Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj. Det var topp tre mest verklighetsfrånvänt jag läst på det här forumet.

Två saker.

1: du definierade inte vad du lägger i ordet feminism. Du definierade vad det inte är, och vad jämställdhet är, som du tycker är nåt annat. Så igen, vad är feminism för dig? (Förutom otrevliga kvinnor. Måste verkligen vara jobbigt.)

2. Den här statistiken från Brå om utsatthet för våld, den är helt slumpartad eller? Det är på individnivå att kvinnor är mer utsatta för såväl psykiskt som fysiskt våld (titta gärna lite extra på staplarna för dödligt våld i nära relation). Det går att lösa med att ”grow some balls”? https://bra.se/amnen/vald-i-nara-relation

Du inser att för gemene svensk kvinna är risken, statistiskt sett, att utsättas för våld av partnern mycket högre än att utsättas för våld av en hemsk muslim på stan?

Vad har våld i hemmet med feminism att göra ? Förklara som om jag är 3 år gammal.
HUR ska ni få våldsamma män att bli feminister ? Sätt dem i fängelse i stället. Så är problemet ur världen.
För TRO MEJ de våldsamma männen VET OM att de inte ska slå. De gör det ändå. Hur vi ska få dem att sluta ? Genom att låsa in dem. NÄR de slagit nån... Innan så har de inte begått brott. De som begår psykisk misshandel är svårare att komma åt, terapi hjälper men hur få dem dit ? Hur ska ni feminister få dem att se att terapi hjälper dem ? Även om ni skulle få igenom en utopi, ett feministiskt samhälle (återigen vad är det ? mer än ett jämställt samhälle ? Ja jag är för jämställdhet men nån mer skillnad måste de ju va än bara Jämställdhet = feminism) så kommer ni fortfarande ha våldsamma män. Som Inte_ung berättade så finns det personer som INTE har samma "sätt" som andra människor. Varför tror ni annars vi är som vi är ? Alla är olika. Alla gillar olika... Och nej jag gillar inte våldsamma män. Men är inte så naiv att jag tror feminism "botar" våldsamma män.

Eftersom jag inte FÖRSTÅR begreppet feminism hur ska jag då kunna definiera det ? NI lyckas ju inte ens förklara HUR feminismen hjälper kvinnor. Att män inte vill ha ett jämställt samhälle är bullshit. Hade vi vart i USA hade jag mer förstått er "alfa man mentalitet" men i Sverige är det inte många "Alfa män".

HUR SVÅRT är det att be dagis/förskola ringa mannen ? Är det män eller kvinnor som ringer ? Om det är män är det för de INTE är feminister ? Om det är Kvinnor är det för de inte är feminister ?
Jag som INTE är feminist kan läsa eller kommer ihåg vem jag ska ringa, vet jag om att "ring Bellas pappa om nåt händer" så ringer jag Bellas Pappa INTE mamman.. Är det att vara feminist ? NOPE det är att vara läskunnig och kunna förstå instruktioner.

Vad har våld i hemmet med feminism att göra ? Förklara som om jag är 3 år gammal.
HUR ska ni få våldsamma män att bli feminister ? Sätt dem i fängelse i stället. Så är problemet ur världen.
För TRO MEJ de våldsamma männen VET OM att de inte ska slå. De gör det ändå. Hur vi ska få dem att sluta ? Genom att låsa in dem. NÄR de slagit nån... Innan så har de inte begått brott. De som begår psykisk misshandel är svårare att komma åt, terapi hjälper men hur få dem dit ? Hur ska ni feminister få dem att se att terapi hjälper dem ? Även om ni skulle få igenom en utopi, ett feministiskt samhälle (återigen vad är det ? mer än ett jämställt samhälle ? Ja jag är för jämställdhet men nån mer skillnad måste de ju va än bara Jämställdhet = feminism) så kommer ni fortfarande ha våldsamma män. Som Inte_ung berättade så finns det personer som INTE har samma "sätt" som andra människor. Varför tror ni annars vi är som vi är ? Alla är olika. Alla gillar olika... Och nej jag gillar inte våldsamma män. Men är inte så naiv att jag tror feminism "botar" våldsamma män.

Eftersom jag inte FÖRSTÅR begreppet feminism hur ska jag då kunna definiera det ? NI lyckas ju inte ens förklara HUR feminismen hjälper kvinnor. Att män inte vill ha ett jämställt samhälle är bullshit. Hade vi vart i USA hade jag mer förstått er "alfa man mentalitet" men i Sverige är det inte många "Alfa män".

HUR SVÅRT är det att be dagis/förskola ringa mannen ? Är det män eller kvinnor som ringer ? Om det är män är det för de INTE är feminister ? Om det är Kvinnor är det för de inte är feminister ?
Jag som INTE är feminist kan läsa eller kommer ihåg vem jag ska ringa, vet jag om att "ring Bellas pappa om nåt händer" så ringer jag Bellas Pappa INTE mamman.. Är det att vara feminist ? NOPE det är att vara läskunnig och kunna förstå instruktioner.
Alltså, du visar tydligt på vilken total brist på kunskap du har om samhällsstrukturer gång på gång i den här tråden. Det är svårt att diskutera när du kommer med sådana här absurda inlägg.

Det var inget missfall inblandat i Mona Salins kontokortsaffärer utan hon använde statens pengar som sina egna och först när hon granskades av media så betalades pengarna tillbaka. Hon köpte bl a blöjor och toblerone med statens kort istället för sina egna. Det har varit väldigt mycket turer runt Mona och jag har verkligen ingen som helst respekt för henne varesig som politiker eller privatperson.

Det här att Ebba Busch påstår att de orättvisa tonårsutvisningarna är S fel är absurt på en nivå att jag behövde faktakolla om och om igen. Hon ljuger ju på Trumpregimens nivå, i stil med att allt är Bidens fel.

Lagen som dessa utvisningar baseras på klubbades igenom 2016. Då var regeringen rödgrön !

Hans fru har arbetat inom näringslivet.
Jag tror att det kommer därifrån.
Det är i sig i så fall inte mindre problematiskt.

Dessutom, mycket av hans lättkorrumperade sida har länge varit väl känd och dokumenterad. Detta till trots väljer det partiet honom till ordförande och tillräckligt många är tillräckligt nöjda med en sådan person som statsminister för att möjliggöra det.

Det är inte roligt att tänka på.

Tidögänget ändrade lagstiftningen så att den skärptes, trots att remissinstanserna varnade för att just tonårsutvisningar skulle kunna ske.

Men S hjälpte till så det inte stoppades.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-sager-nej-till-forslag-om-tonarsutvisningar

"
Socialdemokraterna säger nej till förslaget från MP, V och C om att stoppa utvisningar av unga vuxna som växt upp i Sverige tillsammans med sina föräldrar, men utvisas när de fyller 18 år.

”Sverige har en integrationsskuld som måste betas av och då är den strama migrationspolitiken en förutsättning för att integrationen ska fungera”, säger Ida Karkiainen (S) i en skriftlig kommentar till SVT.

Samtidigt betonar hon att migrationsminister Johan Forssell (M) har sagt att regeringen ser över möjligheterna att införa en så kallad ”ventil” för den här gruppen, och att S är öppna för att samarbeta med regeringen i frågan."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-sager-nej-till-forslag-om-tonarsutvisningar

"
Socialdemokraterna säger nej till förslaget från MP, V och C om att stoppa utvisningar av unga vuxna som växt upp i Sverige tillsammans med sina föräldrar, men utvisas när de fyller 18 år.

”Sverige har en integrationsskuld som måste betas av och då är den strama migrationspolitiken en förutsättning för att integrationen ska fungera”, säger Ida Karkiainen (S) i en skriftlig kommentar till SVT.

Samtidigt betonar hon att migrationsminister Johan Forssell (M) har sagt att regeringen ser över möjligheterna att införa en så kallad ”ventil” för den här gruppen, och att S är öppna för att samarbeta med regeringen i frågan."
Fortfarande. Skärptes under Tidös styre, inte innan. Busch skyller ifrån sig.

Hans fru har arbetat inom näringslivet.
Jag tror att det kommer därifrån.
Men efter att ha varit gift med en politiker i så många år borde hon ha lärt sig något. Och han borde vara oerhört försiktig efter alla sina skandaler och hålla koll på sin fru, eftersom det är hans ämbete som möjliggör hennes utsvävningar.

Alternativt att hon inte vill sin man väl utan vill skandalisera honom så mycket som möjligt.

"

Ja S är också skyldiga till detta, så det blir också löjligt när de nu försöker framstå som att de inte röstat för samma sak. Det är ju dock att ta i att påstå att det är en socialdemokratisk lag.

Men efter att ha varit gift med en politiker i så många år borde hon ha lärt sig något. Och han borde vara oerhört försiktig efter alla sina skandaler och hålla koll på sin fru, eftersom det är hans ämbete som möjliggör hennes utsvävningar.
"Hålla koll på sin fru", vilket gräsligt uttryck.
Ännu värre att just du använder det.

Men sanningen är att hennes företagande har varit det som möjliggjort att han har kunnat ägna sig åt politiken i lugn och ro.
Det var hon som var den lönsamma i familjen.

Så skall man hårddra det, så är det hennes arbete som har möjliggjort precis allting i deras liv.
Och det arbetet gav hon upp för att han skulle kunna bli partiledare.

Dessutom, mycket av hans lättkorrumperade sida har länge varit väl känd och dokumenterad. Detta till trots väljer det partiet honom till ordförande och tillräckligt många är tillräckligt nöjda med en sådan person som statsminister för att möjliggöra det.

Det är inte roligt att tänka på.
Jo det är faktiskt svårt att hitta partiledare.
I alla partier.

Personen skall vilja och vara beredd på den "skitstorm" som det innebär.
Titta bara här i tråden hur vi går på mot de olika partiledarna.

Personen skall sedan "stå pall" för det enorma arbetet och känslomässiga trycket. Den kan inte krokna på vägen. Titta på Centerpartiet som förbrukar Partiledare på löpande band.

Och så måste de andra i partiet vilja samarbeta med vederbörande.

Det är inte lätt.

Jag vet faktiskt inte var jag ska börja. Jag hoppas, och vill tro, att du driver med mig, för jag har så oerhört svårt att förstå oförmågan att se kopplingarna mellan olika saker här.

Men ok, vi kan börja med att du inte förstår vad feminism är, men ändå är supertydlig med att du inte är feminist. (För övrigt precis det som brukar hända när man ber någon definiera "woke" - de vet inte vad det är, men de vet att de kan locka fram hånskratt genom att slänga sig med det.)

Feminism är i grunden att se att samhället inte är jämställt och att sträva mot att ändra på det. Du verkar ha mindre emot begreppet jämställdhet, så vi kan köra med det om du föredrar det. Du verkar tro att man måste vara feminist för att inte vara en våldsam man - att målet är att få misshandlare att bli feminister - vilket bara det är ... ja, jag vet inte.

Det statistiken från Brå visar dig är att samhället är ojämställt till kvinnors nackdel. Det är inte bara på området misshandel, men jag tog det för att det är tydligt. Det är på strukturnivå, inte individ- eller slumpnivå. Det finns också mycket mer subtila strukturer, som att kvinnor gör lejonparten av obetalt arbete i hemmet eller att kvinnor nästan automatiskt får kritik för sitt utseende, sexualitet eller sätt att vara om de sticker ut hakan i offentligheten ("Arga Andersson" o.s.v.)

Lyssna nu, för det här är viktigt: män vinner också på feminism. Det finns förväntningar på män som påverkar psykiskt mående, exempelvis, eller kontakten med deras barn. Ett led i feminismen är att minska könsrollskopplade förväntningar - och jo, de finns, även om inte du upplever dem i din vardag. Det begränsar alla människor - och i förlängningen bidrar de till våld. Det är inte bara "människor som inte har samma sätt" som slår eller våldtar, det är vanliga snubbar, och det beror bland annat på vad samhället har lärt dem sedan sekunden de kom ut ur mammans mage.

Jag tycker inte att anekdotiska upplevelser egentligen är så intressanta när vi pratar feminism på den här grund-grund-grundnivån, men jag kan ta ett par exempel. Ungefär varannan gång min nittonåriga dotter åker nattbuss sitter det ett gäng jämnåriga killar och brölar åt henne (etniska svenskar för det mesta, eftersom jag vet att detta kommer komma upp). Det händer aldrig min 21-årige son, och det händer aldrig att det sitter ett gäng nittonåriga tjejer och brölar längst bak i bussen. Nästan alla tjejer har liknande upplevelser. Jag är feminist för både min dotters och min sons skull, för att de ska få leva sina fullständiga liv och vara de de är utan att behöva begränsa sig på grund av könsroller som pressas på dem varje sekund av varje dag.

Eftersom du känner till Kvinna till kvinna och har citerat dem, lägger jag in en länk till dem, där du kan läsa mer. Det handlar om vanliga fördomar mot feminism. https://kvinnatillkvinna.se/sa-bemoter-du-vanliga-fordomar-om-feminism/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund