Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Microsoft.

Först installerar och startar de Cortana på min dator, helt utan mitt godkännande. Cortana är också ett program/en app som inte går att avinstallera, utan bara sätta i viloläge - så att säga.

Sen kräver de att jag (för min egen säkerhet och smidighets skull) ska ha en pinkod till min dator. Förutom lösenordet. Det är inte valfritt och jag kommer inte in på datorn utan att skapa ett. Så nu ska jag lösenorda mig + pinkod varje gång jag ska in på datorn.

JAG HATAR MICROSOFT OCH HUR OFLEXIBLA DE ÄR
Googlade och hittade detta
Avinstallera Cortana från Windows 10 – så gör du – Haaf
 
Bra ord! Synd att jag inte har tillräckligt med/tillräckligt goda vänner för att få ihop nåt sånt :o

Men, är det ett TAAL-ko eller ett tall-KO?

Man måste inte vara jättemånga (om det inte är ett stort projekt) för att man ska kunna ha talko, jag och två av mina vänner har haft "talko" hos varandra. Det har kunnat vara att man räfsat gräsmatta hos den ena, målat något hos den andra och plockat sten hos den tredje. Ett trevligt sätt att träffas och dricka kaffe, samtidigt som man får något vettigt gjort :)
 
Ok, jag är från Skåne och har aldrig hört det innan. Har det finskt ursprung kanske?

Ja, själva ordet härstammar från finskan (som i sin tur tagit det från ryskan), men själva proceduren kan säkert finnas annanstans också. Väldigt bra begrepp, alla vet liksom vad det innebär. Vanligast är just städtalkon, vårtalkon, målartalkon, renoveringstalkon o.s.v. De vill säga, sådan där de flesta oftast kan bidra med något, stort eller smått. Förut blev hela eller delar av hus t.o.m. byggda på talko (byagårdar o.dyl.) men det är inte lika vanligt idag med sådana stora projekt (utom i vissa religiösa sammanhang), då det oftast är långdraget och viss byråkrati kommer emot.
 
Ja, själva ordet härstammar från finskan (som i sin tur tagit det från ryskan), men själva proceduren kan säkert finnas annanstans också. Väldigt bra begrepp, alla vet liksom vad det innebär. Vanligast är just städtalkon, vårtalkon, målartalkon, renoveringstalkon o.s.v. De vill säga, sådan där de flesta oftast kan bidra med något, stort eller smått. Förut blev hela eller delar av hus t.o.m. byggda på talko (byagårdar o.dyl.) men det är inte lika vanligt idag med sådana stora projekt (utom i vissa religiösa sammanhang), då det oftast är långdraget och viss byråkrati kommer emot.

Det förklarar varför jag aldrig hört det innan. Jag har bott i Skåne hela livet.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Ja, själva ordet härstammar från finskan (som i sin tur tagit det från ryskan), men själva proceduren kan säkert finnas annanstans också. Väldigt bra begrepp, alla vet liksom vad det innebär. Vanligast är just städtalkon, vårtalkon, målartalkon, renoveringstalkon o.s.v. De vill säga, sådan där de flesta oftast kan bidra med något, stort eller smått. Förut blev hela eller delar av hus t.o.m. byggda på talko (byagårdar o.dyl.) men det är inte lika vanligt idag med sådana stora projekt (utom i vissa religiösa sammanhang), då det oftast är långdraget och viss byråkrati kommer emot.

Lokala klubbens ridhus byggdes på liknande sätt, föräldrar som hade maskiner och kunskap att bygga sådant donerade tid och maskiner. Annars hade vi fått vänta betydligt längre på ett ridhus.
 
Min :rage::rage::rage::rage: blomsterpåle som sitter snett hur jag än knackar. Om jag kunde knacka längst upp skulle det bli bra, men där sitter den som berget, plus då att jag inte vill trilla på huvudet ner på marken från stegen.

Funderar på om man kan skrika ner till första bästa person som går förbi och tvinga den arma stackaren att stå och säga, nej lite till höger, lite vänster, lite längst ner. Utan att sagda person tror att man är en gränslös galning? :idea:

Jag är sååå nyfiken på hur den där omskrivna blomsterpålen ser ut egentligen! Kan du inte lägga upp en bild? :D
 
Jag missade sista grundvaccineringen på ponnyn med en dag :arghh:(182 dagen idag när vetten kommer). Omständigheter gjorde att livet kom emellan och jag inte kunde boka första veckan i april som planerat.
Nåja. Ponnyn ska inte tävla och nu vet vi iallafall att hon är skyddad (det saknades vacc för sista året i passet när vi köpte henne).
I vintras missade jag även tiden för grundvacc på botulism så måste göra om den i höst. Är huvudet dumt får plånboken lida :meh:. /Tualma på Avdelningen-för-många-bollar-i-luften-i-kombo-med-dålig-koll-på-planeringen
 
Att det inte går att boka utkörning idag av mitt paket som kom till DHLs terminal i natt. Och jag lämnade legitimation hemma (för att maken skulle kunna ta emot) och tog den lilla bilen till stan, så jag kan inte hämta det heller. Nu måste mina blommor stå där över helgen :cry:
 
Mitt jobb, mitt jobb och mitt jobb.
Från nästa vecka tycker de att vi ska vara tre sekreterare på plats. Inget som tagits upp med oss, och inget som det egentligen finns behov av. De räknar också kallt med att kunna öppna upp kontoret mer till tredje maj, trots att rekommendationen om hemarbete gäller till 31a maj?
Samtidigt ska Region Stockholm ha pressträff idag om den ökade smittspridningen. Blir. Så. Trött.

Undrar verkligen hur deras tankegångar går.
 
Lokala klubbens ridhus byggdes på liknande sätt, föräldrar som hade maskiner och kunskap att bygga sådant donerade tid och maskiner. Annars hade vi fått vänta betydligt längre på ett ridhus.

Jag tror man är vanare på mindre orter med att vill man att något ska ske, så får man göra det själv-tänket :)

Här är det också ganska vanligt att kommunen kan stå för material, så gör föreningar jobbet, t.ex. vid bygget av en skatepark eller liknande.
 
Stör mig på att de bara hade hela rödkålshuvud på affären och inte delade. Hela huvuden får knappt plats i kylen och hinner inte ätas upp innan de blir dåliga.
 
Har börjat lämna alla grupper jag är med i på fb. Anledning har alla aviseringar på av och att jag inte följer grupperna, trots detta spammas mina feed med inlägg från dessa grupper. Vill inte se det i min feed.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 211
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
110 005
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 459
Senast: Mkb
·
Svar
1 697
· Visningar
90 237
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Ljus prick i ögat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp