Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har hållt föredrag idag på ett seminarium med drygt hundra nationella och internationella deltagare. Det gick bra trots min dödsnervositet innan, men nu är jag helt slut. Köpte rödvin och lösgodis på väg hem så det förtärs i detta nu. Kanske värmer på lite halloumistroganoff senare. Vad äter ni till stroganoff, ris eller potatis? Jag har oftast ris, men har sett på mitt jobb att folk äter det med PASTA! :eek:

Ris eller pressad potatis. Pasta låter lite... perverst :cautious: :cautious:
 
Här blev det ris med jätteräkor, creme fraiche, grön chilisås, rödlök och tomater. Fan vet vilket/vilka kök det är men det är mat som jag tycker är god och med noll ork behövs det något som är snabbt och någorlunda gott (ÄLSKAR riskokaren, man häller i vatten och ris och plötsligt har man mat :up:).
 
Rotat i frysen. Fann kotletter och en brunsås med äpple i. Passade fint ihop. Gjorde klyftpotatis till.

I helgen ska vi ha kompisar hit som vi ett par gånger om året har temamiddagar ihop med. Denna gången är temat Spanskt. Och då vill vi ha löjligt många smårätter.
Så idag har jag förberett lite med att göra Albondigas, Mojo Rojosås och kokat potatis till en Tortilla (ska till chorizo och ost också)

Det kommer bli omkring 15 smårätter och givetvis Sangria, Cava och Rioja :d

Gud så underbart det låter! Kan du swisha hit lite? :D
 
Jag blev så INFLUERAD av trådens senaste sidor att jag ställde mig och gjorde korv stroganoff för första gången i mitt liv. Har inte ätit det sedan högstadiet, men fick någon märklig idé om att det nog kunde vara rätt gott ändå. Och det kunde det! Jag använde sojakorv och hade i lite extra tomat (tack för det tipset @fraggelzebra!) men annars följde jag snällt receptet till punkt och pricka.

Hade matkorn till @VLMF, bara för att vara besvärlig!
 
Röd curry till middag. Gott men oinspirerat.
Sen blev jag akut hungrig så åt salta pinnar (gode gud så trist!) gnagde av saltet på ett ytterst irriterande vis. Sköljde ner dammpinnarna med ett trevligt rödvlin.
Salta pinnar är verkligen en besvikelse varje gång! Brukar inte köpa dem men de finns alltid hemma av någon anledning. Sista utvägen innan den totala misären typ.
 
Nu som gör vego-stroganoff, hur gör ni? Jag har aldrig lagat det och nog inte ätit dylikt sen skolans korv stroganoff någon gång i förhistorisk tid (jag blev vegetarian vid elva, så innan dess måste det ha varit - mycket länge sedan).

Jag har gjort på halloumi i "stavar" och paprika. Rätt mycket paprika vill jag minnas. Fantastiskt gott.
 
Annars har jag varit på KONFERANGS igen, i Varberg IGEN men denna gång med jobbet.

Har fått mycket god mat även denna gång!

Lunch första dagen var buffé, först med goda sallader, kallskuret, soppa och bröd för den som ville och sedan var det bouef bourguignon (helt otroligt god, måste ha puttrat hela natten) och potatismos för den som kände sig hågad. Jag åt hellre mer från salladsbordet.

Middag på kvällen var först lättrimmad lax med dijoncrème och små små blomkålsbuketter (underbart) följt av kalvryggbiff (tror jag) med pancetta, polenta och grönkål. Jag äter aldrig kalv annars förutom någon jobblunch med Wallenbergare och så, men det var gott, även om jag inte kommer att välja det framgent. Efterrätten var en liten smörkolapaj med passionfruktscoulis och italiensk maräng. Ljuvligt!

Lunchen igår var, utöver liknande salladsbord, grillad kalkon med rostade rotfrukter. Ännu en gång stod jag över kolhydratstillbehöret och gav mig hän åt alla goda sallader, röror och oliver... mums.

Igår kväll efter hemkomst var jag mycket mör och åt en tallrik naturell yoghurt med müsli samt en hel ask gröna vindruvor. Fint som snus det med :D
 
Jag tror de lägger sig senast 21.
Nu med BARNEN behöver vi (de) äta senast 19, helst 18. Alltså har jag och PIPPIN börjat äta kvällsmat. Typ glass. Eftersom vi annars dör av hunger innan vi lägger oss vid 24-01

Jag äter middag redan vid 15 :o oftast inget kvällsmellis, står mig fint!
Lägger mig 21-23.
 
Jag hade det eller åtminstone utan tvekan vaknat halvdöd av hunger oförmögen att sova vid halv två om jag åt dagens sista måltid vid 15!

Tror det är en vanesak :) min kropp har nog vant sig. Äter sen lunch klockan 11.
Borde väl egentligen äta mellis där vid 15 istället 🤔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
8 126
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 192
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 577
Kultur Har aldrig sett Sámi Grand Prix förut men nu ska det sändas på SVT ikväll kl 20:15-22 så tänkte titta. Det är uppdelat i både jojk och...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp