Städtips/hemfix/optimera städning för att få så mycket fritid som möjligt

Låter ju superbra! Det är så meckigt att fylla hink med såpvatten, krama ur trasor och sedan rengöra hink och trasor efteråt så det är sällan golvtorkning blir av här. Om "spraymoppen" alltid är startklar känns det ju jätteenkelt att ta fram den till vardags och spara såptorkningen till mer vslda tillfällen. En sådan ska jag absolut kika på!
En sån ska jag köpa :D

Den är toppen! :D
Använder man den inte så ofta kanske man behöver fylla vatten gång till gång, för att det ska hållas fräscht :) oavsett tycker jag att det är mycket smidigare än hink och mopp!

Den kostar ju inte mer än några hundralappar heller, så det kan ju vara värt att testa :)
 
Har tidigare blivit ifrågasatt här inne pga min nästan dagliga städning, men för att minimera städtid både under veckorna och under helgerna, så städar man en stund varje dag.
Det hinner då aldrig bli rörigt/smutsigt/dammigt = det går snabbt att städa och helgerna kan man ha helt städfria och ändå ha rent och fräscht.

Det fungerade jattebra for mig nar jag var ensam hemma med hundarna och Maken jobbade utomlands. Numera ar det inte fullt sa latt. Nagon "lagger i fran sig", sedan blir det fler hogar som den andra lagger framme och ingen plockar upp. Vi behover skarpa oss pa "hogandet" och plocka undan en stund varje dag.
 
Den är toppen! :D
Använder man den inte så ofta kanske man behöver fylla vatten gång till gång, för att det ska hållas fräscht :) oavsett tycker jag att det är mycket smidigare än hink och mopp!

Den kostar ju inte mer än några hundralappar heller, så det kan ju vara värt att testa :)

Absolut värt att testa! Blir en hel del leriga tassar här också och barn som tappar saker i golvet osv så den känns som något för vår familj :)
 
Men hinner du få något gjort på 5 minuter? Kanske du tar olika delar av bostaden varje dag?

Jag dammsuger ca 2-3 gånger i månaden men då tar det mer än 5 minuter :D

Jag bor på 38 kvm så ja ;) Men jag hinner ju inte Dammsuga hela på 5 min. Men dra av köket, hallmattan, runt lådorna osv samt vid trösklar (där missar roboten när den klättrar över) gör enormt stor skillnad och tar 5 minuter. Sen lägger jag nån dag 5 till och tar hela köket tex. Eller stora mattan som roboten inte tar. Och iom de dagliga 5 min så blir de när jag dammsuger ordentligt med riktiga dammsugaren kortare tid. Förr så gick roboten dagligen och en gång i veckan dammsög jag ordentligt. Tog minst 30 min.

Nu kan jag köra riktiga dammsugaren varannan var tredje vecka istället.

Ska ta kort vad skaftdammsugaren tar upp på de där 5 min. Det är nog det som gör det, att få upp så mkt hår och sand och skit varje dag innan det börjar hamna i drivor.
 
Äg. Färre. Saker.

Alltså på riktigt. Mindre att dammtorka, förre förvarningsmöbler, mindre letande av prylar, lättare att få var sak att ha sin plats och så vidare. Allt blir så mycket simplare och effektivare när man äger det man behöver och inte så mycket extra bara för att.

Ett jättebra ställe att börja rensa på är garderoben. Jag brukade vara en av dem som har hur mycket strumpor och trosor som helst och vissa var trasiga, obekväma osv så det blev till att leta ett "bra" par varje gång. Vem har inte tänkt ta en t-shirt ur lådan för att märka (när man tagit fram och vikt upp den) att det var den där med hål i, eller den som är för kort, eller den med en fläck på.

Släng/sälj/skänk kläder som är för dåliga, inte passar eller bara inte används. Det är otroligt befriande både ur tidsperspektiv och för den mentala hälsan att när du ska hämta rena kläder så är det bara att plocka första bästa par underkläder osv och det blir alltid bra.
 
När jag flyttade till mindre oragiserade jag om saker efter tanken minsta möjliga ansträngning vs användning. Dvs. Jag ska inte behöva gå tvärs igenom hela lägenheten när jag byter lakan i min säng en gång i veckan, lakanen förvaras bredvid sängen. Gästlakanen förvaras i bäddsoffan. Bökigare att ta in och ut, men jag har gäster kanske varannan månad. Ju oftare en sak används, ju närmare ska det bo användningsområdet. Exempelvis bor handdukar och extra toapapper numer på samma hylla precis rakt utanför garderoben vid badrummet.

Nu kräver dethär lite mer levande organisering. Jag håller just nu på att göra bättre plats för träningskläder eftersom jag är på gymmet fem dagar i veckan. Och det tar ju lite längre tid. Jag måste ju klura ut vart jag ska ha det jag hade i lådorna innan.
 
När jag flyttade till mindre oragiserade jag om saker efter tanken minsta möjliga ansträngning vs användning. Dvs. Jag ska inte behöva gå tvärs igenom hela lägenheten när jag byter lakan i min säng en gång i veckan, lakanen förvaras bredvid sängen. Gästlakanen förvaras i bäddsoffan. Bökigare att ta in och ut, men jag har gäster kanske varannan månad. Ju oftare en sak används, ju närmare ska det bo användningsområdet. Exempelvis bor handdukar och extra toapapper numer på samma hylla precis rakt utanför garderoben vid badrummet.

Nu kräver dethär lite mer levande organisering. Jag håller just nu på att göra bättre plats för träningskläder eftersom jag är på gymmet fem dagar i veckan. Och det tar ju lite längre tid. Jag måste ju klura ut vart jag ska ha det jag hade i lådorna innan.

Det där har jag med. Om rätt plats är I närheten av där saken brukar hamna är det lättare att lägga undan den rätt direkt än om man ska gå till ett annat rum med den t ex.
 
Den är toppen! :D
Använder man den inte så ofta kanske man behöver fylla vatten gång till gång, för att det ska hållas fräscht :) oavsett tycker jag att det är mycket smidigare än hink och mopp!

Den kostar ju inte mer än några hundralappar heller, så det kan ju vara värt att testa :)

Jag köpte en sån igår, tack vare dina inlägg här :D!
 
Jajustja. Jag viker allt typ kon marie metoden. Jag säger typ för att det inte alls är så pretentiöst som det är i programmet. Bunta ihop eländet så det är lika stort som alla andra plagg i raden och tryck in så du har uppsikt på allt. Det tar så pinsamt mycket mindre plats, man hittar lättare och ser supersnyggt ut med nästan noll tidsansträngning.
 
Jag försöker jobba bort "jag tar det sen" tänket. Diska undan allt efter att man ätit klart, torka av bänken på en gång, dammsuga 5min efter hundarna varje dag osv....

Göra mindre varje dag hjälper annars känner jag att det blir ett sånt projekt om jag bara städar en gång i veckan.
 
Jag försöker jobba bort "jag tar det sen" tänket. Diska undan allt efter att man ätit klart, torka av bänken på en gång, dammsuga 5min efter hundarna varje dag osv....

Göra mindre varje dag hjälper annars känner jag att det blir ett sånt projekt om jag bara städar en gång i veckan.
Precis. När det är något tråkigt som jag inte känner för att göra, så brukar jag tänka att det blir ju inte roligare sedan.... Lika bra att ta tag i det BUMS med andra ord!!!
 
Den är toppen! :D
Använder man den inte så ofta kanske man behöver fylla vatten gång till gång, för att det ska hållas fräscht :) oavsett tycker jag att det är mycket smidigare än hink och mopp!

Den kostar ju inte mer än några hundralappar heller, så det kan ju vara värt att testa :)

Gör den lika rent som mopp eller tar den mer bara löst ytsmuts tycker du? Jag hatar art skura golvet och det där låter som en toppengrej 👌
 
Vår självgående dammsugare sparar massvis med tid här hemma. När hundarna fäller som värst är det helt bedrövligt och det ligger stora tussar i hörnen på bara någon dag. En riktig lifesaver, men med tanke på inköpspriset vet jag inte om det är en särskilt ekonomisk sådan ;)
Har länge tänkt att jag ska köpa en robotdammsugare, men aldrig prioriterat de pengarna... Har nu bestämt att mitt "omedvetna" sparande (de pengar jag eventuellt har kvar innan nästa lön sparar jag undan på ett eget konto, sparande utan att det märks) ska användas till just en robotdammsugare 👍Perfekt med ett tydligt sparmål 🙂
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 133
Senast: Habina
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 805
Senast: Voeux
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp