Jag tror att jag är med på hur du tänker, men det jag tycker om Kristersson skiljer sig markant från de andra exemplen du nämner, samt från i princip alla svenska statsministrar jag kan komma på. (Jag tycker också att nuvarande regering är den sämsta av alla svenska jag har känt till, på sätt som går utanför att jag är politiskt oenig med den på i princip varje punkt.)Men ligger det verkligen inte något i att vilka profiler som kommer till maktpositioner är ett systemfel, och inte bara moderaternas problem?
Håller med om att UK:s track record såhär långt inte lirar särskilt väl ihop med M:s mål om att inte slösa med skattepengar.
Men...
Liberalerna har en partiledare som inte framstår som särskilt liberal...
Ebba Bush blir återkommande kritiserad från kristet håll för att hon inte driver en politik som ligger i linje med det kristna budskapet...
S partiledare har svängt markant till att nu konstant upprepa att det viktigaste just nu är "stramhet" inom migrationspolitiken...
Många inom MP har tyckt att Daniel Helldén för en alltför storstadsfixerad politik för att kunna vara representativ för partiets visioner i stort.
Finns säkert fler exempel. Jag tänker att diskussionen blir lite väl smal om man utgår från att det enbart ska vara just nuvarande partiledare för M och därmed nuvarande statsminister som diskuteras, och att hindren för vettiga partiledare som vill och orkar stanna på sin post (som med C) endast skulle skapas från högersidan.
Inte minst är väl den viktigaste frågan inför framtiden, hur vi får till en miljö där vettiga människor vill och orkar engagera sig politiskt, på alla nivåer?
Problemet med Uffe är inte bara det där med skattemedel, problemet är att han slingrar sig fram mycket för mycket. Se tex frågan om adoptioner (som inte på något enkelt sätt följer partitillhörighet).
Att liberalerna inte längre är liberala, att vi knappt har sett någon s-politik sedan 80-talet, att "kärleksbudskapet" inte direkt slår igenom hos Busch - det är alltsammans tydligt politiska frågor. Man kan tycka olika om de sakerna, på rationella grunder.
Det där med Helldén kan nog också räknas dit (jag har missat just det).