Spinoff skotträdda hundar / nyår

Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vet inte hur planerna ser ut för nyår än. Vet att det planeras något men har inte varit så insatt. Eftersom de flesta av våra vänner inte har egna djur så har de inte så stor förståelse att vi vill ha med oss vår hund. :mad: Men blir det fest så blir det två kvarter härifrån och kan vi inte ta honom med så går vi hem innan tolv. Han är inte rädd för skott när han jagar. Men förra året passade min sambos föräldrar honom och under tolv slaget lät de :devil: honom stå ute!!! Så ensam kommer han inte att vara i år.

/Timsetim
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Speciellt sådana råd brukar man ju lyssna extra noga på. Hoppas det går bra iaf.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Min hanes första nyår gick jag ut och smällde lite dagarna innan, för han succesivt skulle vänja sig.

Han är inte alls rädd, MEN han är rakettokig! Han ska fånga dem, pinnarna som sitter på raketerna springer han och hämtar när de trillar ner, samt han tycker om eldlågor¨, han vill fånga gnistorna :o

Så nu är han alltid kopplad, men blir helt galen, men på andra hållet, inte rädd, exalterad....
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

GaurdianAngel skrev:
Helt rätt! :D

Har visserligen en massa vänner som har alt. tycker om hundar och gärna bjuder dem. De flesta ringer inte ens och säger att de är ok, de tar förgivet att hundarna kommer de med. När de är olämpligt att ta med hundarn pga av att någon gäst är rädd/allergisk så ringer de, då lämnas de till mamma eller stannar hemma.

De andra vännerna har lärt sig att antingen kommer vi+hundar eller så kommer ingen. ;) Nja, ibland kommer vi, men då har vi hundvakt eller så stannar vi inte så länge.

Fäller hundarna eller löper så får de stanna hos mamma, det anser jag att mina värdar inte ska behöva städa upp.

Normalt tar ju ju inte med hundarna, jag tycker de har det bättre hemma än på en stimmig och stökig fest. Men just på nyår så. Tiken löper bara en gång/år och då i maj, och de fäller aldrig speciellt mycket mina. Men skulle det vara så så skulle jag sätta på tikskydd och dammsuga upp efter mig (eller iaf erbjuda mig). Är himla nog med att det inte ska bli mer besvär än nödvändigt, de har ju trots allt inte valt att ha hundar, bara vara bekant med mig.

Men generellt VILL jag inte ha hundarna med mig på fester eftersom ljudbivån är hög, det dricks alkohol etc. Men nyår, då är jag stenhård (och hundarna SKA ha ett eget rum, sen om de är i ett badrum eller sovrum DET gör mig ingenting, bara de är 'undan' från festen och slipper stå ut med allt stoj och stim, överförfriskade människor som ska klappa osv). Kanske ska tillägga att jag har hundar som är vana att följa med och utan problem anpassar sig. Har de filt eller korg med sig så 'boar' de in sig utan problem bara matte är med (hanen, tiken skulle jag kunna ge en förbipasserande och hons kulel tycka 'okej, ny husse, det är lugnt)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vi har redan fått lite erfarenhet gällande "lille" Atlaz och raketer.

Eftersom vi bor på universitetsområdet här så får vi se lite rakter då och då..

Atlaz sov igenom hela kalaset ;)

På nyår blir det lugnt vi firar med några nära vänner och Lille Atlaz är självklart med
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

jag tycker de har det bättre hemma än på en stimmig och stökig fest.

*host* en annan har ju kommit upp i den åldern att "festerna" mest består av 2-4 par och god middag med vin. Lugnt och städat, där vi sitter i vardagsrummet och dricker vin och äter ost och kex. :o :o

Men visst, skulle vi ut på något riktigt partaj så får de stanna hemma. Vill inte ha berusade människor som jag inte riktigt litar på bland mina hundar.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

GaurdianAngel skrev:
*host* en annan har ju kommit upp i den åldern att "festerna" mest består av 2-4 par och god middag med vin. Lugnt och städat, där vi sitter i vardagsrummet och dricker vin och äter ost och kex. :o :o

Men visst, skulle vi ut på något riktigt partaj så får de stanna hemma. Vill inte ha berusade människor som jag inte riktigt litar på bland mina hundar.

*skrattar* Det räknar jag inte som 'fest' (sen ska tilläggas att jag inte är så förtjust i 'fest' överhuvudtaget, jag föredrar det som du beskriver!). Så som du beskriver, då följer hundarna med och är med också (dvs i samma rum, de brukar kolla om de kan få någon godbit och sen lägga sig och sova)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Den här frågan kommer upp till varje nyår och påsk. Jag föredrar att lösa "problemet" i förväg, dvs göra raketer och smällare till något riktigt buskul. :idea:
Har beskrivit hur jag går tillväga i tidigare trådar.

Det sämsta man kan göra, är att på något vis ändra sig själv, rutiner etc precis till oväsendet ska börja.

Var hunden tillbringar nyårsafton? Med familjen på fest, förstås! :banana:

LIA
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

ett år har jag haft med hundarna på fest, ett år hemma på fest och två år har mamma passat dem. det tycker jag funkar utmärkt. de är inte rädda för raketerna, men min tik blir förbannad på de som tjuter. nu har vi dock fått lite träning, här smälls det ganska ofta och de brukar hålla till där vi tränar lydnad, så hon har lärt sig att strunta i raketerna och jobba med mig istället.

i år ska de nog vara med på en liten fest i min gamla lya, eller så får de vara hemma hos mamma eller pappa.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Mitt råd är att skaffa sig en DAP som köps
hos veterinären och pluggas in i eluttaget.
Man sätter i den vid lucia och så har man
full effekt till nyår och ska funka utmärkt
mot skotträdsla, åskrädsla m.m.
Jag skulle definitivt prova det om jag hade
en skotträdd hund istället för att droga den.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vad är det för något? Är inte det också något som drogar hunden?
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

glee skrev:
Vad är det för något? Är inte det också något som drogar hunden?

DAP (Dog-Appeasing Pheromone) utsöndrar feromer. Dessa feromer utsöndras av alla digivande däggdjur och är till för att lugna och knyta band till avkomman.

EN DAP avger sådana feromer och SKA verka lugnande på stressade/oroliga hundar.

Jag provade det till en hund med separationsångest och effekten var NOLL. Så aldrig att jag skulle förlita mig på det till en hund som är så rädd för smällar som min.

OM det fungerat så skulle jag gärna haft den mot åska dock, det är ju svårt att droga i förebyggande syfte mot. Men soms agt, effekten när jag provade var NOLL.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Ja, och så får man en hund som återgår till valpstadiet. :smirk:

Nä, visst de fungerar många gånger, men till vilket pris och inget som jag skulle riskera om jag hade haft skotträdda hundar. SÅ bra är det inte.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Lite knapplån

Det bästa man kan göra för skotträdda hundar är:

1 ) och det bästa: åk ut i skogen till en stuga och fira nyår ..

2) Eftersom följande inte går för alla så är mitt tips: spela musik som avleder ljudet utifrån, se till att alla fönster och dörrar är stängda, dra för persienner om man har det.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Stoppard skrev:
Mitt råd är att skaffa sig en DAP som köps
hos veterinären och pluggas in i eluttaget.
Man sätter i den vid lucia och så har man
full effekt till nyår och ska funka utmärkt
mot skotträdsla, åskrädsla m.m.
Jag skulle definitivt prova det om jag hade
en skotträdd hund istället för att droga den.
Jag har prövat det också, som så mycket annat. Tyvärr hade det ingen effekt alls på min hund.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Det vettigaste man kan göra är ju att proppa hunden full med droger, och låsa in både den och sig själv i ett välmadrasserat, ljudisolerat rum.

Men det är sällan denna kombination går väl ihop.

De av hundarna som varit känsliga för smällare har vi ibland gett lite lugnande mediciner till, i kombination med mänskligt sällskap, och det har funkat över förväntan ibland!

En av mina hundar råkade ut för detta en nyårsafton (medicinering) och den som vanligtvis var helt panikslagen av att höra smällarna, den sket i allt! Den ville ut och leka i snön, och brydde sig inte ett dugg om att det small för fullt till höger och vänster om den! Den hade så kul i snön att den glömde bort allt annat!

Vi provade samma behandling följande nyårsafton i hopp om att lätta för hunden, men detta år var den lika rädd som vanligt, bara mer sömnig.
Kan det ha berott på att det snöade för fullt den nyårsaftonen också, men inte den nästkommande?
(hund som verkligen älskar snöfall)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Då borde det väl vara bättre att hitta på något som hunden tycker är riktigt kul, istället för att droga den?
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

nä en hund,eller människa ,övergår ett visst stadie av panik och ångest går dte int elängre att rationellt föröska bryta beteendet..
mankanprpva med godis,de vägrar äta,mankan prova med klappar ,de springer undan osv

det dna som återstår för hundar som chockar s pass är medicinering o ev tillvänjning successivt


Det går inte att leka bort chock

Thina
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

glee skrev:
Då borde det väl vara bättre att hitta på något som hunden tycker är riktigt kul, istället för att droga den?
Ursäkta, men vi talar om hundar som inte ens är medvetna om att matte/husse ÄR där. De reagerar inte på tilltal, de reagerar inte på fysisk kontakt och du skulle kunna stå på händer med en pipleksak i munnan, de skulle inte ens se dig.

De är så inneslutna i sin egen skräck att de har blockerat totalt och inte går att nå.

Sådana hundar riskerar att gå in i chock, och då är det fara för livet.

Sådana hundar kan man inte distrahera från rädslan på något vis, utan där är det bara att droga dem för deras egen skull.

ERn hund med lndrigare rädsla, som dock är kontaktbar har man ett HELT annat läge att påverka. Men snälla, försök inte få folk med riktigt skotträdda hundar att skippa drogerna för en leksak, det är horribelt.

Det är ju inte så att jag tycker 'jippi, nu ska vi droga hunden, vad kul' och jag drogar inte som annat än sista utväg.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Innan man själv har sett en verkligt skotträdd hund tror jag inte man kan förstå. Lillvovvan var skotträdd, men hon gick att NÅ, hon blev lugnare av fysisk kontakt, hon hörde vad man sa och så. Men jag räknade henne som väldigt skotträdd (jmf ju med andra jag haft)

Sen mötte hag hanen, och då bleknade ju lillvovvans rädsla till ingenting. Efter att ha sett en hund helt blockerad från omvärlden ha en puls som skenar, skaka hysteriskt och stå med öppen mun och flämta och som inte ens försöker svälja utan dregglet bara rinne i polar ner på golvet så får man en annan input. Efter att ha försökt prata med hunden men inte nätt fram, efter att ha försökt lugna hunden med kroppskontakt men insett att den är inte medveten om att du är där, efter att ha försökt distrahera hunden, ge den ett köttben etc men den märker det inte ens, då inser du graden av det hela.

Att sen se samma hund gå in i chock, och först tänka att 'åh, äntligen lugnade han sig' bara för att inse att den har underpuls, väldigt ytlig och fladdrig puls, bleka slemhinnir och är påväg in i medvetslöshet, då LOVAR du dig själv att aldrig någonsin mer utsätta varken hunden eller dig för det (Efter du lugnat dig från paniken att din hund hålle rpå och dör framför ögonen på dig).

När du sen sett samma hund sova sött och vara fullkomligt trygg, om än så drogad att han behöver hjälp för att gå ut och kissa, så vet du vad du kommer fortsätta göra följande år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 955
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 103
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Fest eller skräck eller mitt emellan? Hur upplever era hundar nyårsafton(+...)? Förbereder ni på något särskilt sätt? Är du hundvakt...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 596
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp