Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har vi städat och fejat i dagarna två inför besök av min familj i morgon. Lite matlagning inför morgondagen har vi hunnit med också.

Vår midsommarlunchmeny blir sill, lax och färskpotatis för de som vill ha (typ hälften i sällskapet), och kall kalvstek, potatissallad (den kletiga varianten, dock hemgjord), ugnsrostade tomater och paprikor, bröd som jag precis tagit ut ur ugnen, någon slags paj min familj tar med sig, knäckebröd och västerbottenost. Har ingen aning om vad som är konventionell midsommarmat, men jag tror inte att vi kvalar in där. :D

Till middag blir det pastasallad innehållandes bl.a. kyckling. På papperstallrik! :D (Dock använder vi porslinet - med silltallrik och huvudrättstallrik - till lunchen. Men om vi ska få porslin även till middagen får jag ställa mig och handdiska direkt efter lunchen. Nej tack!)

Nu ska jag fortsätta städa!
 
Igår blev det kylskåpsrens vilket resulterade i pastasås med rökt lax, grädde och sockerärtor.

Idag stod mina föräldrar för maten och det blev väldigt traditionellt ändå, trots min aversion. Sill, röror, hembakt knäckebröd, gravad lax och färskpotatis till förrätt. Saltbakad lax med färskpotatis, smörslungade sparris se och rädisor samt sås baserad på grädde, créme fraiche, smör och citron. Efterrätt blev jordgubbar med mjölk, socker, grädde och vaniljglass. Fortfarande mätt och vill nog inte se en potatis på några dagar :o :D
 
Numera är jag inte längre gravid utan MOR till ett alldeles eget BARN. Jag har därför blivit utfordrad med allsköns godsaker, vilket det tydligen är brukligt att man gör med nyblivna MÖDRAR. Mycket trevligt! När vi kom hem från BB blev det exempelvis räkor och riktig champagne :love:. HUR gott?! Obeskrivligt! Till middag oxfilé, rostad nypotatis och vitlökssmör, och ett glas Château-neuf-du-Pape. Absolut himmelskt.
 
Numera är jag inte längre gravid utan MOR till ett alldeles eget BARN. Jag har därför blivit utfordrad med allsköns godsaker, vilket det tydligen är brukligt att man gör med nyblivna MÖDRAR. Mycket trevligt! När vi kom hem från BB blev det exempelvis räkor och riktig champagne :love:. HUR gott?! Obeskrivligt! Till middag oxfilé, rostad nypotatis och vitlökssmör, och ett glas Château-neuf-du-Pape. Absolut himmelskt.
BARNET tycks få korrekt kulinarisk uppfostran från början!
 
Stort grattis @inverterad
Hoppas att utfodringen med goda saker fortsätter! Det känns liksom rimligt eftersom en är MOR väldigt länge och det borde vara värt att fira varje dag :D

Det tycker jag också. MODERSKAPET borde hyllas ständigt! Idag kommer jag faktiskt utfodra mig själv, men eftersom det jag tänker utfodra mig själv med är väldigt gott - toast skagen, sill och nypotatis - så är jag inte särskilt missnöjd med det. :D Det enda abret är att man som AMMANDE MOR inte bör äta jordgubbar i stor mängd, eftersom BARNET då kan få ont i magen - detta känns som ett hån mot MODERSROLLEN speciellt nu när jordgubbarna är som allra godast. :cautious:
 
Det tycker jag också. MODERSKAPET borde hyllas ständigt! Idag kommer jag faktiskt utfodra mig själv, men eftersom det jag tänker utfodra mig själv med är väldigt gott - toast skagen, sill och nypotatis - så är jag inte särskilt missnöjd med det. :D Det enda abret är att man som AMMANDE MOR inte bör äta jordgubbar i stor mängd, eftersom BARNET då kan få ont i magen - detta känns som ett hån mot MODERSROLLEN speciellt nu när jordgubbarna är som allra godast. :cautious:
Ät du lugnt jordgubbar och ge BARNET möjlighet att självt säga sin åsikt om det. Det är viktigt för BARN att lära sig att säga sina åsikter, och att då givetvis bli lyssnade på av sin kärleksfulla MOR. Men magknip en gång pga jordgubbsexperiment från MODERNS sida har inte dödat något BARN.
 
Ät du lugnt jordgubbar och ge BARNET möjlighet att självt säga sin åsikt om det. Det är viktigt för BARN att lära sig att säga sina åsikter, och att då givetvis bli lyssnade på av sin kärleksfulla MOR. Men magknip en gång pga jordgubbsexperiment från MODERNS sida har inte dödat något BARN.

Nej, det är sant. Jag kanske gick upp lite gör mycket i rollen som UPPOFFRANDE MODER. Minst ett till jordgubbsexperiment får det nog bli innan jag ger upp tanken helt.
 
Nej, det är sant. Jag kanske gick upp lite gör mycket i rollen som UPPOFFRANDE MODER. Minst ett till jordgubbsexperiment får det nog bli innan jag ger upp tanken helt.
Jag skulle just skriva något beskäftigt om att mitt BARN inte skrek när jag åt jordgubbar. Inser att barnets födelsedatum - 1/12 - gör hela berättelsen mindre pedagogiskt värdefull.

Men om man nu vet att jordgubbar är en sådan sak som kan ge små BARN magknip, så kan du ju ha det i åtanke om BARNET gråter extra mycket just när du har ätit det.
 
Idag grillade min sambo (sånt är ju så okvinnligt som ni vet, TIHI, så jag låg på soffan och kollade på fotboll istället :D :up:) typ Rostbiff eller nåt. Potatissallad med sockerärtor, hemodlade rädisor, gräslök, persilja samt vinägrett, grillad majs samt en creme fraiche-röra med dragon till.
 
Jag tänkte mig att laga något slags enkel pastasås med rökt lax i, men varje smula av lax i varje känd form var slut efter midsommarhelgen. Det blev en enkel sås på spenat, vitt vin och färsk salsiccia. Färsk papardelle och riven parmesan. Helt ok.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 922
Senast: Intejag
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 383
Senast: supercassie
·
S
Övr. Hund Ursäkta, dessa typer av trådar finns säkert hundratals, men jag måste få skriva av mig lite, det är som mitt sätt att bearbeta sorgen...
2
Svar
23
· Visningar
6 026
Senast: tassel
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 212
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp