Bukefalos 28 år!

Täcke hela natten

Och du är så enfaldig att man skakar på huvudet.

Till dig som undrade:
Även om stallet är dragfritt kan det ju vara kallt?

Har man ett stall med högre temperatur har man ofta ett inntäcke och slänger på ett utetäcke över ute.
Har man samma grader inne som ute har man samma täcken på.
 
Vi har dom flesta täckade både ute och inne. Även om det är relativt varmt i våra stall, så står dom inne med stalltäcke, och ett regn/vintertäcke slängs över när dom ska ut. Därför tror inte jag att det blir samma effekt som när man tar på sig en jacka. Istället har du en varm tröja på dig i ett kyligt hus, och slänger på dig en jacka över när du går ut.
 
Ehh jaha? Vad har jag sagt som var så enfaldigt? Man kan ju tycka att det inte är för mycket begärt att du ska förklara det. Det har ju inget större allmänintresse att du tycker att jag är dum så har du inget mer att säga kan du ju skicka ett privatmeddelande ist.

Dessutom kan du ju prata för dig själv och inte i som att det DU säger är regel. Mina hästar står i kallstall tilsammans med 10 andra hästar - ingen har täcke inne. Så länge det inte är dragit eller de blir blöta fryser de allra flesta hästar inte (ja jag vet att det finns undantag) så det har stor betydelse om stallet är dragfritt eller inte. Basic hästkunskap.

Man kan inte jämföra hästar med människor - hästar har päls som skyddar utmärkt mot kyla och allra bäst om dom går otäckade. Det är fakta, inget jag hittat på. Om du sen klipper hästen eller täcker den för att den inte ska få päls är en helt annan sak.
 
Min har täcke om det regnar eller kommer blötsnö. Inne har han normalt inget täcke, då han har vinterpäls. MEN om jag ridit på kvällen så brukar jag lägga på en ylle"pyjamas", för jag anser att musklerna inte ska kylas av så snabbt som dom väl måste göra i ett kallt stall, där hästen står stilla. Pyjamasen brukar hästen få behålla på hela natten.
 
Vet inte riktigt, det beror väl på hur täcket är...

Min märr går UTAN täcke, och innan det hade hon gått med täcken i 1 års tid då var pälsen rätt så MATT och sedan såg det ut som att hon hade skavt lite..
Nu när hon gått utan täcke, och har väldigt TÄT päls.
Hennes päls kan jag lugnt säga att det är LIKA silkeslen som kattpäls !! :love: :love:
Kan stå lutad emot henne fast hon blir smått irriterad och nafsar efter mej, -undrar säkert vad i helskotta gör matte...??- :D
En stallkamrat säger att det kan nog bero på att hon går barfota som hon har bättre blodcirkulation än en skodd häst.
Hennes gamla travmärr går också utan täcke, har björnpäls inte lika tät som min, och hon går skodd. Hennes päls är väl helt OK men inte lika blank, och mjuk som märrens.

Det kan väl vara så, eller ?? Det kan nog oxå bero på hur täcket är, andas eller tät...

//Carolrita
 
Jo men på en del ställen täcks dom inte på morgonen,så då måste dom ha på sig täcket från kvällen och under hela natten :smirk:

Men jag tycker ändå att det är konstigt,det borde ju vara samma sak som att vi fryser om vi har jacka på oss inne och sen går ut i kylan.Fast man kanske inte kan jämföra så? :confused: :)
 
I mitt stall är det bara en grad varmare än ute, han är inte rakad ännu men kommer snart att bli. Ute har han ett stalltäcke (tjockt)och ett regntäcke. Sedan slipper han det ett tag när jag rider. Inomhus har han bara stalltäcket.

Han klagar inte. Det är ju kallt ute nu. Många minus. Brrfr.

:bump:
 
Men du har väl inte 23 värmegrader i stallet hellre?? :confused: Jag har iaf samma jacka när jag är i stallet som när jag går ut med skottkärran eller håller på med andra saker ute...

Jag har inte samma täcke ute och inne på mina hästar, jag byter.

Och Elektron... Jag tror nog att de hästar som nämns i andra inlägg, som har täcke inne, också är klippta/inte har nån vinterpäls. Du kan ju inte jämföra en raggig isländing med ett klippt halvblod! :smirk:
 
Jag anser att det finns väldigt många hästar i detta land som behöver täcke. Jag anser att du är enfaldig eftersom du inte kan ta åt dig det utan fortsätter tjata om att hästar inte ska ha täcke.

Jag har aldrig jämfört hästar med människor.

Klart det har betydelse om det är dragigt eller inte men det kan ju fortfarande vara kallt i stallet?

Nej, min åsikt är ingen regel, bara en annan än din.
 
Har täcke på min häst förutom då han rids, då har jag bara ett ländtäcke på honom. Han är helklippt och har därför täcke inne också. Har inte märkt av att han besväras av det. Har han inte täcke på sig så blir han stel i ryggen och övrig muskulatur om han blir kall.
 
Jag har väl inte tjatat eller sagt att hästar INTE ska ha täcke? Jag svarar på inlägg som brukligt på ett DISKUSSIONSFORUM.

Om du är intresserad och läser lite om hur hästar fungerar så ser du att de flesta hästar kan gå utan täcke - de är liksom gjorda för det. Ja det kan vara kallt i stallet men hästar är väldigt tåliga mot kyla så länge det är dragfritt. Och det är ingen "åsikt" eller "regel" jag har utan fakta. Om du tycker det är enfaldigt att säga så tror jag du har större problem än jag med min enfaldighet.

Det finns en del andra här som jämför hästar och människor så du behöver inte ta åt dig om du inte känner dig träffad. Och om du talar för dig själv så säg inte "man brukar blablabla..." Och som jag sagt förut finns det undantag och klippta hästar ska naturligvis ha täcke.

Centaur - det har jag inte gjort heller.
 
Länken till SLU är mycket bra. Jag är helt övertygad om att det egentligen är ett större problem att hästar har större problem med överhettning pga av täckesanvändning än att de fryser pga för lite täcken. Det är många som jämför människor och hästar, fryser människan så fram med ett tjockare täcke till hästen. Hästen har ju dock ett helt annat ämnesomsättningssystem än vad vi har så det blir inte rätt att jämföra på det viset.
 
jag måste ha täcket på inne för att min pålla ska ha det ute också, eftersom stallägaren inte sätter på täcke, och jag inte har möjlighet att åka ut till stallet varje morgon innan skolan.
 
Nepp vi har inte plusgrader i stallet :crazy:

Men tydligen kan man inte jämföra detta fallet mellan hästar och människor.
Då hade jag fel,jag trodde att hästen inte "kände av täcket" om den stått med det hela natten,eller vad man ska säga.
Men så var det tydligen inte :smirk:

Fast jag skulle nog ändå tycka att det var bättre att byta täcke,så hästen får ett nytt täcke när den ska gå ut i kylan på morgonen :)
 
jag håller med dej om att de flesta hästar inte behöver täcke ute överhuvudtaget.
Finns klart de hästar med tunn päls och dålig blodcirkulation t.ex som behöver det.Men många hästar skulle klara sig lika bra utan ett täcke.

En häst i mitt förra stall går utan täcke på vintern.Hon är ett renrasigt arabsto och har satt päls som en isbjörn :D
Så täcker man inte hästen så fixar dom pälsen av sig själva. I de flesta fall iallafall :rofl:
 
Har du någonsin sagt att en häst kan behöva ett täcke?

Enligt dig klarar sig alla hästar bra utan och vi som använder täcken kan inte tillräckligt mycket för att förstå det.

Jag är trött på att bli idiotförklarad för att min häst har täcke.
 
1. Ja, hela tiden men du verkar läsa väldigt selektivt.
2. Så läste fan bibeln har jag hört.
3. Du idiotförklarade just dig själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 120
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp