Bukefalos 28 år!

Täcke hela natten

Ja du har ju uppenbarligen inte läst det jag skrivit utan tagit för givet en massa saker utan nån som helst substans.
Typ idiotiskt. Och otrevligt. Och onödigt.
 
Följande har jag läst från dig. Är det konstigt att man känner sig påhoppad då?

Om hästen är klippt ersätter du pälsen med ett täcke och det finns ingen anledning att sätta på ett täcke till.

Täckesfabrikanterna skrattar hela vägen till banken.

Hästar har päls som skyddar utmärkt mot kyla och allra bäst om dom går otäckade.

Ibland tror jag intresset för att köpa täcken är större än intresset för hur hästen fungerar.
 
Ja jag finner det högst märkligt faktiskt. Jag ska försöka förklara som för en treåring så får vi se om du förstår:

1. Klipper du hästen sätter du såklart på ett täcke efter det. Om hästen är en alldeles "normal" häst dvs en häst som fungerar som en häst gör naturligt - så ska den inte frysa om du ersatt pälsen med ett täcke. Som jag sagt ca. 3000 ggr tidigare finns det undantag.

2. När jag skaffade häst 1981 hade en häst av 10 täcke idag är det tvärsom. Vem tror du är gladast? Hästen eller dom som säljer täcken?

3. Hästens päls skyddar mot kyla (läs mer på länken från SLU om du vill lära dig mer). Täcker du hästen får pälsen sämre isoleringsförmåga - vilket återställs om hästen går utan ett tag.

4. Ja det är vad jag tror ibland - det är alltså en personlig åsikt vilket knappast går att missuppfatta. Det är rätt skrämmande att den första frågan många ställer när det köpt häst är vilka täcken de behöver. Jag tycker de ska fråga hästen ist och inte här på Buke.
 
Varför känner du dig påhoppad av detta inlägg?? Elektron är inte helt ute och cyklar.

En häst som är oklippt klarar av väder och vind bra mycket bättre om den INTE är täckad. Hästen kan nämligen spärra ut hårstråna i pälsen och skapar på så vis ett isolerande luftlager i pälsen. Lägger du på täcke på en oklippt häst så trycker du ner pälsen.

Sedan att man använder täcke för att hästen ska vara torr när man kommer för att rida på em/kväll det är ju för att underlätta för oss som ryttare. Vet även personer som har problem med astma som använder täcke för de klarar inte av att borsta en lerig häst.

Sedan är hästar individer - finns en gammalt sto i vårt stall som sätter värsta björnpälsen, men ändå får jätteont i ryggen om hon blir kall och blöt. Därför har hon täcke på sig. Hennes matte har provat med lite täcken med lite olika tjocklekar och märkt skillnad.

För övrigt så köper vi hästmänniskor mer utrustning än vad vi egentligen behöver (de flesta) :angel:
 
Men hästar som går otäckade byter ju inte päls för att temperaturen växlar.


Jaha, så dina hästar har samma tjocklek på sin päls året om??
Tror knappast det!
Om hästen är klippt ersätter du pälsen med ett täcke och det finns ingen anledning att sätta på ett täcke till. Hästar är inte jämförbara med hur människor fungerar.


[/quote]


Nej hästar är mkt känsligare än människor. Så du menar att du skulle ha samma slags täcke (om du hade använt täcke) när det är 30 minus som 3 + ???

Undrar om du går omkring med dunjacka på sommaren eller bikini på vintern??

Tro fan hästar måste ha olika tjocklek på täcken när det är olika temperaturer.
 
Men jesus....

Byter dina hästar päls under vinterhalvåret? Hur förklarar du att otäckade hästar klarar temperaturväxlingar utan problem på vintern med ditt täckesresonemang?

Och känsligare än människor när det gäller vadå? Och källa tack!

Nej jag skulle inte ha täcke alls om det var +3 grader.

Läs SLU-länken så får du också lära dig att hästar varken har bikini eller dunjacka.
 
Jag ska försöka förklara som för en treåring så får vi se om du förstår

En nivå du verkar van vid.

1, Bra då är vi överens.
2, För 10 år sedan stod våra hästar inte lika högt i blod som idag. Där tror jag lösningen finns.
3, Klart som korvspad att pälsen skyddar men för alla hästar räcker inte detta.
4, Min häst pratar inte och jag kan inte läsa tankar. Så jag söker info på andra sätt.
 
1. Att det skulle ta sån tid att fatta det. Särskilt med tanke på att du insinuerar att jag pratat som till en treåring hela tiden.
2. Delvis.
3. Nej och det har jag sagt hela tiden om du läste vad jag skrev.
4. Man behöver inte fråga hästen rent bokstavligt hur den mår men om hästen behöver täcke brukar det det faktiskt märkas.
 
Ja dom byter päls under vinterhalvåret, dom har inte alls lika mkt päls i november som dom har i januari.

Mkt känsligare vad det gäller att få nedkylda muskler, njurar osv.
Jag behöver ingen källa för självklara saker.

DU svarade inte på frågan om täcken , jag frågade OM du hade använt täcke hade du haft samma täcke när det är 3 plus som 30 minus???

Jag likställer det med dig om du har dunjacka på sommaren och bikini på vintern, jag trodde du kunde läsa??? Var i mitt inlägg skrev jag att det gällde en häst?

Jag tänker på alla våra veterinärer som anser att elit hästen inte ens behöver massage när jag tänker på SLU.
 
Vet inte om det är skillnad på vart i landet man bor... men här i Örebro så har hästarna lika tjock päls i november som i januari - däremot börjar de fälla sin päls i februari när ljuset börjar komma tillbaka... Detta pga att pälssättning och pälsfällning styrs av ljuset
 
Haha - bra svar.

Jag skulle inte ha täcke öht om det var +3 så din hypotetiska fråga är helt ointressant.

Och ännu märkligare vad har MIN bikini ocgh dunjacka med ämnet att göra om du nu inte ville jämföra det med hästar?

Ja fy på SLU. Dumma SLU.

Ps. www.skrivihop.nu
 

2. När jag skaffade häst 1981 hade en häst av 10 täcke idag är det tvärsom. Vem tror du är gladast? Hästen eller dom som säljer täcken


Det där är ren lögn 1981 hade jag haft häst i 3 år redan. Det fanns inte så många täcken att välja på , det var jutetäcket att ha inomhus(helt värdelöst andades ej) Nya Zeeland ett utetäcke (astungt, vattentätt men andades ej).
Ylletäcket samt svettäcke.

Hästarna var lika mkt täckta på den tiden men det var betydligt jobbigare med täckesbyten, halm under svettäcket osv.
Alla hästar klipptes oxå på den tiden.

Det är inte täckestillverkarna som skrattar hela vägen till banken utan det är hästarna som skrattar hela dagen i hagen just för att utvecklingen gått framåt och att dom slipper ha dom där stela hemska täckena som varken hade passform eller andades.
 
Då kan jag ju säga att det du säger är ren lögn eller så kan man tänka lite längre som att det kan ha med geografiska skillnader att göra. För jag kan inte fatta varför i hela friden man skulle ljuga om en sån sak - kan du?

Och att ALLA hästar klipptes är garanterat en lögn för mina var oklippta och de flesta andra i stallet också. 1981 alltså.

"Jag behöver ingen källa för självklara saker". Hahaha - jag skrattar än!
 

Jag skulle inte ha täcke öht om det var +3 så din hypotetiska fråga är helt ointressant.


Förmodligen eftersom du inte kan göra bort dig med att erkänna att ditt uttalande var rätt korkat angående om att ha samma täcke i 3 + som -30.
Och ännu märkligare vad har MIN bikini ocgh dunjacka med ämnet att göra om du nu inte ville jämföra det med hästar?


Det har med ditt dumma påstående att hästen kan ha samma täcke när det är 3+ som -30 att göra.
 
Men jag har ju liksom aldrig sagt att jag skulle ha samma täcke i +3 som i -30 grader heller vilket uppmärksamma läsare säkert noterat.

För att klargöra för dig och ev. andra som inte förstått kan jag meddela att jag pratar om vinterhalvåret fortfarande - och jag påstår att du kan ha samma täcke ute som inne om du har ett kallstall dvs oisolerat med de temperaturskillnader vi har.

Ps. Jag bor inte i Norrland.
 
Då kan jag ju säga att det du säger är ren lögn eller så kan man tänka lite längre som att det kan ha med geografiska skillnader att göra.


Säg inte då att 1 av 10 hästar var otäckta , för du vet väl knappast hur det är i denna del av landet då!



Och att ALLA hästar klipptes är garanterat en lögn för mina var oklippta och de flesta andra i stallet också. 1981 alltså.


Ännu en geografisk skillnad.


"Jag behöver ingen källa för självklara saker". Hahaha - jag skrattar än!


[/quote]


Nej jag förstår att du inte kan tänka själv , utan bara läser källor.
 
Men hästar som går otäckade byter ju inte päls för att temperaturen växlar. Hästar är inte så känsliga att de märker skillnad på om de har 200 eller 400 grams fyllning i täcket.

Om hästen är klippt ersätter du pälsen med ett täcke och det finns ingen anledning att sätta på ett täcke till. Hästar är inte jämförbara med hur människor fungerar.


Vad menar du med detta då??? Jag tolkar det som om att du påstår att hästen kan ha samma täcke på oavsett temperatur, om jag missförstått ber jag om ursäkt!
 
Då kan jag göra tillägget att jag som bor i mellansverige inte ser att det är nödvändigt att sätta på ett täcke till om hästen redan står med täcke på ett i oisolerat stall. Och du borde kanske inte generalisera du heller då?

OM jag hade +3 inne och -30 ute hade jag låtit dom stå utan täcke inne och satt på åtminstone min ena täcke ute och sett till att dom hade grovfoder i hagen.

Ytterligare en anledning till att vi har olika syn på hur det var på forntiden kan ev. bero på att du hade tävlingshästar och jag hobbyhästar och de klipps i större utsträckning idag. Jag ser faktiskt inget nöje i att ljuga om en sån banal sak.

Och jag tittar mycket på hur mina hästar beter sig och läser även mycket och tycker alltid det är trevligt med källor till påståenden. Om du vill se det som att jag inte kan tänka själv så bjuder jag på det.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 116
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp