Bukefalos 28 år!

Stockrosfrön!

Niangi

Trådstartare
Nu när jag fortfarande bor i allra södraste landsändan där det kryllar av vackra stockrosor i myriarder av färger så tänkte jag gå i kring och skörda frön!
Frågan är dock - hur länge står sig sådana? Jag tror inte jag kommer ha möjlighet att rota dem nästa vår/sommar utan snarare påföljande år. Kan de klara sig två år?
 
Sv: Stockrosfrön!

frön brukar klara sig några år i en bra miljö, upp till 10 i optimala fall, men på weibulls påsar brukar det vara 2-3 år i alla fall.
 
Sv: Stockrosfrön!

tänk på att du inte får likadana stockrosor som fröerna du plockar. Dom korsar sig gärna och dom flesta verkar vilja bli rosa :D
 
Sv: Stockrosfrön!

som jemini säger är det redan innan fröna "blir frön" många växter korsar sig glatt. Stockrosor och aklejor verkar himlans glada vid det, mamma tog fröer av farmors svarta stockrosor, alla är rosa. Inte samma rosa dock :D

Ska man vara garanterad en färg får man köpa fröer, eller plantor. Men det är ju kul att se vad det blir också :D
 
Sv: Stockrosfrön!

Stockrosfrön ska torka i blomfästet innan man plockar dom! Så vänta med att plocka till de vissnat för säsongen, tills det 'rasslar' om frökaplseln (alltså hela kapseln, inte enskilda fröet - de rasslar inte).
 
Sv: Stockrosfrön!

Jo det vet jag... Men nu börjar det snart bli dags! :) De flesta plantorna har iaf de frökapslar som blommade först i riktigt torrt skick!
Vad tror ni andra, som bor i Skåne? När är tid att skörda?
 
Sv: Stockrosfrön!

Ja, ok... Vi får väl se då... :p Hoppas på fler färger dock! Här finns så gott som alla! :D
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 837
Senast: Klara
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 971
Senast: Hedinn
·
Fordon Nu är det snart dags att skaffa en ny, större familjebil. Idag har vi en Toyota Avensis Sedan som förvisso varit en jättebra trotjänare...
2
Svar
25
· Visningar
1 758
Senast: cherie
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 550
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp