Spinoff skotträdda hundar / nyår

Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

glee skrev:
Då borde det väl vara bättre att hitta på något som hunden tycker är riktigt kul, istället för att droga den?

Tja, som Thina Asterfeldt och Alexandra_W skriver - när hunden får panik så får hunden panik. Det finns inget "kul" du kan hitta på som ändrar på detta. Den står bara och darrar av rädsla och dreglar av skräck.

När min hund hör ett skott i skogen så springer den HEM! Det blir stopp bakom pannbenet på den, och den slutar tänka. Jag kan inte få ut hunden ur huset på en promenad under pågående artilleri under nyår/jaktsäsong osv.

Sederingen av hunden gjordes på veterinärens inrådan, och inte på eget initiativ, då vi såg detta som det Humanaste alternativet vi hade att välja på.
 
Senast ändrad:
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Man arbetar bort skotträdslan lååångt innan smällandet börjar! Man börjat inte när raketerna visslar runt huvudet! :idea:

Som så ofta när det gäller djur, ser många svaret på problem i droger och mekaniska redskap. Om vi bortser från hundar som råkat illa ut i samband med skott/smällare/raketer, så finns ingen anledning för dom att vara rädda. Även dom kan förresten gå att fixa. Gjorde det med föräldrarnas skotträdda boxer.

Orsaken till oönskat beteende ligger oftast hos ägarna. :o

LIA
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Alexandra_W, Caballus, T.Alsterfeldt:

Jag tolkade det som att hunden bara blev rädd, inte chockad. Läste väl lite för slarvigt. :o Jag förstår att man inte kan leka bort chock.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Eller de f.d. ägarna... Gjort är gjort.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

glee skrev:
Alexandra_W, Caballus, T.Alsterfeldt:

Jag tolkade det som att hunden bara blev rädd, inte chockad. Läste väl lite för slarvigt. :o Jag förstår att man inte kan leka bort chock.

Tja, de blir ju rädda först. Eller snarare får panik. Och det leder till chock. Men de är inte påverkbara i det paniska skedet heller.

EN hund som bara är lite berörd eller lite rädd däremot kan det fungera UTMÄRKT på att ge ett köttben eller ta fram favoritleksaken.

Tiken jag har har inte visat åskrädsla eller liknande, och är skottoberörd för de skott jägarna skjuter. Men jag vet inte säkert hur hon kommer reagera på nyår. Så i garderoben ligger en nyköpt leksak (det är en MYCKET lekglad hund) pipleksak. OM hon visar obehag eller rädsla på nyår kommer jag ta fram den.

(hanen är fö HELT föremålsointresserad och leker inte - alls. Så han är rätt svår att leka bort det med även om han inte blev så paniskt rädd och sen gick in i chock. Dock är han..lite som han är.. Han är fd kapphund som bott i hundgård, och han var 'avhundifierad' när han kom. Visste inte vad hans kulel göra med köttben första ggn han fick det, viftade inte på svansen förrän efter ett år här, och var generellt osäker och blev OTROLIGT mammig. Idag är han fortfarande en mammagris men i mer normal omfattning, viftar på svansen, skäller, leker gärna 'tafatt' med mig ute etc. Men helt föremålsointresserad: EN gång har jag sett honom leka nåns ekund med en av tikens leksaker. Men det är också allt under de tre år jag haft honom, han är nio i år).

Och har man en valp eller liknande så är det bästa att en 'plan' (lek, köttben etc) för OM hunden blir berörd, och mota olle i grind och se till att man INTE får en skotträdd hund.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Tippan skrev:
Eller de f.d. ägarna... Gjort är gjort.

Exakt... Svårt att ändra på någon annans misstag när hunden är vuxen.

(Min hane var 6 år när han kom. Fast i hans fall är probelmet att ägarna inte gjort NÅGONTING ALLS. Han har bott med andra hundar i hundgård, med uppvärmd bodel. Och ingen har noterat hans SKRÄCK för smällar/raketer/åska och ingenstans kunde han fly :cry: )
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Vår hanhund (13 år) blev en dag skott och åskrädd utan att något hänt honom. Har aldrig var it skotträdd förrut. Helt plötsligt så flög hanupp i sängen (han hatar att vara i sängen) när det åskade. En sådan hund som blivit skotträdd på gamla dar kan man inte träna bort det på. Jag tror att hans hörsel har blivit sämre och har tappat vissa frekvenser och därför har han börjat bli rädd för sånt han aldrig reagerat på tidigare.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Då känns det ju skönt att min hund är så föremålsintresserad, man kan ge henne en liten pappbit och hon leker med den i flera minuter. Känns inte som att jag behöver oroa mig längre. :)

Vad gör de med hundarna för att de ska bli så "avhundifierade"? :eek:
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Fysiska och mentala förändringar som kommer på ålderns höst, får man leva med och hantera på bästa sätt. Din hund är antagligen inte skotträdd egentligen, men förändringen i hörsel och kanske annat gör den rädd för det nya och konstiga.
Min teori!

LIA
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Ja! Berätta hur! Inte för att jag har en skotträdd hund! Men jag kanske får i framtiden när jag byter ras!
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Hur du botar skotträdsla! Kom på att min kompis hane skulle behöva hjälp. Han kan inte visats på en lydnadsplan om det finns en skjutbana i närheten. Vilket det gör vart vi tränar. Det går med andra ord inte att ha med honom om de råkar skjuta. Skjutandet görs så pass långt borta att vi knappt hör att det smäller, men han gör det. Antar att det beror på hur vinden ligger till.

Man ser direkt på honom om de har avlossat ett skott eftersom att han börjat att flåsa och slita och dra i kopplet mot bilen. Vart ska vi börja?
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Såg att det står en del om chock på hundarna.

Det är mkt mkt få hundar som hamnar i chock. Alltså riktig chock.

Av de som hamnar i chock är det få som överlever. De som går in i chock ska genast till vet. där de sövs ner. Chockade hundar stänger av sitt nervsystem och så småningom stängs övriga kroppen av och hunden dör.
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Min hund är jätterädd för smällare. Han är väl ganska mesig av naturen också ska tilläggas.

Mor och far åker till sommarstugan mitt ute i buschen och så är problemet ur världen! :)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Första nyårsafton med min förra flicka var vi ute med henne.
Vi tänkte att om vi leker och busar med henne under tiden det smnäller så kanske hon inte ser att det är så farligt..

Saken är den, att min trita ÄLSKADE smällarna.. Hon försökte jaga dom. Det var det roligaste hon sett. :D
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

:banana: Att en hund blir rädd för en smällare är igen konstigt den knall som kommer är av den art att många hundar reagerar!!! Det finns många jakt hundar som är rädda för smällare men inte reagerar på ett skott från en bussa!!! Olika läten på smällen!!! Min lilla bäbis ska oxå fira sitt första nyår få se hur det går regerar inte på bussan och hon är J......t vek!!! :rofl:
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

Jag botar inte skotträdsla, jag förebygger den. Hur jag går tillväga, i stora drag, har jag berättat tidigare i hundforumet. I en tråd som du själv startade upp för snart ett år sedan! ;)

I fallet med föräldrarnas boxer, blev den inte "botad", men väl av med det mesta av rädslan, så att den fungerade trots fyrverkerier.

LIA
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

GaurdianAngel skrev:
Såg att det står en del om chock på hundarna.

Det är mkt mkt få hundar som hamnar i chock. Alltså riktig chock.

Av de som hamnar i chock är det få som överlever. De som går in i chock ska genast till vet. där de sövs ner. Chockade hundar stänger av sitt nervsystem och så småningom stängs övriga kroppen av och hunden dör.

Exakt, därför är det bästa (och enda vettiga) sättet för hundar som blir så rädda att de är påväg att chocka att DROGA dem. Där hjälper inte leksaker eller liknande utan de bör drogas för allas skull.

Jag var väldigt anti till att droga hanen, pga ålder och ras och jag inte tycker om spåass starka droger, men som in vet sa 'Risken är betydligt störra att han dör av chock än dör av drogerna'.

Min hund gick in i chock året innan jag började droga och det var det som fick mig att prova droga, för även om han skulle dö av drogerna så vilket var värst, prova droga och det kanske fungerar eller nästa år dö av chock.

Jag ringde vet när min chockade men hade för långt in för de skulle anse att det skulle ge någon skillnad, utan deras råd var att hålla honom varmm, hålla om honom (frysisk närhet) och fortsätta prata med honom konstant tills han reagerade igen. Han var då (när jag ringde) inte medveten om någonting, låg utsträckt på sidan och hade för låg andningsfrekvens, för låg puls och dessutom för 'ytlig/fladdrig' puls och reagerade övht inte på stimuli av någon form. Hade jag bott närmare hade jag kastat honom i bilen och slagit nytt hastighetsrekord till vet, men de ansåg att endera lyckas jag hävda den på hemmaplan eller så där han i bilen så det var bätte att göra vad som kunde göras hemma än åka. (jag var nämligen själv och hade ingen som kunde köra medan jag satt med hunden)
 
Sv: Spinoff skotträdda hundar / nyår

LIA skrev:
Det tar olika mycket tid och jobb, men är ingalunda omöjligt.

LIA

Jag tror vi diskuterat det här förr, men det FINNS hundar det är omöjligt på. T ex min hane. (min tik svarade bra på träning, inte så hon blev helt botad men så hon var berörd och inte rädd när vi var klar). Men hanen fungerar det inte på, han är för gammal och för rädd. Vi talar om hunden som får panik när det åskar liksom. Så man kommer till en viss punkt eller gräns i träningen och det är dit men inte längre.

OM man kunde flytta några år någonstans där de aldrig sköt, det aldrig small och aldrig åskade kanske, för då skulle det aldrig gå över gränsen sas, men nu fungerar det inte =/
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 951
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 858
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Tänker att det skulle vara trevligt med en tråd för oss som har en hund med rädslor. Här kan vi ventilera oss om tankar och känslor...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 103
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Fest eller skräck eller mitt emellan? Hur upplever era hundar nyårsafton(+...)? Förbereder ni på något särskilt sätt? Är du hundvakt...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 588
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp