Stänger ni kranen till diskmaskinen?

Jag måste trycka på en tjusig liten knapp för att sätta igång vattnet till diskmaskinen. När den kranen är öppen, då blinkar knappen. Verkar som att den stänger sig själv när maskinen varit avstängd ett tag.
 
Har en elektronisk diskmaskinsavstängning så vattnet är på typ 3 h ? innan den stänger av sig igen. Registreras en vattenläcka så stänger den avsig direkt.
Oj. Spännande, har inte hört talas om det.

Däremot vet jag att det finns nåt som heter vattenfelsbrytare som stänger av vattnet när man sover eller är bortrest (rörelsedetektor i huset) så vattenläcka inte kan förstöra. Samlingslokalernas olika försäkringsbolag har kampanjat för det.

Det är en sak på min göralista för huset :)
 
Stänger aldrig av. Fick dock instruktioner om att göra det nu när jag fick diskmaskin installerad i min hyresrätt, men nä. Varenda gång jag har stängt av har jag sedan glömt det och undrat varför diskmaskinen/tvättmaskinen inte funkar😅
 
Jag tror vi har vattenfelsbrytare men det borde jag kanske dubbelkolla 😅 stänger iaf inte av nått vatten förutom om vi är borta en längre tid.
 
Förr stängde jag aldrig av men när vi renoverade satte vi också in en elektronisk avstängare. Man kan välja mellan att ha vattnet igång i tre timmar eller i tolv timmar. Tre timmar räcker ju om maskinen ska gå direkt men vi har timavtal på elen så vi sätter maskinen på timer så den går på natten och då sätter jag på vattnet i 12 timmar. Oftast stänger jag dock av det på morgonen så jag slipper se blinkandet 😁
 
Maken är rörläggare. Diskmaskinen stängs på vredet (ballofix) i vaskskåpet när den inte används. Tvättmaskinen stängs om vi inte är hemma på en tid, den står i tvättstuga i garagebyggnaden, så där skulle inte vara katastrof med en vattenläcka.
 
Efter att vi råkat ut för att diskmaskinen inte funkat i vår lokal - och upptäckt att det berott på att föregående hyresgäst stängt kranen. Så undrar jag - hur allmänt är det att stänga av kranen till diskmaskinen?
Själv har jag aldrig gjort det....
Ja, det är för mig helt självklart att öppna/stänga kranen på både diskmaskin och tvättmaskin.
 
Har aldrig stängt av kranen i köket, däremot brukar jag stänga av vid tvättmaskinen om jag inte ska vara hemma på ett tag. I övrigt används både disk-/tvättmaskin dagligen och det känns inte lönt att stänga vattnet.
 
Alla disk- och tvättmaskiner har en magnet ventil som alltid är stängd om det inte tillföres ström, vid tex strömavbrott är därför vattnet in i maskinen avstängd. Om magnet ventilen skulle fallera märker man det genast genom att maskinen börjar överfylla vatten vid disk/tvätt.

Slangen behöver man inte vara rädd för att skall spricka/gå sönder för än efter 5-6 år då den ändå bör bytas vart 5 år pga ålder.

Av dessa orsaker rekommenderar de flesta tillverkare att kranen alltid skal vara på för att bibehålla ett konstant vatten tryck mot ventil och slang.
 
Efter att vi råkat ut för att diskmaskinen inte funkat i vår lokal - och upptäckt att det berott på att föregående hyresgäst stängt kranen. Så undrar jag - hur allmänt är det att stänga av kranen till diskmaskinen?
Själv har jag aldrig gjort det....
Stängde alltid av tidigare, men sällan nu, maskinen går ju hela tiden..Mina föräldrar har en sån där elektronisk knapp som stänger av efter en viss tid. Tvättmaskinen borde vi verkligen stänga av vattnet till då den står i ett rum utan golvbrunn även om det är våtrum (fd gästtoalett) 🙈, men ska bli bättre på det när vi inte är hemma på några dagar.
 
Stänger av till diskmaskinen. Det är ju ett enkelt vred. Tvättmaskinen måste man ju vrida massa varv så den stänger jag bara när jag åker bort ☺️
 
Stänger av till diskmaskinen. Det är ju ett enkelt vred. Tvättmaskinen måste man ju vrida massa varv så den stänger jag bara när jag åker bort ☺️
Min tvättmaskin står i en källare med två golvbrunnar så skulle nåt hända så är det bara min brunn som töms (vilket kan vara behövligt - järnsmak nu igen...) och vattnet går ut i dräneringen nere vid bäcken Avloppet går till avloppsbrunnarna men golvbrunnarna leder ut i naturen.
Tvättmaskinen står nån meter ifrån tryckkärlen till dricksvattent så de tär vatten där ändå

Men - en vattenfelsbrytare har jag haft i planen länge.
 
Nej, aldrig. Det gäller även tvättmaskinen. Tror inte ens att jag vet hur man gör :angel:
Samma här! Gissningsvis är det något vred någonstans man eventuellt kan hitta om man river ur hela återvinningen under diskbänken. Eller så råkar man vrida loss något man inte borde ha petat så att det börjar spruta vatten. Eller så lyckas man få maskinen att köra utan vatten, bli överhettad och börja brinna istället. Om något fungerar som det ska är det generellt säkrast att INTE börja mickla med det.. :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 037
Senast: FrDrake
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 489
Senast: ako
·
Hemmet Jag ska köpa oss en ny diskmaskin. Mitt största dilemma är huruvida det ska vara en standardbred eller en smal. Vi är 2 vuxna i huset...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 139
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp