Störiga saker vi stör oss på, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.
20220221_105648.jpg

No comments needed 😑
 
Jag förstår din kille. Jag klipper bort ALLA lappar i kläder, så nära sömmen det bara går. Lapparna irriterar mig något vansinnigt annars och det har t.o.m. hänt att jag fått ett brännmärke på nedre delen av ryggen en gång, när jag hade glömt att klippa lappen i ett par trosor. Jag tvättar i stort sett allt på 40 grader ändå, så för mig spelar inte tvätträden någon större roll.
Samma här, förutom att jag bara köper kläder som tål att tvättas i 60. Jag är för lat för att hålla reda på tvättemperaturer, och jag kan inte gå omkring med skavsår i nacken och på ryggen.
 
Stör mig på att killen alltid klipper bort tvättråden på sina textilier om det så är kläder, gardiner, täcken. Kommer ihåg att mamma var skogstokig på min lillasyster som gjorde samma (dock bara kläder) då hon inte visste hur de skulle tvättas.
Frågat killen om det och på kläderna är det typ att den lappen irriterar, men borde det inte irritera mer om det är en liten stump kvar, för han får aldrig bort hela. :confused:

Sånt kan störa mig, men försöker att inte störa mig men det går sådär. Har nog ärvt mammas syn på det. 🙈
Jag får skavsår om ja inte klipper bort lappen. Kanten som blir efter klippningen och en tvätt är mycke mjukare.
 
Jag förstår din kille. Jag klipper bort ALLA lappar i kläder, så nära sömmen det bara går. Lapparna irriterar mig något vansinnigt annars och det har t.o.m. hänt att jag fått ett brännmärke på nedre delen av ryggen en gång, när jag hade glömt att klippa lappen i ett par trosor. Jag tvättar i stort sett allt på 40 grader ändå, så för mig spelar inte tvätträden någon större roll.

Jag får skavsår om ja inte klipper bort lappen. Kanten som blir efter klippningen och en tvätt är mycke mjukare.
Kläder absolut, men andra textilier som man inte bär på kroppen, varför klippa bort tvättråden på dom? Där blir det inga skav av gardiner, täcken, handdukar osv.
 
Kläder absolut, men andra textilier som man inte bär på kroppen, varför klippa bort tvättråden på dom? Där blir det inga skav av gardiner, täcken, handdukar osv.
För att man tycker att det är fult, kanske? Vissa lappar, som t.ex. de från IKEA, är ju gigantiska och de är inte alltid så snygga att ha kvar, tänker jag. På ett täcke - om man ändå stoppar det i ett påslakan - spelar det väl ingen större roll. Men det kan ju störa på en gardin, till exempel. Tycker jag i alla fall.

Men tycker du att det finns så många olika sätt att tvätta på att det blir problematiskt då?
 
För att man tycker att det är fult, kanske? Vissa lappar, som t.ex. de från IKEA, är ju gigantiska och de är inte alltid så snygga att ha kvar, tänker jag. På ett täcke - om man ändå stoppar det i ett påslakan - spelar det väl ingen större roll. Men det kan ju störa på en gardin, till exempel. Tycker jag i alla fall.

Men tycker du att det finns så många olika sätt att tvätta på att det blir problematiskt då?
Så bara för det är fult tar man bort tvättråden som talar om hur textilerna ska tvättas? Låter smart, speciellt om man inte bor själv och det är någon annan som ska tvätta. Det finns rätt många olika sätt att tvättas på, vissa plagg ska tvättas lite skonsammare, vissa klarar 60 grader, andra bara 40 grader. Jag tycker det är störigt att klippa bort och det får jag lov att tycka är störigt. :)
 
Jag tycker det är störigt att klippa bort och det får jag lov att tycka är störigt. :)
Jag håller med om att det är störigt och potentiellt problematiskt när tvättflärpar tas bort. :meh:
Men samtidigt, hur störande det är med tvättflärpar som sitter kvar är något som jag inte kan sätta min egen upplevelse som referens för. Jag känner ett par människor med - mer eller mindre uttalade - autistiska drag som upplever tvättflärpar lika outhärdligt störande som jag själv skulle uppleva... tja, en legobit i skon. Och då är det ju inte mycket att snacka om tänker jag. :crazy:
 
Jag håller med om att det är störigt och potentiellt problematiskt när tvättflärpar tas bort. :meh:
Men samtidigt, hur störande det är med tvättflärpar som sitter kvar är något som jag inte kan sätta min egen upplevelse som referens för. Jag känner ett par människor med - mer eller mindre uttalade - autistiska drag som upplever tvättflärpar lika outhärdligt störande som jag själv skulle uppleva... tja, en legobit i skon. Och då är det ju inte mycket att snacka om tänker jag. :crazy:
Det här har jag inte ens tänkt på. Jag har bara skyllt på katten.
 
Min hyresvärd har sneakily lagt till en summa för bostadsuppvärmning på senaste hyresavin. :cautious: :mad: Uppvärmning ingår i hyran, jag kollade i kontraktet igår. :cool:
Hyresgästföreningen hade 2!! timmars telefonkö. :arghh:

Har nyss pratat med Hyresgästföreningen och min hyresvärd ljuger tydligen också! Det sitter lappar i trappuppgången om att ny hyra förhandlats med HGF, men enligt HGF så finns inga avtal med min hyresvärd för min fastighet. :grin:
 
Min hyresvärd har sneakily lagt till en summa för bostadsuppvärmning på senaste hyresavin. :cautious: :mad: Uppvärmning ingår i hyran, jag kollade i kontraktet igår. :cool:
Hyresgästföreningen hade 2!! timmars telefonkö. :arghh:
Det får man göra som hyresvärd om kostnaderna för energi ökas utom förmågan att påverka.
Så det blir nog mycket sådant nu.
Du skall få lagtexten av mig, vänta litet medan jag hämtar den.
 
Min hyresvärd har sneakily lagt till en summa för bostadsuppvärmning på senaste hyresavin. :cautious: :mad: Uppvärmning ingår i hyran, jag kollade i kontraktet igår. :cool:
Hyresgästföreningen hade 2!! timmars telefonkö. :arghh:
Här.
19 § Hyran för bostadslägenheter ska vara till beloppet bestämd i hyresavtalet eller, om avtalet innehåller förhandlingsklausul enligt hyresförhandlingslagen (1978:304), i förhandlingsöverenskommelse. Detta gäller dock inte ersättning för kostnader som hänför sig till lägenhetens uppvärmning, nedkylning, förseende med varmvatten eller elektrisk ström eller avgifter för vatten och avlopp
1. om hyresavtalet innehåller förhandlingsklausul och beräkningsgrunden för ersättningens storlek har fastställts genom en förhandlingsöverenskommelse eller genom ett beslut enligt 22 eller 25 § hyresförhandlingslagen,
2. om lägenheten är belägen i ett en- eller tvåfamiljshus eller inom en ägarlägenhetsfastighet, eller
3. i fråga om avgifter för vatten och avlopp, om avgiften påförs hyresgästen efter individuell mätning.

Jag antar att ni har förhandlingsordning.

Se 12 Kap

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994
 
Har nyss pratat med Hyresgästföreningen och min hyresvärd ljuger tydligen också! Det sitter lappar i trappuppgången om att ny hyra förhandlats med HGF, men enligt HGF så finns inga avtal med min hyresvärd för min fastighet. :grin:
Då så kan hyresvärden bli tvungen att dra det genom Hyresnämnden.
Men ökade kostnader för energi får läggas på.
Så det går nog igenom.
 
De flesta grupper jag är med i på facebook så avföljer jag, då jag inte vill att inlägg från dessa ska svämma över mitt flöde. Trots detts så "läcker" inlägg ibland ut i mitt flöde. Specielle från köp- och säljgrupper, och speciellt den senaste tiden :arghh::rage:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 605
Senast: Lilla
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 064
Senast: Lisen82
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp