Jag är återigen INTE feminist. När man pratar om feminism så ser jag "en inte trevlig skara av kvinnor" som jag inte har det minsta gemensamt med.
--------------------------------------------------------------------------------
från
https://kvinnatillkvinna.se/feminism/
"Vad betyder feminism?
Feminism är ett samlingsbegrepp för rörelser och ideologier som menar att alla människor oavsett kön eller genusidentitet ska ha samma förutsättningar att påverka samhället och sina egna liv. Målet är att uppnå ett jämställt samhälle där alla människor har lika värde.
(min tanke om detta är att det kursiva, enligt mej är det INTE feminism, det är jämställdhet, vilket ju sen kommer i det icke kursiva)
En feministisk analys problematiserar de existerande hierarkierna i
det patriarkala samhället. Det vill säga ett samhälle där män har större privilegier, makt och inflytande. Ett patriarkalt samhälle bygger på olika former av diskriminering som påverkar människors möjligheter och förutsättningar, och hänger ihop med samhällsstrukturer av politisk, social och ekonomisk orättvisa."
---------------------------------------------------------------------------------
Och jag anser inte att män har mer privelegier än vi kvinnor. Vill jag ha någotm vill jag bli något, har jag ALDRIG fått höra "det kan du inte bli för du är ju kvinna" ... Så vad får ni höra att ni inte kan/får göra för ni är kvinnor ?
Sen är det självklart så att JAG är svagare muskelmässigt än min man, speciellt efter min GBP, när jag va yngre och hade gård var jag definitivt starkare (återigen min man skulle ha varit starkare då med), JAG är den händige i vårt förhållande. Jag är den som bygger och renoverar, han skulle aldrig komma springande å "ta över" om jag börjar borra/såga/riva osv. Ber jag om hjälp får jag det.
Så när kvinnor säger att män är så illa så har jag inte samma erfarenheter. Ja det finns rötägg... MEN det finns rötägg bland kvinnor med.
JAG ser inga "det här får män lättare än kvinnor"... Eller "vadå det där är kvinnogöra" ... NOPE.
Så det feminismen vill är ? ja jag vet inte riktigt. Att män ska sluta ta för sej så de tafatta kvinnor som inte vet hur man gör ska kunna ta plats ? Eller va ? Ursäkta uttrycket (eller inte) men "grow some balls" och gör det ni vill. Varför behöver ni nån som säger "gör det du vill"... Och vill du inte så är ju problemet inte ett problem.