkade hålla honom speciellt länge, och så fort vi tog av honom kopplet blev han lugn, eller lugn och lugn, han sprang och jagade raketer överallt... :D
Nu åker man väl på en moralpredikan... :crazy:
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

ujuj, han har inte reagerat så mkt på höga ljud, vi har en stor fabrik en bit bort som det smäller ifrån regält och han har vart obrydd.

Har försökt hitta vart man kan köpa sånt där övningsband med olika oväsen, nån som vet vart man köper ett sånt?
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vi har inte besämt hur vi ska fira än, men hur det än blir är Doris självklart med. Även om hon inte är rädd, förra året stod hon i fönstret och kikade vid tolvslagt. Och halv två skulle hon ut och kissa. Inga problem.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vi är nästan alltid hemma på nyår, men om vi åker nånstans så får hundarna följa med.
Vet inte hur Tuffsan kommer att reagera på smällarna, förhoppningsvis bryr hon sej inte. Mulle är helt oberörd av dom, han älskar att stå i fönstret och titta.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

heineken skrev:
Jag har med mig min hund på nyår. Vi brukar vara i stugan, och han är inte skotträdd, tvärtom, han älskar raketer.. :confused: :D
Första året så var jag inne med honom, eftersom jag inte visste hur han skulle reagera, och det var inga problem, så jag gick ut en stund för att titta på raketerna, och efter några minuter hörde jag världens ylande från inifrån, så jag sprang in och ut studsar Bosco, och älgar som en kängru över åkern. :rofl: Jag tog på honom ett koppel, men varken jag eller sambon orkade hålla honom speciellt länge, och så fort vi tog av honom kopplet blev han lugn, eller lugn och lugn, han sprang och jagade raketer överallt... :D
Nu åker man väl på en moralpredikan... :crazy:

Vi har haft en hund som jagade raketer. Dock såpass uppfostrad att hon visste att i koppel så uppför man sig. Så hon nöjde sig med att stormskälla på varenda raket. Lös for hon som en skottspole över åkern och jagade dem, men det är ju inte direkt ofarligt så hon fick titta på fyrverkerierna kopplad.

Den enda moralprodikan jag övervägde var att den inte hade så mycket koppelvett ;)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vi ska hämta vår valp, en åttaveckors kungspudelhane, nu på lördag. Han kommer med andra ord inte vara fullkomligt trygg med vare sig oss eller lägenheten när nyår infaller. Men vi kommer fixa en mysig hemmakväll med film, sitta lugnt och stilla nedbäddade i soffan och låtsas som det regnar för att inte signalera att det är fara å färde när det börjar smälla. Vi trodde våra kaniner skulle få hjärtsnörp när förra årets fullkomligt bisarra nyårsfirande gick av stapeln och höll i sig en vecka (rea på smällare, alla utom vi sköt som fullkomliga galningar). Men kaninerna överlevde och våra rutor höll (fast vi inte var övertygade om någotdera när rutorna skallrade och golvet vibrerade av alla bomber och smällare och sattyg som folk hade köpt). Det var som tredje världskriget utanför fönstret. Totalt sanslöst. Nu har vi flyttat och det kommer inte reas raketer på samma sätt nu som då tack och lov. Så vi kommer utgå från att det självklart kommer gå bra - då gör det oftast det. Men en leksak är alltid bra att avleda uppmärksamheten med. Håller med om att man aldrig får ömka en hund som är rädd för smällare (eller annat) - då tror den att det är farligt och man har skapat svårlösta problem!
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Nej, han var lite ohyffsad på den tiden.. :smirk:
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Jag har en blandis som alltid varit vettskrämd vid påsk och nyår. Däremot helt lugn vid älgjakten som är ganska nära oss.
Jag har verkligen prövat ALLT, utan resultat, så nu har vet skrivit ett recept på lugnande tabletter. Ska tydligen ges 1-2 timmar innan det börjar smälla. Jag hopas verkligen att detta går bra, men oroar mig för ev biverkningar.
Nå´n som har erfarenhet?
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vet inte vad vi gör på nyår, men oavsett var vi hamnar så följer hundarna med. De är inte skotträdda så de brukar vara med ut när vi tittar på fyrverkerierna.

Hade precis en diskussion med en bekant som har en 6 mån. valp. De ska fira nyår med en annan familj som också har hund. Problemmet är att den hunden är skotträdd, och jag har försökt övertala min bekant att INTE ta med sig sin hund dit, då risken är stor att han också kommer börja reagera. :smirk: Lyckades inte. :mad:

De kommer nog gå bra, så han. :(
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Fina hundar! Jag gillar greyhounds, har tyvärr bara träffat en enda.
Vilken lyx att hundarna brukar bli medbjudna! Mina kompisar skulle aldrig ens tänka tanken på att bjuda hunden också.. men så är de inte hundfolk heller. :smirk:

GaurdianAngel: Stackars valpen. :( Vad hade han för argument till att det skulle gå så bra då?
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

glee skrev:
Fina hundar! Jag gillar greyhounds, har tyvärr bara träffat en enda.
Vilken lyx att hundarna brukar bli medbjudna! Mina kompisar skulle aldrig ens tänka tanken på att bjuda hunden också.. men så är de inte hundfolk heller. :smirk:

Hehe, det är inte mina bekanta heller, men de har lärt sig den hårda vägen att inga hundar = ingen Alex. Så vill man fira nyår med Alex så får man komma hit och lämna raketerna hemma, eller bjuda in hundarna med och ordna för dem.

Pratat med tikens uppfödare nu och hon är inte skotträdd och har inte i hans ägo reagerat på nyår (och han bor betydligt mer centralt än mig). Skönt. Då beh jag bara droga en.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

glee skrev:
GaurdianAngel: Stackars valpen. :( Vad hade han för argument till att det skulle gå så bra då?

Han tyckte att valpen var ju där med familjen och det skulle räcka som trygghet. :smirk: Sen att de finns barn i båda familjerna som säkerligen kommer hoppa runt och fara, vilket inte kommer påverka valpen positivt. Plus att den andra hunden kommer fara runt eller ligga och skaka under något bord.

Nä...trist när någon inte kan så mkt hund inte vill ta till sig av hjälp/råd de får.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Hehe, det är inte mina bekanta heller, men de har lärt sig den hårda vägen att inga hundar = ingen Alex. Så vill man fira nyår med Alex så får man komma hit och lämna raketerna hemma, eller bjuda in hundarna med och ordna för dem.

Helt rätt! :D

Har visserligen en massa vänner som har alt. tycker om hundar och gärna bjuder dem. De flesta ringer inte ens och säger att de är ok, de tar förgivet att hundarna kommer de med. När de är olämpligt att ta med hundarn pga av att någon gäst är rädd/allergisk så ringer de, då lämnas de till mamma eller stannar hemma.

De andra vännerna har lärt sig att antingen kommer vi+hundar eller så kommer ingen. ;) Nja, ibland kommer vi, men då har vi hundvakt eller så stannar vi inte så länge.

Fäller hundarna eller löper så får de stanna hos mamma, det anser jag att mina värdar inte ska behöva städa upp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 953
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 868
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 103
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Fest eller skräck eller mitt emellan? Hur upplever era hundar nyårsafton(+...)? Förbereder ni på något särskilt sätt? Är du hundvakt...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 595
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp