Städtips/hemfix/optimera städning för att få så mycket fritid som möjligt

Städschema. Varje dag har en egen syssla som ska göras, eller ett visst rum som ska städas. Man slipper avlägga halva helgen på att städa eftersom man tar lite varje dag, hela veckan. Alla i huset vet vad som ska göras och man slipper bråk och tjat. Man kan i lugn och ro fokusera på sysslan/rummet för dagens städning och slipper tidspressen att försöka städa hela huset/så mycket som möjligt innan läggdags. Istället för flera timmar varje helg blir det max 30 min per dag, ännu mindre om man är flera i huset som hjälps åt.
 
Det här med att ha en uppgift varje dag som tar max en kvart var himla smart! Ska fundera lite på den så kanske vi slipper storstädandet som vi brukar göra då vi dammar, dammsuger, skurar, städar toaletter och byter i sängarna. Vi har det oftast rätt bra ihop plockat och köket fräscht för det är något som vi båda är noga med. Dammsugningen däremot kan dröja lite för länge ibland :angel:
Om alla i familjen gör en kvart var får ni väl ihop 1 timme? Borde räcka långt tänker jag 🙂 även om de små inte har så stora uppgifter.
Jag funderar på om hundarna här kan göra en kvart var 👍 gärna då med det jag vill, inte en kvart med att sprida ut leksaker och hundhår 😂😂
 
Jag har valt att prioritera vissa rum som jag gör snabbstädningar i. I mitt fall tycker jag det är viktigast att kök och badrum känns fräscht. Medan golven tar jag mer sällan nu när jag inte har djur. Häromdagen gjorde jag tex en snabbstäd i badrum då jag städade toan, torkade av bänk och handfat och tog några drag med moppen. Samma sak brukar jag göra lite snabbt i köket.
Sen brukar jag städa lite mer när jag då och då får gäster. Då tar jag och dammsuger/sopar golven, plockar undan saker etc. Sen ett par gånger per år kan jag få ryck då jag dammar, tar lister, torkar i kylskåp eller sånt.
 
Om alla i familjen gör en kvart var får ni väl ihop 1 timme? Borde räcka långt tänker jag 🙂 även om de små inte har så stora uppgifter.
Jag funderar på om hundarna här kan göra en kvart var 👍 gärna då med det jag vill, inte en kvart med att sprida ut leksaker och hundhår 😂😂

Ja det får vi isåfall :) Annars tänker jag mig att ungarna får plocka ihop på sina rum och bära upp det som dom dragit ner (evigt tjat om detta :p) och så gör en av oss vuxna någon grej och den andra lagar mat. Så har vi massa tid att göra roligare saker sen när middagen är intagen :D Ska diskutera detta med maken sen!

Undanplockning efter middagen är ett ickeproblem. Alla fyra tar bort sin egen disk (här är barnen jätteduktiga) och sen hjälps jag och maken snabbt åt att plocka in, göra matlådor, starta diskmaskinen och torka bord, bänkar och spis.
 
Maken tyckte också det var en bra idé! Så jag slängde ihop ett städschema för augusti så kan vi pricka av varje dag när vi gjort vår syssla. Just ett sånt schema hoppas jag kan motivera ungarna att bara plocka undan sina saker utan massa pust, stånk och stön :p Hoppas på att det ska funka fint för oss!
 
En grej att tänka på är att allt man äger och har ska tas omhand. Ju mer prylar man har desto längre tid tar det att plocka och städa.
Många har alldeles för mycket kläder och annat som sällan används.
Tips: köp inga ”måste ha prylar” om de verkligen inte är ett måste.
 
En grej att tänka på är att allt man äger och har ska tas omhand. Ju mer prylar man har desto längre tid tar det att plocka och städa.
Många har alldeles för mycket kläder och annat som sällan används.
Tips: köp inga ”måste ha prylar” om de verkligen inte är ett måste.

Bra tips! Jag hatar att ha massa överflödiga kläder och grejjer. Sållar och sorterar rätt ofta.
 
Jag har kommit på att min bästa städtid är när jag smälter maten innan jag "kan" ut o springa.
Vill alltid smälta maten i 90 min innan och av ngn anledning brukar det gå som en dans att städa under den tiden.
 
Jag ska flytta med barnet till mindre. Kommer ha gott om tid för att bara ta med det vi behöver och resten kan slängas/skänkas/säljas.

Det bör hjälpa. Hoppas jag.
 
Har typ bara färgad tvätt som tvättas i 60 grader så här sorteras ingen tvätt.

Har inte hyllor, prydnasdsgrejjer, plock utan vi kör minimilastisk stil och slipper damma 😁.

Har köpt en stor spräcklig matta till hallen som fångar upp det mesta av gruset och som hundarna får ligga och torka på om de är leriga och blöta.

Passar på att städa av kylen när den är hyfsat tom innan man storhandlar.
 
Jag kom på en tidsbesparing till, som jag började med för ett tag sedan (förmodligen självklar för de flesta, men men.... ;) ). Förut brukade jag ställa in resterna från middagen i kylskåpet på kvällen, och sedan fylla min matlåda på morgonen. Numera tar jag undan mat till min matlåda redan innan jag ställer in resterna i kylskåpet. Sparar tid och krångel på morgonen, när det bara är till att ta med sig färdig matlåda från kylskåpet :) !

Som sagt, säkerligen så de flesta gör redan..... :o :D
 
Jag kom på en tidsbesparing till, som jag började med för ett tag sedan (förmodligen självklar för de flesta, men men.... ;) ). Förut brukade jag ställa in resterna från middagen i kylskåpet på kvällen, och sedan fylla min matlåda på morgonen. Numera tar jag undan mat till min matlåda redan innan jag ställer in resterna i kylskåpet. Sparar tid och krångel på morgonen, när det bara är till att ta med sig färdig matlåda från kylskåpet :) !

Som sagt, säkerligen så de flesta gör redan..... :o :D
Jag tror de flesta gör så:love:

Apropå jo bbmatlådor har jag extra i frysen på jobbet om jag glömmer.
 
Jag plockar och städar när det är reklampaus på tv...

Har problem med värk i perioder och kan då inte städa längre än en kvart på raken, och jag avskyr dessutom reklam, så för mig är det ett perfekt sätt att använda oönskade pauser.
 
Jag har en robotdammsugare OCH en rejält stark skaftdammsugare. Roboten gör grovjobbet och så går jag med skaftdammsugaren en 5 min per dag och kattsand, pälstussar, spån och skräp är ett minne blott. (det är vidriga mängder som roboten plus skaftdammsugaren tar upp varje dag). Och att slippa böka fram och släpa på en stor dammsugare både Spar tid och gör att det dras av varje dag.
 
Jag har en robotdammsugare OCH en rejält stark skaftdammsugare. Roboten gör grovjobbet och så går jag med skaftdammsugaren en 5 min per dag och kattsand, pälstussar, spån och skräp är ett minne blott. (det är vidriga mängder som roboten plus skaftdammsugaren tar upp varje dag). Och att slippa böka fram och släpa på en stor dammsugare både Spar tid och gör att det dras av varje dag.
Men hinner du få något gjort på 5 minuter? Kanske du tar olika delar av bostaden varje dag?

Jag dammsuger ca 2-3 gånger i månaden men då tar det mer än 5 minuter :D
 
Ja, eller man fyller tanken själv med vatten och medel :)
Googla ”mopp med sprayfunktion” så hittar du flera sidor som säljer den.
Låter ju superbra! Det är så meckigt att fylla hink med såpvatten, krama ur trasor och sedan rengöra hink och trasor efteråt så det är sällan golvtorkning blir av här. Om "spraymoppen" alltid är startklar känns det ju jätteenkelt att ta fram den till vardags och spara såptorkningen till mer vslda tillfällen. En sådan ska jag absolut kika på!
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 133
Senast: Habina
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 805
Senast: Voeux
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp