Det här med referenser är svårt tycker jag... Jag har hört att referenser helst inte ska vara mer än 5 år gamla och att det helst bör vara någon chef, och nu har jag jobbat ett tag på nuvarande jobb, så i så fall MÅSTE jag ju berätta för min nuvarande chef att jag söker annat jobb?!...

Och det ville jag helst inte. Jag frågade rekryterande part vilka referenser de helst ville ha i det här fallet, och de sa två chefer, men att även tidigare chef var ok, dvs närmare 10 år sen! Vad kommer den chefen ihåg av mig efter så lång tid egentligen?...
Tyckte att det var lite jobbigt att kontakta tidigare chef från längesen och fråga om den kunde ställa upp som referens, men som tur var så fick jag ett ja! "Fuskade" även lite med nuvarande jobb och frågade chefen jag jobbar med, vilket inte är samma chef som jag tillhör rent organisatoriskt.
Men svårt ändå tycker jag, för det är ju inte alltid det är en bra idé att tala om på nuvarande arbetsplats att man söker nytt. Det är ju inte säkert att jag får jobbet jag sökt, och då kan det bli lite konstig stämning att jobba kvar....