Bukefalos 28 år!

Testar plötsligt??

Sv: Testar plötsligt??

Jag har läst hela tråden och dina svar och svarade nu senast på ditt näst sista inlägg ang. milimeter och gestapo och jag vidhåller att det knappast har ngn effekt på en smart häst som uppför sig mkt väl med matte men inte med vissa andra utvalda individer. Jag tycker den reflektionen är mkt relevant för det finns tillräckligt med folk som har hanterings problem som inte bör ge sig in på att lösa problem som inte finns i den situation de försöker lösas, så att säga. Hästar är som sagt inte idioter. Om din teori stämde skulle det ju gå att uppfostra tex. ranghöga individer till att aldrig utnyttja sin rang gällande andra hästindivider, och det vet vi ju alla att det faller på sin egen orimlighet.

de som behöver träning är väl isåfall folket runt hästen, för helt klart signalerar de ju eller gör ngt som triggar eller uppmuntrar hästens beteende.
 
Sv: Testar plötsligt??

Jo, och därför jag skrev:
så ökar du kraven på lydnad kan det smitta av sig i övrigt med med lite tur - och lite pepp/noga val av medisar till hösten.

Hösten kan ju bytas ut mot när det nu är aktuellt, om nu inte Lavinia har sommarlov t ex.

För jag tror inte heller på någon enkel quick-fix.
 
Sv: Testar plötsligt??

En ren spontan tanke: Måste du ha så många medryttare? Kan du inte ha en som rider lite oftare istället?

Och det är den som har problem med hästen som behöver jobba för att lösa det, det kommer inte att hjälpa den medryttare som har problem oavsett hur bra du är tillsammans med din häst. För hästen har olika relationer till olika människor/hästar. hästar är bra på att lyssna och reagera, med människor är det ibland lite si och så med det.
 
Sv: Testar plötsligt??

Hej!

Det dräller tyvärr inte av seriösa medryttare som vill rida 3 gånger/vecka på en häst som inte rids med bett pga tumör i bettläget.

Det jag konstaterat när jag läst pållans dagbok är att hon började bråka INNAN nån av de andra började rida. Och hon började med den medryttaren som varit med längst. Så jag har svårt att se att det beror på antal personer som rider. Nu har hon skött sej sen i torsdags- men det är bara jag som ridit. Sen har hon gått i större hage nu, för hagkompisarna har flyttat ner på betet, så hon slipper minihage för att banta. Banta gör hon fortfarande, hon bara slipper göra det i sjukhage.

Får se om det hjälper.

/Lavinia
 
Sv: Testar plötsligt??

men vem som varit med längst spelar ju ingen roll i sig ö.h.t? den bråkar med den den kan bråka med rätt och slätt. om du nu ridit själv en vecka utan problem så pekar ju det ännu mer på att det är vissa personer häst bråkar med, och då finns det ju alltid en anledning till det.

skrev du tex inte att medryttare äldst tex alltid hoppar av hästen om den börjar och inte vill gå osv? det kan ju vara en sån enkel sak som att den metoden funkar illa på just din häst - många hästar funkar det inte på utan de får en bekräftelse/kvitto på beteendet varje gång ryttaren hoppar av. till exempel. bara en tanke.
 
Sv: Testar plötsligt??

Hej!

Så, nu är vi bara tre.

Den som är räddast av oss har nu bestämt sej för att sluta, hon vågar inte ta striden alls och ringde och hade ångest. Jag har full förståelse för att man inte vågar- det är inte lätt med en häst man bara känner från marken. Så nu kommer vi vara 3 och jag får helt enkelt "lite" mera stress i vardagen.

Idag gick det tydligen bra för "äldsta" medisen dessutom och skillnaden som varit är ffa att den som nu ska sluta inte ridit denna vecka.

Sen var det nån som frågade tidigare.. Hon har varit så här "smal" innan, men inte så här mycket igång. Hon är ju en väldigt energisk häst egentligen och jag har ett klart minne av att när jag provred henne (lääänge sen nu) så tänkte jag att "den här hästen kan man nog bli riktigt rädd av" just pga hennes energi. Nu har hon ju stått/gått minimalt sen förra sommaren pga skador och hovproblem..

Så nu får vi se om det blir bättre:)

/Lavinia, som redan ser fram emot en sommar med mer häst.. Jag vill ju egentligen ha henne helt själv, har bara inte ork till det..
 
Sv: Testar plötsligt??

Det var väl bra att hon slutade då. Jag skulle då inte vilja ha en medryttare som är rädd och hoppar av stup i kvarten, tror det är väldigt stressande för hästen oxå. Speciellt om man har en med mer krut i sig. Det bir oxå väldigt dumt om alla gör på "sitt sätt" utan att följa en röd tråd och om någon av dessa dessutom är osäker så blir det lätt bara pankaka av alltihop. inte alls konstigt att din häst protesterar. Jag skulle hellre låta min häst vila nån dag än ha en massa medryttare som man inte riktigt vet vad de pusslar med. Man måste försöka få tid till sina hästar och komma ihåg att ansvaret är ens eget, sen är det jättebra om man hittar en medryttare man litar på (och som passar hästen och en själv) som kan rida då man själv inte kan. Men att ha tre medryttare skulle jag aldrig vilja ha, en räcker eller ingen alls. Det är upp till dig hur du vill göra. Lyssna på hästen, är alldeles säker på att hon har svaret.
 
Sv: Testar plötsligt??

Tycker mig känna igen problemet.. dock är ju min häst väldigt ny för mig.
Men hon har krånglat/krånglar på samma sätt.

Vägrade först gå in i manegen. Sen har det eskalerat och hon har hittat nya ställen hela tiden. Det hon då gör är att backa, lätta fram och bli istadig.
Jag och min medryttare kom dock på hur vi skulle göra i dessa lägen så nu har det gått bättre.
men hon testar oss i allt. Lättlastad.. yeah right där kom hon också på hur hon skulle kunna skrämmas lite. Hästar är ovanligt smarta och upptäcker ju snabbt utvägar för att slippa..eller ja åtminstonde tror dom att dom slipper. För än har jag inte gett upp.
Jag har upptäckt att jag måste vara extremt hård och bestämt i allt. Konsekvent helt enkelt. Kanske lite överdrivet men tror att det är enda sättet för min häst tar mkt plats och testar så fort hon får chansen.
Fortsätt kämpa, det finns nog en förklaring till varför din dam gör som hon gör.

Hur länge har du haft henne? Har hon visat detta beteende innan?
 
Sv: Testar plötsligt??

Om hon nu har listat ut att hon kan göra och bestämma lite som hon vill med de två nya medisarna. Så kan det bli så att hon vill göra som hon vill med den gammal också. Hon gör mesta av tiden lite som hon vill och hon bestämmer. Sen kommer en som hon inte bestämmer över. Hon har märkt att det är roligt att bestämma själv och ser inte att männsikan är ledaren. Därför blir de även nervösa. Speciellt om hon är den typen som inte gillar att vara ledare. HAr ett sånt sto själv.

Jag hade tagit bort de 2 nya och låtit den gammla vara kvar. Få rätt på henne igen och kanske försiktigt testa med 1 till ny om ett tag om du måste. Då får det vara en kunnig som klara av lite tester.
 
Sv: Testar plötsligt??

Jag funderar lite på om hon inte testar lite pga ålder oxp, för är inte din dam ganska ung, eller har jag blandat ihop dig med någon annan nu? :o
Min fbl grabb var i det direkta övergångs skedet mellan 4-5 en hemsk hopplös billig tonårsapa :D han ville inte gå hit, ville inte gå dit, han reste sig mitt på 70 vägen och kastade sig än hit och än dit och var i vissa lägen gratis, på gränsen till att jag skulle betalat mot avhämtning :D Men det la sig med konsekvent åthutning och framåttänk.
Men det är bara en tanke soms agt. Men är det så att hon går när du talar om för henne att hon ska gå, men inte när dina medryttare försöker detsamma, så tycker ju jag som utomstående att det är lätt attse var problemet ligger.
Är inte hästen som ska tränas, utan folket runt i kring henne, och om det är så att dom inte klarar av det, så byt ut dom. Kanske låter krasst och elakt men det är i så fall enda lösningen. Hon har redan kommit på¨att hon kan få som hon vill, och fortsätter hon så kan det bli farligt, och det är onödigt att det får gå så långt.
Lycka till :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 771
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 396
Senast: Enya
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 798
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp