Stallhyra & vad man får för det

J

JackFairy

Jag var ute på mitt gamla stall i förrgår, och när jag ändå var i farten passade jag på att kolla på deras nuvarande prislistor. När jag kollade stallhyran fick jag en smärre chock!
Kallhyran för en box var precis som tidigare 1 000 :-/månad, men tillägget för låg respektive hög foderstat hade ökat till 975 :- respektive 1 200 :- / månad. Generellt sätt ska väl låg foderstat vara gällande för ponny och den högre för stor häst, men det är en viss gräns för maten som jag inte kan exakt. (min stora häst kvalade in som ponny, då hon åt 1,5 kg kraftfoder + 4 kg hö om dagen)

Vad får man då, förutom kallhyra & mat till hästen, för 1 975 eller 2 200 i månaden?

Hästen har tillgång till en mindre grushage, som antingen nyttjas 8:00 - 13:00 (men hästen tas in tidigare pga lunch) eller 13:00 - 18:00 (som blir kortare tid på vintern pga mörker). På sommaren finns det tillgång till 5 gräshagar som 20 - 25 privathästar ska dela på. Hagarna blir naturligtvis slitna rätt fort & det är ständiga bråk mellan hästägarna om hagtider mm. :crazy:

In- och utsläpp till hage får man sköta själv, har man inte möjlighet kan man betala stallets personal extra för det under vardagarna.

Det finns tillgång till två ridhus, ett mindre och ett större. Kruxet är att ridskolan har båda ridhusen upptagna från 16/17:00 - 20/21:00, vilket ju är då man behöver nyttja dem efter jobb/skola. Så vintertid kunde vi ha en 8 - 10 privatare som red runt i det lilla ridhuset vid 8-9-tiden.
Visst finns det tillgång till en upplyst paddock, men när det är vinter och regn/is/storm kanske det inte är riktigt vad man vill rida i.

Så enligt min mening är inte stallet speciellt prisvärt; dålig tillgång till hagar och ridhus. Eller är 2 000 för detta helt okej?
Vad betalar ni och vad får ni för det?
 
Sv: Stallhyra & vad man får för det

Jag betalar just nu (stallet ska få 2 boxar till samt duschspilta) 550kr i kallhyra (blir 750 när det är klart) och foder köper man in själv, samt delar fodringar med övriga i stallet.
Ridhuset ligger 2-300 m bort och kostar 300 Kr/mån om man rider 3 ggr/v. annars 50 kr/gång. Ledigt före 16:30 och efter 18:30, vardagar.
Stora hagar, väl dränerade, med gräs hela tiden. Inte speciellt lerigt på vintern, utan finns gräs under snön då med. Beteshagar på sommaren.
Nybyggt stall som sagt, och bra omgivningar med ridvägar.

Pris ex:
Halm 300 kr för en rundbal. Räcker 1 mån för 4 hästar vintertid. Vi köper 2 åt gången, så 150 kr varannan månad. Blir väl oftare sen när det blir 2 till, eller så köper vi 3 balar då.

Hö, 1.80-2 kr/kg ungefär. Köper ca 3 ton per häst på hösten.

Kraftfoder, man betalar vad det kostar att köpa t.ex. Groov och Betfor och dylikt från Granngården. Havre från bönder för ca 1 kr/kg.

Min häst kostar mig alltså knappt mer än hyran i månaden. Men så köper jag ju hö i klump också.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallhyra & vad man får för det

Priser beror ju lite på var man bor förstås, men oavsett det tycker jag inte ni har världens bästa villkor precis. Jag prioriterar hellre mer utetid för hästen än ridhus, men det gäller ju mig personligen.

Jag står oförskämt billigt i mitt lilla stall. Det är bara min häst och stallägarens två. Hästarna går på lösdrift året om, men varsin box finns så att man kan ställa in dem om de är svettiga eller det är FÖR jävligt väder (händer sällan). Vi har fyra fodringar per dag på vintern och lägger schema över dessa. Dock fodrar han mer än mig (han bor ju där och är ändå uppe med tuppen). Jag tar 3 em-fodringar per vecka och lunch samt emfodringarna varannan helg. Han tar alltså alla mornar och kvällar samt övriga fodringar resten av dagarna. Han fixar vatten till kusarna och bärgar eget hö. Kraftfoder betalar och köper jag själv (oftast handlar jag o sen delar vi kostnaden på våra 3 hästar). Jag betalar 600 kr/månad året om.
Vi har ingen paddock, men han håller på att fixa en liten sådan. Vi har ridskola med ridhus ca 7 min skrittväg bort så där kan man hyra om man vill (men problemet är detsamma som hos er; lektioner all kvällstid).
 
Sv: Stallhyra & vad man får för det

Nää, låter inget vidare... :crazy:

"Mitt" stall är ett litet kollektivstall med 8 boxar. Små, precis över måtten och stallet är rätt trångt.

Kallhyran är 550 kr/ månaden, sen fixar man resten själv. Foder, hö och strö. Stöet köps in gemensamt iofs och de flesta har samma höbonde. Men har man en egen så är det upp till en själv.

Fyra stora hagar och en rasthage finns det. Även två stoooora sommarhagar. Hästarna är ute mellan 8-18 vintertid och 8-20 sommartid (innan betessläpp såklart). Fodringar/in-och utsläpp sker enligt rullande schema. Lunchar hö gör den som kommer först efter kl 12.00. Tre fordringar per dag alltså. Men det flyter på bra och passar alla!! Går utmärkt att byta med varann om man inte kan med!! Vid insläpp tas ett täcke av på varje häst och samma täcke sätts på innan utsläpp. Ägaren får själv se till att täckena är rätt och så. Whiteboard finns!!

Det negativa är att det inte finns nån ridbana... :crazy: Men vi har en gammal fotbollsplan som vi får använda!! Väldigt dåligt underlag, men den duger för att rida igenom hästarna lite. Böjda spår och sånt. Sen kanske man inte ska sitta och nöta på den varje dag... Det är ca 20 minuters väg till närmsta ridklubb där de håller på att bygga ridhus nu och ca 10 minuter med transport till ett annat ridhus. Mycket bra ridvägar!!

Ingen värme eller varmvatten heller, så fodret fryser på vintern.... Också ett minus...

Men i det stora hela är det bra och prisvärt tycker jag!! Skulle inte vilja stå på nån större anläggning... :o
 
Senast ändrad:
Sv: Stallhyra & vad man får för det

Jag betalar 1000 kronor i månaden för box, halm och fri tillgång till hö! Utsläppen hjälps vi åt med, har ett litet ridhus och en gräs paddock/hage med naturhinder! Tycker att detta är billigt och bra och jag trivs i stallet!

Kraftfoder betalar jag själv!
 
Sv: Stallhyra & vad man får för det

jag betalar 500 i kallhyra, dvs box och hage, till gårdsägaren. Hon är dock inte inblandad i hästarna ovh stallet överhuvudtaget, utan det sköter vi som har hästar där. Litet stall med fyra boxar, vi köper in strö och grovfoder gemensamt och står för vårt eget kraftfoder. Vi samarbetar med skötseln, jag har ansvar för ut och insläpp var tredje helg.Oftast är det jag som lunchfodrar och den som är där senast vardagar tar in dem. Det är ganska mkt jobb med tanke på att vi sköter stallet själva, men det är det värt. Istället får jag jättetrevliga stallkompisar, som alltid ställer upp om man ska bort eller är sjuk, mysigt och fräscht stall, stoor kuperad vinterhage med två bra vindskydd, härlig sommarhage, vi hjälps åt med extrafodringar och täcken m.m UNDERBARA ridvägar och snälla grannar som låter oss rida på deras åkrar (när det inte sås såklart ;) )Allt som allt varje månad betalar jag ca 1000 kr för hästens "kost och logi".

nackdelar:
ingen ridbana eller ridhus i närheten, närmsta typ 1 mil ifrån
Ingen värme i stallet, inget varmvatten(men vi har till¨gång till det), Trångt i sadel och foder kammare.
 
Sv: Stallhyra & vad man får för det

Lät inte som ett bra ställe, det där...

Mitt stall :love: är ett fint stall med 8 boxar, spolspilta, uppvärmd sadelkammare, WC, ridhus 20*40, paddock 20*40 (ledit jämt i princip!!) och cafeteria (utan servering, men med kyl, frys, micro mm) Helt okej vinterhagar, stora sommarhagar. Stallet ligger avskilt precis bredvid sjö.
Betalar 1500:-/mån för stor häst, 800:-/mån för liten ponny, och då ingår fritt med hö och havre, morgon-, lunch- och kvällsfodring varje dag. Utsläpp vardagar. Utsläpp helger delas på alla i stallet. Insläpp fixar man själv om man inte frågar om hjälp.

Sen att man åker 3,5 mil enkel resa varje dag, det är en annan historia! :angel:
 
Sv: Stallhyra & vad man får för det

För 1650:-/månad får jag:
*Box i stall med 8 boxar.
*4 st vinterhagar av bra storlek, det kommer grönt i dem på våren.
*Hö, hösilage, halm, torv, mineraler, betfor och havre i fria mängder.
*Morgonfodring.
*Påklädning av ett täcke. (dock ingen avklädning av ev, stalltäcke innan)
*Utsläpp.
*Kvällsfodring.

Vi får själva luncha, ta in, ta av täcken och ge em-foder enligt schema. Detta stall ligger i ett litet samhälle mellan Gävle och Falun.

Vi har även eget bete i stooor hage. 900:-/månad kostar det, och då ingår tillgång till stallet och allt foder och strö.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallhyra & vad man får för det

låter dyrt... speciellt med hänsyn till bristen på hagar/hagtid.
vi har ett kollektivstall med 15 hyresgäster, alla hjälps åt med ut och insläpp enligt schema. ut ca 07, in ca 19. foder köper man själv. torv köps på gården. vi har stort ljust stall med spolspilta, fikarum, toa, paddock, 1,3 km grusad konditionsbana och 10 ha hagar. allt från 3x3 m till 4 ha sommarbete. vi betalar 600:- i kallhyra.
 
Sv: Stallhyra & vad man får för det

Står i ett kollektivstall på 10 boxar i anslutning till ridskola (bara privathästar i vårat stall dock). Jag betalar 1150 :- i nästan kallhyra. Det ingår utsläpp och lunchfodring. I övrigt sköter vi allt själv enligt rullande schema och köper allt foder och strö själva (dyrt med andra ord). Dock så har jag tillgång till:

Stora boxar
Spolspilta m varmvatten
Uppvärmd sadelkammare
Cafeteria (bemannad)
Ridhus 23*65 som är ledigt runt 19.30 för det mesta (helt ok tid) vardager, kl 13.00 lördagar och hela söndag.
Paddock 30*70
Två vinterhagar (hyfsat stora)
Två sommarhagar (inte så stora, men vi är bara tre som står kvar över sommaren)

Nackdelarna är att ridskoleverksamheten går först i alla lägen och dåliga ridvägar (måste ut på vägar för att komma någon stans).

Mvh//LG
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 802
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
694
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 103
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp