Stödfodra när?

Ajabaja

Trådstartare
I år blir mitt första år med hästarna på lösdrift. De går i en rejält nerbetad hage just nu och ska snart släppas i hagen med ligghallen. Två av hästarna är riktigt runda och den tredje är fin i hullet och stödfodras med lusern. Jag funderar på att låta dem klara sig på gräset och halmen i ligghallen så länge de håller hullet och det finns något gräs att pilla på. Kan det funka? Eller är jag elak mot mina tjockisar?

När börjar ni stödfodra era lättfödda hästar ute? (Jag pratar alltså stödfodra med hö)
 
Idag eller imorgon trots att det fortfarande finns gräs.
Inte jag som bestämmer men tycker det är dags nu, pga vädret. Så de slipper gå ut i regn och blåst för att få mat.
 
I år blir mitt första år med hästarna på lösdrift. De går i en rejält nerbetad hage just nu och ska snart släppas i hagen med ligghallen. Två av hästarna är riktigt runda och den tredje är fin i hullet och stödfodras med lusern. Jag funderar på att låta dem klara sig på gräset och halmen i ligghallen så länge de håller hullet och det finns något gräs att pilla på. Kan det funka? Eller är jag elak mot mina tjockisar?

När börjar ni stödfodra era lättfödda hästar ute? (Jag pratar alltså stödfodra med hö)

Skulle börja ge lite hö när gräset ser skralt ut. Bara för att de inte ska vräka i sig halm och bli bukiga. Men bara nåt enstaka kilo tills de gått ner lite i hull. :)
 
Har stödfodrat med luserngröt hela sommaren till mina unghästar. Just för att gardera proteinbehovet. Brukar börja stödfodra med hösilage från 1 oktober.
 
Mina tjockisar får hö när snön lagt sig.
Det är bra kräm i gräset fortfarande, jag har en som man direkt ser på när proteinet minskar och han är nästan tjock nu.

De har halm i ligghallen året runt och knaprar där även under sommaren.
 
Tack för svaren! De har börjat få lite hö inne, ca 2kg var och så lusern och potatisprotein för proteinets skull. De vräker inte i sig hösilaget så då är de väl inte så hungriga. :-)
 
Har också två lättfödda men de är inne på natten året om. De äter fortfarande bara några kg halm på natten och ska börja byta till vinterhage i dag där det finns massor med gräs. Vi försöker hålla ut (de är båda i lite för högt hull och dessutom under hältutredning så går inte mycket alls) och skjuta på hösilaget någon vecka till.

Min äter 0.5 kg lusern också eftersom jag tycker han tappat en del överlinje (som i sin tur nog mest beror på att vi dessutom väntar på bättre sadel, som nu inte kan provas ut eftersom djuret hade ont i benet och den enkla lösningen just nu är ju då att mata med lusern så länge).
 
hoppar in lite här men vad är det som gör att de blir "bukiga" av halm?eftersom påståendet kom upp i tråden
Hästar som är grovfoder omvandlare, i motsats till idisslare kan de kompensera för för lite näring (oftast protein i första hand om dom äter halm). Dom måste äta massor av halm för att få i sig nog med näring och då blir dom bukiga. Finurligt system i det vilda.

Idisslare kan inte det, de kan inte äta massor av grovfoder för att kompensera att det är lite näring i det. Dom är petiga med vad dom stoppar i sig för att undvika undernäring.
 
Har också två lättfödda men de är inne på natten året om. De äter fortfarande bara några kg halm på natten och ska börja byta till vinterhage i dag där det finns massor med gräs. Vi försöker hålla ut (de är båda i lite för högt hull och dessutom under hältutredning så går inte mycket alls) och skjuta på hösilaget någon vecka till.

Min äter 0.5 kg lusern också eftersom jag tycker han tappat en del överlinje (som i sin tur nog mest beror på att vi dessutom väntar på bättre sadel, som nu inte kan provas ut eftersom djuret hade ont i benet och den enkla lösningen just nu är ju då att mata med lusern så länge).

Jag är inget foder proffs men är det inte bättre att ge hö istället för halm. Hö innehåller protein i högre grad än halm. Halm innehåller för mina vuxna hästar för mkt energi.

Min mest lättfödda äter bara hö, men när han får lagom mängd hö för att vara i bra hull (inte för fet alltså) så får han för lite protein. Det kompenserar jag med lusern hackat strå.

Men jag vill ju inte ge halm och ge mer energi och ännu mindre protein. Med årets värde så måste han ändå få drygt 1kg lusern per dag. Ekonomiskt är det tur att mina andra två inte är lika lättfödda och kan äta mkt större mängd hö så proteinbehovet täcks där. :)

Det är klart att man vill ge så mkt grovfoder som möjligt men det blir dyrt att kompensera upp halmen i näringsvärde.
 
Jag är inget foder proffs men är det inte bättre att ge hö istället för halm. Hö innehåller protein i högre grad än halm. Halm innehåller för mina vuxna hästar för mkt energi.

Min mest lättfödda äter bara hö, men när han får lagom mängd hö för att vara i bra hull (inte för fet alltså) så får han för lite protein. Det kompenserar jag med lusern hackat strå.

Men jag vill ju inte ge halm och ge mer energi och ännu mindre protein. Med årets värde så måste han ändå få drygt 1kg lusern per dag. Ekonomiskt är det tur att mina andra två inte är lika lättfödda och kan äta mkt större mängd hö så proteinbehovet täcks där. :)

Det är klart att man vill ge så mkt grovfoder som möjligt men det blir dyrt att kompensera upp halmen i näringsvärde.

De äter halm så länge gräset växer eftersom vi antar att de får i sig tillräckligt med protein från gräset och halmen innehåller mindre energi (vi ger halm just bara för att de ska ha något att tugga på på natten, de äter 1.5 resp 2 kg just nu).

Men vintertid äter det mycket riktigt hösilage med bra kvot (gärna uppåt 8 för det lilla stoets skull, hon funkar klart bäst på riktigt hög kvot på våren innan gräset kommer) och så låga värden vi hittar. Halm och lusern är som du säger nödlösning med riktigt lättfödda och/eller bara grovfoder med alldeles för hög energi, där hoppas vi aldrig hamna hela vintern :)
 
Hästar som är grovfoder omvandlare, i motsats till idisslare kan de kompensera för för lite näring (oftast protein i första hand om dom äter halm). Dom måste äta massor av halm för att få i sig nog med näring och då blir dom bukiga. Finurligt system i det vilda.

Idisslare kan inte det, de kan inte äta massor av grovfoder för att kompensera att det är lite näring i det. Dom är petiga med vad dom stoppar i sig för att undvika undernäring.
jag förstår inte. tex min ena ponny får 7 kg hösilage och 3-4 kg halm i nät för att ha nåt att göra nattetid. det är ju inte "massor". Blir de bukiga av eh bukfyllan att äta mycket halm eller är det när kvoten blir för låg som de blir bukiga?
 
jag förstår inte. tex min ena ponny får 7 kg hösilage och 3-4 kg halm i nät för att ha nåt att göra nattetid. det är ju inte "massor". Blir de bukiga av eh bukfyllan att äta mycket halm eller är det när kvoten blir för låg som de blir bukiga?

Generellt brukar man väl mena bukig som i proteinbrist i kombo med mycket bukfylla (mycket i halm som inte hästen kan bryta ned - därav lågt energi och proteininnehåll) :)

Åtminstone jag har mycket svårt att tro att hästen blir bukig "automatiskt" av några kg halm om den får tillräckligt med lättnedbrytbara fibrer (allt annat grovfoder typ) och tillräckligt med energi och protein. Det är väl bara i Sverige vi ser halm som enbart strö i princip, eller nödmat? Utomlands är det väl betydligt vanligare att halm är en det av grovfodermängden?
 
Generellt brukar man väl mena bukig som i proteinbrist i kombo med mycket bukfylla (mycket i halm som inte hästen kan bryta ned - därav lågt energi och proteininnehåll) :)

Åtminstone jag har mycket svårt att tro att hästen blir bukig "automatiskt" av några kg halm om den får tillräckligt med lättnedbrytbara fibrer (allt annat grovfoder typ) och tillräckligt med energi och protein. Det är väl bara i Sverige vi ser halm som enbart strö i princip, eller nödmat? Utomlands är det väl betydligt vanligare att halm är en det av grovfodermängden?
jag har också hört att halm i större utsträckning är mat utomlands, och nordsvenskuppfödare häromkring rekommenderade oss att låta hästarna leva på havrehalm, fri tillgång vintertid, för så gjorde han/de själva, och hade fina hästar.

Blir så rådvill, står i stall där det inte finns analyserat hösilage och "går" inte att analysera då balarna är huller om buller från vallarna. så fodrar i blindo och står med en häst i gott hull och en småfet, den småfeta får några kilo halm istället för hösilage.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 842
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 945
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 073
Senast: Fazeem
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 427
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp