Bukefalos 28 år!

Störiga saker vi stör oss på - del 9

Stör mig på min jäkla bråkmage som jag antagligen borde söka vård för. Kan äta inget, kan äta allt. Får SKITONT så det känns som att jag ska gå av på mitten, mår plötsligt bra.

Min kusin verkar ha något liknande och har börjat utredning för det, jag hoppas de hittar vad hen har så kanske jag vet var jag ska börja leta sedan. Har sökt vård i SÅ många omgångar utan resultat. ☹️
 
Att grannkärringen fortfarande tvättar varenda dag :eek:. 2 vuxna äldre personer, hur mycket tvätt kan man göra av med :mad:.
Nu har dom tydligen sålt o ska flytta, skönt då slipper jag se torkvindan varenda dag från frukostbordet :up:
 

det är inte nyttigt! :cautious:

200g smör (smält)
3dl socker
1,5 matsked kardemumma
4 ägg
3 dl vetemjöl

"Fyllning"
25-50g smör (smält)
2 matskedar socker
2 matskedar kanel

Strö pärlsocker över hela kakan sen!

sätt ugnen på 180-200grader
smält smöret och låt det svalna något, så inte äggen koagulerar.

Tillsätt resten och rör om till en smet. Häl smeten i formen.

Jag använde 28 cm form, klädd med bakplåtspapper, om formen är mindre än så kan det behövas lite längre tid i ugnen.

Smält smöret till fyllningen, blanda fyllningen, häll fyllningen i en "tornadoform" över smeten, så det liknar en jättekanelbulle. Strö över pärlsocker och in i ugnen. Grädda mitt i ugnen på 15-20 min ca (beror på hur kladdig man vill ha den).

:d:d:d
 
det är inte nyttigt! :cautious:

200g smör (smält)
3dl socker
1,5 matsked kardemumma
4 ägg
3 dl vetemjöl

"Fyllning"
25-50g smör (smält)
2 matskedar socker
2 matskedar kanel

Strö pärlsocker över hela kakan sen!

sätt ugnen på 180-200grader
smält smöret och låt det svalna något, så inte äggen koagulerar.

Tillsätt resten och rör om till en smet. Häl smeten i formen.

Jag använde 28 cm form, klädd med bakplåtspapper, om formen är mindre än så kan det behövas lite längre tid i ugnen.

Smält smöret till fyllningen, blanda fyllningen, häll fyllningen i en "tornadoform" över smeten, så det liknar en jättekanelbulle. Strö över pärlsocker och in i ugnen. Grädda mitt i ugnen på 15-20 min ca (beror på hur kladdig man vill ha den).

:d:d:d
Nu stör jag mig på att du delade det här receptet precis när jag bestämt mig för att försöka skära ner lite på onyttigheter ett tag framöver :cautious:
 
Har fått lösa det på detta sätt, ja. Men stör mig på att någon medvetet har designat den på detta sätt.

Samma med ICAs stora, återanvändningsbara kassar... De har handtag (inte över-axeln-band) men handtagen är ca 3cm för långa så de måste lyftas lite hela tiden för att inte hasa i marken eller slå i trappstegen när man bär sin mat 3 vån....
 
Uppenbarligen tjurig idag, blev sur för att en kollega inte hade tid med en grej precis exakt just nu = helt orimligt att bli sur över O_o

Jag blir så trött på mig själv ibland... :meh:
Sånt kan jag också bli orimligt sur över :o

Stör mig lite på en person som klagade över att maten blivit dyrare. Ja men vad trodde du skulle ske efter denna extremtorra sommaren då :meh: att priserna skulle gå ner eller :banghead:
 
I fredags kl. 18.00 så började en granne att borra i sin lägenhet. Hen höll på ett bra tag för att sedan fortsätta i flera timmar i lördags förmiddag. Igår var det tyst, men idag på förmiddagen började det borrande jävla ljudet igen. De håller fortfarande på. Vad tusan håller de på med? En vägg full med hål? :arghh:
 
I fredags kl. 18.00 så började en granne att borra i sin lägenhet. Hen höll på ett bra tag för att sedan fortsätta i flera timmar i lördags förmiddag. Igår var det tyst, men idag på förmiddagen började det borrande jävla ljudet igen. De håller fortfarande på. Vad tusan håller de på med? En vägg full med hål? :arghh:
De kanske bilar
 
I fredags kl. 18.00 så började en granne att borra i sin lägenhet. Hen höll på ett bra tag för att sedan fortsätta i flera timmar i lördags förmiddag. Igår var det tyst, men idag på förmiddagen började det borrande jävla ljudet igen. De håller fortfarande på. Vad tusan håller de på med? En vägg full med hål? :arghh:
Åh, jag känner med dig! De renoverar överallt på mitt jobb (sjukhus) och borrar så mycket att jag är rädd att bygget ska rasa snart, hela huset måste se ut som en schweizerost :nailbiting:

Alltså - på riktigt - hur mycket KAN man borra O_o
 
Jag stör mig på folk (läs: mammor, det är fan bara mammor) som talar om sitt barn som "vi".

"Idag har vi lite ont i magen."
"Idag har vi ätit gröt för första gången."

Jag vill bara ta tag i såna människor och skrika "NI ÄR TVÅ ENSKILDA INDIVIDER FÖR I HELVETE! DU HAR VÄL INTE ONT I MAGEN OCH DU HAR VÄL FÖR FAN ÄTIT GRÖT FÖRUT!?".

(Jag stör mig också på min orimliga reaktion och på mitt överdrivna användande av svordomar...)
Åh gud ja! Jag blir orimligt provocerad på just detta!
 
Jag stör mig på folk (läs: mammor, det är fan bara mammor) som talar om sitt barn som "vi".

"Idag har vi lite ont i magen."
"Idag har vi ätit gröt för första gången."

Jag vill bara ta tag i såna människor och skrika "NI ÄR TVÅ ENSKILDA INDIVIDER FÖR I HELVETE! DU HAR VÄL INTE ONT I MAGEN OCH DU HAR VÄL FÖR FAN ÄTIT GRÖT FÖRUT!?".

(Jag stör mig också på min orimliga reaktion och på mitt överdrivna användande av svordomar...)
Det är väl klart att det bara är mammor, har du någonsin sett en pappa delge omvärlden att barnet har ont i magen eller har ätit gröt? Det där lilla livet som alltid varit och är kvinnors angelägenhet ;)
 
Kommer snart vara klar för Biggest Loser som jag håller på :banghead: VART är självdisciplinen?
 

Liknande trådar

Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
21 323
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
122 155
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Som en del i en resa jag gör har jag börjat med något jag kallar "en om dagen". Jag tänker att jag varje dag ska göra något som får mig...
2
Svar
20
· Visningar
1 469
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp