Bukefalos 28 år!

Sto med hovbroskförbening

B

Bruttan

Lite förtvivlad här...

Har ett 13årigt sto (ganska grov och kraftig) som vi nu har konstaterat har kraftig hovbroskförbening. :cry:

Hon har gått på ridskola i 6 år och varit halt till och från så länge jag kan minnas.

Då detta är mitt hjärta och mitt allt vill jag ogärna ta bort henne, och tänkte därför använda henne i avel..

Frågan är hur stor chans är nedärvningen och är det verkligen smart att ta föl på henne...

:confused:

Vi har provat att ha olika slags skor på henne och hältan kommer fram ändå...

Någon som har någon erfarenhet av detta? eller några tips...?
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Mitt korta svar är att det är vansinne att ta föl på henne.

I många fall är det hög ärftlighet på hovbroskförbening (diskvalificerande från premiering inom vissa raser). Sedan ska hon ju faktiskt klara av att bära vikten av sig själv OCH ett föl och det tror jag inte hon orkar, dvs det blir en sak för djurskyddet.

Jag hade själv en mycket älskad häst som hade ringkota (jag fick ta bort henne pga den). Hon var en korsning av två raser som väldigt långt ifrån varandra (arab/nordsvensk). Trots att hon var en ren utkorsning fick hon ringkota som är ärftligt inom den nordsvenska rasen! Jag hade gärna haft en avkomma till henne men pga ärftligheten och att det hade gjort för ont för henne att gå dräktig valde jag att inte avla på henne.
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Varför måste du promt ta föl ett sånt sto? Lider hon inte för mycket av hovbrosket kan hon väl gå som pensionär bara?

Jag hoppas ingen hingsthållare tar emot ditt sto, faktiskt. Varför vill du ha en häst till som är halt? :confused:
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Nej nej! Ska vi i framtiden slippa såna där otäcka åkommor ska man inte avla på såna individer, hingstar blir kasserade som avelshingstar om de har det så ston ska behandlas likadant.
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Hovbroskförbening är med på jorbruksverkets defektlista för häst och individer som är drabbade ska inte användas till avel. Det är till hög grad ärftligt och som athena arabians skriver så skulle nog hästen inte alls må bra över att bära ett föl om hon har hovbroskförbening. - det är lång tid med mkt tyngd och med de problem som stot har haft så är det stor risk för att hon dessutom utsätts för lidande av att vara dräktig.

Jag lider med dig, har också stått i situationen med ett sto som verkligen var min dröm-häst. Hon var helt fantastisk och så ung. Älskade henne och den relationen vi hade, bara hon hörde mina steg i stallgången så gnäggade hon högt efter mig. När veterinären till slut sa att det här var inget hästliv så fiskade jag efter möjligheten att ta föl på henne - för att jag ville och att jag ville kunna ge henne en meningsfull uppgift, hon blev så deprimerad av att vara konvalecent. Men i efterhand så är jag glad över att jag hade en veterinär som för hästens skull var rak och ärlig. Min älskade häst hade inte varit smärtfri och mått bra som fölsto och en avkomma efter henne hade troligtvis inte gått ett friskt och lyckligt liv till mötes. Och jag tror inte din häst skulle må bra heller. Det är långt större belastning att gå med föl än det är att gå med ryttare. Och hur kommer du må eller framtida ägare till hennes föl må den dagen avkomman får hovbroskförbening? Risken är stor.

Om ditt sto fungerar bra ihop med andra hästar och klarar av att gå på lösdrift eller liknande så kanske du kan hitta ett alternativ där hon kan fungera som uppfostrare/dadda till unghästar? Då får hon leva ett rikt hästliv åtminstone.
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Behåll henne vid liv så länge hon har ett värdigt liv men använd henne absolut inte i avel!

Ärftlighetsgraden är hög, det är orätt att tillverka en häst som har stor möjlighet att bli lidande, och dessutom får avkomman ett lågt marknadsvärde.
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Det är dock inte min häst så jag har inte mycket att säga till om.
Men det är mitt allt... :cry:

När vi pratade med veterinären och konstaterade kraftig hbfb talade vi om ev. avel,
Han sa däremot att hon ej skulle ha några problem med tyngden...

Men tack för väldigt kloka tankeställare! :(
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Då är den veterinären väldigt ouppdaterad. Bara för att en häst har en livmoder så måste man inte betäcka.

Hoppas att ägaren tar sitt förnuft till fånga och struntar i att betäcka
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Helt är ärligt är det inte ovanligt att veterinärer säger sådana saker, tyvärr. Mitt sto som jag berättade om röntgade jag ju för att vara säker på vad det var för fel. När vi är hos veterinären och har konstaterat ringkota säger han "Ja, men du kan ju ta föl på henne!". Fast jag bara var 13 år insåg jag vilken dålig idé det var att ta föl på ett 17-årigt sto som aldrig haft föl, var en korsning samt hade ett ärftligt fel...
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Jo.. det lät ju vääldigt fel i mina öron eftersom att hon redan är väldigt tung och grov.
Ägaren litar ju på veterinären...

Aldrig haft föl och har dessutom ryggproblem också..
men som sagt... det är inte min häst... :cry::cry::cry:
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

Du får ursäkta, men i första inlägget låter det verkligen som att det är din häst så det är kanske inte så konstigt att du blir avrådd här också.

Tyvärr är det ju så att ägaren får göra som han/hon vill med sin häst... även om du gör helt rätt i att ifrågasätta det. Jag hoppas för hästens skull att ägaren ändrar sig till slut (om inte annat brukar en uppräkning av kostnader göra att de flesta tänker ett varv till.)
 
Sv: Sto med hovbroskförbening

be ägaren titta på jordbruksverkets hemsida. Det är förbjudet att avla på hb, att läsa SJVFS 2009:28 föreskrifter om avelsarbete kanske får upp ögonen på hästägaren.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 300
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
62 936
Senast: Boj
·
Avel Skulle gärna vilja ha lite feedback ang. mitt sto. Har gjort en liten blänkare i annan tråd, men tänkte köra en egen. Bakgrund...
Svar
19
· Visningar
2 151
Senast: Miaa
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 750

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp