Bukefalos 28 år!

Täcke hela natten

"halm under svettäcket osv."

Ja fy 17. Det minns jag. Det var jobbigt.
:crazy:
 
Det finns ingen möjlighet att få "täckessbytarservice" där min häst står nu. Alltså har jag två saker att välja på:
1) Låta hästen stå utan täcke på natten och sedan gå ute hela dagen utan täcke.
2) Låta henne stå med täcke på under natten.

Jag väljer det senare alternativet. :D Stallet hon bor i är ett kallstall och det är lika kallt inne som ute. Självklart anpassar jag täcket efter väderleken.
Idag, t ex när det har varit 8+ hela dagen, har hon bara ett tunnt regntäcke som andas.

En stallkompis för en del år sedan hade tre täcken på sitt halvblod - från september till maj. Oavsett väder och vind. Dvs hästen hade fleecetäcke, jutetäcke och regntäcke (med fleecefoder) dygnet runt vare sig det var 15+ eller 15-. :mad:
När tjejen skulle rykta och tog av täckena luktade det pyton i stallet (något i stil med dansk ost :crazy: ).

Immer
 
Men gud vad äckligt att det luktade så.
Stackars häst att så mkt täcken :cry:
 
min har hela natten för jag släpper inte ut själv och kan inte ta på på morgonen. som någon annan skrev så ger det ju skydd mot regn och snö ändå, det är ju viktigast. för om det "bara" är kallt men inte regnar eller snöar så blir det ju inte så kallt för hästen ändå.
 
Kan man inte få hjälp med täckesservice i sitt stall, så har man ju inte så mycket att välja på. Bor hästen i ett kallstall så är det ju samma temperatur både inne och ute. Då är det ju lätt att anpassa vilket täcke man behöver lägga på om det nu är risk för 0-gradigt och nederbörd eller om det ska bli 5 minus och sol. Man får hålla lite koll på väderrapporterna ;)

Tyvärr är det nog en del som gör som din fd stallkompis och det är MYCKET farligare för hästen att bli överhettad än att frysa, och det är dessutom lättare för hästen att bli överhettad än att frysa. Vad jag kan se hos en del hästägare så har de inte koll på detta faktum :confused: de vet inte alls hur hästens temperaturreglering funkar alls...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 244
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 116
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 636
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 236
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp