Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Definiera gärna "de" för mig. Är det någon särskild nationalitet?
Eller är det ok om de är finländare, danskar, britter eller andra "finare europeer? Isläningar?

Sveriges välstånd byggdes till stor del av malm och skog. Malm som vi i sverige inte klarade av att förädla. Vi sålde Falukopparen till Tyskland. Tills vi lyckades värva en tysk och klarade jobbet själva.
Många innovationer bygger på utländskt knowhow.
Vallonerna t.ex. Om de inte hjälp oss hade vi inte kommit så långt. Idag skryter folk med sitt vallonblod
Invandringen av finländare och italienare t.ex - de som arbetat i våra fabriker.

Så nä. Jag har svårt med din kategorisering.
Jag gissar att @Inte_Ung menar den grupp som sympatiserar med och väljer högerextremt i våra olika val. Som gillar den rasistiska agendan.

Personbilar. Men så klart inte bort, det vet jag inte varför man skulle behöva göra?

Det behöver skapas förutsättningar för att flytta del av privatbilsåkande till cykel och gång (och så klart även till kollektivtrafik men det var inte med i ursprungsdiskussionen).
Hur långa avstånd ska anses vara lämpligt att gå respektive cykla?

Det kan även uttryckas som hur lång tid är det rimligt att promenaden respektive cykelresan ska ta?

Hur ska last hanteras på promenaden? Cyklar är fullt möjliga att lasta. oavsett omdessa är lådcyklar eller ej.

I vilka åldrar ska det promeneras respektive cyklas?

Nej, det är du som inte lyssnar, du är alldeles för inlåst i tanken att bil är det enda alternativet. Och det kanske är sant, där du bor.

Ingen har talat om att förbjuda bilar, ingen har talat om att alla måste cykla, ingen har talat om att ...

Det vi säger är, det behöver fixas FUNGERANDE infrastruktur, främst i städer, så att fler känner att de kan använda annat än bil. De flesta kan bli körda i motorfordon, det är helt klart sant, men det är fortfarande en ansenlig del av befolkningen som skulle kunna dra nytta av fungerande cykelinfrastruktur, och många som idag är beroende av att bli skjutsade kan använda cykel. Kanske inte att alla kan använda vanliga tvåhjuliga cyklar, men med el-assistans och/eller en trehjulig cykel, eller ...

Jag förstår verkligen inte hur ni tänker, ni som hävdar att "bygga fungerande infrastruktur för de som inte använder bil" är precis samma som att "nu ska vi förbjuda alla bilar, för alltid, överallt".

Men ja, i städer är det ofta nödvändigt att begränsa biltrafik, främst för att det rent fysiskt är omöjligt att få plats om alla skulle ta bil överallt, och då är det bra om det finns både alternativ, samt olika begränsningar för att förhindra "slentriantrafik".

Men självfallet måste det vara tillåtet för sjuktransporter, eller flyttlass, och så vidare. Och ingen säger att alla som kan alltid måste cykla eller använda kollektivtrafik.

Och, vill jag lyfta, att det är heller ingen som förespråkar att det ska finnas fungerande cykelvägar överallt, på samma sätt som jag inte sett någon insistera på att det behövs en sexfilig motorväg mellan Juoksengi och Svanstein.

Men för att återgå till verkligheten igen, ju fler av de som kan använda annat än bil gör det, desto bättre för alla. Men, finns det inte säker infrastruktur för att kunna cykla, ja, då är det inte så många som kommer cykla. Finns det bara 500 meter cykelväg, och för att använda den behöver man ta en omväg på en kilometer, eller att den är felaktigt konstruerad, etc, kommer folk undvika att använda den, och de som känner sig tillräcklig modiga cyklar i blandtrafik istället, och de som inte är modiga tar bilen. Men oavsett måste det till tillräckligt bra infrastruktur för att folk ska vilja använda den. Och självfallet är det kanske inte en cykelväg mellan Fjärdhundra och Morgongåva som ska vara det första man bygger (om det nu en borde finnas separat cykelväg den sträckan, vilket jag tvivlar).

Men det borde finnas bra cykelinfrastruktur så att folk känner att cykel är ett bra och säkert alternativ att ta sig från Stenhagen till Almtuna.
Jag tror du pratar om storstad inklusive förstäder här...

På landsorten så saknas snarast allt vad kollektivtrafik heter. Det finns liksom ingen buss alls, utom i centralorter.

De få som vill cykelpendla 2-3 mil eller längre har ofta redan "fått" cykelbanor/cykelvägar för att ta sig mellan småstäderna längs "landsvägarna".
Användandet av dessa cykelvägar är dock minimalt.

Inne i småstäderna är trafiktrycket av bilar m.m. så lågt, så att de cykelbanor inklusive cykelpassager m.m. som finns, kombinerat med gångfartsgator eller de numera mer generella 40 km/t brgränsningarna inte hindrar kort cykelpendling på några kilometer.

Men du, det här är väl lite raljant?

Jag uppfattar att mycket av det vi diskuterat om trafikinfrastruktur handlar om att främja och underlätta alternativ till privatbilism, exempelvis cykling. Hur leveranser ska ske är en viktig men åtminstone delvis annan fråga. Det är ingen här som har föreslagit att motorfordon ska förbjudas på samtliga vägar och att cyklarna ska ta över.

Det handlar ju inte bara om cykelbanor, utan om exempelvis trygga cykelgarage och servicestationer. Det handlar om bygga så att det blir tryggt för barn att cykla till skolan, och att cykelpendla eller åka och vardagshandla med cykeln.

Det blir inget trevligt samhälle om biltrafiken bara ska öka och öka och öka och öka. Det blir ett trängre, trafikfarligare och mer egoistiskt samhälle. Det betyder inte att alla bilar ska bort. Du måste ju kunna se de nyanserna?
Storstadsperspektiv här också.

Med tre mil till närmaste affär eller skola, så är det orealistiskt att ett mångtal ska cykla och handla, eller att barn ska cykla till skolan.

Det behövs olika lösningar på olika platser.

Med långa avstånd så behövs kollektivtrafik och skolskjutsar till alla barn, även till dem som går i gymnasiet, mer än cykelbanor.

I en renodlad stadsmiljö med mycket trafik och möjlighet att använda cykel för kortare transporter av människor, så behövs säkra cykelmiljöer.

Nix, stopp. Jag förstår att du känner dig missförstådd och kanske lite påhoppad i tråden just nu, men du får läsa vad jag skrev. Det handlar om omställning, att främja och underlätta för annat än bara biltrafik, att opinionsarbeta. Det handlar också om att tänka visionärt och fundera på en framtid med exempelvis fler drönartransporter samt naturligtvis elektrifiering (obs obs obs, exempel, varken du eller någon annan behöver slå ner på detta).

Vi kan inte som samhälle envisas med att alla människor ska sitta i sin fossildrivna bil (eller elbil för den delen, de bidrar också till trängseln) och tränga sig fram jämt överallt på bekostnad av exempelvis cyklister och fotgängare. Vi behöver göra det till en stark norm, även för hälsan, att gå och cykla där och när det går.

I exempelvis Storbritannien och USA har ju högerpartierna gjort den här frågan till ett hot: de har påstått att visionen om gå- och cykelbara städer är ett sätt att låsa in människor. Jag antar att deras vision istället då är att alla ska behöva ha varsin bil för att ta sig till skola, jobb och mataffär på ett praktiskt och tryggt sätt.
Ett enormt stoprstadsperspektiv här.

På landsbygden behövs kollektivtrafik.

Den läggs ner i en rasande takt, eftersom den inte ses som lönsam...

Sist jag såg en väg som inte var körbar var i Tanzania, tidigt 80-tal. (Det var ett tråkigt resultat av korruption i Italien.)

Var i all världen har du problem med att ta dig fram för att vägen är dålig?

För all del, en bit av E6 rasade häromåret, men det är åtgärdat och det finns fler vägar i området som man kunde ta när det knep.

Men jag fattar verkligen inte vilket problem du pratar om.
Det finns massor med "landsvägar" som är i riktigt dåligt skick, i synnerhet nu på våren.

Potthål, nersjukna partier/svackor, felaktig dosering m.m., förutom då att det finns "hjulspår", där vatten samlas.

Men besöker man mest europavägar och motorvägar, så märker man inte så mycket av det dåliga vägunderhållet.

Ett enormt stoprstadsperspektiv här.
Ja det pekas på att trängsel i trafiken skulle vara orsaken till fler vägbyggen.
Men där jag bor är det ingen trängsel.
Där passerar ett fåtal bilar varje dag.

På landsbygden behövs kollektivtrafik.

Den läggs ner i en rasande takt, eftersom den inte ses som lönsam...
Det finns ändå en viss logik i det.
Vissa busslinjer dras in då de anses belasta vägar och miljö onödigt mycket när de åker runt tomma på 5 litet diesel per mil.
Då är det miljömässigt bättre att resenärer tar egna bilar på tider när de vill åka.
Och helst elbilar som går på el från egna solceller.
Något som har gett och ges bidrag till att inskaffa.

Men det behövs fortfarande vägar att åka på.

Storstadsperspektiv här också.

Med tre mil till närmaste affär eller skola, så är det orealistiskt att ett mångtal ska cykla och handla, eller att barn ska cykla till skolan.

Det behövs olika lösningar på olika platser.

Med långa avstånd så behövs kollektivtrafik och skolskjutsar till alla barn, även till dem som går i gymnasiet, mer än cykelbanor.

I en renodlad stadsmiljö med mycket trafik och möjlighet att använda cykel för kortare transporter av människor, så behövs säkra cykelmiljöer.
För det första: diskussionen i tråden har delvis handlat om storstadsområden, så det är svårt att inte diskutera dem.

För det andra: landsbygden är inte homogen. Det finns gott om byar och samhällen där det går utmärkt att cykla till butik eller skola, men där det är farligare att göra det än i många storstadsförorter för att det inte finns cykelbanor eller ens plats på den smala landsvägen för cykel. Det är en levande diskussion i kommunen där jag bor, t.ex. Barn behöver gå eller cykla en bra bit till skolbussen men det är för farligt, för fordonstrafiken kör fort och dessutom saknas ofta gatubelysning.

Men återigen: ja till kollektivtrafik på landsbygden och överallt egentligen.

Nu ska vi se... VILKA vill ha minskad invandring av de 4 "stora" partierna ?
Taget från TV4s valutfrågning i dag... S, M, SD och V var där ... ALLA håller upp handen vid frågan om mindre asylsökande... ÄVEN V....

https://www.facebook.com/reel/1727540845043681
Dadgostar gör en gest, men tar ner handen direkt. Och innan du gråtskrattsmajlyar mig eller kastar dig på tangentbordet för nya favorituttrycket dålig läsförståelse, kan du läsa den här analysen där det står att "alla utom Nooshi Dadgostar räckte upp handen". https://www.tv4.se/artikel/kGtOvKH0...pernilla-wahlgren-skaems-foer-att-vara-svensk

Sen undrar jag lite över den här kacklande triumfglädjen över tokningen att alla vill ta emot färre invandrare. Det finns nyanser även här, alla behöver inte vara som Åkesson som vill ner till noll (och enligt SD-företrädare slänga ut samtliga kategorier som invandrat), och alla har definitivt inte samma drivkrafter som Åkesson.

Åkesson förresten. Maken till pompös, grötmyndig gnällspik har man väl sällan sett. Nu tror jag risken ändå är rätt liten att han blir statsminister, men det vore verkligen rent självskadebeteende av Sverige.

Visst.
Men just här har hon rätt.
Sedan så hade hon en massa fel också, men det står ju inte i detta citat.

Hon vann valet på sina rätt inte på sina fel.
Vad är det hon har rätt i? Det där citatet är ju en högerfavorit, vilket är intressant på många sätt - särskilt eftersom det kommer från Storbritannien som fortfarande har ledamöter i House of lords som ärvt sina titlar (fast det ska väl bort nu, efter 700 år). Other people's money, indeed.

Hur långa avstånd ska anses vara lämpligt att gå respektive cykla?

Det kan även uttryckas som hur lång tid är det rimligt att promenaden respektive cykelresan ska ta?

Hur ska last hanteras på promenaden? Cyklar är fullt möjliga att lasta. oavsett omdessa är lådcyklar eller ej.

I vilka åldrar ska det promeneras respektive cyklas?
Det går inte att svara generellt på.
Avstånden beror ju på destinationerna.

Cykla upp till en mil kanske. Gå upp till 4-5 km?

Beror väll på vad det är för last? Personligen använder jag ryggsäck. Större laster transporteras öämpligen med bil, lastbil eller tåg beroende på vad det är och var det ska?

Det kan promeneras och cyklas hela livet, efter funktionsförmåga.

Hur så?

Vad är det hon har rätt i? Det där citatet är ju en högerfavorit, vilket är intressant på många sätt - särskilt eftersom det kommer från Storbritannien som fortfarande har ledamöter i House of lords som ärvt sina titlar (fast det ska väl bort nu, efter 700 år). Other people's money, indeed.
Tillräckligt mycket för att bli vald i en demokrati.
Hon var premiärminister 1979 – 1990, i 11 år.
Något måste ju ha varit tillräckligt bra för att hon skulle omvald.
Och något tillräckligt dåligt för att hon skulle tvingas avgå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund