Svensk politik 6

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som känner Mona väl privat utanför politiken håller inte med om att hon är varesig god eller empatisk och nu var det som sagt inte enbart att hon blandade ihop sina egna pengar med staten utan andra turer med.
Okej.
Som det är nu så känner jag att jag skulle kunna vara i samma rum som Mona Sahlin och ta en fika.
Men det skulle jag inte med Anna Kinberg Batra.

Nej hon blev kastad under bussen trots att hon var en kvinna.
En man hade aldrig kommit undan med vad hon kom undan med.

Jag var liksom där, i princip i alla fall.
Hon fick alldeles för många runt omkring sig att må förfärligt dåligt.
Det var inte hållbart.

Då fick hon förordnande som Landshövding och inte ens det klarade hon av utan att ställa till det.

Edit.
Mona däremot blev nog kastad under bussen.
Men S kastade ju glatt även Håkan Juholt under samma buss.
Så kön var nog inte avgörande där.
Som du vet så tar jag inga av dina uttalande som sanning. Jag ger inget för dina personliga betraktelser, du är uppenbart partisk.

Jag säger inte att hon var en strålande partiledare. Inte att hon var god och empatisk. Hon var förmodligen inte rätt person för jobbet. Men partiet valde henne, och tog noll och inget ansvar när hon levererade det som hon fick i uppdrag att göra. Det var säkert rätt att hon avsattes, men sättet det gick till på, anser jag vara att kasta henne under bussen.

Jag konstaterar att det råder olika måttstockar för kvinnliga och manliga partiledare, inte bara inom moderaterna. Precis som det gör det i samhället i stort, politiska partier är inte en fredad zon. Det vore naivt att tro det.

Alltså jag tycker det blir så oerhört märkligt när vi diskuterar partiledare på personnivå. Vill bara ha det sagt.

När jag säger att Jimmie Åkesson verkar osympatisk, menar jag ju politikern och den offentliga personen. Har ingen aning om hur han är som privatperson, jag har hört att han gillar katter och det är väl fint. Men även om jag visste saker om honom privat, vilket jag inte gör och inte vill göra, känns det irrelevant i en tråd om svensk politik. (Såvida det inte handlar om politiker som begått uppenbara brott eller övertramp, men det är också en annan sak än huruvida de är trevliga och härliga som personer.

Vad har våld i hemmet med feminism att göra ? Förklara som om jag är 3 år gammal.
HUR ska ni få våldsamma män att bli feminister ? Sätt dem i fängelse i stället. Så är problemet ur världen.
För TRO MEJ de våldsamma männen VET OM att de inte ska slå. De gör det ändå. Hur vi ska få dem att sluta ? Genom att låsa in dem. NÄR de slagit nån... Innan så har de inte begått brott. De som begår psykisk misshandel är svårare att komma åt, terapi hjälper men hur få dem dit ? Hur ska ni feminister få dem att se att terapi hjälper dem ? Även om ni skulle få igenom en utopi, ett feministiskt samhälle (återigen vad är det ? mer än ett jämställt samhälle ? Ja jag är för jämställdhet men nån mer skillnad måste de ju va än bara Jämställdhet = feminism) så kommer ni fortfarande ha våldsamma män. Som Inte_ung berättade så finns det personer som INTE har samma "sätt" som andra människor. Varför tror ni annars vi är som vi är ? Alla är olika. Alla gillar olika... Och nej jag gillar inte våldsamma män. Men är inte så naiv att jag tror feminism "botar" våldsamma män.

Eftersom jag inte FÖRSTÅR begreppet feminism hur ska jag då kunna definiera det ? NI lyckas ju inte ens förklara HUR feminismen hjälper kvinnor. Att män inte vill ha ett jämställt samhälle är bullshit. Hade vi vart i USA hade jag mer förstått er "alfa man mentalitet" men i Sverige är det inte många "Alfa män".

HUR SVÅRT är det att be dagis/förskola ringa mannen ? Är det män eller kvinnor som ringer ? Om det är män är det för de INTE är feminister ? Om det är Kvinnor är det för de inte är feminister ?
Jag som INTE är feminist kan läsa eller kommer ihåg vem jag ska ringa, vet jag om att "ring Bellas pappa om nåt händer" så ringer jag Bellas Pappa INTE mamman.. Är det att vara feminist ? NOPE det är att vara läskunnig och kunna förstå instruktioner.
Ok jag ska försöka.

Feminismen har i historien arbetat hårt och har fått många framgångar.
Det är inte lagligt att slå sin fru. (från 1864)
Så det går faktiskt att lagföra mannen som slår sin fru och göra det här -fängelse, som du pratar om.

Det är faktiskt inte ens lagligt att våldta sin fru :eek: sedan 1964
Så detta är också en bra grej som feminismen ordnat -att man kan göra det här fängelse för mannen om han våldtar sin fru.

En annan bra relaterad grej är att om en man våldtar sin lilla dotter så får dottern inte fängelse för att ha begått incest. Det är ju himla nice.

Kvinnolöner, från 1960 var det inte längre tillåtet att uttryckligen ge en person lägre lön för exakt samma arbete för att hon var kvinna, kvinnolönerna försvann. Så det är femismen du har att tacka för att du har möjlighet att tjäna lika mycket som dina manliga kollegor, så länge ni gör samma sak. (feminismen arbetar på att det ska bli jämnt i statistiken också)

En tredje sak som feminismen ordnade är den här -rösta i val grejen. Som jag dock har förstått att de högerextremas vänner i USA kämpar hårt med att få bort. Så den kanske inte känns lika stabil för alla, men jag gillar den i alla fall. 1919

Kvinnor får äga pengar och får ta egna beslut från 1884 yay, tycker jag.

Justja, från 1975 kan du välja att inte bli mamma! Det är ju en supergrej det här med abort. Räddar liv på kvinnor och barn gör det också.

Justja justja, misshandel igen från 1982 så faller misshandel under allmänt åtal. Så kvinnan måste inte själv anmäla sin misshandlare för att det ska fastna. Så det här med möjlighet till fängelse igen.

och justja justja, du får sedan dess inte heller skära av flickans könsdelar. Pojke är fortfarande ok.

Och sedan 2021 får du inte misshandla barnens mor inför dem.

Senast ändrad:
Men även om jag visste saker om honom privat, vilket jag inte gör och inte vill göra, känns det irrelevant i en tråd om svensk politik. (Såvida det inte handlar om politiker som begått uppenbara brott eller övertramp, men det är också en annan sak än huruvida de är trevliga och härliga som personer.
Men det påverkar politiken väldigt mycket.

Människor röstar på trevliga och sympatiska Politiker.
Härliga människor ger högt förtroende.

Människor som är karismatiska och lätta att samarbeta med drar till sig anhängare.

Politik handlar om att sälja förtroende.
Och då hjälper det sannerligen att vara trevlig och härlig som person.

Jag har tänkt ett varv till.

Det är inte statsministern som person som jag försvarar utan valet av honom.

Efter Anna Kinberg Batra så kändes ungefär allting bättre än vad det var.
I David Batras TV-serie "First Lady" så framgick tydligt vad problemet var där.
Vi var ganska så tilltufsade efter henne.
Ulf von Papen Kristerssons stora problem är att han inte upplevs vara herre i sitt eget hus. Vare sig hemma eller i regeringen.

Eftersom jag inte FÖRSTÅR begreppet feminism hur ska jag då kunna definiera det ? NI lyckas ju inte ens förklara HUR feminismen hjälper kvinnor. Att män inte vill ha ett jämställt samhälle är bullshit. Hade vi vart i USA hade jag mer förstått er "alfa man mentalitet" men i Sverige är det inte många "Alfa män".

HUR SVÅRT är det att be dagis/förskola ringa mannen ? Är det män eller kvinnor som ringer ? Om det är män är det för de INTE är feminister ? Om det är Kvinnor är det för de inte är feminister ?
Jag som INTE är feminist kan läsa eller kommer ihåg vem jag ska ringa, vet jag om att "ring Bellas pappa om nåt händer" så ringer jag Bellas Pappa INTE mamman.. Är det att vara feminist ? NOPE det är att vara läskunnig och kunna förstå instruktioner.

Feminist=arbeta för jämställdhet. Det är samma sak.

Förskolan?

Ok om du skriver två föräldrars namn på listan ringer förskolepersonalen oftast mamman, även om instruktionerna är tydliga.

Men du kommer här ganska nära ett arbetsområde för feminismen.

Att förskolepersonalen (statistiskt sett) och föräldrarna behandlar små flickor och gossar helt och hållet olika och därmed ger dem olika möjligheter i livet.

Är du alltså förskolepersonal?

1. Varför valde partiet enhälligt henne som partiledare då?
2. Varför tar partiet inte ansvar för sitt val av partiledare utan skyller allt på henne personligen?

Jag säger inte att hon var en strålande partiledare. Inte att hon var god och empatisk. Hon var förmodligen inte rätt person för jobbet. Men partiet valde henne, och tog noll och inget ansvar när hon levererade det som hon fick i uppdrag att göra. Det var säkert rätt att hon avsattes, men sättet det gick till på, anser jag vara att kasta henne under bussen.

Jag konstaterar att det råder olika måttstockar för kvinnliga och manliga partiledare, inte bara inom moderaterna. Precis som det gör det i samhället i stort, politiska partier är inte en fredad zon. Det vore naivt att tro det.

Mycket svårt.

Min dotter arbetar som lärare och kan inte svara i telefonen kontorstid.
Pappan till hennes barn är tillgänglig på telefon nästan hela tiden.

Trots noggranna instruktioner om att ringa till den tillgängliga pappan så ringer både vården och skolan till mamman som inte kan svara.

Mycket svårt.

Min dotter arbetar som lärare och kan inte svara i telefonen kontorstid.
Pappan till hennes barn är tillgänglig på telefon nästan hela tiden.

Trots noggranna instruktioner om att ringa till den tillgängliga pappan så ringer både vården och skolan till mamman som inte kan svara.
Den av mina gamla vänner som har barn i fsk-ålder har samma erfarenhet. De har skrivit in att han ska kontaktas, men förskolan ringer gång på gång på gång mamman istället. Han brukar lägga ut rants på sociala medier och tagga förskolan i dem, men inget händer.

När det gäller just Anna Kinberg Batra så fick hon extra hänsyn, överseende och acceptans för att hon just var kvinna.
Positiv särbehandling alltså.

Men inte ens det räckte.
Att då påstå att hon skulle ha fått sämre förutsättningar p.g.s. sitt kön är fel.

Jo det är faktiskt svårt att hitta partiledare.
I alla partier.

Personen skall vilja och vara beredd på den "skitstorm" som det innebär.
Titta bara här i tråden hur vi går på mot de olika partiledarna.

Personen skall sedan "stå pall" för det enorma arbetet och känslomässiga trycket. Den kan inte krokna på vägen. Titta på Centerpartiet som förbrukar Partiledare på löpande band.

Och så måste de andra i partiet vilja samarbeta med vederbörande.

Det är inte lätt.
Må så vara. Jag tycker ändå att det är djupt bekymmersamt att folk som röstar på moderaterna inte är mer nogräknade än så.

Det här är inte ens politisk kritik för mig. Men att så många moderata väljare fullständigt accepterar en sådan statsministerkandidat när de röstar, är mer och värre än jag egentligen förväntar mig.

1. Varför valde partiet enhälligt henne som partiledare då?
Anna Kinberg Batra är en fantastisk retoriker.
Hon har talets gåva och är oerhört snabbtänkt så att hon kan ge svar på tal.

2. Varför tar partiet inte ansvar för sitt val av partiledare utan skyller allt på henne personligen?
Därför att det handlar om henne personligen och hur hon behandlar andra människor.
Det är svårt att i förväg veta hur makt påverkar en människa.
Hon blev någon som andra mådde dåligt av.
Det är litet magstarkt att kräva att de som mådde dåligt skall ta det ansvaret.

Jag är återigen INTE feminist. När man pratar om feminism så ser jag "en inte trevlig skara av kvinnor" som jag inte har det minsta gemensamt med.
--------------------------------------------------------------------------------
från https://kvinnatillkvinna.se/feminism/

"Vad betyder feminism?
Feminism är ett samlingsbegrepp för rörelser och ideologier som menar att alla människor oavsett kön eller genusidentitet ska ha samma förutsättningar att påverka samhället och sina egna liv. Målet är att uppnå ett jämställt samhälle där alla människor har lika värde.

(min tanke om detta är att det kursiva, enligt mej är det INTE feminism, det är jämställdhet, vilket ju sen kommer i det icke kursiva)

En feministisk analys problematiserar de existerande hierarkierna i det patriarkala samhället. Det vill säga ett samhälle där män har större privilegier, makt och inflytande. Ett patriarkalt samhälle bygger på olika former av diskriminering som påverkar människors möjligheter och förutsättningar, och hänger ihop med samhällsstrukturer av politisk, social och ekonomisk orättvisa."
---------------------------------------------------------------------------------

Och jag anser inte att män har mer privelegier än vi kvinnor. Vill jag ha någotm vill jag bli något, har jag ALDRIG fått höra "det kan du inte bli för du är ju kvinna" ... Så vad får ni höra att ni inte kan/får göra för ni är kvinnor ?
Sen är det självklart så att JAG är svagare muskelmässigt än min man, speciellt efter min GBP, när jag va yngre och hade gård var jag definitivt starkare (återigen min man skulle ha varit starkare då med), JAG är den händige i vårt förhållande. Jag är den som bygger och renoverar, han skulle aldrig komma springande å "ta över" om jag börjar borra/såga/riva osv. Ber jag om hjälp får jag det.

Så när kvinnor säger att män är så illa så har jag inte samma erfarenheter. Ja det finns rötägg... MEN det finns rötägg bland kvinnor med.

JAG ser inga "det här får män lättare än kvinnor"... Eller "vadå det där är kvinnogöra" ... NOPE.

Så det feminismen vill är ? ja jag vet inte riktigt. Att män ska sluta ta för sej så de tafatta kvinnor som inte vet hur man gör ska kunna ta plats ? Eller va ? Ursäkta uttrycket (eller inte) men "grow some balls" och gör det ni vill. Varför behöver ni nån som säger "gör det du vill"... Och vill du inte så är ju problemet inte ett problem.
Du anser alltså att kvinnor i Sverige alltid haft samma möjligheter som män och ingen kvinna i din släkt bakåt har någonsin haft andra möjligheter än någon man?

Trots de milstolpar i Svensk lag som jag skrev ovan anser du detta?

Sedan att du som person anser att du aldrig någonsin fått en annan behandling än en man och aldrig läst en lärobok som handlat mer om män i historien, eller läst en skönlitterär bok där män och kvinnor beter sig könssteretypt, eller sett några andra filmer än filmer där två kvinnor någon gång pratar med varandra om någonting annat än en man, är en personlig upplevelse.

Andra personer har haft andra upplevelser. Dvs läst böcker, sett filmer, TV-serier, haft läroböcker som beskriver män och kvinnor könsstereotypt eller tar upp fler män.

Jag har absolut personligen upplevt att det är olika förväntningar på kvinnor och män.

Men det är så som du citerar ovan inte personliga upplevelser för enskilda utan strukturer. Dvs personliga upplevelser för så många att det blir statistik av det.

Så det feminismen vill är ? ja jag vet inte riktigt. Att män ska sluta ta för sej så de tafatta kvinnor som inte vet hur man gör ska kunna ta plats ? Eller va ? Ursäkta uttrycket (eller inte) men "grow some balls" och gör det ni vill. Varför behöver ni nån som säger "gör det du vill"... Och vill du inte så är ju problemet inte ett problem.

Ja nästan, du är nära. En sak feminismen vill är att man inte ska uppfostra, trycka ned flickor till tafatta mähän och pucha pojkar till att bli personer som tar för sig av plats som inte är deras.

Dvs låta flickor ta plats som unga utan att trycka till dem och stötta pojkar i att få följa sina intressen och ta hänsyn till sin omgivning.

Dvs tillåta flickor att "grow some balls" och tillåta pojkar att "grow some ovaries"

Dit har vi ju inte kommit ännu. Det skriver du ju själv här ovan.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 8
  • Svensk politik 7
  • Svensk politik 5
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII