Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver tips på efterrätt till midsommar.
Det ska gå att göra gluten och mjölkfritt!

Hade tänkt göra en tårta, men värden har ytterst litet kylskåp där all mat har prio 1.

Vi är 10 eller fler som kommer (jag måste alltså inte baka, men gillar det så :D)
Funderade på muffins? Men känns så tråkigt...

Gör en vanlig muffinssmet och stoppa i en kola innan gräddning (gärna Dumle eller någon alternativ godis som är mjölkfri men smälter). Det blir jättegott (plus att det kan se lite roligt ut när man gräddar):

Vulkanmuffins! :laugh:

Annars kan man ju göra muffins och dekorera dem med vaniljkesella (med någon alternativ topping som är mjölkfri) och jordgubbar skurna i skivor, det är också gott och enkelt. Toppingen kan man ju ha i en kylbag, den tar ju inte så stor plats.
 
Jösses! Min überborgerliga svärmor har porslin i den där stilen fast engelskt, med slott, parker, dammar och hjortar på.

Ja, för att komma från en fattig bonnsläkt känns det där porslinet lite väl borgerligt :D även att ha en skänk full av det. Dock är det ett fint porslin som jag tycker mycket om, annars hade jag sålt det.

Blir det lite mindre borgerligt om jag säger att mitt barskåp är ett dalaskåp från 1838? ;) :laugh:
 
Töntigt, till och med übertöntigt, med konventionell mat på midsommar!? Nä, det är inte töntigt, det är ju så gott med sill och passar perfekt till midsommar. Och jul och påsk! Jag tror min familj skulle bli väldigt förvirrad om det inte serverades sill vid de tillfällena.

Det du radar upp låter toppengott. Jag blev supersugen på att ha pepparot på något sätt, jag med. Har du gjort eller smakat pepparotssill förut?

Att byta tallrik i det här fallet låter überborgerligt. Sånt pysslar inte jag med i alla fall :p
Pepparrotssill är vanligt här i trakten. Jag har både köpt färdig och gjort egen förut, inför midsommar blir det färdigköpt.

Trösterikt med tallrikarna. Jag vill hellre ställa fram allting på en gång än att köra det som för- och huvudrätt och då får samma tallrik funka. (Udda porslin från Frälsningsarméns second hand, mestadels Gefle från 70-talet, samt rätt mycket liksom brunrandigt från en nedlagd dansbana.)
 
För min del kommer det bli klassisk midsommarmat på (sen) lunch, och sedan grillning på kvällen. Skaldjur på lördagen (vi har förbeställt från fiskebåten som kommer in på morgnarna, oh the joy of västkustmidsommar!) i form av havskräftor, räkor och hummer.
 
För min del kommer det bli klassisk midsommarmat på (sen) lunch, och sedan grillning på kvällen. Skaldjur på lördagen (vi har förbeställt från fiskebåten som kommer in på morgnarna, oh the joy of västkustmidsommar!) i form av havskräftor, räkor och hummer.

:arghh: :arghh: :arghh:

Kan jag få komma på lördagen? :) Jag är rätt trevlig och äter inte så mycket :up:

;) :D Jag älskar att bo i Dalarna men det är brist på färska skaldjur här, inte bra :down:
 
Hemma från Island! Det blev som vanligt en ganska spännande kulinarisk upplevelse. När jag bodde där för elva år sedan så var jag vegetarian, men fick börja äta fisk eftersom ingen hade hört talas om ordet vegetarian, och än mindre fanns ärtor, bönor och linser i butikerna. Soja och quorn kunde man så att säga fetglömma på den tiden. Folk bad mig på riktigt peta bort fårbitarna ur fårgrytan och "bara" äta resten av grytan :grin:

Nåja, denna gång var vi mest i Reykjavik och det har utvecklats en hel del! Fanns både veganska och vegetariska restauranger, caféer och mycket alternativ på alla menyer. En av kvällarna hade jag bokat bord på bästa restaurangen, och där valde vi avsmakningsmenyn. Av förätterna var den klassiska torkat fiskkött riktigt bra, men fisken hade friterats i en spenatfrityrsmet som lyfte det ytterligare. Och för första gången provade jag val, som var en annan av förrätterna. Efter att ha förvissat mig om vilken val de var och att den absolut inte var hotad eller i närheten av fridlysning och överfiske på något sätt.. Kolgrillad vikval, var liksom rå i mitten och man doppade varje tunn skiva i en oystersås, likt sashimi. OJ vad gott det var! Moraliskt väldigt jobbigt att vikval var det absolut godaste på hela kvällen :o (Antar helt realistiskt att valfångst på intet sätt är ett snyggt sätt, men vet faktiskt inte hur det går till). Köttet var som en blandning mellan riktigt bra kött och riktigt bra tonfisk, inte minsta fet känsla som jag annars tänkt att val ska vara utan kändes magert men mört. En annan ovanlig rätt var lunnefågel, smakade ungefär som and. Godaste huvudrätten var lamm som doppades i en dadelkräm, därefter i kryddstarka finhackade nötter (indiskt kryddat) och sist i en myntayoghurt. Efterrätterna var alldeles för söta (dock spektakulära!) men en frisk blåbärssorbet med björklikör stack ut.

I övrigt har jag ätit massa skyr (köpte med två stora förpackningar hem :love: ) och en del isländsk värdshusmat på våra dagsutflykter (saltbakad torsk en dag, tomatsoppa en annan, lammsandwich en tredje), meze en kväll osv. Vegetarisk burgare under Sverige-Italien-matchen och köttburgare under Islands match (vi försökte stenhårt lobba in smeknamnet Lasse Lava hos islänningarna ;) ).

Ikväll när jag kom hem blev det skafferimat, vikt omelett med massa smörstekta kantareller och persilja i :up:
 
Skitjobbig dag på jobbet för både mig och sambo = matmisär för Killaloe och Killaloes sambo.
Alltså åt jag bakad potatis med smör och flingsalt (samt överbliven gräslöksolja) och sambo bakad potatis med smör, flingsalt, gärslöksolja och (håll i hatten) färdig räksallad i plastburk från affärens kyldisk (pga stängd fiskdisk såklart!) :arghh:

Det känns rätt sorgligt :o (även om potatis är gott så bör det kanske finnas gränser)
 
För min del kommer det bli klassisk midsommarmat på (sen) lunch, och sedan grillning på kvällen. Skaldjur på lördagen (vi har förbeställt från fiskebåten som kommer in på morgnarna, oh the joy of västkustmidsommar!) i form av havskräftor, räkor och hummer.
Kommer båten in på midsommardagens morgon?
 
Middag igår, moule frites på restaurang, vitt vin till. Lite trist sky tyvärr. Lunch idag, rostat bröd med skagenröra från fiskbilen , kokt ägg och öl. En bättre burgare till middag (på samma restaurang, finns två här i byn och den andra öppnar först imorgon), lager till. Semester alltså!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 922
Senast: Intejag
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 383
Senast: supercassie
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
6 026
Senast: tassel
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 212
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp