Stora jobbsökartråden

Bukefalos 30 år!

Jag älskar att gå på jobbintervjuer! 🤩 Det är verkligen hur roligt som helst! Hade det inte varit för att man ska vara seriöst intresserad så hade jag mer än gärna gått på anställningsintervjuer regelbundet som rent nöje... :D:D
Finns det ingen utbildning som behöver försökspersons-intervjuoffer att öva på?... :angel: Jag kan ställa upp som frivillig! :p

Det här med referenser är svårt tycker jag... Jag har hört att referenser helst inte ska vara mer än 5 år gamla och att det helst bör vara någon chef, och nu har jag jobbat ett tag på nuvarande jobb, så i så fall MÅSTE jag ju berätta för min nuvarande chef att jag söker annat jobb?!... :( Och det ville jag helst inte. Jag frågade rekryterande part vilka referenser de helst ville ha i det här fallet, och de sa två chefer, men att även tidigare chef var ok, dvs närmare 10 år sen! Vad kommer den chefen ihåg av mig efter så lång tid egentligen?...

Tyckte att det var lite jobbigt att kontakta tidigare chef från längesen och fråga om den kunde ställa upp som referens, men som tur var så fick jag ett ja! "Fuskade" även lite med nuvarande jobb och frågade chefen jag jobbar med, vilket inte är samma chef som jag tillhör rent organisatoriskt.

Men svårt ändå tycker jag, för det är ju inte alltid det är en bra idé att tala om på nuvarande arbetsplats att man söker nytt. Det är ju inte säkert att jag får jobbet jag sökt, och då kan det bli lite konstig stämning att jobba kvar.... :(

Det här med referenser är svårt tycker jag... Jag har hört att referenser helst inte ska vara mer än 5 år gamla och att det helst bör vara någon chef, och nu har jag jobbat ett tag på nuvarande jobb, så i så fall MÅSTE jag ju berätta för min nuvarande chef att jag söker annat jobb?!... :( Och det ville jag helst inte. Jag frågade rekryterande part vilka referenser de helst ville ha i det här fallet, och de sa två chefer, men att även tidigare chef var ok, dvs närmare 10 år sen! Vad kommer den chefen ihåg av mig efter så lång tid egentligen?...

Tyckte att det var lite jobbigt att kontakta tidigare chef från längesen och fråga om den kunde ställa upp som referens, men som tur var så fick jag ett ja! "Fuskade" även lite med nuvarande jobb och frågade chefen jag jobbar med, vilket inte är samma chef som jag tillhör rent organisatoriskt.

Men svårt ändå tycker jag, för det är ju inte alltid det är en bra idé att tala om på nuvarande arbetsplats att man söker nytt. Det är ju inte säkert att jag får jobbet jag sökt, och då kan det bli lite konstig stämning att jobba kvar.... :(
Förstår verkligen att man inte vill ge nuvarande chef. I det fallet hade jag satsat på två kollegor eller något liknande.

Jag fick inte jobbet.
Fick tips om att jobba på intervjuer. TACK. Jag har varit på över 30 intervjuer senaste 1,5 året. Det blir inte bättre. Jag vet att jag är sämst på intervjuer och det är liksom ingen idé alls. "Tänk på att ta det lugnt och bara svara sakligt".

JA MEN ELLERHUR?! HUR I HELA HELVETE SKA DET GÅ TILL NÄR JAG ÄR SÅ NERVÖS ATT JAG KNAPPT VET VAD JAG HETER?!?!?!!?

Gud jag är förbannad nu faktiskt.

Jag fick inte jobbet.
Fick tips om att jobba på intervjuer. TACK. Jag har varit på över 30 intervjuer senaste 1,5 året. Det blir inte bättre. Jag vet att jag är sämst på intervjuer och det är liksom ingen idé alls. "Tänk på att ta det lugnt och bara svara sakligt".

JA MEN ELLERHUR?! HUR I HELA HELVETE SKA DET GÅ TILL NÄR JAG ÄR SÅ NERVÖS ATT JAG KNAPPT VET VAD JAG HETER?!?!?!!?

Fasiken vad jag känner med dig. Intervjuer är ju skitjobbiga :(

Min intervju gick inte alls bra 😭 Jag låste mig totalt på kompetensbaserade frågor och fick inte fram ett svar flera gånger. Kunde inte ens svara på hur jag bemöter människor 🫠

Jag har övat på exakt de frågor som ställdes i nästan en vecka men det går bara inte

Min intervju gick inte alls bra 😭 Jag låste mig totalt på kompetensbaserade frågor och fick inte fram ett svar flera gånger. Kunde inte ens svara på hur jag bemöter människor 🫠

Jag har övat på exakt de frågor som ställdes i nästan en vecka men det går bara inte
Det är banne mig inte lätt.

Intervjusituationen är så himla märklig, och så mycket hänger på den. Det är lite som när man körde upp för körkort, med skillnaden att man liksom inte kan svara på frågor på rutin på samma sätt riktigt.

Jag hade en liten intervju med rekryterare inflr en tjönst som de sökt brett till. Jag har ett jobb jag trivs bra med, men det här skulle ha kortare pendlingstid så tänkte att jag hör väl vad de har att säga. Det var så mycket enklare med en intervju när inget stod på spel! Nu var jag inte riktigt rätt för rollen så gick inte vidare med dem, men ändå. Jag är inte heller bra i intervjusituationer, men har konstaterat att jag svarar rakt och det förata som kommer upp i mitt huvud, för det är ju så jag känner och tänker. Jag vet vad mina svagheter är, och det säger jag, men jag säger också hur jag jobbar med mina svagheter.

Jag hade en liten intervju med rekryterare inflr en tjönst som de sökt brett till. Jag har ett jobb jag trivs bra med, men det här skulle ha kortare pendlingstid så tänkte att jag hör väl vad de har att säga. Det var så mycket enklare med en intervju när inget stod på spel! Nu var jag inte riktigt rätt för rollen så gick inte vidare med dem, men ändå. Jag är inte heller bra i intervjusituationer, men har konstaterat att jag svarar rakt och det förata som kommer upp i mitt huvud, för det är ju så jag känner och tänker. Jag vet vad mina svagheter är, och det säger jag, men jag säger också hur jag jobbar med mina svagheter.
Ja det här är anledningen till att jag funderar på att söka personlig assistent igen. Om jag råkar hitta rätt brukare så kommer jag söka. För sist tog det bara 3 månader så lyckades jag hålla mig samlad på en intervju och fick därmed jobbet.

Jag fick inte jobbet.

Gav det någon tydligare feedback på detta? Inte att redovisa här alltså, utan bara om det gavs, då jag är nyfiken på hur DOM hanterade det. Jag menar, ”Ta det lugnt och svara sakligt” är ju ganska diffust egentligen.

Och de kanske själva behöver jobba på intervjuer? Borde ligga i AG’s intresse att på riktigt veta om kandidaten är bra eller inte, bakom nervositeten.

Ren reflektion i att det ofta ställs stora krav på sökandens förmågor men inte på arbetsgivaren.

Gav det någon tydligare feedback på detta? Inte att redovisa här alltså, utan bara om det gavs, då jag är nyfiken på hur DOM hanterade det. Jag menar, ”Ta det lugnt och svara sakligt” är ju ganska diffust egentligen.

Och de kanske själva behöver jobba på intervjuer? Borde ligga i AG’s intresse att på riktigt veta om kandidaten är bra eller inte, bakom nervositeten.

Ren reflektion i att det ofta ställs stora krav på sökandens förmågor men inte på arbetsgivaren.
Nope det gavs ingen annan feedback. De ringde upp 8:20 på morgonen också så redan där känns det som att de skulle reflekterat lite själva kanske. Jag ringer ingen innan 09 om jag inte känner personen och vet att den är uppe.

Jag tycker själv att frågorna var konstigt ställda, det var liksom svårt att förstå vad de ville ha fram. Men så kan det vara. Jag är nog lite känslig för hur frågorna ställs tror jag.

Får kanske ge mig in i den här tråden. Behöver nog få all pepp jag kan få, är varslad från jobbet som jag trivts så bra med och verkligen såg mig själv kunna jobba på i många år framöver. Från den "hoppjerka" jag har ansetts vara till att hitta hem.. och så kommer jag nu inte få vara kvar. Och känns helt hopplöst att söka jobb för alla vill ha så seniora medarbetare.

Senast ändrad:

Min senaste intervju var också totalt kaos… Sa att jag var dötrött som min största svaghet, börjare svamla om reality-TV (?!?) :eek: men jag fick jobbet ändå, så man vet aldrig 😅

Jag önskar att jag kunde dela med mig av känslan att det är himla roligt med anställningsintervjuer till fler... :heart

Men alltså:
- Möta nya människor som bara är intresserade av MIG och vill ägna en timme eller så åt att prata om MIG, det är ju väldigt smickrande!... ;)
- De ställer (förhoppningsvis) spännande frågor som gör att jag får fundera lite och lära känna mig själv bättre, lite som att fylla i svaren på frågorna i en "Mina vänner"-bok när jag var liten. 😊
- Jag får vara nyfiken och ställa frågor och få inblick i en verksamhet/arbetsplats. 🙂
- Jag får mingla lite med nya människor.
- Eftersom jag inte vet vilka frågor som kommer att ställas blir det som ett tillfälle att få öva live på improvisationsteater. :D
- Det är lite pirrigt och spännande.
- Lite strategispel över det hela också. 😊
Jag går helt enkelt till en intervju för att underhållas, ha en rolig stund och försöka presentera mina skills på ett bra sätt och vara mig själv så mycket jag bara kan. För om de inte vill ha mig för att jag är som jag är, så var det ändå inget jobb jag ville ha.

Men jag håller med om att det är en märklig situation. Och att man blir bedömd på sin förmåga att bli intervjuad, och inte på sin förmåga att klara arbetsuppgifterna.

Andra intervjuomgången avklarad för min del, och nu är det bara att väääääääääntaaaaaaaa...... 🙄

Jag vågar knappt skriva det. Men det är intervju imorgon igen. Kortare tågresa denna gång så jag kommer hem samma dag. Men mitt tåg går 06:05 så atte... Det blir ju kul. Men, frukost ingick på morgontåget så den biten kändes skön iaf. Jag behöver inte bekymra mig om mat på ditvägen.

Jag är inte lika nervös denna gång, inte än iaf. Jag ska försöka ta det som det kommer. På den här arbetsplatsen har jag en gammal klasskamrat också, så det vore trevligt att hamna där. För hen är himla trevlig.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Hönstråden del III
  • Lämplig kattras?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka