Stänger ni kranen till diskmaskinen?

tanten

Trådstartare
Efter att vi råkat ut för att diskmaskinen inte funkat i vår lokal - och upptäckt att det berott på att föregående hyresgäst stängt kranen. Så undrar jag - hur allmänt är det att stänga av kranen till diskmaskinen?
Själv har jag aldrig gjort det....
 
Vi har bara stangt av nar allt vatten I koket stangts av. Den kranen sitter i skapet under diskhoarna langst bak, langst ner. Skapet maste vara tomt for att man ska komma at kranen.
 
Ja! Är hemma när den går och stänger kranen så fort den är klar och jag öppnar luckan för maximal luftning av disken. Men min maskin installerades i början av året. Har aldrig tidigare haft någon och kör den max en gång i veckan, så den känns väldigt speciell och "vuxen". :D
 
Ja jag hade stängt av kranen/ballofixen om maskinen inte användes hela tiden under tillsyn. Kan bli dyrt annars vid vattenskada. Enligt ett försäkringsbolag jag var i kontakt med i ett sådant ärende ska man alltid stänga av vattnet till diskmaskinen efter avslutat disk för att förhindra eventuella vattenskador. Speciellt när det rör lokaler som ibland står tomma mellan varven och inte har tillsyn hela tiden.

Här är en dom på ämnet från HD

https://www.hemhyra.se/nyheter/vattnet-till-diskmaskinen-maste-stangas-av-enligt-hd/
 
Hur stänger man ens kranen? Jag har en diskmaskin jag aldrig använder, känns onödigt att ha på kranen då.
 
Enligt min pappa rörmokaren finns det två typer av människor, dom som stänger av vattnet till diskmaskinen och de som inte gör det. Jag tillhör, som ni kanske förstår, den första typen pga mycket stark yttre påverkan i min ungdom ;) Min man gjorde det inte men är numera efter hårt arbete konverterad.

Efter empiriska studier i min vänkrets och bland min kollegor består mänskligheten av ca 5% typ 1 och resterande del typ 2.
 
Nu bor jag i hyresrätt, så jag bryr mig inte lika mycket. Tror dessutom att det är betong under den skitfula plastmattan som garanterat är vattentät.
När jag bodde i hus med typ trägolv så brydde jag mig mer. Då satte jag på och stängde av, men jag bodde ensam då också, enklare att hålla koll.
 
Stänger inte av. Skulle bara göra om jag skulle vara borta under en tid, som inte är normal arbetsdag.
 

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 039
Senast: FrDrake
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 721
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 495
Senast: ako
·
Hemmet Jag ska köpa oss en ny diskmaskin. Mitt största dilemma är huruvida det ska vara en standardbred eller en smal. Vi är 2 vuxna i huset...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 139
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp