Bukefalos 28 år!

Täcke hela natten

S

sassabrassa

Jag vet många hästägare som täcker sin häst på kvällen och sedan får hästen stå med täcket hela natten tills den släpps ut på morgonen.
Vad är det då för mening med att ha täcke?
Täcket gör ju ingen nytta om man har haft det på hela natten innan hästen går ut.
Man vet ju själv hur det är med sin egna jacka till exempel.
Förstår ni hur jag menar eller sluddrar jag för mkt :smirk: :confused:

/brassa :banana:
 
Jag förstår faktiskt inte skall jag erkänna... :o

Min kuse är täckad 23 timmar/dygn. Den 24:e timmen rider jag, och då har han "bara" ländtäcke. :)
 
även om täcket vart på hela tiden, så skyddas det ju ändå mot regn/snö vid utgång.

i mitt stall sätter dom ej på täcke vid utsläpp, vilket betyder täcke på dygnet runt.
det är INTE bra att va täckad dygnet runt.
värmeutslag och allergi kan uppstå.

därför har jag och en kompis iaf täckad av vid intag på em och täcke på vid kvällsfodring så dom iaf får stå utan några timmar..

helst av allt vill jag inte ha täcke alls i stallet.

men som tur är, så är det inte så varmt i vårt stall
 
Jag har haft häst i stall där man inte bytte täcken på hästarna. Flera år faktiskt och jag märkte inte att det skulla vara problematiskt på något sätt för hästen.

Allergi och värmeutslag hade då ingen häst i stallet. Ca 20 hästar.

Dagens moderna täcken andas ju.
 
Min två teorier går inte ihop..

1: Hästen klipps och pälsen ersätts med ett täcke, varför behöver den mer täcke när den går ut om den inte kunnat "växla" pälsens tjocklek innan?

2: Hästen behöver mer täcke när den går ut. Detta är ju det som enl min MKT lilla (en vinter) täckesanvändning stämmer. Tösen hade ett täcke konstant, o antingen innetermo eller ute ovanpå. Utetäcket var tjockare o hade högre hals.

Ett täcke som ligger konstant och inte växlas skyddar ju ändå mot väta, vind när hästen går ut.. Fast vi fryser ju om vi går ut i jackan efter att ha haft den inne?

Skumt.. En sak är iaf säker, hästens värmeförmåga rubbas extremt av att bli klippt! Lilla tösen skakade så fort täckena inte kom på tillräckligt fort o hon gick med dubbla täcken trots +10 på våren för att inte skaka av köld. Nu står hon i snålblåsten i minusgrader och livet leker, MED päääls! :love:
 
det är vanligare än man tror.

känns under pälsen (spciellt oklippta hästar med andra ord) så kan man på vissa hästar kännsa små "skorpor, eller småsmåbulor". det är värmeutslag.

hästen behöver inte alltid visa det genom att klia etc. men det förekommer dock.
 
Men man anpassar ju tjocklek på täcke efter temperatur?

Har iofs inte haft problemet, har en frusen häst som knappast kommer att få värmeslag av att vara täckad.
 
Men det kan ju även bero på att hästen står ute i regnet UTAN täcke och är blöt hela tiden.....
 
Jag har täcke på min dygnet runt och oftast ett tjockare täcke på natten. Jag har ett litet kall stall som blir lika kallt i som det är ute. Och på natten har han ju bara boxen att röra sig i.
Iofs så byter jag oftast täcke näör jag tar in men det beror lite på vädret.
 
det blir ju extra päls så att säga.
så då kan man ju låta bli att täcka hästen från början så den kan lägga ordentlig päls istället.
min står med täcke hela tiden,men det är för att hans päls inte har bytt om till vinter ( mitt eget fel,för jag täckade tidligt i år.)
så täcket funkar som den päls han inte har.
 
Av ljuset OCH temperaturen...(var in på SLUs hemsida igår, finns en massa bra där). :idea:
 
Men hästar som går otäckade byter ju inte päls för att temperaturen växlar. Hästar är inte så känsliga att de märker skillnad på om de har 200 eller 400 grams fyllning i täcket.

Om hästen är klippt ersätter du pälsen med ett täcke och det finns ingen anledning att sätta på ett täcke till. Hästar är inte jämförbara med hur människor fungerar.
 
Måste väl rimligen styras av täckning också? :crazy:

Eller så är hästarna i vårt stall knasiga typer som strider mot naturlagarna. :confused:

Både Battis och hans lika klippta flickvän har BETYDLIGT mer päls nu på halsen än resten av de klippta ytorna (som är under täcket) - pälsen på den klippta halsen är nu nästan lika lång som de oklippta kroppsdelarna - medans mage, rumpa osv är korthårigt fortfarande.

Måste väl rimligen ha med täcke att göra? :confused:
 
Jag undrar om det verkligen är nödvändigt att ha på hästen täcke på natten om den står inne i ett torrt, dragfritt stall?
 
Så länge den inte är klippt - nej.

Majoriteten av alla hästar behöver inte täcke ute heller.

Täckesfabrikanterna skrattar hela vägen till banken.
 
Om jag hade haft eget stall och möjlighet att byta täcken som jag ville hade jag kanske bytt täcke till ett annat över natten....och/eller om jag haft tillgång till ett bra torkrum.
Men nu har jag inte det.
Så för mej känns det mycke bättre att täcket ligger kvar på hästen än att hon får på sej ett blött täcke på morgonen eller kommer ut utan.......
 
Min har täcke dygnet runt! Dom bytter inte täcke på någon häst i stallet då det är 41 hästar i stallet! Har inte sätt någe tendens till eksem eller liknande! det beror nog på hur man håller dom och täckerna rena!
Ja om man inte täckar hästen kan den bli blöt och kall och är det då en frysen häst så blir det inte bra!
Jag tar av täcket varje dag under tiden jag är där då hästen är inne!
 
Bra täcken som "andas" och inte skaver verkar hästarna inte må dåligt av.....
Min häst klagar inte i alla fall :D
(inget skav, exem eller liknande)
 
Står i KALLT stall på natte, blåsig hage på dagen = Täcke för hans del. Ynklig päls och fryser när andra hästar är oberörda :smirk:.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 243
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 105
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 632
Senast: Snurrfian
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 233
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp