Bukefalos 28 år!

Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Båda helsyskonen e Poetic Justice u. Myrens Anitra (140 cm) är ju C-ponnyer. I och för sig tror jag att C-ponny är ett tänjbart begrepp :smirk: . Miclas Activ var t ex 143 vid hingstpremieringen som 3-åring!

Ja, men då är stoet också bara 140 cm. Mitt sto är D, och inte liten D heller.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Uppfödare har svårt att acceptera att ALLA ston inte lämpar sig för ridponnyavel och att alla ston inte är lämpliga hingstmödrar.

Mkt sanna ord:bow:


Det är uppenbara svårigheter att skilja mellan korsningar som då är en helt ANNAN typ av avel där man utnyttjar OLIKHETEN på föräldradjuren, med ridponnyavel som är egentligen motsatsen där två LIKVÄRDIGA föräldradjur med konsoliderade ridponnyegenskaper får avkommor.

Ridponnyavel är en långsiktig avel med metodisk uppbyggnad av stolinjer, snabba generationsväxlingar för varje generation närma sig avelsmålet.
Korsningsavel är en SNABB avel som ofta är en slutprodukt.

Jag håller med dig fullständigt. Och sv Ridponny är ju fortfarnde i sin uppbyggnadsfas.

Men det förklarar ju inte de andra rasernas problem. De har ju generationers kunnigt avlesarbete bakåt...

I nya Ridsport fanns en intressant artikel med lite forskning från Holland ang skillnaden i hopp och gångartsindividernas extriör...visserligen gällde det halvblod men ändå... läs den.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Min fråga blir; finns det köpare för svenskavlde hoppponnyer ?

Det finns alltid köpare till bra tävlingsponnyer. Oavsett var de är födda. Det är sällan man pratar stam när man pratar om bra ponnyer med andra ponnyföräldrar. Vi diskuterar temprament, ridbarhet, hanterbarhet, prestation, hoppteknik, placeringar.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

*KL*

Jag har suttit lite och kikat lite på hästförteckningen inför årets inomhus-SM ponny(hopp).
Om jag då helt bortser från alla ponnyer med okänd härstamning, så blir det inte så många kvar.:o

Av dessa är endast tre hingstar, varav endast en är godkänd...
Borde vara många fler som vill visa stoägarna vad deras avleshingstar kan(?) prestera.
Vad beror detta på?

ÄR inte våra hingstar bra nog?:eek:
Blir ägarna "bekväma" när hingsten väl är godkänd, och man "inte behöver" meritera den?:eek:
Eller en ren tillfällighet bara...

Som ägare till en godkänd, tävlande, welshhingst vet jag att det inte är lätt att hitta ryttare till hingstar. Så jag tror inte att det beror på bekvämlighet.

Vi har valt att låta vår hingst tävla och inte betäcka de senaste (och kommande?) åren. Vi har hittat en bra ryttare, men familjen är inte "betäckningsvana" varför avelsbiten får ligga på is.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Vi har valt att låta vår hingst tävla och inte betäcka de senaste (och kommande?) åren. Vi har hittat en bra ryttare, men familjen är inte "betäckningsvana" varför avelsbiten får ligga på is.

Jag förstår er att ni gjort det val ni gjort, MEN där har vi säkert en anledning varför vi har problem med generationsväxlingar ibland ponnyhingstarna.Bra hingstar, hålls antingen från aveln, eller från tävlingsbanorna.Inte alla, men en del.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

En hopphingst som nästan aldrig blir omnämnd och används mycket sparsamt är den 146 cm höge arabhingsten Aydin som även är godkänd för RP avel. Han borde ju vara helt perfekt att använda som förädlare i förstakorsningar som sedan kan användas i RP hoppaveln. Själv har jag i år betäckt ett NF-sto med Aydin och hoppas på ett stoföl 2007.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Mkt sanna ord:bow:


Men det förklarar ju inte de andra rasernas problem. De har ju generationers kunnigt avlesarbete bakåt...

QUOTE]

Svenska stamböcker för renrasiga ponnyer har INTE ett entydigt avelsmål att bli en sportponny. Rasrena ponnyer har som ras i och för sig att de skall brukas som ridponnyer men även att vara just sin ras.

Svensk ridponny däremot har ett entydigt mål att vara en ponny för sporten.

Den här skillnaden märks tydligast när det gäller urval av hingstar.

Renrasiga ponner väljs egentligen enbart för hur rastypiska och rastypiskt rörelsemönster de har, brukstest med bruksprov behöver bara genomföras på anständig nivå.

Det här för ju med sig att urvalet av hingstar sker på helt andra grunder än sportmeriter och det är bara en slump om några av de utvalda hingstarna visar väldigt god bruksförmåga.
Nu är det ju så i praktiken att många av de renrasiga premierade hingstarna är mycket goda sportponnyer och de torde väl asnvändas av de uppfödare som har ett EGET avelsmål att inom sin ras avla entydigt för sporten.
ELLER är det inte så ???
De stora frågorna inom renrasig ponnyavel är väl hela tiden, går rastyp och prestation att förena ?????

Ridponnyer skall vara exteriört korrekta men måste OCKSÅ göra bruksprov som skall vara i en nivå att de klart visar att de har bruksegenskaper i DRESSYR ELLER HOPPNING klart översigande medelbegåvningen.

Jag tror personligen att det skulle gå mycket snabbt att AVLA om tex Connemara/NF raserna till en ren RIDPONNY, skulle man ändra på hingsturvalet och konsekvent frångå rastypen och istället välja de individer med bäst sporttyp och spiortegenskaper skulle man nå målet en int. sportponny mycket fortare än vad ridponny kommer att kunna göra.
(Ridponny är ju hela tiden belastat av att det är en salig blandning av avelsmateriel och långtifrån det bästa. Ridponnyhingstarna försöker man hålla kvalite på, men stona är ju allt mellan himmel och jord.)

peråke
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag tror personligen att det skulle gå mycket snabbt att AVLA om tex Connemara/NF raserna till en ren RIDPONNY, skulle man ändra på hingsturvalet och konsekvent frångå rastypen och istället välja de individer med bäst sporttyp och spiortegenskaper skulle man nå målet en int. sportponny mycket fortare än vad ridponny kommer att kunna göra.

Är det inte det man har gjort i de länder där det faktiskt finns en framgångsrik renrasig "sportponny-avel" inom connemara/nf? Irland, Holland, Frankrike...

Det borde inte finnas något hinder för att de uppfödare som vill värna om rastypen gör det, medan andra avlar för prestation.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det är väl möjligt att avla för prestation inom renrasig avel redan nu? Det är fullt möjligt att få new f och connemarahingstar godkända även om dom inte har chans att vinna exteriört på Riks, om dom förväntas lämna bra prestationsegenskaper, och det är väl ett antal hingstar av båda raserna som kommit in i aveln på det sättet.
Problemet ligger inte hos avelsföreningarna tycker jag, utan det är upp till stoägarna att använda dessa hingstar, som systemet faktiskt har ställt till deras förfogande. Det är stoägarna som styr aveln med sina hingstval. Om dom sen inte är tävlingsintresserade är ju inte föreningarnas eller domarnas fel.
Det gäller bara att uppfödarna också inser att avelsmålet kan vara att vinna både hopp-SM och Riks, men att det är ganska svårt. Och att ,man får nöja sej med det ena och inte bli sur för att hoppponnyn får brons på Riks.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

*KL*
I helgen var jag på regionala hopptävlingar o kollade, det var mkt längesen sist o jag måste säga att med tanke på debatten blev jag bestört:crazy: Av 98 startade var 58 okända importer o av de ritter jag såg var det ingen som var särkillt trevlig.. o de flesta ponnyerna var absolut inte snygga.En j***a fart som bara resulterade i vägran o rivningar o avramlingar o varningar från domaren. O det värsta i det hela var att jag vet att många av dessa ponnyer är mkt dyra..

Resten då, största ras efter det var Welsh o welskorsningar.De skötte sig utmärkt o snyggaste ponnyn i modern sportponnymodell o finaste ritten var det som i mina ögon är det bästa tävlingsponnyerna; Welsh/halvblod (fullblod).

Det var en arabhingst som var jättefin oxå, men som araber är, går det väl lite för fort ibland o kräver mkt duktiga ryttare, men den vann en klass o var jätteläcker.

Resten då? det var connemara,newforest-de var sådär, alldeles för grov o orkade inte med (undantag fanns) MEN det jag reagerade på var att det fanns INTE en som var efter en RP hingst? Hm vad beror det på?

Men som sagt min lilla sammanfattning var då att bästa ponnyn för dagen var efter en av våra bästa welshingstar och det finns hur många till som henne.Då kommer vi till det viktiga, nämligen aveln.

Denna ponny måste du då betäcka med en RP hingst med mkt högt fullblodsinslag, för att avkomman i sin tur inte ska bli korsningsponny och avkomman ska kunna bli hingstämne eller framtida hingstmor o då blir den trolvis för stor, o det är där vi har kärnan i problemet i svensk ponnyavel anser jag, som uppfödare måste man tänka längre än en generation.

Det finns säkert många som bara föder upp för att sälja som tävlingsponny men som sagt många vill att avkomman ska föra generna vidare o det tillåter inte regelverket idag o även om det egentligen inte spelar nån roll så klingar ordet korsningsponny illa;)
det var prillans dagsfärska funderingar;)
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det vi se när vi tittar på ponnytävlingar och vilka raskoder som deltagarna har, är ju direkt beroende av hur många som finns registrerade.
Skall försöka lägga in en bild hur registreringarna sett ut i ASRP under den tidsperiod där ponnyerna kan vara aktuella för regionala tävlingar.

Att tänka på när man läser är att under denna tidsperiod registrerade ASRP som 43:or avkommor efter många halvblodshingstar+ efter ca 30 renrasiga ponnyhingstar.

Siffrorna för 43 Or är av den anledningen en blandning av avkommor efter RP hingstar och andra hingstar godkända för RP avel.

Betäckningssiffrorna för RP hingstatna under nittiotalet var ca 60/70 stycken och födelsetalen betydligt lägre än betäcknings siffrorna.
Det var först från ca år 2000 som betäckningarna ökade upp emot dagens siffror.

reg.jpg
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det här är hela årgång 1988 efter RP hingstar.
Årgång 1988 är i dag 8 år gamla och är väl en ålder när de borde börja synas.
Därtill får man räkna med att alla födda föl inte blir vuxna, och långtifrån alla födda föl får en utbildning som gör det möjligt att bli sportponny.
peråke

1998.jpg
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Flyttar vi oss några år framåt till betäckningar år 2000.

Här är ett diagram som visar dels de renrasiga ponnyhingstarnas betäckningar och då delat i de som har renrasiga fäder "öronmärkta" för ridponnyavel och som när de föddes registrerade som 43 or, och antalet betäckningar av övriga renrasiga renrasiga ponnyhingstar.

År 2000 hade flera nya RP hingstar kommit i avel och betäckningssiffrorna från slutet av nittiotalet hade nästan tredubblats.

Men fortfarande är avkommorna efter RP hingstarna färre än renrasponnyhingstarnas avkommor i korsningsavel.

Under 2000 talet har "maktbalansen" varit oförändrad--renrashingstarnas bidrag i korsningsavel är fortfarande större än RP hingstarna.
NF/Connemare ligger på konstant nivå, men welshhingstarna har ÖKAT antalet betäckningar i korsningsavel

2000.jpg
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

mkt intressant läsning, du är en pärla:)
konstaterar då att inte bara jag insett hur bra welshinslaget är då antalet för welshingstarna ökat i korsningsaveln;)
prillan
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Svensk ponnyavel finns den och kommer den att finnas i FRAMTIDEN ????

Jag skall lägga in en bild till som visar betäckningssiffror från 2002, dels totalt för varje ras enskilt och dels hur många av hingstarnas betäckningar som resulteras i en avkomma som kan stambokföras.

Ridponnyhingstarnas avkommor är ju undan alla möjliga ston och antalet avkommor som kan hamna i en riksstambok blir därför förhållandevis litet.

Men det gäller de renrasiga ponnyhingstarna också, anledningen är att en stor andel av deras betäckningar går i korsningsavel och avkommorna kan då inte föra rasen vidare.

Det här är betäckningssiffror och antalet som resulterar i vuxna friska avkommor kan vara så låg som hälften.

Se och begrunda vår framtida avelsbas...
Ta också en funderare på totala antalet ponnyer, födda 2003 som kommer att ha möjlighet att vara med på regionala/Nationella tävlingar i slutet av 2000 talet, antal 500Svenskproducerade ????
Antalet ponnyryttare ökar hela tiden och det vi INTE producerar producerar ANDRA "IMPORTER".

Betäckningar år 2002
Ras = antalet avkommor som kan införas i riksstambok
Total = totalt antal betäckningar

alla_ponnyraser.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Tråkigt är att de säljs utan stam från Irland bara
Tråkigt att svenskarna går med på att få hästar utan stam. Irland är full av ponnier med full härstamning, så jag fattar inte varför svenskar inte ställer mer krav!!!
Dessutom så blir det inte lättare av att en av de populära exportörerna av hopp-ponnier från Irland kastar bort alla papper på ponnierna, reggar dem i hans egna namn och sedan säljer dem till Sverige som hans egna uppfödningar. Allting för att han ska få sälja fler, då kunderna kommer tillbaka till honom, eftersom de tycker att det är svårt att få andra kontakter.

Irland har ett stort antal ponnier som har känd stam, men där ägarna är för snåla eller för lata för att få fram de papprena. Men det är ju så det är när kunderna köper i alla fall. Dessutom kommer mycket att ändras nu när pass-tvånget har kommit i laga. Nu kommer även de ponnierna som aldrig tävlat med pass, vilket innebär att ägarna förhoppningsvis tycker att det är en bra ide att DNA-typa och skicka in papprena till IHR.

Men jag ska inte snacka jag heller. Jag har en d-ponny efter en mycket fin anglo-arab hingst som är godkänd i England, men aldrig gjort ett bruksprov på Irland. Jag hade kunnat få ett engelskt pass på avkomman, men istället för att betala 3000:- och få stammen med i passet, betalade jag 400:- och fick okänd härstamning.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det skulle vara intressant att veta hur mycket connemara det finns i irlands-importerna! Många kan mycket väl vara renrasiga, eller? Stämmer det att connemaraaveln i Irland delvis är uppdelad i exteriör och prestation?
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Problemet ligger ju i att så många registreras med okänd härst, trots att de har det ! Vilket i sin tur försvårar/ omöjlig gör all evt. avelsvärdering, och för oss som avlar för hoppning att veta vad vi ska gå efter( för hingstar/linjer mm. )

Alla ponnyer som föds har ju en härstamning, varesig de är födda i Sverige el. i Europa.
Inget föl skulle idag få reg. som okänd !

Som Ramonarunds skrev, det blev billigare att reg. som okändhärst. än med känd !
Helt logist borde det vara tvärtom.
Tycker man kunde chockhöja reg.avg. för föl födda som ´okända´, som ett led i att komma ifrån detta. Svårt att påverka i övriga Europa kanske, men man måste ju börja med att se över sitt eget hus & sen får vi väl försöka att påverka övriga.
För hur ska man överhuvudtaget kunna föda upp & ta fram hopp-ponnyer när man inte har ´receptet´ !

// connemarasenior
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Ska bli intressant att se, om det nya förslaget ang. mätning av ponny på varje tävlingsplats går igenom, hur placeringarna på ffa. hopptävlingarna kommer att se ut i framtiden !?

Många av de bästa ´ponnyerna´ just nu i internationell hoppning, ligger ju över ponnymått & kommer då troligtvis inte att få delta framöver ! ?

Vad säger/tycker ni om detta ?

// Connemarasenior
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Helt ärligt så tycker jag att det är på tiden med riktiga mätregler. Jag tror att det kommer att påverka aveln mycket.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 913
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 302
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 055
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 295
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp