Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men man är inte storlekt-blind som man kan vara i Sverige. Alla hästar får en chans att visa vad den kan trots storleken.
Men jag har min egna teori om att irländarna inte är så mycket bättre på att avla, men dj-vligt mycket bättre på att lära ungarna att rida och utbilda sina ponnier.
Jag håller med dig på båda dina punkter, vi är väldigt storleksfixerade i Sverige där hästar eg bara kan vara maxade inom sina kategorier. Små C, små D och hästar under 165 cm är inte värda alls lika mycket trots att de kanske är minst lika bra. Finns få undantag. Jag tror att vi missar mycket här och det krävs en attitydförändring. I Latinamerika tex deltar ponnyer och stora hästar i samma tävlingar (ridsporten är inte så utvecklad) och det är ryttarens ålder och skicklighet som avgör höjden på hindren. För en ponny med kapacitet spelar det ju inte så stor roll om dom de tävlar mot är några cm större eller mindre. Kanske blir det bättre för de små C och D när det blir nya mätbestämmelser, vad gäller hästar över ponnymåttet kanske det blir värre, eller så får vi fler och då blir de mer accepterade.

Och visst har du, som San Q säger, rätt angående att vi satsar mindre på att utbilda våra ponnyer och ryttare i Sverige. I England var det gymkhana-tävlingar varje helg och jag bedömde det som att ponnyryttare var mer grundutbildade i förhållande till tävlingsklass än i Sverige.

Det leder mig till min slutsats om varför svenska hopponnyavel har svårt att lyckas
Upplever som uppfödare att det är fler dressyrmäniskor som kan tänka sig köpa yngre ponny för att gjöra en del av jobbet själva. Hoppryttarna söker 8-9-åring. Som uppfödare kan jag inte ha kvar mina ponnyer hur många år som helst - varje år kostar både tid och pengar.
Precis så! Våra ponnyryttare som egentligen inte är så rutinerade och så bra grundutbildade vill ha färdiga ponnyer, de vill inte slösa bort sina dyrbara ponnyår på en unghäst och när de hunnit få rutin och skulle kunna utbilda en, har de fyllt 16 år och går över till stor häst.

Så vad vi behöver är, som nämnts tidigare, beridare som utbildar de unga ponnyerna inom hoppning och sedan duktiga ponnyryttare som kan tävla hästen (helst mot ersättning i form av pengar, gratis uppstallning för sin andra rutinerade ponny eller dyligt) tills den får rutinen att säljas som tävlingsponny. Och tyvärr kostar detta pengar, vilket inte uppfödarna har, men kanske kostar det ännu mer att ponnyer med bra kapacitet hamnar fel och aldrig får den chans de kunde fått.
Det finns alltid köpare till bra tävlingsponnyer. Oavsett var de är födda. Det är sällan man pratar stam när man pratar om bra ponnyer med andra ponnyföräldrar. Vi diskuterar temprament, ridbarhet, hanterbarhet, prestation, hoppteknik, placeringar.
Ja men som sagt finns det alltid köpare till bra UTBILDADE ponnyer och det är där vi måste lägga vårt krut.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Så vad vi behöver är, som nämnts tidigare, beridare som utbildar de unga ponnyerna inom hoppning och sedan duktiga ponnyryttare som kan tävla hästen (helst mot ersättning i form av pengar, gratis uppstallning för sin andra rutinerade ponny eller dyligt) tills den får rutinen att säljas som tävlingsponny. Och tyvärr kostar detta pengar, vilket inte uppfödarna har, men kanske kostar det ännu mer att ponnyer med bra kapacitet hamnar fel och aldrig får den chans de kunde fått.
Men du tror väl inte att ungarna på Irland rider gratis????? Du tror väl inte att de inte tar betalt för uppstallning och sånt när de tränar och tävlar en ponny. Ägarna på Irland är dock inga snåldjåpar utan inser att ju mer ponnyn kan ju mer är den värd, och att de får de pengarna tillbaka när de säljer hästen.

Vad vi behöver i Sverige är en attityd förändring. Det går visst bra att ha flera ponnier och samtidigt klara skolan, de irländska ungarna gör ju det. Det går superbra att ha flera ponnier som man rider varje dag och alla får den träningen de behöver.
Man måste ändra attityd och se tävling som utbildning och inte någonting man gör när ponnyn är riktigt redo. Hur ska den bli riktigt redo om man inte tävlar den?

Vi i Sverige måste dessutom ändra tävlingssystemet.
Klart att de duktiga ryttarna som har en MSV-ponny inte vill missa de tävlingarna för att åka ut med ungponnyn på LD-LC. Det måste finnas fler tävlingar där man kan tävla LD och MSV samma dag!! Och säg inte att det inte fungerar, för det fungerar ju på Irland, i England mfl.
Vi måste också få igång handeln med ponnierna lite mer så att det lönar sej att köpa en oinriden ponny, utbilda den och sedan sälja den för en förtjänst. Det måste dessutom finnas ett bättre sätt än annonser och tävling att sälja ponnierna på. Auktioner? Förmedlingsnät som är aktivt och bra?

Sverige kan göra så mycket, men är så konservativa i vad de tycker har fungerat i alla år....och sedan klagar man på att det är så dyrt att ha häst och att man inte får någonting för de svenskuppfödda ponnierna.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men du tror väl inte att ungarna på Irland rider gratis????? Du tror väl inte att de inte tar betalt för uppstallning och sånt när de tränar och tävlar en ponny. Ägarna på Irland är dock inga snåldjåpar utan inser att ju mer ponnyn kan ju mer är den värd, och att de får de pengarna tillbaka när de säljer hästen.
Det var faktiskt precis så jag menade fast jag uttryckte mig oklart, visst blir ponnyn mer värd om den är tävlad och då är det investerade pengar.

Vad vi behöver i Sverige är en attityd förändring. Det går visst bra att ha flera ponnier och samtidigt klara skolan, de irländska ungarna gör ju det. Det går superbra att ha flera ponnier som man rider varje dag och alla får den träningen de behöver.
Man måste ändra attityd och se tävling som utbildning och inte någonting man gör när ponnyn är riktigt redo. Hur ska den bli riktigt redo om man inte tävlar den?

Vi i Sverige måste dessutom ändra tävlingssystemet.
Klart att de duktiga ryttarna som har en MSV-ponny inte vill missa de tävlingarna för att åka ut med ungponnyn på LD-LC. Det måste finnas fler tävlingar där man kan tävla LD och MSV samma dag!! Och säg inte att det inte fungerar, för det fungerar ju på Irland, i England mfl.
Vi måste också få igång handeln med ponnierna lite mer så att det lönar sej att köpa en oinriden ponny, utbilda den och sedan sälja den för en förtjänst. Det måste dessutom finnas ett bättre sätt än annonser och tävling att sälja ponnierna på. Auktioner? Förmedlingsnät som är aktivt och bra?

Sverige kan göra så mycket, men är så konservativa i vad de tycker har fungerat i alla år....och sedan klagar man på att det är så dyrt att ha häst och att man inte får någonting för de svenskuppfödda ponnierna.
:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

En liten fråga till er intresserade av hoppavel: Skulle ni kunna tänka er att använda tex en Appaloosahingst(som den ovan med bra meriter vad gäller avkommor) i ponnystorlek på era ston trots att avkomman skulle bli 99:a (slaskregister) ? Eller är dom heliga gröna papperna viktigast? Fundera lite ......

I dag har jag äntligen lagt vantarna på en bok som heter "Horse Genetics" av Ann T.Bowling och kan inte låta bli att citera en bit appropå recept på en bra hopphäst:

Horses considered to be of excellent quality often present a pattern of recurring pedigree elements. Breeders naturally seek to define pedigree formulas or "nicks" to design matings that will consistently replicate this quality But breeding horses is not like following a recipe to make a cake. You cannot precisely measure or direct the ingredients (genes) of the pedigree mixture as you can the flour, sugar, chocolate, eggs and baking powder for a cake. Your can construct pedigrees to look very similar on paper, but the indivudual described by those pedigrees may be phenotypically (and genetically) quite different. Before seriously considering any breeding formula scheme it is essential that breeders understand the most basic lesson of genetics: each mating will produce a genetically different inidivdual with a new combination of genes.

Det jag vill komma till är, det är förmodligen genetiskt vettigare att se till de individer man avlar på än att titta på deras långa och tjusiga stamtavlor... Det hjälper knappast att ha en stamtavla full av kvalificerade individer om man inte kan hoppa själv.;) Och ja, visst skulle jag kunna använda en appaloosahingst! Inte ser generna för hoppegenskaper annorlunda ut hos en appaloosa än ett svenskt halvblod.

Rasbegreppet hos hästar tror jag dessutom är lika överskattat hos hästar som hos människor, genetiskt sett alltså!

Vad är egentligen t ex ett svenskt halvblod... men det är en annan fråga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Men sedan återstår det en fråga som jag inte riktigt har fått klarhet i här...
Det diskuteras hur vi ska få fram svensk födda ponnyer både hopp & dressyr menar jag.

Men frågan är väl också FÖREDRAR köparna Svensk födda ponnyer?

Eller gör vi uppfödare VÅRT jobb helt i "onödan" och enbart för vår egen skull?

Det är ju lite som med svensk kött i affärerna VILL konsumenten betala lite extra för en Svensk ponny?
Vi vet ju att våra Svenska ponnyer är uppfödda på ett bra sätt (oftast). Sedan menar jag inte att andra länders hästar har det dåligt. Men man vet ju mer vad man får om man köper Svenskt med stam...:idea:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det går i Sverige inte att konkurrera med tex Irland när det gäller pris på att ta fram en ponny, så där ligger Sverige bakom från första början. Sverige måste producera fram ponnier som är mycket bättre än andras för att de ska få mer betalt.

Men bara som kommentar till svenskt kött...det handlar inte om djurhållning eller om att de svenska köttet är bättre än kött från andra länder. Det handlar om att behålla pengarna inom landet och köpa lokalt för ekonomins skull. Vi har hört precis samma argument på Irland om att vi ska köpa irlänskt kött så att vi vet vart köttet kommer ifrån osv...när jag var i Frankrike sa de precis samma sak där.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Det går i Sverige inte att konkurrera med tex Irland när det gäller pris på att ta fram en ponny, så där ligger Sverige bakom från första början. Sverige måste producera fram ponnier som är mycket bättre än andras för att de ska få mer betalt.

Men bara som kommentar till svenskt kött...det handlar inte om djurhållning eller om att de svenska köttet är bättre än kött från andra länder. Det handlar om att behålla pengarna inom landet och köpa lokalt för ekonomins skull. Vi har hört precis samma argument på Irland om att vi ska köpa irlänskt kött så att vi vet vart köttet kommer ifrån osv...när jag var i Frankrike sa de precis samma sak där.

Jag kan hålla med om att det inte går att konkurera med pris. MEN frågan är om svenskarna vill ha Svensk FÖDDA hästar?

Självklart måste vi få fram bättre ponnier. Men avel tar tid? Framför allt om man vill ha bra resultat då krävs det ju planering.

Visst handlar det också om att behålla djuruppfödning, bönder mm inom landet inte bara pengarna. För har vi inte bönderna så får vi inget foder, jo vi kan importera även det och då blir allt ännu dyrare.

Och visst kan jag förstå med detta i minnet att varje land pratar för sin producering oavsett om det är kött, foder, hästar eller annat..

Och visst vet vi vad vi har för lagar och paragrafer här när det gäller djurvård, stallar, ute gång ocg mediciner i foder osv.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Hur kommer det sig att det är så mycket billigare att föda upp hästar på Irland egentligen?
Ulrika
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Hur kommer det sig att det är så mycket billigare att föda upp hästar på Irland egentligen?
Ulrika


Jag har ingen som helst aning om vad det kostar att föda upp på Irland...
Men en viss skillnad har jag förstått att det är utav min läsning här bla. Framför allt på priserna när dom säljs kontra svensk födda hästar.
Men någon som vet får gärna svara på det.
Vore intressant att veta.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Lite beror det väl på klimatet... Irland kallas väl inte för "den gröna ön" utan anledning. Gräs växer så länge marktemperaturen ligger på minst 6 grader :smirk: .
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag vet inte vad det kostar att föda upp hästar på Irland men jag vet att om man ska föra ut en ponny från Sverige kostar veterinärens export papper 1800:- i Sverige. Samma papper kostar 450:- i Holland när du för ut en häst därifrån.
Och det enda dom gör är att titta på hästen och skriva lite papper!!!
Allt är betydligt dyrare i Sverige, liksom ultraljud, språngavg kraftfoder etc. etc. Det enda vi har billigt i Sverige jämnfört med t.ex Holland är vår mark.
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Connemara o Newforest kan blandas med olika typer av fullblod för att bli smidigare o snabbare o welsh som har allt utom storleken för större ungdomar kan korsas med halvblod men som sagt dessa korsningar ger mkt fina sportponnyer men problemet kommer i nästa generation om man vill avla vidare.Nån som har nån bra idè?

Både renrasiga connemara och New forest kan dessutom hävda sig väl i konkurrensen - renrasiga ponnyer med stam importeras ju för hopptävlingsbanan... En tredjedel av de rena connemarorna är importer, och även inom NF och welsh finns importerade ponnyer, om man ser till fördelningen i startlistorna i mitt ursprungsinlägg.
Jag är mer tveksam till om det verkligen används rätt individer i aveln när det avlas för prestation, hoppning här i Sverige?

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Först och främst tycker irländarna att ponnyn ska hoppa, sen ska den vara ok att rida och sedan ska den se bra ut.

Här har vi nog nyckeln - eller receptet - tror jag...:)

Sen är även frågan vad det är "som ser bra ut". Jag tar själv hellre en ponny med en funktionell exteriör än en som är estetiskt vacker... :D

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Håller med, MEN jag tycker att man kan se en ändrad attityd ibland SERIÖSA uppfödare.

Mer och mer vill de ha/söker de prestation även på mödernet, det räcker inte längre med att "bara vara vacker".
Men vi ligger ju många år bakom de andra ländernas sportavel, man jag tycker iallfall att de flesta är på rätt väg, så om 4-5 år så tror jag verkligen att vi kan se en ändring. SEN beror det ju på vad köparna vill ha oxå:confused:

Det tar tid att ändra sin avel, och folks tänkande.
Ju fler svenskfödda ponnyer som visar framfötterna ju mer PR för svenskfödda ponnyer!

SÅ... hur verkar Eros Helena?
hoppas på taggad inför helgens begivenhet.
Gissa om det hålls många tummar för honom !!!:banana:
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Tusen tack för ett mycket intressant inlägg!

Citat:
Är målet att få en högt presterande individ genom förstagångskorsningar, eller har man en avelsplan för att få fram en konsoliderad ponny?
En högt presterande individ på en gång!! Man vill inte vänta på att få pengarna!! Irländarna avlar för sin export!!

Ja! Och tänk om svenska uppfödare kunde ha målet att förse Svenska ponnyryttare med svenska ponnyer!

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag puttar upp tråden lite.

Vill inte att denna tråden ska dö bort. Jag förstår inte hur vi kan ha en så bra diskussion och innan vi kommit fram till någonting vettigt låta tråden dö ut.
Är det inte viktigt att ponny-Sverige kommer igång med avelsarbetet och kan konkurrera ut importerna??
Vill vi inte att de svenska ryttarna ska rida ponnier som är avlade i Sverige??
Ska vi verkligen acceptera att Irland, Tyskland mfl har ett så stort försprång i ponny-aveln???

Jag tycker också att diskussionen är oerhört viktig.
Jag har fått resultat i mitt avelsarbete med i mina ögon ganska enkla metoder:crazy:, fyra uppfödningar av 16 i tävlingsbar ålder tävlar eller har tävlat msv hoppning. Ponnyerna är dessutom ur skilda stammar, men- jag har valt att använda högt presterande hingstar som även visat sig förärva sig på tävlingbanan när det gäller antal poängtagande tävlingsavkommor. Jag är nämligen övertygad om att prestation går i arv... ;)

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag tror inte Svenskfödda ponnyer är i MEDELTAL sämre än importer. Anledningen att vi ser så förhållandevis få individer som är Svenskfödda i toppsport är att de endast har en sådan andel av populationen.

Jah har tidigare visat antalet registrerade ponnyer i ASRP fram till 2001.

Tittar man på vad som hänt därefter fram till 2004 så FORTSÄTTER andelen 99 or som är till en stor del importer att öka årligen.

Däremot våran egen produktion står still år efter år, samtidigt som behoven av sportponnyer ÖKAR.

Lösningen är förstås att hästhandlare finner det mycket lönsammt och lättsålt att "köra hit" ponnyer till ponnyköparna.

I nedanstående diagram finn enbar ASRP registrerade ponnyer, men tillskottet från NF/Conn är bara ca 150 vuxna individer årligen från varje ras.
Renrasiga welshar som når vuxen ålder är inte stort mer, då just welshhingstarnas betäckningar är lite högre än NF/Conn men resulterar i större antal avkommor som blir korsningar.

Bland 99 registrerade döljer sig också svenskfödda ponnyer avlade med icke godkända hingstar och korsningar av raser EJ erkända för RP avel, typp Appalosa, travare osv.

Vid registrering vet man vad det är för rasgrupp och de får ett registreringsnummer som "skallrar om" vad det är för TYP av fader.

Dessa två raskoder är ungefär lika stora som produktionen av NF och connemara.
Det årliga tillskottet är ungefär 150 vuxna djur årligen av vardera raskoderna Korsningar efter EJ erkända hingstar och Ej godkända hingstar.
Peråke

asrp_97_04.jpg
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

En liten fråga till er intresserade av hoppavel: Skulle ni kunna tänka er att använda tex en Appaloosahingst(som den ovan med bra meriter vad gäller avkommor) i ponnystorlek på era ston trots att avkomman skulle bli 99:a (slaskregister) ? Eller är dom heliga gröna papperna viktigast? Fundera lite ......

Ja, det skulle jag. Är det inte du som brukar skriva i inläggen "You never jump with the papers"? ;)

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Knapplån...
Önskar att jag kunde fortsätta diskutera detta - massor med intressanta inlägg finns i tråden!! :bow:

Håll diskussionen vid liv - jag återkommer efter ponny-SM! ;)

Hlsn Helena
 
Sv: Svensk hopp-ponnyavel - Finns den??

Jag kan hålla med om att det inte går att konkurera med pris. MEN frågan är om svenskarna vill ha Svensk FÖDDA hästar?

Självklart måste vi få fram bättre ponnier. Men avel tar tid? Framför allt om man vill ha bra resultat då krävs det ju planering.

Visst handlar det också om att behålla djuruppfödning, bönder mm inom landet inte bara pengarna. För har vi inte bönderna så får vi inget foder, jo vi kan importera även det och då blir allt ännu dyrare.

Och visst kan jag förstå med detta i minnet att varje land pratar för sin producering oavsett om det är kött, foder, hästar eller annat..

Och visst vet vi vad vi har för lagar och paragrafer här när det gäller djurvård, stallar, ute gång ocg mediciner i foder osv.


Just detta tycker jag dock att vi i Sverige är dåliga på ! Att just prata för sin produkt,som idetta fall nu, svenskfödda tävlingsponnyer.

De syns & hörs för lite, alltså det görs alldeles för lite reklam, för våra svenskfödda ponnyer.
Borde inte SPAF ta ett större ansvar för te.x marknadsföring ?
( Diskuterades även i en annan tråd förut ! )
Deras hemsida är ju ingen höjdare ! Bilder på svenskfödda ponnyer med plac. på SM,NM & EM varför finns det inte te.x

Eller ska vi skrota SPAF, har de `tjänat ut sin roll´ ? det mesta ligger ju numera under rasföreningarna.
Vilka även de har ett ansvar att synas mera på stora tävlingar & mästerskap. En del finns där , men inte alla !

Och sist men inte minst, vi ponnyuppfödare , hur syns vi , hur marknadsför vi oss själva ?
Lönar det sig med dyra flashiga annonser i tidningar te.x ?
Här tror jag dock Internet & hemsidor till de uppfödare som har det, är en bra & ekonomisk möjlighet att marknadsföra sig.
Syns man så finns man !

Men det bästa marknadsföringen är ju givetvis våra ponnyers prestationer ute på tävlingsbanan.
Svenskfödda ponnyer är inte alls sämre än andra- men färre !

För de uppfödare som väl fått in én fot´ ( eller en ponny då ! ) i tävlings-sammanhang brukar sen inte ha några problem att få dit fler.
Problemet är ju att många uppfödare aldrig ´hittar dit´ !
Inom ´min´ras ( connemaran ) te.x har det alltid funnits två grenar av connemaramänniskor ( obs. ej connemaran! )utställningsmänniskor & tävlingsmänniskor . & det är utstälnningsmänniskorna som oftast är mest avelsintresserade & sitter i avelsföreningen & följdaktligen syns & påverkar mest.

En flicka & hennes mamma jag träffade på hopptävling i helgen sa-
Jag/VI köper ingen renrasig ponny ( connemara i dettafall ! ) för jag/vi är inte intresserade av utställning & avel.
Har det verkligen gått så långt att folk tror bara för man köper en renrasig ponny med stam så måsta man ställa ut den på utställning & ta föl på den om det är ett sto ??

Hälsn. connemarasenior
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har funderat lite över detta fenomen, som jag själv stött på flera gånger. Alltså (korsnings)hästar som uppenbart är svenskfödda, med...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 836
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: fio
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 016
Senast: moonstruck
·
G
Avel Jag står här med en ponny med jätte bra gång och fin färg..fux med vita tecken... När jag åker på tävling då skäms jag för att jag...
Svar
17
· Visningar
2 295
Senast: Linnda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp